FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 19 mar 2023 09:00
Fredrik j skrev: 19 mar 2023 08:55
LarsOJ skrev: 19 mar 2023 08:38
Fredrik j skrev: 18 mar 2023 22:36
Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.

Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Ja ”autobroms” är ju en delmängd av ett L2 system för stadskörning som minskar olyckor. Med kontroll över styrningen kan ännu fler olyckor undvikas tror jag.
Ett system där bilen kontrollerar styrningen samtidigt som föraren är ansvarig?
När det gäller autobroms är det ju osannolikt att fel beslut av bilen förvärrar situationen. En bil som styr kan ju välja fel med ödestigert resultat.
För några år sedan spekulerade ju MB i vad en autonom bil skulle välja mellan att köra på en skolklass eller frontalkrocka i motgående fil.
Ja precis! GM släpper sitt system i år och Ford nästa år vad jag vet. Läs artikeln jag postade om Ultracruise ovan.
Och om bilen tar fel beslut blir föraren ansvarig?
Där behöver myndigheterna kliva in och kräva att biltillverkarna tar mer ansvar.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 19 mar 2023 09:35
LarsOJ skrev: 19 mar 2023 09:00
Fredrik j skrev: 19 mar 2023 08:55
LarsOJ skrev: 19 mar 2023 08:38
Fredrik j skrev: 18 mar 2023 22:36
Upphinnandeolyckor undviks med autobroms. Fungerar ju redan och nästan alla nya bilar har haft det ett tag.

Top notch förarövervakning skulle ju lika gärna kunna användas för att se till att föraren helt tiden kör bilen då.
Ja ”autobroms” är ju en delmängd av ett L2 system för stadskörning som minskar olyckor. Med kontroll över styrningen kan ännu fler olyckor undvikas tror jag.
Ett system där bilen kontrollerar styrningen samtidigt som föraren är ansvarig?
När det gäller autobroms är det ju osannolikt att fel beslut av bilen förvärrar situationen. En bil som styr kan ju välja fel med ödestigert resultat.
För några år sedan spekulerade ju MB i vad en autonom bil skulle välja mellan att köra på en skolklass eller frontalkrocka i motgående fil.
Ja precis! GM släpper sitt system i år och Ford nästa år vad jag vet. Läs artikeln jag postade om Ultracruise ovan.
Och om bilen tar fel beslut blir föraren ansvarig?
Där behöver myndigheterna kliva in och kräva att biltillverkarna tar mer ansvar.
Vad är skillnaden mot de tiotals olika L2 ADAS system som säljs idag i Sverige? Som Teslas Autopilot tex.

Eller supercruise som sålts i 6år hands free?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 19 mar 2023 08:35
spacecoin skrev: 18 mar 2023 22:55
".

I stadsmiljö är marginalerna små bland barn, barnvagnar och cyklister och det är inte en lämplig miljö för L2-system i min mening. Men vi får se hur det går. Jag inser att jag kanske är mer konservativ än de flesta. Ur ett användarperspektiv är det heller inte rimligt att bilen tvärnitar varje gång systemet tror att föraren inte är uppmärksam.
Det är här jag verkligen tror att ett kompetent system med Lidar, radars och kameror kan briljera och hjälpa till att undvika olyckor tillsammans med en uppmärksam förare.
Ja, ett L4-system som är lika säkert som en människa skulle öka säkerheten. Ett L2-system är ett L2-system för att det är för opålitligt. Annars vore det ett autonomt system.

Det som skulle hjälpa att öka säkerheten är kooperativa system där människan kör hela tiden och datorn hindrar människan från att göra fel (ex asgrym city-AEB, heads-up displayer med assistans för körning och andra hjälpsystem som hindrar dig från att göra bort dig). Tvärt om - där människan övervakar datorn - funkar inte i praktiken. Automation complacency är som sagt etablerat inom forskningen sedan 40 år och det hjälper inte med de DMS:er som finns idag för stadstrafik-scenariot tror jag.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 19 mar 2023 09:43
Fredrik j skrev: 19 mar 2023 09:35
Och om bilen tar fel beslut blir föraren ansvarig?
Där behöver myndigheterna kliva in och kräva att biltillverkarna tar mer ansvar.
Vad är skillnaden mot de tiotals olika L2 ADAS system som säljs idag i Sverige? Som Teslas Autopilot tex.
Eller supercruise som sålts i 6år hands free?
De här systemen är inte designade för, och ofta inte tillåtna att bli aktiverade, där det finns "vulnerable road users" (dvs fotgängare, cyklister osv). Det är därför de inte är lagliga i EU och andra områden inom UNECE (Japan, Ryssland et c.). Enbart motorväg. De flesta system som finns idag är inte ens avsedda för landsväg.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 19 mar 2023 10:22
LarsOJ skrev: 19 mar 2023 08:35
spacecoin skrev: 18 mar 2023 22:55
".

I stadsmiljö är marginalerna små bland barn, barnvagnar och cyklister och det är inte en lämplig miljö för L2-system i min mening. Men vi får se hur det går. Jag inser att jag kanske är mer konservativ än de flesta. Ur ett användarperspektiv är det heller inte rimligt att bilen tvärnitar varje gång systemet tror att föraren inte är uppmärksam.
Det är här jag verkligen tror att ett kompetent system med Lidar, radars och kameror kan briljera och hjälpa till att undvika olyckor tillsammans med en uppmärksam förare.
Ja, ett L4-system som är lika säkert som en människa skulle öka säkerheten. Ett L2-system är ett L2-system för att det är för opålitligt. Annars vore det ett autonomt system.

Det som skulle hjälpa att öka säkerheten är kooperativa system där människan kör hela tiden och datorn hindrar människan från att göra fel (ex asgrym city-AEB, heads-up displayer med assistans för körning och andra hjälpsystem som hindrar dig från att göra bort dig). Tvärt om - där människan övervakar datorn - funkar inte i praktiken. Automation complacency är som sagt etablerat inom forskningen sedan 40 år och det hjälper inte med de DMS:er som finns idag för stadstrafik-scenariot tror jag.
Jag håller med allt du säger men menar att ”kör hela tiden” inte nödvändigtvis behöver betyda att man håller eller rycker i ratten hela tiden eller var 15:e sekund.

Complacency måste lösas med förarövervakning som håller föraren engagerad hela tiden. Annars är ju ett sånt här system ogenomförbart på ett säkert sätt. Problemet med att hålla i ratten hela tiden eller delvis är ju att ratten rör sig mycket mer i stadstrafik.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 19 mar 2023 10:46
Jag håller med allt du säger men menar att ”kör hela tiden” inte nödvändigtvis behöver betyda att man håller eller rycker i ratten hela tiden eller var 15:e sekund.

Complacency måste lösas med förarövervakning som håller föraren engagerad hela tiden. Annars är ju ett sånt här system ogenomförbart på ett säkert sätt. Problemet med att hålla i ratten hela tiden eller delvis är ju att ratten rör sig mycket mer i stadstrafik.
Jag förstår vad du säger, men med körning menar jag aktiv körning inklusive styrning. Jag tror inte complacency är lösbart med DMS i stadsmiljöer och håller man inte i ratten och inte har fötterna på pedalerna är det ännu sämre reaktionstider. Jag är helt övertygad att de här L2-systemen kommer att orsaka fler olyckor än när människor kör så länge de inte är bättre än en människa.

Sedan så förstår jag inte poängen. Jag kör bättre, säkrare, snabbare med mer komfort än dessa system. Jag skulle vara sjukt stressad om jag skulle sitta och övervaka ett system i stadsmiljö. Precis som att ha tonåringen som kör och sitta med dubbelkommando; det funkar på motorväg men inte i stan.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 19 mar 2023 10:53
LarsOJ skrev: 19 mar 2023 10:46
Jag håller med allt du säger men menar att ”kör hela tiden” inte nödvändigtvis behöver betyda att man håller eller rycker i ratten hela tiden eller var 15:e sekund.

Complacency måste lösas med förarövervakning som håller föraren engagerad hela tiden. Annars är ju ett sånt här system ogenomförbart på ett säkert sätt. Problemet med att hålla i ratten hela tiden eller delvis är ju att ratten rör sig mycket mer i stadstrafik.
Jag förstår vad du säger, men med körning menar jag aktiv körning inklusive styrning. Jag tror inte complacency är lösbart med DMS i stadsmiljöer och håller man inte i ratten och inte har fötterna på pedalerna är det ännu sämre reaktionstider. Jag är helt övertygad att de här L2-systemen kommer att orsaka fler olyckor än när människor kör så länge de inte är bättre än en människa.

Sedan så förstår jag inte poängen. Jag kör bättre, säkrare, snabbare med mer komfort än dessa system. Jag skulle vara sjukt stressad om jag skulle sitta och övervaka ett system i stadsmiljö. Precis som att ha tonåringen som kör och sitta med dubbelkommando; det funkar på motorväg men inte i stan.
Kan de inte lösa DMS i stadsmiljö så är det såklart en återvändsgränd och för att systemen ska kännas användbara måste de köra smidigt och mjukt så det blir avslappnat utan stress. För många kan ju en sån sak som att bilen hittar vägen, väljer rätt filer och kör till destinationen vara avslappnande i krångliga nya städer.

