Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av tesla newbie »

iAkita skrev: 26 mar 2023 12:56
Min egen erfarenhet, efter samtal med kineser både inom och utanför Kina, är att de i personliga samtal dessutom kan prata öppet om politik och uttrycka kritik mot saker som inte är bra. Däremot ligger önskan om politiska förändringar och demokrati ganska långt ner på önskelistan, så länge landet fortsätter utvecklas på rätt sätt ekonomiskt och kulturellt. Jag har inte träffat någon som vill riskera den utvecklingen i utbyte mot demokrati. Likaså har jag handlett ett antal kinesiska master-studenter och doktorander. Samtliga är stolta över sitt land och sin kultur och har haft som mål att flytta tillbaka till Kina och bo och jobba där, även om de skulle kunna bo och göra karriär i en demokrati utomlands.

Så vad var då poängen med mitt inlägg? Jo, det håller på att piskas upp en alltmer hätsk stämning mot Kina från politiskt håll, vilket spillt över på media och individer. Detta kommer naturligtvis resultera i en alltmer hätsk stämning mot kineser. Inte från alla, men från tillräckligt många för att det ska få en negativ påverkan mot folk med kinesiskt ursprung. Se bara hur det såg ut för folk med asiatiskt utseende i USA och delar av Europa i början av pandemin.

Den uppskruvade politiska retoriken mot Kina kan naturligtvis även användas för att rättfärdiga en utrikespolitik mot Kina som riskerar att drabba Kinas invånare ganska hårt, och leda till ökat antal hatbrott mot kineser. Ökande politisk spänning mellan Kina och västvärlden skulle såklart även leda till att många av de nyfunna friheterna som kineserna gradvis fått tillgång till går om intet.

Om att det idag gick att hålla en fri folkomröstning i Kina där kineserna fick rösta om de var för ekonomiska sanktioner, politiska sanktioner, bojkott av kinesiska varor, m.m., som ett medel att få till politisk förändring och demokrati i Kina, så skulle resultatet bli ett rungande NEJ. Det är jag övertygad om. Så det handlar inte om kinesernas bästa, utan om att man vill behålla sina egna privilegier och inflytande. Det blir också lite motsägelsefullt att införa sanktioner mot ett land där befolkningen inte önskar det, med hänvisning till att man vill att samma befolkning ska få åtnjuta demokrati och inflytande.

Jag känner ett antal perser med ursprung i Iran. De hatar sina politiker och det religiösa inflytandet på politiken. De hatar de sanktioner som västvärlden haft mot Iran de senaste årtiondena ännu mer, då de snarast försvårat att få till stånd en förändring. Sanktionerna har inte påverkat ledarna eller det politiska systemet ett dyft. Däremot har de haft en stor negativ påverkan på Irans befolkning och resulterat i en trötthet på grund av försämrad ekonomi, brist på läkemedel, och brain-drain av många av dem som skulle kunna finnas på plats och förändra landet inifrån.

Kina var inte heller en demokrati för 20-30-40 år sedan. Men det är först nu när de har en stark ekonomi och börjar bli ett hot och en svår konkurrent om råvaror, konsumenter och politiskt inflytande runtom i världen som retoriken skruvas upp och människor och politiker förfasa sig över den bristande demokratin. Jag tycker som sagt det är obehagligt. Jag är rädd att det kommer destabilisera världen ytterligare och leda till "scapegoating" som drabbar kineser inte bara i Kina, utan även personer med kinesiskt ursprung i övriga världen. Därav den "befängda" liknelsen.
Här är en till som håller med dig. Har en kinesisk fru och är mycket intresserad av det kinesiska språket och den kinesiska kulturen. Jag upplever att det alltför ofta sätts ett likhetstecken mellan kommunistpartiet och det kinesiska folket i den svenska debatten. Finns gott om kineser som är riktigt kritiska till kommunistpartiet. Jag känner flera stycken personligen. Men samtidigt så känns det hopplöst att få till stånd någon förändring så de flesta väljer att rösta med fötterna och flytta utomlands. På sistone har det dock varit en hel del protester som till exempel "白纸行动" (White Paper Revolution). Man ska ha i åtanke att många kineser har bott och studerat utomlands och har upplevt både den västerländska kulturen och den kinesiska. Dessutom kan många komma runt den kinesiska "brandväggen" med hjälp av VPN. Kina idag är ett helt annat land än det var under Maos kulturrevolution. Kanske därför protester tidigare har lyst med sin frånvaro, eftersom folk överlag har fått en levnadsstandard som i mångt och mycket är jämförbar med den vi har i västerlandet. De flesta människor är trots allt bara intresserade av att få vardagen att gå ihop och bryr sig inte speciellt mycket om politik. Dessutom tycker jag väst har sig själv att skylla till att Kina nu har blivit ett upplevt hot. Det var väst som öppnade för handel och västerländska företag såg en lysande möjlighet att sälja sina produkter till kinesiska nyrika, samtidigt som man utnyttjade de låga lönerna för att producera billigt. Kina var inte en demokrati under Deng Xiaoping som började öppningen för marknadsekonomi. Det var han som beordrade militärt ingripande under protesterna 1989. Det är snarare västerlandet som har varit blåögt och trott att frihandel och marknadsekonomi skulle få CCP att släppa taget om makten. Kina har aldrig varit en demokrati, de gick direkt från flera tusen år av kejsarstyre till att bli en kommunistisk diktatur.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Jerka »

Nu är det väl inte bara bristen på demokrati som är problemet i Kina utan deras alltmer skamlösa beteende gentemot omvärlden:

- Kidnappar svensk-kinesisk förläggare i Thailand, döms till fängelse efter skenrättegång
- Bedriver folkmord på uigurer
- Ockuperar Tibet sedan 1950, bedriver aktiv assimileringspolitik med stor inflyttning av hankineser för att utrota den tibetanska kulturen
- Bröt mot avtalet som sade att Hongkong skulle få behålla sin demokrati, avskaffade den helt istället
- Hotar med att invadera Taiwan
- Hotar med ”konsekvenser” så fort kritik yttras mot dem i officiella sammanhang
- Osv.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av tesla newbie »

Jerka skrev: 27 mar 2023 11:31
Nu är det väl inte bara bristen på demokrati som är problemet i Kina utan deras alltmer skamlösa beteende gentemot omvärlden:

- Kidnappar svensk-kinesisk förläggare i Thailand, döms till fängelse efter skenrättegång
- Bedriver folkmord på uigurer
- Ockuperar Tibet sedan 1950, bedriver aktiv assimileringspolitik med stor inflyttning av hankineser för att utrota den tibetanska kulturen
- Bröt mot avtalet som sade att Hongkong skulle få behålla sin demokrati, avskaffade den helt istället
- Hotar med att invadera Taiwan
- Hotar med ”konsekvenser” så fort kritik yttras mot dem i officiella sammanhang
- Osv.
Givetvis är det så och jag är inte alls någon vän av kommunistpartiet. Men jag tror det är ett misstag att likställa kommunistpartiet med hela det kinesiska folket.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev: 27 mar 2023 12:36
Jerka skrev: 27 mar 2023 11:31
Nu är det väl inte bara bristen på demokrati som är problemet i Kina utan deras alltmer skamlösa beteende gentemot omvärlden:

- Kidnappar svensk-kinesisk förläggare i Thailand, döms till fängelse efter skenrättegång
- Bedriver folkmord på uigurer
- Ockuperar Tibet sedan 1950, bedriver aktiv assimileringspolitik med stor inflyttning av hankineser för att utrota den tibetanska kulturen
- Bröt mot avtalet som sade att Hongkong skulle få behålla sin demokrati, avskaffade den helt istället
- Hotar med att invadera Taiwan
- Hotar med ”konsekvenser” så fort kritik yttras mot dem i officiella sammanhang
- Osv.
Givetvis är det så och jag är inte alls någon vän av kommunistpartiet. Men jag tror det är ett misstag att likställa kommunistpartiet med hela det kinesiska folket.
Jag vet inte hur många som är emot hela den kinesiska befolkningen? Jag är det lika lite som jag är emot ryssar i allmänhet. Det är ju diktaturerna i dessa länder som är problemet, på nåt annat sätt har iaf jag aldrig sett det.

Man kan inte på något sätt försvara vare sig den kinesiska eller den ryska diktaturen. De vill se en annan världsordning, och det kommer inte vara till gagn för några andra länder än de själva. Den kinesiska diktaturen är betydligt farligare för omvärlden än den ryska eftersom de är betydligt klokare/slugare/mer taktiska än Putin, som verkar ha gått in i nån slags psykos utan verklighetsförankring. Den dagen Kinas diktatur känner sig tillräcklig stark ekonomiskt och militärt kommer de att gå hårt och skoningslöst fram. Inte som Putin, men när de har en stark krigsmakt att luta sig emot så kommer de att försöka driva igenom en världsordning som passar dem bättre. De vill nog inte ha nåt storkrig med USA eller EU, för de är såpass pragmatiska att de vet att det i längden är kontraproduktivt. Men vi ser redan nu hur de utnyttjar sin flotta för att kränka köra bort andra länders fiskebåtar från internationellt vatten för att ge sina egna utrymme att fiska. Man kränker även andra länders territorialvatten för att fiska och tar över små ögrupper som tillhört andra länder länge. Rena rövarfasoner. Så nog kommer andra länder att få lära sig vem som är stormakten i den regionen. För att inte tala om den Afrikanska kontinenten där de stöttar andra diktaturer eller på andra sätt tvivelaktiga regimer med pengar mot att de får köpa upp odlingsmark för att mätta den kinesiska befolkningen. Kina ställer inga obehagliga och krångliga krav på t.ex. demokrati, jämställdhet eller mänskliga rättigheter för att ge bistånd. Och biståndet betalas med pengar som de tjänat på affärer med väst.

Så länge vi handlar med Kina så hjälper vi dem att ta över världen.

Det finns mycket med USA som jag ogillar, men jag väljer ändå USA alla dar i veckan. Den regimen går ju faktiskt att påverka med demokratiska verktyg, även om det håller på att gå åt skogen även där, är jag rädd.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Maw »

Det är sällan som verkligheten är svart-vit men det är lätt att glömma bort det :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av SwedishAdvocate »

BigEasy skrev: 27 mar 2023 09:55
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:53
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 10:42
Börja med att lyssna på dig själv:

” Vårt uppdrag (för er som är intresserade av att medverka dvs) är att informera och förklara för "den stora massan". Om 1% av befolkningen förklarar för en annan svensk så är vi helt plötsligt 2%. Upprepa så är vi 4%. En gång till 8%. Sen 16%. Därefter 32%. Och om vi pallar göra det ytterligare en gång så voíla! 64%...”
Och?
Du kan testa. Sen kan du säga åt köttätare att de inte ska äta kött, säga åt rökare att det är dåligt att röka, säga åt överviktiga att de bör banta osv osv.

Det är inte brist på information det handlar om. T ex VET 99,9% av rökarna att det är dåligt för hälsan att röka, de röker ändå. Dessutom reagerar de allra flesta negativt när det kommer en viktigpetter och ska tala om för de hur de ska leva.

Gå fram till en kille med stor pickup och skotersläp och säg att hans livsstil är dålig för miljön. Det spelar ingen roll hur mycket du förklarar, han kommer ändå inte sälja skotern och pickupen och skaffa elbil istället. Han är inte mottaglig för din information helt enkelt.
Den här ämnet är ju OT för den här tråden, så har svarat här istället:

viewtopic.php?p=711587#p711587
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Lerumsexpressen »

BigEasy skrev: 25 jan 2023 11:18
Jag tror definitivt att kineserna har fattat. Pengarna finns där det går att ha höga marginaler och inte bland de allra mes prispressade segmenten.

Är bara bilarna tillräckligt bra så kommer de att sälja även om de inledningsvis får kämpa mot föreställningar om Kina som skräptillverkare.
Håller nog inte med, spelar ingen roll om en kinesisk bil är tillräckligt bra som en legacy, de måste vara bättre och billigare, dvs prisvärd.
Enligt mig så har Tesla MY enormt mycket högre värde än en lika dyr elbil från VW.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar