Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
IIngemarj1
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 mar 2023 19:24
Ort: Glommen

Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av IIngemarj1 »

Jag hämtade min model y för en vecka sedan. När jag körde hem kunde man se en symbol LTE i övre högra hörnet på skärmen som indikerade ett mobilt nätverk, gott och väl, men efter någon dag när jag listat ut hur man konfigurerar Wifi och fått det att funka såg jag att LTE symbolen och staplarna för signalstyrka var borta från skärmen. så nu undrar jag hur kollar jag om premium connectivity är aktiv? Det verkar som jag har kvar funktionerna, jag kan öppna tex. netflix eller Youtube utan att vara ansluten till Wifi och jag kan se bilen och laddning status i appen utam WIFI anslutning. WIFI symbolen syns i skärmen när jag är ansluten.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av Arctic Drifter »

IIngemarj1 skrev: 23 mar 2023 06:12
Jag hämtade min model y för en vecka sedan. När jag körde hem kunde man se en symbol LTE i övre högra hörnet på skärmen som indikerade ett mobilt nätverk, gott och väl, men efter någon dag när jag listat ut hur man konfigurerar Wifi och fått det att funka såg jag att LTE symbolen och staplarna för signalstyrka var borta från skärmen. så nu undrar jag hur kollar jag om premium connectivity är aktiv? Det verkar som jag har kvar funktionerna, jag kan öppna tex. netflix eller Youtube utan att vara ansluten till Wifi och jag kan se bilen och laddning status i appen utam WIFI anslutning. WIFI symbolen syns i skärmen när jag är ansluten.
Välkommen!

Enklast är väl vad du har för bakgrund i navin, är det gråskala eller satellitbild? Det senare får man med Premium Connectivity.

Det ska väl ingå en månad fri P C, förutsätt att du köpte en ny Y.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
IIngemarj1
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 mar 2023 19:24
Ort: Glommen

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av IIngemarj1 »

Ja det skall ingå. Jag har satellit vy så det verkar ok, Antagligen försvann LTE sym olen när jag konfigurerade WIFI.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av Curik »

IIngemarj1 skrev: 23 mar 2023 09:04
Ja det skall ingå. Jag har satellit vy så det verkar ok, Antagligen försvann LTE sym olen när jag konfigurerade WIFI.
LTE kommer du ha även fast du inte har Premium Connectivity. Annars kan bilen inte hämta hem uppdateringar eller visa kartor.

Edit: Förtydligade..
Senast redigerad av Curik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av kenjon »

För mej finns ikonerna ibland (t ex LTE, förarprofilnamn, ev uppdatering), ibland inte. Jag har inte lyckats lista ut vad som gör att de inte syns resp syns. Troligen vad jag har gjort på skärmen innan, men ingen röd tråd. MY LR.
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av mikebike »

Curik skrev: 23 mar 2023 10:45
IIngemarj1 skrev: 23 mar 2023 09:04
Ja det skall ingå. Jag har satellit vy så det verkar ok, Antagligen försvann LTE sym olen när jag konfigurerade WIFI.
LTE-symbolen kommer vara där även fast du inte har Premium Connectivity. Annars kan bilen inte hämta hem uppdateringar eller visa kartor.
Nej, LTE försvann för några uppdateringar sedan.
20230323_163014.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
IIngemarj1
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 mar 2023 19:24
Ort: Glommen

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av IIngemarj1 »

Min skärm ser ut presis som din gör, så nu kan jag vara lugn allt är som det skall.
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av Jjkalla »

mikebike skrev: 23 mar 2023 16:55
Curik skrev: 23 mar 2023 10:45
IIngemarj1 skrev: 23 mar 2023 09:04
Ja det skall ingå. Jag har satellit vy så det verkar ok, Antagligen försvann LTE sym olen när jag konfigurerade WIFI.
LTE-symbolen kommer vara där även fast du inte har Premium Connectivity. Annars kan bilen inte hämta hem uppdateringar eller visa kartor.
Nej, LTE försvann för några uppdateringar sedan.20230323_163014.jpg
Nej den finns kvar.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av Curik »

Jjkalla skrev: 23 mar 2023 21:07
mikebike skrev: 23 mar 2023 16:55
Curik skrev: 23 mar 2023 10:45
IIngemarj1 skrev: 23 mar 2023 09:04
Ja det skall ingå. Jag har satellit vy så det verkar ok, Antagligen försvann LTE sym olen när jag konfigurerade WIFI.
LTE-symbolen kommer vara där även fast du inte har Premium Connectivity. Annars kan bilen inte hämta hem uppdateringar eller visa kartor.
Nej, LTE försvann för några uppdateringar sedan.20230323_163014.jpg
Nej den finns kvar.
Det varierar säkert mellan olika modeller. Jag har en MS och där finns den alltid. Men TS och mikebike har en MY.
Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av Jjkalla »

Curik skrev: 23 mar 2023 21:40
Jjkalla skrev: 23 mar 2023 21:07
mikebike skrev: 23 mar 2023 16:55
Curik skrev: 23 mar 2023 10:45
IIngemarj1 skrev: 23 mar 2023 09:04
Ja det skall ingå. Jag har satellit vy så det verkar ok, Antagligen försvann LTE sym olen när jag konfigurerade WIFI.
LTE-symbolen kommer vara där även fast du inte har Premium Connectivity. Annars kan bilen inte hämta hem uppdateringar eller visa kartor.
Nej, LTE försvann för några uppdateringar sedan.20230323_163014.jpg
Nej den finns kvar.
Det varierar säkert mellan olika modeller. Jag har en MS och där finns den alltid. Men TS och mikebike har en MY.
Finns kvar i MY, såg den senast imorse i 2023.6.8.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av bjelkeman »

Häromdagen så fick jag ingen uppkoppling. Då visade bilen den överstrukna signalstyrkasymbolen. Jag botade om datorn. Då fick jag 3G symbolen. Efter ett tag fick jag LTE symbolen. Sedan försvann den och visade ingenting, dock var jag uppkopplad för jag hade aktuell trafikinfo. Jag blir inte riktigt klok på när den visar LTE och när den inte visa den, men jag tror den visar inget när allt är normalt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
JockeO
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 sep 2023 13:15
Ort: Stockholm

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av JockeO »

Hyfsat nybliven ägare till en M3P 2021 med Premium Connectivity.

När det står LTE på signalstyrkesymbolen uppe till höger, är jag då ansluten till Teslas internetkoppling och behöver ej ansluta t ex internetdelning i mobilen?
Kan den då ta emot uppdateringar som ligger synliga i softwarelistan?
Det blir en mikroskopisk liten grön linjebörjan, men jag tror inte det händer så mycket mer.
Vilken hastighet ner har den uppkopplingen?

Om LTE inte är avsedd för software updates, hur gör ni andra internetanslutning för updates om ni inte har parkeringsplats nära bostad eller arbetsplats att koppla upp till?
Är det endast att dela ut internet på mobilen då som återstår?

//M v h, JockeO
Tesla Model 3P FSD 2021
Användarvisningsbild
Marwelln
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 06 nov 2016 11:04
Ort: Vilhelmina

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av Marwelln »

bjelkeman skrev: 24 mar 2023 08:02
Häromdagen så fick jag ingen uppkoppling. Då visade bilen den överstrukna signalstyrkasymbolen. Jag botade om datorn. Då fick jag 3G symbolen. Efter ett tag fick jag LTE symbolen. Sedan försvann den och visade ingenting, dock var jag uppkopplad för jag hade aktuell trafikinfo. Jag blir inte riktigt klok på när den visar LTE och när den inte visa den, men jag tror den visar inget när allt är normalt.
Den visar i början när du sätter dig i bilen. Är du uppkopplad via Wifi eller inte har någon anslutning så kommer en ikon att synas för det. Vill du se LTE-symbolen kan du klicka på Bil-ikonen. Då syns den, wifi eller ingen signal uppe till höger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av mikebike »

JockeO skrev: 09 mar 2024 12:06
Hyfsat nybliven ägare till en M3P 2021 med Premium Connectivity.

När det står LTE på signalstyrkesymbolen uppe till höger, är jag då ansluten till Teslas internetkoppling och behöver ej ansluta t ex internetdelning i mobilen?
Kan den då ta emot uppdateringar som ligger synliga i softwarelistan?
Det blir en mikroskopisk liten grön linjebörjan, men jag tror inte det händer så mycket mer.
Vilken hastighet ner har den uppkopplingen?

Om LTE inte är avsedd för software updates, hur gör ni andra internetanslutning för updates om ni inte har parkeringsplats nära bostad eller arbetsplats att koppla upp till?
Är det endast att dela ut internet på mobilen då som återstår?

//M v h, JockeO
Bilen laddar normalt inte ned uppdateringar via LTE. Jag använder mobilens hotspot när jag skall köra lite längre.
Om jag parkerar precis utanför fönstret till mitt hemmakontor kan jag använda vårt wifi, men jag har gett upp det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Premium connectivity Kan man se när man är uppkopplad

Inlägg av SIR N »

Premium Connectivity har inget med att göra om bilen är uppkopplad eller ej. Bilen är alltid uppkopplad om det finns täckning och inte något fel uppstått, oavsett om du betalt för Premium Connectivity eller ej.

Premium Connectivity är ett paket med tjänster som du kan använda på din uppkopplade bil. Spotify, satellitkartor, kolla kameror i appen m.m.
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Skriv svar