MOntera takräcke

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Tomas1974
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jun 2022 08:03

MOntera takräcke

Inlägg av Tomas1974 »

Jag har en liten fundering när det gäller montering av takräcket. När man för in kroken vid angiven plats, finns det någon risk att man för in den ovanför metallbläcket och bara fäster den i glastaket, eller hamnar man rätt på en gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MOntera takräcke

Inlägg av mikebike »

Tomas1974 skrev:
Jag har en liten fundering när det gäller montering av takräcket. När man för in kroken vid angiven plats, finns det någon risk att man för in den ovanför metallbläcket och bara fäster den i glastaket, eller hamnar man rätt på en gång.
Man känner när den hamnar rätt. Om man kan röra kroken mer än ett par mm i sidled så sitter den fel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
sohe
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 apr 2016 08:45

Re: MOntera takräcke

Inlägg av sohe »

Precis så, var noggrann och kolla att den spelar i "öglan" man känner det rätt tydligt. Sen brukar jag sätta i "hakarna" först och sen fötterna.
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: MOntera takräcke

Inlägg av Henrik_O »

Det absolut viktigaste är att inte dra åt skruvarna för hårt eftersom glastaket spricker då. Jag drar aldrig fast mina hårdare än att takräcket precis sitter fast när man trycker på det i sidled
Användarvisningsbild
falmarkspeter
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2022 22:52

Re: MOntera takräcke

Inlägg av falmarkspeter »

Henrik_O skrev:
Det absolut viktigaste är att inte dra åt skruvarna för hårt eftersom glastaket spricker då. Jag drar aldrig fast mina hårdare än att takräcket precis sitter fast när man trycker på det i sidled
Är det inte ett föreskrivet åtdragningsmoment som ska användas. Att trycka på det i sidled känns lite lite för att kolla om det sitter. En panikbromsning i 110 eller ännu värre en krock utvecklar rätt stora laster.
I princip ska du kunna slita i räcket med full kraft utan att det släpper.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: MOntera takräcke

Inlägg av FStaake »

Har sett momentnycklar till just Tesla takräcke.
Ska se jag hittar nån länk.
Dom kändes lite billiga för att vara riktigt tillförlitliga, men resonerar att nåt är bättre än inget.
Edit:
Tex denna
https://www.tässla.se/model-3/momentnyc ... HIEALw_wcB
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: MOntera takräcke

Inlägg av Henrik_O »

falmarkspeter skrev:
Henrik_O skrev:
Det absolut viktigaste är att inte dra åt skruvarna för hårt eftersom glastaket spricker då. Jag drar aldrig fast mina hårdare än att takräcket precis sitter fast när man trycker på det i sidled
Är det inte ett föreskrivet åtdragningsmoment som ska användas. Att trycka på det i sidled känns lite lite för att kolla om det sitter. En panikbromsning i 110 eller ännu värre en krock utvecklar rätt stora laster.
I princip ska du kunna slita i räcket med full kraft utan att det släpper.
Jag förstår vart du vill komma med resonemanget men bara för att man inte drar åt muttern hårt så betyder inte det att räcket kan lossna. Kroken sitter trädd runt en fastsvetsad plåtöggla under glastaket och den kan inte släppa sitt grepp bara för att man inte dragit åt i exakt rätt moment. Det som kan ske är att räcket i värsta fall kan röra sig enstak mm i fordonets riktning, inte lossna.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: MOntera takräcke

Inlägg av slugger75 »

Henrik_O skrev:
falmarkspeter skrev:
Henrik_O skrev:
Det absolut viktigaste är att inte dra åt skruvarna för hårt eftersom glastaket spricker då. Jag drar aldrig fast mina hårdare än att takräcket precis sitter fast när man trycker på det i sidled
Är det inte ett föreskrivet åtdragningsmoment som ska användas. Att trycka på det i sidled känns lite lite för att kolla om det sitter. En panikbromsning i 110 eller ännu värre en krock utvecklar rätt stora laster.
I princip ska du kunna slita i räcket med full kraft utan att det släpper.
Jag förstår vart du vill komma med resonemanget men bara för att man inte drar åt muttern hårt så betyder inte det att räcket kan lossna. Kroken sitter trädd runt en fastsvetsad plåtöggla under glastaket och den kan inte släppa sitt grepp bara för att man inte dragit åt i exakt rätt moment. Det som kan ske är att räcket i värsta fall kan röra sig enstak mm i fordonets riktning, inte lossna.
Precis. Man låser ju med nyckel också, så muttern kan ju inte gängas ur.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: MOntera takräcke

Inlägg av Ilduce77 »

Riktigt så enkelt är det inte..

Nu håller säkert öglan räcket i detta fallet, men en hållare kan ta emot en betydligt större kraft om lasten inte kan röra på sig, än om en last kan röra på sig och det är en kraft i rörelse som ska tas upp..

Jag skulle gissa att det är friktionen mellan tak och räcke som tar emot den största delen av kraften och att öglan mest är där för att kunna spänna ner räcket och öka friktionen.
Användarvisningsbild
falmarkspeter
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2022 22:52

Re: MOntera takräcke

Inlägg av falmarkspeter »

Ilduce77 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte..

Nu håller säkert öglan räcket i detta fallet, men en hållare kan ta emot en betydligt större kraft om lasten inte kan röra på sig, än om en last kan röra på sig och det är en kraft i rörelse som ska tas upp..

Jag skulle gissa att det är friktionen mellan tak och räcke som tar emot den största delen av kraften och att öglan mest är där för att kunna spänna ner räcket och öka friktionen.
Exakt så.
Gissar att skadan som TS beskriver i denna FB-råd hänger ihop med rörelse i fästet.
TeslaMalte
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 dec 2021 09:14

Re: MOntera takräcke

Inlägg av TeslaMalte »

Hej,
Ska iväg till fjällen i morgon bitti och monterat räcke och box. Men hittar inte nycklarna till takräcket så de är inte låsta. Tror ni det finns en risk att de lossnar om de inte är låsta eller är låset mer till för att hindra vid stöldförsök?
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: MOntera takräcke

Inlägg av jbark »

TeslaMalte skrev: 25 mar 2023 22:31
Hej,
Ska iväg till fjällen i morgon bitti och monterat räcke och box. Men hittar inte nycklarna till takräcket så de är inte låsta. Tror ni det finns en risk att de lossnar om de inte är låsta eller är låset mer till för att hindra vid stöldförsök?
De lär primärt vara till för stöld. Finns ju tredjepart utan nyckel och jag har inte hört att de lossnat.
TeslaMalte
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 dec 2021 09:14

Re: MOntera takräcke

Inlägg av TeslaMalte »

Tack! Allt gick fint. Räcket sitter där det ska utan att jag låst det.
Skriv svar