Finansiell leasing - mil plus avtalstid

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Finansiell leasing - mil plus avtalstid

Inlägg av Jossi »

Hej!

Håller på och beställer min nya Model Y LR. Ska ta den på företaget.
Lägger 206 000 (max) i handpenning. Tänker köra ungefär 2000 mil per år.

Två frågor:

1. Spelar det någon roll hur många mil jag väljer? Om jag väljer fler mil än jag faktiskt köper så betalar jag av mer på bilen. Det är en bra sak enligt mig. Förutom att jag får en lite högre månadskostnad, är det "dumt" att välja fler mil än jag faktiskt kör?

2. Finns det någon nackdel med att välja 2 år istället för 3 års leasing? Min tanke är att köpa ut bilen i företaget efter leasingperioden är slut. Så som jag har fattat det så kan man alltid välja att avsluta sin leasing i förtid (alltså köpa ut bilen) efter 12 månader med DNB?
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Finansiell leasing - mil plus avtalstid

Inlägg av dhogborg »

1. Nej, vid finansiell leasing är det bilens faktiska restvärde som styr din slutkostnad.

2. Ja. Vid utköp så kan du förmodligen inte längre dra halva momsen så som du kan på leasingen. Du blir fortfarande förmånsbeskattad som privatperson även om bilen är utköpt.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Finansiell leasing - mil plus avtalstid

Inlägg av Jossi »

Så om jag tolkar dig rätt så är det mer förmånligt att ta bilen på 3 år istället för 2? Även om man tänker på att räntan är ~5%?
Yes är helt med på att förmånsbeskattningen kvarstår, min tanke är dock att köpa loss bilen i företaget för att slippa betala räntan.

Har egentligen kapital för att casha bilen men tänkte "slå ut det" på 2 år med hjälp av den finansiella leasingen.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Finansiell leasing - mil plus avtalstid

Inlägg av LarsOJ »

Jossi skrev: 20 mar 2023 10:52
Så om jag tolkar dig rätt så är det mer förmånligt att ta bilen på 3 år istället för 2? Även om man tänker på att räntan är ~5%?
Yes är helt med på att förmånsbeskattningen kvarstår, min tanke är dock att köpa loss bilen i företaget för att slippa betala räntan.

Har egentligen kapital för att casha bilen men tänkte "slå ut det" på 2 år med hjälp av den finansiella leasingen.
Halva momsen är ca 1000kr/månaden om du har 50% restvärde efter 36månader. Lär ju vara mer än räntan? Hade inte Tesla ränterabatt?

Om du cashar bilen i bolaget så kan du inte kvitta någon moms alls och bilen måste skrivas av under 5år. Och så blir den momssmittad så ingen annan kan leasa den (och kvitta moms) under resten av bilens livslängd.

Sätt bolagets kapital i räntefonder/sparkonto med ränta så får du hjälp med räntan istället.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Finansiell leasing - mil plus avtalstid

Inlägg av Jossi »

Tack så mycket för svar!
"Köpte" bilen idag, tog den på 3 år, la 180 000 ex moms i första förhöjd hyra. Siktar på att landa på ~45% restvärde.
Räntan hos DNB är 4.99%.
Skriv svar