Ladda en MG med Tesla laddkabel?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Ladda en MG med Tesla laddkabel?

Inlägg av LeffeP »

Hej

Jag har ju haft Tesla i 5 år nu, laddar med en Metron PC05T kabel, dvs från 16V 3-fas handske till bilen, ingen laddbox alltså. Nu har sambon fått sin MG4, och det går inte alls att ladda den med samma kabel. Däremot kan man ladda den med den 220V kabel som följde med Teslan.

Nån som förstår varför det inte funkar med 3-fas kabeln? Är den rent Tesla specifik? Jag köpte ju varianten som har Tesla knappen för öppning av laddluckan, men vad mer skulle kunna vara specifikt för just Teslan då det inte funkar på MG:n?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ladda en MG med Tesla laddkabel?

Inlägg av MrRun »

Kollade och MG4 verkar ju ha laddare som klarar 11kW vilket tyder på stöd för 3-fas. Kabeln är inte teslaspecifik så jag förstår faktiskt inte varför det inte funkar tyvärr. Testat på annan 3-fas laddbox?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Ladda en MG med Tesla laddkabel?

Inlägg av LeffeP »

Nej, inte ännu, men det är helt ologiskt att det inte funkar i min mening. Men gissningen är att det är nåt i kabeln, för 220V varianten funkar ju. Kollar man Metrons hemsida är det ju en speciell för Tesla som knappen, men, frågan är ju om det är nåt annat också.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ladda en MG med Tesla laddkabel?

Inlägg av kenjon »

Maila dem och fråga.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar