Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
YorkDaniel
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2022 14:08

Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av YorkDaniel »

Ladda gratis på Mobilia är som att gå till djungel:

Jag bor 300 meter från Mobilia Malmö i lägenhet så att jag har inget laddare hemma. Jag laddar min Tesla på jobbet, gratis på Mobilia eller Lidl. Det är väldigt roligt det som händer oss elbilsägare, det är skrattretande. Teslasäten upptagna av en Renault Clio, eller bensinbilar som parkerar på Tesla laggnings ställe.
I söndags bestämde jag mig för att ladda min blå Tesla gratis och när jag kom till Mobilias 2:a våning kom en röd Tesla före mig. En man äldre än 60 år eller mer. Han tar snabbt tag i laddarens kontakt nummer ett och kopplar in den i sin röda Tesla. Vi som har laddat där i mobilia vet att den ena kontakten laddar snabbare 11kwh. Den stackaren tog inte en minut att trassla ut laddarkablarna som alltid är trassliga, han tog kontakten som fanns på laddare ett och kopplade in den i sin röda Tesla. Jag tog kontakten från laddare 2 och kopplade den till min blå Tesla och fortsatte att gå för att shoppa och gå runt Mobilia, jag tänkte bara att jag hade otur som alltid kom tvåa och laddade långsammare. Mannen insåg inte att någon, med flit eller inte, hade lämnat kontakten till laddare två i laddare ett, och kontakten ett i laddare två, lite komplicerat att förstå, jag vet. Så förhoppningsvis kunde jag den här gången ladda min blå Tesla på 11kwh. Jag hade redan lämnat min bil och laddade oavsett vilken hastighet som jag antog att den skulle vara långsam. Mannen var irriterad över att han inte trasslat ut laddkablarna när han såg att den laddade väldigt långsamt. Som ägare till TESLA försökte han det som ingen skulle ha rätt att göra, mannen tvingade laddningskontakten som redan var ansluten till min blå Tesla och försökte dra ut den för att ansluta den till sin röda Tesla. Det är lite irriterande att äga Tesla och inte vet att allt spelas in av säkerhetskameror. Jag förstår inte vad mannens resonemang var för att försöka koppla bort min laggning och för övrigt skada min laggkontakt. Med vilken rätt tvingar du laddningskontakten kopplad till en annan bil? Många gånger när jag ser en CLIO kopplad till Tesla-laddare känner jag för att göra det men jag skulle inte kunna försöka skada någon annans bil.
4.jpg
3.jpg
1.jpg
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av Dodde »

Man slutar aldrig att bli förvånad över vad folk hittar på.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 452
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av Nogo »

Måste säga att jag är imponerad att du inte har tagit kontakt med personen som gjorde detta när du har reg nummer. Kan ju säga att han hade fått ett besök ganska omgående om det var min bil han drog på.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av taliz »

YorkDaniel skrev:
Många gånger när jag ser en CLIO kopplad till Tesla-laddare känner jag för att göra det men jag skulle inte kunna försöka skada någon annans bil.
Det finns dock många Tesla-laddare som är ställda så att alla märken kan ladda.
Jag har laddat min ID4 på sådana några ggr tex.
Vad jag kan se så står det inget om att det bara är Tesla som får parkera där tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av Bjelke »

Nogo skrev:
Måste säga att jag är imponerad att du inte har tagit kontakt med personen som gjorde detta när du har reg nummer. Kan ju säga att han hade fått ett besök ganska omgående om det var min bil han drog på.
Ja speciellt om han dessutom hade skadat laddkontakten liksom… :evil:
Jag hade gått vidare med det utan tvekan iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
YorkDaniel
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2022 14:08

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av YorkDaniel »

Det finns dock många Tesla-laddare som är ställda så att alla märken kan ladda.
Jag har laddat min ID4 på sådana några ggr tex.
Vad jag kan se så står det inget om att det bara är Tesla som får parkera där tex.[/quote]

Du kan fortsätta att göra det om du vill men det står klart på skylten "Tesla Vehicles"
6.jpg
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 922
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av R_Edvinsson »

YorkDaniel skrev:
taliz skrev:
Det finns dock många Tesla-laddare som är ställda så att alla märken kan ladda.
Jag har laddat min ID4 på sådana några ggr tex.
Vad jag kan se så står det inget om att det bara är Tesla som får parkera där tex.
Du kan fortsätta att göra det om du vill men det står klart på skylten "Tesla Vehicles"
Logiskt placerad skylt. :roll:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av Dexter86 »

Bjelke skrev:
Nogo skrev:
Måste säga att jag är imponerad att du inte har tagit kontakt med personen som gjorde detta när du har reg nummer. Kan ju säga att han hade fått ett besök ganska omgående om det var min bil han drog på.
Ja speciellt om han dessutom hade skadat laddkontakten liksom… :evil:
Jag hade gått vidare med det utan tvekan iaf.
+1
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av Ilduce77 »

[quote="YorkDaniel"][/quote]

Du behöver inte själv kontakta den som skadade din bil..

Du ringer 11414 och gör en polisanmälan om skadegörelse. Säger till anmälningsupptagningen att du har film på händelsen.
Lägger över filmen på ett usb och är beredd att skicka filmen till polisen.

Sen skickar du kopian på polisanmälan och filmen till ditt försäkringsbolag och anmäler skadan även där.

Därefter sköter försäkringsbolaget allt. De ersätter dig och driver ersättningskravet mot den som är misstänkt i ärendet..
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av Tellus »

Ilduce77 skrev:
YorkDaniel skrev:
Du behöver inte själv kontakta den som skadade din bil..

Du ringer 11414 och gör en polisanmälan om skadegörelse. Säger till anmälningsupptagningen att du har film på händelsen.
Lägger över filmen på ett usb och är beredd att skicka filmen till polisen.

Sen skickar du kopian på polisanmälan och filmen till ditt försäkringsbolag och anmäler skadan även där.

Därefter sköter försäkringsbolaget allt. De ersätter dig och driver ersättningskravet mot den som är misstänkt i ärendet..
Precis så gjorde vi. Det var smidigt. I vårt fall fick dom också böter för smitning. I detta fall borde det bli böter för skadegörelse utöver självrisken till egna bolaget, om dom nu ersätter skador pga egen skadegörelse.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2017 19:52
Ort: Malmö

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av Firmaj »

taliz skrev:
YorkDaniel skrev:
Många gånger när jag ser en CLIO kopplad till Tesla-laddare känner jag för att göra det men jag skulle inte kunna försöka skada någon annans bil.
Det finns dock många Tesla-laddare som är ställda så att alla märken kan ladda.
Jag har laddat min ID4 på sådana några ggr tex.
Vad jag kan se så står det inget om att det bara är Tesla som får parkera där tex.

Helt off topic. Urs’kta för det men jag har ett par lediga destinationchargers i mitt garage och försökte med att ladda id4:an. Teslan går ju hur fint somhelst med id4an misslyckas.

Kan nämna att jag råkade få det att fungera en gång men inte sedan dess.

Gör du något särsklt?
Användarvisningsbild
st1ckan
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 mar 2023 23:48

Re: Gratis Laddning på Mobilia Malmö

Inlägg av st1ckan »

Är denna laddare fortfarande gratis?
Skriv svar