Rostskydda elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Rostskydda elbil?

Inlägg av granlundii »

Jag har en 9 år gammal Nissan Leaf och har börjat fundera på om jag skall rostskydda den. Har någon rostskyddat sin elbil? Orsaken till att jag börjar fundera på saken är bl.a. att man kan se några hörn av bottenplattan där plastsköldarna möts, och man tydligt kan se en del rost där.

Frågan är om det är värt att rostkydda bilen. Min erfarenhet sedan tidigare är att det absolut är värt att roskskydda ifall man har en bil som är generellt pålitlig (Har haft en rosskyddad och en icke rostskyddad Avensis från slutet av 90-talet. Den rostskyddade är i bra skick ännu medan den oskyddade "tog slut" för fem år sedan).

Gillar tanken att hålla elbilar i skick så länge som möjligt av miljöorsaker, så för många modeller så ser jag det som en bra idé att rostskydda elbilen. Å andra sidan pratar vi nu om en Leaf med lilla batteriet, vilket betyder att batteriet troligen är slut senast efter 15 år. Då lönar det sig knappast att rostskydda, om inte jag eller nästa ägare bestämmer sig för att ersätta batteriet med ett nytt. Svårt val :)
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Rostskydda elbil?

Inlägg av Thed75 »

Definitivt värt att rostskydda. Leafen har haft en del rostproblem så väl värt att förlänga livet genom att hissa upp och spruta
Osäker på om man bör fylla balkar och hålrum med linolja? Men borde inte påverka elektroniken
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Rostskydda elbil?

Inlägg av sven-labil »

Jag lämnade min Leaf på Dinitrol-behandling när den var ny 2015, men vet inte ifall det skulle vara värt att göra nån omfattande behandling av en så gammal bil. När jag lämnade in en tre år gammal Saab 9-5 så har jag för mig att ungefär halva kostnaden var för att få bort rosten som redan hunnit komma...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Rostskydda elbil?

Inlägg av granlundii »

Har både frågat några bekanta som rostskyddat äldre bilar och läst lite på nätet, min bedömning är att bilen skall vara ganska ordentligt rostig innan det bedöms vara för sent att börja rostskydda. Men jag är medveten om att ju tidigare desto bättre, och att 9 år är lite sent påtänkt. Får ta och diskutera saken lite med firman som rostskyddat flera bekantas bilar. Vill de sälja någon överdyr behandlig är jag inte intresserad, men ett antal tusenlappar kan jag nog tänka mig att lägga på den.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Rostskydda elbil?

Inlägg av DanneB »

Har bara rostskyddsbehandlat nya bilar och skulle inte bry mig om en gammal om jag ens fick det gratis. Du ser bara en bråkdel av den rost som finns. Har det väl börjat, så har det..
Tesla Model S 90D
Skriv svar