Jag förstår poängen med dessa (L2 stad) system men bara om de blir tillräckligt bra.

L3 motorväg däremot skulle vara betydligt viktigare för mig personligen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 19 mar 2023 11:35
L3 motorväg däremot skulle vara betydligt viktigare för mig personligen.
Och så enormt mycket enklare på motorväg. Att slippa fotgängare/cyklister, korsande/mötande trafik, stora rattutslag etc. gör ju stor skillnad.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 19 mar 2023 11:35
För många kan ju en sån sak som att bilen hittar vägen, väljer rätt filer och kör till destinationen vara avslappnande i krångliga nya städer.
Ett bättre visuellt stöd för navigation med t ex HUD + bra extra säkerhetsstöd som pedestrian AEB skulle väl i princip åstadkomma samma sak?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 19 mar 2023 15:01
LarsOJ skrev: 19 mar 2023 11:35
För många kan ju en sån sak som att bilen hittar vägen, väljer rätt filer och kör till destinationen vara avslappnande i krångliga nya städer.
Ett bättre visuellt stöd för navigation med t ex HUD + bra extra säkerhetsstöd som pedestrian AEB skulle väl i princip åstadkomma samma sak?
Det finns ju sedan länge på tex Id3 med AR Hud och pedestrian AEB och är kanon jmf med inget. Men ännu bättre om bilen är förutseende och inte behöver panikbromsa i sista stund (AEB) för att föraren klantar sig.

En annan jäkligt vanlig olyckstyp i Stockholm är ju cyklister som kommer från döda vinkeln för att korsa vägar. Där krävs det ofta styrning för att undvika olycka.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Charles Cook, a commercial pilot and engineer from Jacksonville, Fla., owns a Tesla Model Y that he frequently drives in Full Self-Driving mode.

While he is amazed at what the technology can do, he is surprised by both the slow pace of progress and the status of Musk’s promises. “Someone might have purchased Full Self-Driving thinking they were going to have a robotaxi by now and spent their hard earned money on that,” he said.

“Now his engineers may have laughed at that” but “a customer may have spent $15,000 thinking they’re going to have it next year.” Those customers, he said, lost out.

“I do not believe you can remove the driver on this hardware suite, ever,” he said.

https://archive.ph/7t7xP
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Chuck får L2 City for life :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Apropå complacency - ny studie med 103 deltagare som har FSD-beta. Väldigt intressant innehåll om både AP och FSD-city streets.

It was found that drivers became complacent over time with Autopilot engaged, failing to monitor the system, and engaging in safety-critical behaviors, such as hands-free driving, enabled by weights placed on the steering wheel, mind wandering, or sleeping behind the wheel. Drivers' movement of eyes, hands, and feet became more relaxed with experience with Autopilot engaged. FSD Beta required constant supervision as unfinished technology, which increased driver stress and mental and physical workload as drivers had to be constantly prepared for unsafe system behavior (doing the wrong thing at the worst time). The hands-on wheel check was not considered as being necessarily effective in driver monitoring and guaranteeing safe use. Drivers adapt to automation over time, engaging in potentially dangerous behaviors. Some behavior seems to be a knowing violation of intended use (e.g., weighting the steering wheel), and other behavior reflects a misunderstanding or lack of experience (e.g., using Autopilot on roads not designed for). As unfinished Beta technology, FSD Beta can introduce new forms of stress and can be inherently unsafe. We recommend future research to investigate to what extent these behavioral changes affect accident risk and can be alleviated through driver state monitoring and assistance.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9996345/
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Hertsh skrev: 18 mar 2023 23:05
spacecoin skrev:
Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready". Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".
Volvo säger sig ha löst det med nya EX90, men återstår att se om det stämmer. De har hög trovärdighet i alla fall.
Volvos bilar kommer inte att köra "själva" i stadsmiljö där det är helt andra krav på uppmärksamhet och reaktionstider.
På motorväg kan man pipa lite, och eskalera var 10:e sekund med bältes-ryckningar, höga ljud och sedan stanna. Det funkar inte i stadstrafik.

Jag tror Volvo använder Smart Eye i EX90. (Nissan, BMW, GM, Polestar är andra kunder inom automotive): https://smarteye.se/news/smart-eye-wins ... l-to-date/

"Smart Eye will deliver its AI-based driver monitoring system software to 34 new car models to fulfill upcoming European legislation".
"The date for when the European legislation kicks in is a hard stop. In 2026 we estimate the European market for DMS to be 18 million vehicles."

Jag undrar om man menar nya DCAS (L2) eller om det är en separat kommande regel/lagstiftning att alla nya bilar ska ha det från 2025/2026?
Vet inte vilken lag de refererar till, men tror Volvos interna två kameror för förarövervakning är internt utvecklade om jag förstår deras PR korrekt. Dessutom står det på SmartEyes hemsida att de första bilarna med deras teknologi kommer på marknaden 2025 om jag fattar rätt. EX90 börjar produceras i år och är ute i trafik tidigt 2024.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jag gillar den här killen. Ingen sugarcoating.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 21 mar 2023 21:24
Jag gillar den här killen. Ingen sugarcoating.
Människa och maskin i perfekt harmoni :lol:

När man ser det där förstår jag att du (med rätta) är skeptisk till hands free L2 i stadstrafik haha.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av backe »

Hertsh skrev: 21 mar 2023 18:03
spacecoin skrev:
Hertsh skrev: 18 mar 2023 23:05
spacecoin skrev:
Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready". Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".
Volvo säger sig ha löst det med nya EX90, men återstår att se om det stämmer. De har hög trovärdighet i alla fall.
Volvos bilar kommer inte att köra "själva" i stadsmiljö där det är helt andra krav på uppmärksamhet och reaktionstider.
På motorväg kan man pipa lite, och eskalera var 10:e sekund med bältes-ryckningar, höga ljud och sedan stanna. Det funkar inte i stadstrafik.

Jag tror Volvo använder Smart Eye i EX90. (Nissan, BMW, GM, Polestar är andra kunder inom automotive): https://smarteye.se/news/smart-eye-wins ... l-to-date/

"Smart Eye will deliver its AI-based driver monitoring system software to 34 new car models to fulfill upcoming European legislation".
"The date for when the European legislation kicks in is a hard stop. In 2026 we estimate the European market for DMS to be 18 million vehicles."

Jag undrar om man menar nya DCAS (L2) eller om det är en separat kommande regel/lagstiftning att alla nya bilar ska ha det från 2025/2026?
Vet inte vilken lag de refererar till, men tror Volvos interna två kameror för förarövervakning är internt utvecklade om jag förstår deras PR korrekt. Dessutom står det på SmartEyes hemsida att de första bilarna med deras teknologi kommer på marknaden 2025 om jag fattar rätt. EX90 börjar produceras i år och är ute i trafik tidigt 2024.

Polestar verkar ha det så då är det troligt att även EX90 har SmartEyes redan nu.

https://media.polestar.com/se/sv/media/ ... ses/662455
IMG_4266.jpeg
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Hertsh »

backe skrev:
Hertsh skrev: 21 mar 2023 18:03
spacecoin skrev:
Hertsh skrev: 18 mar 2023 23:05
spacecoin skrev:
Det är väldigt få fordon som har så bra förarövervakning så att dom vet att du är koncentrerad på det som kallas "dynamic driving task" och är "fallback ready". Jag kan inte komma på något system som skulle kunna veta det idag. På motorväg räcker det med att "föraren har ögonen öppna och tittar på vägen".
Volvo säger sig ha löst det med nya EX90, men återstår att se om det stämmer. De har hög trovärdighet i alla fall.
Volvos bilar kommer inte att köra "själva" i stadsmiljö där det är helt andra krav på uppmärksamhet och reaktionstider.
På motorväg kan man pipa lite, och eskalera var 10:e sekund med bältes-ryckningar, höga ljud och sedan stanna. Det funkar inte i stadstrafik.

Jag tror Volvo använder Smart Eye i EX90. (Nissan, BMW, GM, Polestar är andra kunder inom automotive): https://smarteye.se/news/smart-eye-wins ... l-to-date/

"Smart Eye will deliver its AI-based driver monitoring system software to 34 new car models to fulfill upcoming European legislation".
"The date for when the European legislation kicks in is a hard stop. In 2026 we estimate the European market for DMS to be 18 million vehicles."

Jag undrar om man menar nya DCAS (L2) eller om det är en separat kommande regel/lagstiftning att alla nya bilar ska ha det från 2025/2026?
Vet inte vilken lag de refererar till, men tror Volvos interna två kameror för förarövervakning är internt utvecklade om jag förstår deras PR korrekt. Dessutom står det på SmartEyes hemsida att de första bilarna med deras teknologi kommer på marknaden 2025 om jag fattar rätt. EX90 börjar produceras i år och är ute i trafik tidigt 2024.

