Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev: 21 feb 2023 21:16
Servicebok
Har fått väldigt många olika bud angående om fysisk servicebok medföljer bilen eller ej.

Har ni servicebok? Är det i så fall en sådan som "stämplas" vid service eller bara listor på vad som ska göras?
De flesta bilar har ju elektronisk servicebok nuförtiden men Polestar verkar ha något i pappersformat också:

” Polestars serviceprogram

För att hålla bilen på en hög nivå vad gäller trafiksäkerhet, driftsäkerhet och tillförlitlighet bör Polestars serviceprogram följas, vilket finns specificerat i Status och Garanti som finns i bilens handskfack.”

Men det har du säkert läst redan. Lär ju vara en lista och sen loggas det elektroniskt i deras system. Är väl fri service till 5000mil på Polestar? Om du ringer så kan de säkert se vad som är gjort eller vad som ska göras med din.
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

Legato skrev: 21 feb 2023 21:16
Servicebok
Har fått väldigt många olika bud angående om fysisk servicebok medföljer bilen eller ej.

Har ni servicebok? Är det i så fall en sådan som "stämplas" vid service eller bara listor på vad som ska göras?
Nix, ingen servicebok. Jag har fått lösa A4-papper vid servicarna med vad de gjort, typiskt sånt som kommer försvinna med tiden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

johanh skrev: 21 feb 2023 21:59
Legato skrev: 21 feb 2023 21:16
Servicebok
Har fått väldigt många olika bud angående om fysisk servicebok medföljer bilen eller ej.

Har ni servicebok? Är det i så fall en sådan som "stämplas" vid service eller bara listor på vad som ska göras?
Nix, ingen servicebok. Jag har fått lösa A4-papper vid servicarna med vad de gjort, typiskt sånt som kommer försvinna med tiden.
Du har inte ens fått "Status och Garanti"-foldern?

Jag börjar inse vad förvirringen berott på, det verkar vara så att alla bilar ska få en sån folder med, men det är nog bara en folder som beskriver vad som ska göras, inte något som "stämplas"?

När jag pratade med Polestars support så sa de först att allt bara är elektroniskt. När jag sen sa att jag tolkat det som att det finns en servicebok så skulle de plötsligt få fram en och skicka till "min" verkstad. Men gissar att det är just den där "Status och Garanti"-foldern de då tänker skicka dit :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Sålde BSTen igår. Det som var lite kul var att köparen är från Tromsö, alltså väldigt långt norr ut. Han bestämde sig på dagen, flög ner under kvällen och påbörjade resan hem kl.23.30 igår. Vi snackar här ca 30timmar/2000km att köra och enormt många laddstopp. Han hade inte tänkt sig någon övernattning och har inte haft elbil förr, men han hade med sig två kompisar som moraliskt och förarstöd. Alla i 20års åldern. Blir nog en spännande resa hem :D
So long BST, du var kul, men i4 M50 är roligare :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

HelectriC skrev: 09 mar 2023 08:01
Sålde BSTen igår. Det som var lite kul var att köparen är från Tromsö, alltså väldigt långt norr ut. Han bestämde sig på dagen, flög ner under kvällen och påbörjade resan hem kl.23.30 igår. Vi snackar här ca 30timmar/2000km att köra och enormt många laddstopp. Han hade inte tänkt sig någon övernattning och har inte haft elbil förr, men han hade med sig två kompisar som moraliskt och förarstöd. Alla i 20års åldern. Blir nog en spännande resa hem :D
So long BST, du var kul, men i4 M50 är roligare :D
Påminner mig lite om mina bilaffärer förr. Ung, mer risktagande, äventyr. Oftast ger det livslånga goda minnen, lite avis på dom faktiskt! Förr gav en Nissan 300zxtt mer livsglädje vs en plaid idag, som mycket annat när man var yngre.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsOJ »

Tellus skrev: 09 mar 2023 08:31
HelectriC skrev: 09 mar 2023 08:01
Sålde BSTen igår. Det som var lite kul var att köparen är från Tromsö, alltså väldigt långt norr ut. Han bestämde sig på dagen, flög ner under kvällen och påbörjade resan hem kl.23.30 igår. Vi snackar här ca 30timmar/2000km att köra och enormt många laddstopp. Han hade inte tänkt sig någon övernattning och har inte haft elbil förr, men han hade med sig två kompisar som moraliskt och förarstöd. Alla i 20års åldern. Blir nog en spännande resa hem :D
So long BST, du var kul, men i4 M50 är roligare :D
Påminner mig lite om mina bilaffärer förr. Ung, mer risktagande, äventyr. Oftast ger det livslånga goda minnen, lite avis på dom faktiskt! Förr gav en Nissan 300zxtt mer livsglädje vs en plaid idag, som mycket annat när man var yngre.
Från ungdomen:

Får nys om en BMW E30 i till salu i södra Tyskland genom en polare. Rätt pris och habegäret slår till hårt. Köper en Volvo 142 för 4000kr i gula tidningen med 2veckor kvar till besiktning.

Drar med Volvon tidigt på morgonen från Stockholm och plockar upp en kompis och beger oss mot Tyskland för att hämta BMW’n. Redan i Södertälje märker vi att värmen inte går att stänga av i Volvon och det är sommar… Bakre ljuddämparen lossnar i Skåne och vi inhandlar hörselskydd för att köra sista +100milen med öppna rutor och bröl från bilen.

Tänker på det här varje gång jag är på autobahn nuförtiden.

Volvon lämnades i Tyskland och BMWn kom så småningom hem. En av mitt livs bästa resor men idag hade jag kräkts av allt strul. Man hade mer energi i ungdomen helt enkelt. 8-)

Sorry oftopic!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Ny BST 230 släppt, andra exteriörfärger och alcantarastolar, annars samma som BST 270. Nya batteriet och motorer får man inte :(
925.000,- känns kanske lite mycket för en Polestar 2 :shock:

https://www.polestar.com/se/polestar-2-bst-edition-230/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev: 21 mar 2023 13:37
Ny BST 230 släppt, andra exteriörfärger och alcantarastolar, annars samma som BST 270. Nya batteriet och motorer får man inte :(
925.000,- känns kanske lite mycket för en Polestar 2 :shock:

https://www.polestar.com/se/polestar-2-bst-edition-230/
Väldigt märklig lansering imo.

Dels att den ej får nya batteriet och motorer. Dels att man "devalverar" BST 270 genom att släppa en "limiterad" bil som är nära nog identisk.

Hade varit mycket smartare att göra en signifikant förbättring och sätta ett ännu högre pris IMO.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
lawe
Inlägg: 223
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Känns som att de vill sälja ut gamla prylar från lagret.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

lawe skrev: 21 mar 2023 18:06
Känns som att de vill sälja ut gamla prylar från lagret.
Kan hålla med dig om de men samtisigt är de väl ganska lång kö/leveranstid på ps2 bilar så de talar emot..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev: 22 mar 2023 07:13
lawe skrev: 21 mar 2023 18:06
Känns som att de vill sälja ut gamla prylar från lagret.
Kan hålla med dig om de men samtisigt är de väl ganska lång kö/leveranstid på ps2 bilar så de talar emot..
Vad har kö/leveranstid med saken att göra?
De har underleverantörer med kontrakterade volymer som alla andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev: 22 mar 2023 09:13
chaffis75 skrev: 22 mar 2023 07:13
lawe skrev: 21 mar 2023 18:06
Känns som att de vill sälja ut gamla prylar från lagret.
Kan hålla med dig om de men samtisigt är de väl ganska lång kö/leveranstid på ps2 bilar så de talar emot..
Vad har kö/leveranstid med saken att göra?
De har underleverantörer med kontrakterade volymer som alla andra.
Om man har kö så brukar de betyda att man producerar allt man har material till dvs de man kontrakterat eller vad ser du för anledning till kön?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev: 22 mar 2023 13:26
taliz skrev: 22 mar 2023 09:13
chaffis75 skrev: 22 mar 2023 07:13
lawe skrev: 21 mar 2023 18:06
Känns som att de vill sälja ut gamla prylar från lagret.
Kan hålla med dig om de men samtisigt är de väl ganska lång kö/leveranstid på ps2 bilar så de talar emot..
Vad har kö/leveranstid med saken att göra?
De har underleverantörer med kontrakterade volymer som alla andra.
Om man har kö så brukar de betyda att man producerar allt man har material till dvs de man kontrakterat eller vad ser du för anledning till kön?
Har man brist på komponent A och därför inte kan bygga bilar får man kanske ett stort lager av komponenter B och C som man redan köpt/kontrakterat?
Man kan alltså ha lagret full med B och C samtidigt som det är lång väntetid. Halvledarbristen t.ex.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 22 mar 2023 16:11
chaffis75 skrev: 22 mar 2023 13:26
taliz skrev: 22 mar 2023 09:13
chaffis75 skrev: 22 mar 2023 07:13
lawe skrev: 21 mar 2023 18:06
Känns som att de vill sälja ut gamla prylar från lagret.
Kan hålla med dig om de men samtisigt är de väl ganska lång kö/leveranstid på ps2 bilar så de talar emot..
Vad har kö/leveranstid med saken att göra?
De har underleverantörer med kontrakterade volymer som alla andra.
Om man har kö så brukar de betyda att man producerar allt man har material till dvs de man kontrakterat eller vad ser du för anledning till kön?
Har man brist på komponent A och därför inte kan bygga bilar får man kanske ett stort lager av komponenter B och C som man redan köpt/kontrakterat?
Man kan alltså ha lagret full med B och C samtidigt som det är lång väntetid. Halvledarbristen t.ex.
Såklart men på vilket sätt motbevisar detta min kommentar, men ja de kan finnas olika anledningar.. Jag tycker ändå de är konstigt.. Halvledarbristen är över och om de finns brist i något led så har man redna tagit sig runt dessa brister nu och skapar inte en ny modell av den anledningen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev: 22 mar 2023 19:36
Fredrik j skrev: 22 mar 2023 16:11
chaffis75 skrev: 22 mar 2023 13:26


Om man har kö så brukar de betyda att man producerar allt man har material till dvs de man kontrakterat eller vad ser du för anledning till kön?
Har man brist på komponent A och därför inte kan bygga bilar får man kanske ett stort lager av komponenter B och C som man redan köpt/kontrakterat?
Man kan alltså ha lagret full med B och C samtidigt som det är lång väntetid. Halvledarbristen t.ex.
Såklart men på vilket sätt motbevisar detta min kommentar, men ja de kan finnas olika anledningar.. Jag tycker ändå de är konstigt.. Halvledarbristen är över och om de finns brist i något led så har man redna tagit sig runt dessa brister nu och skapar inte en ny modell av den anledningen.
Man kan väl skapa en specialmodell för att få användning för lagerdelar.
Varför skulle allt som skrivs motbevisa din kommentar?
Du skrev att man ”producerar allt man har material till dvs de man kontrakterat”.
Man kan ju bara producera om man har alla delar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 22 mar 2023 20:14
chaffis75 skrev: 22 mar 2023 19:36
Fredrik j skrev: 22 mar 2023 16:11
chaffis75 skrev: 22 mar 2023 13:26


Om man har kö så brukar de betyda att man producerar allt man har material till dvs de man kontrakterat eller vad ser du för anledning till kön?
Har man brist på komponent A och därför inte kan bygga bilar får man kanske ett stort lager av komponenter B och C som man redan köpt/kontrakterat?
Man kan alltså ha lagret full med B och C samtidigt som det är lång väntetid. Halvledarbristen t.ex.
Såklart men på vilket sätt motbevisar detta min kommentar, men ja de kan finnas olika anledningar.. Jag tycker ändå de är konstigt.. Halvledarbristen är över och om de finns brist i något led så har man redna tagit sig runt dessa brister nu och skapar inte en ny modell av den anledningen.
Man kan väl skapa en specialmodell för att få användning för lagerdelar.
Varför skulle allt som skrivs motbevisa din kommentar?
Du skrev att man ”producerar allt man har material till dvs de man kontrakterat”.
Man kan ju bara producera om man har alla delar.
Jag tro du har fel.. Och nej de är frivilligt att besvara mina inlägg.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Cornucopia publicerade en artikel om PS2 igår...
...] Sedan är inte programvaran lika strömlinjeformad och anpassad som på en Tesla. Det märks att det är en surfplatta någon sminkat till en bilskärm. Enda fördelen är väl att Kina kan hålla reda på var du är, hur du kör och vad ni pratar om i bilen, vilket väl känns tryggt? [...
https://cornucopia.se/2023/06/polestar- ... orgkarmar/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Polestar 2

Inlägg av Dinsdale »

Kan Polestar 2 ladda 32A på en fas som Tesla kan?
Model 3 SR+ 18" 2021
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

Dinsdale skrev: 27 jun 2023 06:50
Kan Polestar 2 ladda 32A på en fas som Tesla kan?
Ska tydligen klara 1-fas 48A enligt https://www.polestar.com/se/manual/pole ... addeffekt/
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Dinsdale skrev:
Kan Polestar 2 ladda 32A på en fas som Tesla kan?
I Europa kan P2 ladda med 16A trefas (11kW) eller 32A enfas (7,2kW).

I länder där trefas är väldigt ovanligt har man levererar bilen med möjlighet till 48A enfas.

Sen via snabbladdare med lite drygt 150kW.
De nya som kommer ny (MY24) klarar kring 200kW snabbladdning.

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Review av uppgraderade Polestar 2

Zlatje
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Polestar 2

Inlägg av Zlatje »

Hjälp mig! Velar mellan PS2 AWD Pilot med pixel led och pluspaket. Nu kan man hitta sådana för strax under 500.000. Det man kan hitta för samma peng och mil, ca 8000 mil, är model S100D... Jag har haft en 3a och Y och det är definitivt inte bara fördelar med Tesla men hur mycket nackdelar finns det med PS2?

Det jag gillar med PS2 utan att ha ägt en:
Utseende både inne/ute
Mer unik bil
Betydligt billigare helförsäkring. Ca 1000kr/mån billigare än model S utan att letat allt för mycket.
Med pilot och plus får man Pixel LED, 360 kamera, döda vinkel-varnare osv. lite mer 2020+ system
Liljas ligger 3.5 mil bort och har haft volvo innan och är alltid supernöjd med deras service
Tygklädsel. Blir inte varmt på sommaren
Kicksensor för bagage

Det jag inte har någon aning om med PS2 är:
Hur bra funkar appen? Kan man förvärma? Förkyla?
Buggar systemet ofta?
OTA verkar man behöva åka till verkstad för att göra? Får man inte förbättringar lite då och då OTA hemma?
S100D är inte supersnål, 180-200wh kanske. Ligger PS2 AWD runt samma?
Hur kvaliten är efter en tid. Den känns mer robust i alla fall

Negativa jag vet än så länge jämfört med Tesla:
Behöva lägga några 1000 för service. Såg någon som betalade 6000kr för byte av bromsvätska, torkarblad och kupefilter. rena rånet.


Positiva med S100D
Räckvidd tack vare stort batteri
luftfjädring (dock stor nackdel också då jag nojjar över att det pajar och det är dyrt)
Tesla superchargers även om jag i princip aldrig använder dom (nu kan väl typ alla ladda där i alla fall?)
Också subjektivt lika snygg på sitt sätt. Lite mer sportigare utseende
Appen/uppdateringar.
Mjukvara
Stor bil

Negativa med Tesla
30-35 mil till närmsta verkstad
Service generellt skitdålig. Värsta som kan hända är att man får problem som endast dom kan fixa och man inte får lånebil
Dyr försäkring
S100D är 2-3 år äldre. Har enbart ca 3 år garanti kvar på batteriet
Lädersäten utan ventilering. Blir svettigt



TLDR; är att generellt oroar jag mig för PS2 infotainment-system och hur bra app funkar. Dvs allt med mjukvara
Model S är kvaliten jag oroar mig mest för och har bara erfarenhet av värdelös service


All input på PS2 ägande uppskattas! Ärliga svar tack :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »


Zlatje skrev:
Hjälp mig! Velar mellan PS2 AWD Pilot med pixel led och pluspaket. Nu kan man hitta sådana för strax under 500.000. Det man kan hitta för samma peng och mil, ca 8000 mil, är model S100D... Jag har haft en 3a och Y och det är definitivt inte bara fördelar med Tesla men hur mycket nackdelar finns det med PS2?

Det jag gillar med PS2 utan att ha ägt en:
Utseende både inne/ute
Mer unik bil
Betydligt billigare helförsäkring. Ca 1000kr/mån billigare än model S utan att letat allt för mycket.
Med pilot och plus får man Pixel LED, 360 kamera, döda vinkel-varnare osv. lite mer 2020+ system
Liljas ligger 3.5 mil bort och har haft volvo innan och är alltid supernöjd med deras service
Tygklädsel. Blir inte varmt på sommaren

Det jag inte har någon aning om med PS2 är:
Hur bra funkar appen? Kan man förvärma? Förkyla?
Buggar systemet ofta?
OTA verkar man behöva åka till verkstad för att göra? Får man inte förbättringar lite då och då OTA hemma?
S100D är inte supersnål, 180-200wh kanske. Ligger PS2 AWD runt samma?
Hur kvaliten är efter en tid. Den känns mer robust i alla fall

Negativa jag vet än så länge jämfört med Tesla:
Behöva lägga några 1000 för service. Såg någon som betalade 6000kr för byte av bromsvätska, torkarblad och kupefilter. rena rånet.


Positiva med S100D
Räckvidd tack vare stort batteri
luftfjädring (dock stor nackdel också då jag nojjar över att det pajar och det är dyrt)
Tesla superchargers även om jag i princip aldrig använder dom (nu kan väl typ alla ladda där i alla fall?)
Också subjektivt lika snygg på sitt sätt. Lite mer sportigare utseende
Appen/uppdateringar.
Mjukvara
Stor bil

Negativa med Tesla
30-35 mil till närmsta verkstad
Service generellt skitdålig. Värsta som kan hända är att man får problem som endast dom kan fixa och man inte får lånebil
Dyr försäkring
S100D är 2-3 år äldre. Har enbart ca 3 år garanti kvar på batteriet
Lädersäten utan ventilering. Blir svettigt



TLDR; är att generellt oroar jag mig för PS2 infotainment-system och hur bra app funkar. Dvs allt med mjukvara
Model S är kvaliten jag oroar mig mest för och har bara erfarenhet av värdelös service


All input på PS2 ägande uppskattas! Ärliga svar tack :)
Försöka svara på en del.

Den nackdel som jag stört mig på mest (men till stor del nu vant mig vid så jag inte tänker på det) är att mittkonsolen är så bred. Den störde mitt högerben i början och det tog nån månad eller så innan jag vande mig.

Jag älskar bilen i övrigt och skulle inte vilja ha någon annan just nu. :)

Appen har funkat riktigt bra för mig. Hade lite strul i början kring sommaren 2021, men de verkar löst de flesta problemen med uppkoppling.
I appen kan man; förvärma/kyla (men alltid till 22c, går inte att ändra än), ändra A för AC-laddning, se laddning och när den beräknas klar (till den procent man satt i bilen), ställa timers, hur många som helst typ. Vet att vissa använt det som "camp mode" där de ställt förvärmning med jämna mellanrum för att hålla värme under natten.
Man kan låsa/låsa upp dörrar eller se om någon dörr är öppen.
Man ser även position var bilen är parkerad.
Vardagar kan mam chatta med supporten via den också.

Det saknas vissa saker man gärna hade haft, t.ex möjlighet att ställa in laddprocent (hur högt bilen ska laddas).

Första service (3000 mil eller 2 år) ingår, andra servicen kostade mig 2050kr på märkesverkstad (Bilbolaget Gävle).

Torkarblad byter jag själv.. tackar nej om det erbjuds på service. ;)

Räckvidden för min 2021 LRDM är nu sommartid med blandad körning ca 400km. Jag är nu i Norge och utan motorvägar har jag en bit över 400km. Idag tog vi första pausen efter 2 timmar och ca 140km, då hade jag 71% kvar och jag helt enkelt sket i att ladda trots att det fanns Tesla-laddare 100m från där vi åt.

Vintertid har jag som absolut sämst, där det var -18, snöigt och jag körde motorväg och höll rätt hög hastighet (kring 120km/h), varit nere på 27 mils räckvidd.

Har även lyckats göra av med ca 70% batteri på ca 15 mil i Tyskland med snittfart på 170km/h mellan två laddare. BildBild Där det under flertalet mil gick i drygt 200km/h.
Inga problem med vare sig värme eller snabbladdning direkt efter men man hörde att bilen jobbade rätt hårt med kylning.

Med husvagn har jag 200-220km räckvidd. Har funkat bra för oss som sällan kör mer än 300-350km per dag när vi har vagn. En laddning (där vi ändå behöver paus) har räckt fint.

Har även kört på bana utanför Eskilstuna. Sjukt kul och bilen har trots sin vikt fantastisk kurvtagning. Polestar är ju ett märke som inte precis "glömt bort" hur man bygger en rolig bil. :)
Då har jag inte ens performace pack med justerbar fjädring.

OTA-uppdateringarna har funkat fint.

Infotainment-systemet tycker jag är det bästa jag haft. Det har "hängt" sig typ 4 ggr under mina 2 år och 7000 mil. Man startar om genom att hålla in en knapp i ca 20s. Det har löst problemet alla gånger.

ABRP som tredjepartsapp är tyvärr väldigt seg, men google maps är väl integrerat och ger väldigt bra förutsägelse på procent kvar vid resmål samt föreslår laddare längst med vägen om det behövs.

Näst nästa vecka gör jag Ystad - Haparanda igen... tillsammans (eller mot) 11 andra elbilar. :D siktar på att slå förra årets tid på 19:34h.

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Jag har erfarenhet av både Polestar 2 som jag själv kör och Model Y som min, numera, exfru kör och Model 3 som mina föräldrar kör och som jag lånar ibland. Min PS2 är drygt 2 år och jag har kört 8000 mil.

När det gäller appen är Polestars app helt ok men Teslas är bättre. Det går bra att starta förvärmning/kylning men man kan inte välja temperatur, jag saknar inte det jättemycket. Jag saknar däremot att kunna sätta laddgräns i appen, det enda man kan göra med laddning är att sätta laddschema och amperegräns.

Jag föredrar Polestarens infotainmentsystem, speciellt när man kör men även möjligheten att kunna installera appar som t ex Storytel, Waze, Easypark, ABRP osv.

Snittförbrukningen på min PS2 LRDM Launch Edition brukar vara ca 1.7-1.8 kwh per mil nu på sommaren och runt 2.5 mitt i vintern, jag har dock ingen värmepump, den kom lite senare så jag skulle tro att främst vinterförbrukbingen är betydligt lägre om man har det.

Man behöver normalt inte åka till verkstad för mjukvaruuppdateringar utan de kommer ner automatiskt och man behöver inte ens dela ut internet till bilen för att det ska hända.

Jag tycker bättre om "AP" på PS2 även om Teslan är lite bättre på att hålla en stabil kurs. På Polestar kan man som på de flesta andra märken justera bilen förbi t ex gropar i vägen eller från mittlinjen vid lastbilsmöte som tar mycket plats utan att AP lägger av som på Tesla. Adaptiva farthållaren på PS2 är mycket bättre. Regnsensorn på PS2 fungerar även när det inte regnar annars fungerar Teslas regnsensor hyfsat i regn numera men inte i solsken och den går inte att stänga av på Teslan om man vill använda AP eller farthållare.

Första servicen är fri på Polestar, jag har för mig att den andra inte var speciellt dyr och jag vet inte om den är obligatorisk.

Jag gillar Polestars kundvård, de har t ex förlängt fritt internet i bilen till 6 år efter att Apple carplay blev försenat i 6 mån. Billig Ionityladdning har förlängts fritt utan att det var utlovat vid köpet. Garantin har förlängts till 3 år utan kostnad.

Navigeringen i Polestar fungerar bättre än i Teslorna som då och då föreslår konstiga omvägar och kräver att man kontrollerar att bilen inte är ute och seglar om man inte själv kan vägen..

Jag gillar att Teslorna är snåla med elektronerna och motorerna går något mjukare och tystare i normal körning men tjuter vid hård acceleration.

Backkameran la av på min PS2 och byttes på garantin för några månader sedan.
Zlatje
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Polestar 2

Inlägg av Zlatje »

joel80 skrev: 08 jul 2023 21:37
Zlatje skrev:
Hjälp mig! Velar mellan PS2 AWD Pilot med pixel led och pluspaket. Nu kan man hitta sådana för strax under 500.000. Det man kan hitta för samma peng och mil, ca 8000 mil, är model S100D... Jag har haft en 3a och Y och det är definitivt inte bara fördelar med Tesla men hur mycket nackdelar finns det med PS2?

Det jag gillar med PS2 utan att ha ägt en:
Utseende både inne/ute
Mer unik bil
Betydligt billigare helförsäkring. Ca 1000kr/mån billigare än model S utan att letat allt för mycket.
Med pilot och plus får man Pixel LED, 360 kamera, döda vinkel-varnare osv. lite mer 2020+ system
Liljas ligger 3.5 mil bort och har haft volvo innan och är alltid supernöjd med deras service
Tygklädsel. Blir inte varmt på sommaren

Det jag inte har någon aning om med PS2 är:
Hur bra funkar appen? Kan man förvärma? Förkyla?
Buggar systemet ofta?
OTA verkar man behöva åka till verkstad för att göra? Får man inte förbättringar lite då och då OTA hemma?
S100D är inte supersnål, 180-200wh kanske. Ligger PS2 AWD runt samma?
Hur kvaliten är efter en tid. Den känns mer robust i alla fall

Negativa jag vet än så länge jämfört med Tesla:
Behöva lägga några 1000 för service. Såg någon som betalade 6000kr för byte av bromsvätska, torkarblad och kupefilter. rena rånet.


Positiva med S100D
Räckvidd tack vare stort batteri
luftfjädring (dock stor nackdel också då jag nojjar över att det pajar och det är dyrt)
Tesla superchargers även om jag i princip aldrig använder dom (nu kan väl typ alla ladda där i alla fall?)
Också subjektivt lika snygg på sitt sätt. Lite mer sportigare utseende
Appen/uppdateringar.
Mjukvara
Stor bil

Negativa med Tesla
30-35 mil till närmsta verkstad
Service generellt skitdålig. Värsta som kan hända är att man får problem som endast dom kan fixa och man inte får lånebil
Dyr försäkring
S100D är 2-3 år äldre. Har enbart ca 3 år garanti kvar på batteriet
Lädersäten utan ventilering. Blir svettigt



TLDR; är att generellt oroar jag mig för PS2 infotainment-system och hur bra app funkar. Dvs allt med mjukvara
Model S är kvaliten jag oroar mig mest för och har bara erfarenhet av värdelös service


All input på PS2 ägande uppskattas! Ärliga svar tack :)
Försöka svara på en del.

Den nackdel som jag stört mig på mest (men till stor del nu vant mig vid så jag inte tänker på det) är att mittkonsolen är så bred. Den störde mitt högerben i början och det tog nån månad eller så innan jag vande mig.

Jag älskar bilen i övrigt och skulle inte vilja ha någon annan just nu. :)

Appen har funkat riktigt bra för mig. Hade lite strul i början kring sommaren 2021, men de verkar löst de flesta problemen med uppkoppling.
I appen kan man; förvärma/kyla (men alltid till 22c, går inte att ändra än), ändra A för AC-laddning, se laddning och när den beräknas klar (till den procent man satt i bilen), ställa timers, hur många som helst typ. Vet att vissa använt det som "camp mode" där de ställt förvärmning med jämna mellanrum för att hålla värme under natten.
Man kan låsa/låsa upp dörrar eller se om någon dörr är öppen.
Man ser även position var bilen är parkerad.
Vardagar kan mam chatta med supporten via den också.

Det saknas vissa saker man gärna hade haft, t.ex möjlighet att ställa in laddprocent (hur högt bilen ska laddas).

Första service (3000 mil eller 2 år) ingår, andra servicen kostade mig 2050kr på märkesverkstad (Bilbolaget Gävle).

Torkarblad byter jag själv.. tackar nej om det erbjuds på service. ;)

Räckvidden för min 2021 LRDM är nu sommartid med blandad körning ca 400km. Jag är nu i Norge och utan motorvägar har jag en bit över 400km. Idag tog vi första pausen efter 2 timmar och ca 140km, då hade jag 71% kvar och jag helt enkelt sket i att ladda trots att det fanns Tesla-laddare 100m från där vi åt.

Vintertid har jag som absolut sämst, där det var -18, snöigt och jag körde motorväg och höll rätt hög hastighet (kring 120km/h), varit nere på 27 mils räckvidd.

Har även lyckats göra av med ca 70% batteri på ca 15 mil i Tyskland med snittfart på 170km/h mellan två laddare. BildBild Där det under flertalet mil gick i drygt 200km/h.
Inga problem med vare sig värme eller snabbladdning direkt efter men man hörde att bilen jobbade rätt hårt med kylning.

Med husvagn har jag 200-220km räckvidd. Har funkat bra för oss som sällan kör mer än 300-350km per dag när vi har vagn. En laddning (där vi ändå behöver paus) har räckt fint.

Har även kört på bana utanför Eskilstuna. Sjukt kul och bilen har trots sin vikt fantastisk kurvtagning. Polestar är ju ett märke som inte precis "glömt bort" hur man bygger en rolig bil. :)
Då har jag inte ens performace pack med justerbar fjädring.

OTA-uppdateringarna har funkat fint.

Infotainment-systemet tycker jag är det bästa jag haft. Det har "hängt" sig typ 4 ggr under mina 2 år och 7000 mil. Man startar om genom att hålla in en knapp i ca 20s. Det har löst problemet alla gånger.

ABRP som tredjepartsapp är tyvärr väldigt seg, men google maps är väl integrerat och ger väldigt bra förutsägelse på procent kvar vid resmål samt föreslår laddare längst med vägen om det behövs.

Näst nästa vecka gör jag Ystad - Haparanda igen... tillsammans (eller mot) 11 andra elbilar. :D siktar på att slå förra årets tid på 19:34h.
Tusen tack för allt! <3

Har precis sålt min V60CC. Mittkonsolen där var faktiskt inget som störde mig. Upplevde att PS2 har samma storlek på sin då jag provkörde en förra sommaren. Jag gillar att man känns mer instängd i polestar. Känns lite mer mysigt på något sätt.

Underbart att google maps ändå löser laddplatser och visar %. Trodde jag faktiskt inte, utan tog förgivet att det enbart var 3e partsappar får sånt. positivt!
Skriv svar