Model Y LR Berlin?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

conjuate
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 mar 2023 22:02

Model Y LR Berlin?

Inlägg av conjuate »

Funderar på att lägga en beställning på en MY LR.

Går det att påverka på något sätt om den kommer byggas i Berlin eller Shanghai, eller är det slumpen som avgör?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av Xeik »

Välj färgen midnight cherry red eller quicksilver så blir det garanterat från Berlin.
Vit eller svart blir troligen också från Berlin, men kan också komma från Shanghai. (om jag kommer ihåg rätt)
Blå kommer än så länge enbart från Shanghai.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av Bengt »

conjuate skrev: 20 mar 2023 22:10
Funderar på att lägga en beställning på en MY LR.

Går det att påverka på något sätt om den kommer byggas i Berlin eller Shanghai, eller är det slumpen som avgör?
Jag fick första leveranserbjudandet på en LR hösten 21 och svarade att jag ville vänta på en bil byggd i Berlin och det gick bra utan problem - väntar fortfarande 😁

Köper aldrig något som byggs i Kina om något likvärdigt byggs i en demokrati.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Xeik skrev: 20 mar 2023 22:18
Välj färgen midnight cherry red eller quicksilver så blir det garanterat från Berlin.
Vit eller svart blir troligen också från Berlin, men kan också komma från Shanghai. (om jag kommer ihåg rätt)
Blå kommer än så länge enbart från Shanghai.
Hur kan vi veta att Tesla inte helt plötsligt börjar bygga cherry red och/eller quicksilver även i Kina?... Känns som att en hel del konstigare saker har hänt med det företaget... Som t.ex. att de plockade bort parkeringssensorerna, Joke-ratten eller att S och X inte såldes utanför Nordamerikat under typ 2 år...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av SwedishAdvocate »

conjuate skrev: 20 mar 2023 22:10
...] Går det att påverka på något sätt om den kommer byggas i Berlin eller Shanghai, eller är det slumpen som avgör?
Som jag minns det så figurerade det en uppgift på forumet för rätt länge sen om att någon hade fått ett nekande svar när de talat med ngn hos Tesla om att de endast ville ha en bil från Berlin. Återigen – som jag minns det så skulle den Tesla-anställda då ha sagt att de vid den tidpunkten inte kunde garantera det.

Men...

1. Bengt här ovan (och andra på forumet) säger att de fått ett jakande svar på den här frågan.
2. Det här (om det nekande svaret) var en uppgift på det här forumet. Om vi anlägger lite källkritik – kan vi verkligen vara säkra på att det där var en riktig uppgift?...
3. Även om det var en riktig uppgift så tror jag det här var under tiden då Tesla hade en rejäl backlog. Och så ser det ju inte alls ut längre... I dagsläget med den orderingång Tesla har för närvarande kan jag inte se varför de inte skulle kunna gå med på att garantera leverans från Berlin.

Oavsett...

Hur man än vänder och vrider på det här så tror jag att enda sättet att veta är att kontakta Tesla.

Och om du nu mot förmodan skulle få ett nekande svar på den här frågan så skulle inte jag nöja mig med det. Jag skulle kontakta mer än en person på Tesla. Kanske skulle jag t.o.m kontakta tre personer. Och om alla dem sa nej skulle jag kanske t.o.m starta en tråd här på forumet och kolla runt ifall någon på forumet har någon vettig kontakt inom Tesla. Kanske skulle jag kunna få den här vettiga Tesla-anställdes kontaktuppgifter via DM/PM från någon annan forumsmedlem. Och förhoppningsvis skulle den här Tesla-anställde kunna vara behjälplig med att ordna så att bilen var en av dem som byggs i Berlin.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av flamman »

SwedishAdvocate skrev: 21 mar 2023 05:41
Xeik skrev: 20 mar 2023 22:18
Välj färgen midnight cherry red eller quicksilver så blir det garanterat från Berlin.
Vit eller svart blir troligen också från Berlin, men kan också komma från Shanghai. (om jag kommer ihåg rätt)
Blå kommer än så länge enbart från Shanghai.
Hur kan vi veta att Tesla inte helt plötsligt börjar bygga cherry red och/eller quicksilver även i Kina?... Känns som att en hel del konstigare saker har hänt med det företaget... Som t.ex. att de plockade bort parkeringssensorerna, Joke-ratten eller att S och X inte såldes utanför Nordamerikat under typ 2 år...
Veta kan man förstås aldrig göra. Man kan dock vara ganska säker.
* Tesla skriver själva att de färgerna bara är tillgänglig från Berlin-fabriken
* MY RWD finns inte med de färgerna (RWD tillverkas än så länge bara i Kina)
* M3 som kommer från Kina (finns ej från Berlin-fabriken) finns inte med de färgerna
* Drönar-videos över Shanghai-fabriken har aldrig visat någon av de färgerna
* Tesla (Elon) har snackat om hur avancerad lack-fabriken är i Berlin (som krävs för att lacka de avancerade färgerna)

Såklart kan de förstås helt plötsligt bygga om lack-fabriken i Kina men dina exempel tyder snarare på motsatsen (att bygga om/till fabriken för nya modeller/fler alternativ tar längre tid/är svårare än Tesla ibland tror. De fokuserar på enkelhet/skalbarhet).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
kallekula01
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2023 22:50

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av kallekula01 »

Hej. Ni som vet - är på gång att beställa en Model YLR. Läste på forumet och webben om skillnaderna mellan Kina/Berlin men vilken är egentligen bäst? Är det en Berlinbil man ska försöka få?
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av Jaqob »

kallekula01 skrev: 25 mar 2023 22:54
Hej. Ni som vet - är på gång att beställa en Model YLR. Läste på forumet och webben om skillnaderna mellan Kina/Berlin men vilken är egentligen bäst? Är det en Berlinbil man ska försöka få?
Jag har fortfarande inte sett någon teknisk anledning till varför man hellre skulle vilja ha en bil från berlinfabriken. Det har varit lite tankar om att det skulle vara bättre passning på karossdelar och dylikt, men inget konkret. Sen kan det ju så klart finnas andra, politiska, anledningar att man inte vill ha en kinesisk bil.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av Bengt »

Den politiska anledningen är i mina ögon mer än en tillräcklig orsak till att inte köpa från Kina.
Tesla erbjöd mig en bil därifrån hösten 21 som jag har tackat nej till och nu har jag till slut en leverans inom synhåll i april-maj.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av Ilduce77 »

Jaqob skrev: 26 mar 2023 07:47
kallekula01 skrev: 25 mar 2023 22:54
Hej. Ni som vet - är på gång att beställa en Model YLR. Läste på forumet och webben om skillnaderna mellan Kina/Berlin men vilken är egentligen bäst? Är det en Berlinbil man ska försöka få?
Jag har fortfarande inte sett någon teknisk anledning till varför man hellre skulle vilja ha en bil från berlinfabriken. Det har varit lite tankar om att det skulle vara bättre passning på karossdelar och dylikt, men inget konkret. Sen kan det ju så klart finnas andra, politiska, anledningar att man inte vill ha en kinesisk bil.
Jag har ett par vänner som fått bilar från Shanghai. De har kvar hårdplasten på sidorna i bagageutrymmet och inte filt, som bilarna från Berlin har. Teoretiskt skulle det påverka resonansljudet från bagageutrymmet..
Det tyder på att Kina fortfarande kan ha mindre ljudisolering än berlinbilarna.

Kinabilarna fick ny fjädring i bilarna i januari. Men jag vet inte om det även ändrades i Berlin. Annars har väl bilarna från Kina bättre fjädring,med något bättre komfort..

Men jag killgissar nu såklart.. 😁
Bernard
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 okt 2021 21:26
Referralkod: ts.la/ulf12417

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av Bernard »

Ytterligare en liten detalj som verkar skilja är att Berlin-bilarna har lastöglor, vilket Shanghai verkar sakna hittills. Någon som vet om det fortfarande är så?
Lastöglor är bra att ha om man har hundbur.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Model Y LR Berlin?

Inlägg av FStaake »

Fjädringen var förbättrad på Berlinbilarna redan i höstas.
Lastöglor var intressant.
Ska kolla och jämföra.

Kollat nu.
Kina Y RWD har inte lastöglor i bakkant av bagaget.
Berlin LR har.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Skriv svar