Polestar verkar ha det så då är det troligt att även EX90 har SmartEyes redan nu.

https://media.polestar.com/se/sv/media/ ... ses/662455
Ja absolut
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

DeepRoute har en nya versioner av sin hårdvara och mjukvara. Nu kör man utan HD-maps.
Sju kameror. Pris till OEM med Lidar $2000, utan Lidar $1000. Man har även vunnit en stor OEM säger man.
https://www.deeproute.ai/en/news/324.html

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av enoch85 »

spacecoin skrev: 22 mar 2023 17:37
DeepRoute har en nya versioner av sin hårdvara och mjukvara. Nu kör man utan HD-maps.
Sju kameror. Pris till OEM med Lidar $2000, utan Lidar $1000. Man har även vunnit en stor OEM säger man.
https://www.deeproute.ai/en/news/324.html

Det - där - var - imponerande!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

Apropå Smarteye:

5917925B-8D00-4B72-A54B-6CB9EB5AE34F.jpeg
https://www.di.se/live/smart-eye-ser-be ... d-marknad/

Undra vad det beror på? Kanske optimismen i branchen lagt sig lite när man sett utvecklingen av FSDb L2.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Från Di:
Bakgrund är att Smart Eye köpt en analys av fordonsmarknaden i ljuset av de förseningar som branschen upplevt under pandemin.

Den betydande minskningen av förväntad marknadsstorlek 2024 och 2025 är anmärkningsvärd och beror på förseningarna i branschen. Under 2026 förväntar vi oss en enorm volymökning som för de två uppskattningarna närmare varandra igen”, kommenterar Martin Krantz.

Han pekar bland annat på hur stor andelen av världsmarknaden som levereras i Europa fram till 2026.

”Den utomeuropeiska delen av marknaden är svårare att bedöma, men vi tror att det finns en potentiell uppsida”, heter det.

Analysen är grunden för Smart Eyes finansiella mål att vara kassaflödespositiva 2024, året då världsproduktionen av DMS når 6,5 miljoner enheter.

”Med tanke på den senaste tidens designvinster och våra förväntningar på de kommande upphandlingarna, upprepar vi med stort självförtroende vår målinriktade marknadsandel på minst 40 procent”, skriver Martin Krantz.

Smart Eye-aktien handlas ned med runt 3 procent på torsdagen.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 23 mar 2023 12:50
Från Di:
Bakgrund är att Smart Eye köpt en analys av fordonsmarknaden i ljuset av de förseningar som branschen upplevt under pandemin.

Den betydande minskningen av förväntad marknadsstorlek 2024 och 2025 är anmärkningsvärd och beror på förseningarna i branschen. Under 2026 förväntar vi oss en enorm volymökning som för de två uppskattningarna närmare varandra igen”, kommenterar Martin Krantz.

Han pekar bland annat på hur stor andelen av världsmarknaden som levereras i Europa fram till 2026.

”Den utomeuropeiska delen av marknaden är svårare att bedöma, men vi tror att det finns en potentiell uppsida”, heter det.

Analysen är grunden för Smart Eyes finansiella mål att vara kassaflödespositiva 2024, året då världsproduktionen av DMS når 6,5 miljoner enheter.

”Med tanke på den senaste tidens designvinster och våra förväntningar på de kommande upphandlingarna, upprepar vi med stort självförtroende vår målinriktade marknadsandel på minst 40 procent”, skriver Martin Krantz.

Smart Eye-aktien handlas ned med runt 3 procent på torsdagen.
Ja tack men vad jag undrade var vad ”förseningarna” beror på? Men kanske komponentbrist mm.? Skulle ändå gissa på att man lugnat sig lite i branchen efter att man fått facit på FSDb och NHTSA’s utredningar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5882
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 23 mar 2023 13:09
Ja tack men vad jag undrade var vad ”förseningarna” beror på? Men kanske komponentbrist mm.? Skulle ändå gissa på att man lugnat sig lite i branchen efter att man fått facit på FSDb och NHTSA’s utredningar.
COVID-relaterat. Det är väl i huvudsak supply chain som har hållit tillbaka tillverkarna med kanske även försenade regleringar ang DMS.
https://smarteye.se/wp-content/uploads/ ... 22-Eng.pdf (sid 4)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av flamman »

Har inte kollat upp vad som hänt men tyckte den här var lite (Tesla fanboy)-kul:

Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar