En bil som håller i 3 år?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Segaboy
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jan 2020 11:59

En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Segaboy »

Hej, har några trådar ute nu och här kommer en till. Är så trött på alla små och stora problem. Så här kommer allt på en tråd. Vi har alltså en sen 2019 modell S 100 KW som vi hämtade ny från Göteborg. Första irritationsmomentet var missljud från bakvagnen. Låter som ett klonkande ljud vid gupp. Då kom flygande service och skar ut en liten bit ur innerskärmen som åtgärdade felet. Nästa stora grej var att batteriet fick bytas ut, lånebil i typ 2 månader innan vi fick den tillbaka. Detta var ett tag sedan när vi fortfarande hade full garanti kvar. Strax efter den fullständiga garantin gick ut, byte av ett handtag. Idag har jag anmält följande fel, batterivärmaren funkar tydligen inte som den ska vilket resulterar i att supercharger laddning inte går så snabbt som den ska. Senaste dagarna kommer varningar ibland att kylvätska lågnivå är låg. Klonk ljudet har varit tillbaka en längre tid men vi har inte orkat brytt oss men häromdagen bad jag en verkstadskille på mekonomen kolla om han hittade en förklaring. Förklaringen är dåligt monterade eller dålig konstruktion av innerskärmarna de bakre. De sitter inte fast hela vägen mot chassit utan det är ett hålrum upptill. Från fabrik har tesla skurit ut ett hål för luftfjädrings bälgen. Då inner skärmarna inte sitter emot chassit som de väl borde kommer det in skit, salt och annat från vägen och lägger sig i stora klumpar mellan chassi och innerskärm. Fuskbygge eller dålig konstruktion? Jag är mycket besviken dels allt krångel. Vi bor minst 2,5h från närmaste tesla service. Vi hade räknat med att en så dyr bil skulle leverera bättre. Kanske är det så att tesla tycker man ska byta när 3 år har gått. De kanske vill bli av med oss som fortfarande har fri laddning? Ursäkta min frustration men så här ska det verkligen inte vara. Fortsättning följer efter servicebesöket. Jag har nu anmält samtliga 3 fel så vi får väl se vad det kommer att kosta och hur många dagar det kan ta. :oops: :roll:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Tellus »

Köp en model 3 eller Y, dom är mer problemfria.
Oklart hur nya S och X är.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev: 22 mar 2023 11:29
Köp en model 3 eller Y, dom är mer problemfria.
Oklart hur nya S och X är.
En klen tröst när man köpt en bil man ville ha :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Tellus »

Bjelke skrev: 22 mar 2023 11:34
Tellus skrev: 22 mar 2023 11:29
Köp en model 3 eller Y, dom är mer problemfria.
Oklart hur nya S och X är.
En klen tröst när man köpt en bil man ville ha :(
Jo, men bättre att göra något åt det än att fortsätta leva med problem. Garantin går väl också ut nu.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Segaboy
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jan 2020 11:59

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Segaboy »

somsagt stora garantin som täcker allt har gått ut, men jag tänker inte ge mig med innerskärms konstruktionen. Det är en felmontering eller felkonstruerat något som de måste fixa och det tänker jag inte betala för. :roll:
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Teslared »

"Vi har alltså en sen 2019 modell S 100 KW som vi hämtade ny från Göteborg."

Garantin kan väl inte gått ut om den är "sen 2019", det är ju 4 års garanti på typ "allt"?
Användarvisningsbild
Segaboy
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jan 2020 11:59

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Segaboy »

6 juli 22 gick den grundläggande garantin ut för oss. Du kan se i appen vad som gäller längst ner på startsidan står det om garantin.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Teslared »

Då kanske den inte var ny beställd? 4 år är det som garantin gäller eller max 8000 mil.
Användarvisningsbild
Segaboy
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jan 2020 11:59

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Segaboy »

Jodå den var ny men har passerat 9000 mil så det är därför :roll:
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Teslared »

Ok
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av Bengt-re »

Hög kapitalkostnad om bilen är skrot efter 3 år/10000 mil. Dyra mil blir det.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av leiflodde »

Har nu en S -19 och ännu inga problem på 14000 mil förutom en backlucka som tog i nederkant.

Hade tidigare en -14 dock inget som jag behövde betala för även om det fanns lite att fixa till (2 x drive unit, (parkeringsbroms, skivor och drivaxel detta tog det som goodwill efter 19 000mil) totalt efter + 21000 mil.

Servade bilen en gång per år så det har säker fixat lite som jag glömt och de inte berättat.

Beror väl på tur eller inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En bil som håller i 3 år?

Inlägg av mati »

Segaboy skrev: 22 mar 2023 11:14
Vi bor minst 2,5h från närmaste tesla service. Vi hade räknat med att en så dyr bil skulle leverera bättre.
Jag känner mig så väl igen i detta. Förstår din frustration till 100% och lider verkligen med dig. Model S90D var den i särklass dyraste bilen jag någonsin haft. Samtidigt var den också den i särklass sämsta bilen om man räknar ihop alla problem och fel. Och så gick det åt en hel arbetsdag för att ta sig till service center typ en gång i månaden. Ändå så åtgärdades felen i princip aldrig ordentligt. Det var en mörk tid som jag helst vill glömma och som är anledningen till att jag aldrig någonsin skulle skaffa en Tesla igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar