Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av Dafro »

mikaELbil skrev: 25 mar 2023 10:14
Tack för all hjälp från er som har koll!! Det uppskattas!

Jag bestämde mig för att ladda ner apparna till dom laddopetatörer som jag tror jag kan ha användning av.
Kopplade detta till ett kreditkort.

Det blev Tesla, Incharge, e-on och så Ionity. Ionity kopplade jag laddkortet så det går med appen också. I köpet på min Mercedes ingick ett abonnemang på Ionity. Är det inte lång kö där så blir det första valet. Andra valet blir Teslas Supercharger, kommer väl få många ilskna blickar, har ju laddluckan på höger sida bak.

Någon mer laddopetatör som jag bör ansluta till?
Låter vettigt men kolla i tex chargefinder varvid tror att du kommer ladda för att se vad det finns för laddmöjlighet. Beror ju på var man kör. OKQ8 får det ju betala med vanligt kort så den har du också. Laddlucka höger bak ör ju lika bra som min vänster fram, men tänk att det är ju inte du som gör fel för att tesla valt att öppna upp för andra utan att anpassa laddarna med tex längre sladd. Men försök att inte blockera så gott det går och så länge det inte är fullt ör det ju lugnt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikebike »

mikaELbil skrev: 25 mar 2023 10:14
Tack för all hjälp från er som har koll!! Det uppskattas!

Jag bestämde mig för att ladda ner apparna till dom laddopetatörer som jag tror jag kan ha användning av.
Kopplade detta till ett kreditkort.

Det blev Tesla, Incharge, e-on och så Ionity. Ionity kopplade jag laddkortet så det går med appen också. I köpet på min Mercedes ingick ett abonnemang på Ionity. Är det inte lång kö där så blir det första valet. Andra valet blir Teslas Supercharger, kommer väl få många ilskna blickar, har ju laddluckan på höger sida bak.

Någon mer laddopetatör som jag bör ansluta till?
MER kanske?
Jag laddar hos dem på södra Öland.
OKQ8 gäller på gatorna i mitt närområde.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikaELbil »

Ja Öland är tänkbart att man landar på. Blir kanske laddning i Kalmar, men det vet man aldrig.

Jag skaffar mer och OK/Q8 också. Kommer aldrig gå tillbaka till bensin eller Dieselbil, så valet är enkelt.
Vill helst inte stå på en laddstation och klydda. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikebike »

mikaELbil skrev: 25 mar 2023 17:02
Ja Öland är tänkbart att man landar på. Blir kanske laddning i Kalmar, men det vet man aldrig.

Jag skaffar mer och OK/Q8 också. Kommer aldrig gå tillbaka till bensin eller Dieselbil, så valet är enkelt.
Vill helst inte stå på en laddstation och klydda. :D
Våra lokala laddstolpar är Virta, men efter tips här på forumet laddar jag där med OKQ8's app.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikaELbil »

Så här ser det ut nu. Har kopplat ett kreditkort till dessa.
44748500-130E-4530-9ED9-504CA47517AC.png


Hur är det med Northe? Något att ha?
Hittade något som heter Plug Share, är det en samlingsapp för olika laddoperatörer? Är detta något att ha?

Hoppas någon kan ge mig värdefull information. Jag hoppas det!
:D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av Dafro »

mikaELbil skrev: 25 mar 2023 22:18
Så här ser det ut nu. Har kopplat ett kreditkort till dessa.
44748500-130E-4530-9ED9-504CA47517AC.png

Hur är det med Northe? Något att ha?
Hittade något som heter Plug Share, är det en samlingsapp för olika laddoperatörer? Är detta något att ha?

Hoppas någon kan ge mig värdefull information. Jag hoppas det!
:D
Vill minnas att plug Share var dyrt men inte säker. CirkleK tycker jag har byggt ut bra på sistone så kolla om det finns sådana där du åker.
27,8 kWp solceller
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikaELbil »

Jag tyckte PlugShare såg lite märkligt ut. Bra info Dafro!! Borde klara mig bra utan dom då. CK ska jag lägga till.

Tack för din hjälp! :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av Dafro »

mikaELbil skrev: 26 mar 2023 12:16
Jag tyckte PlugShare såg lite märkligt ut. Bra info Dafro!! Borde klara mig bra utan dom då. CK ska jag lägga till.

Tack för din hjälp! :D
Varsegod, så lite så.
27,8 kWp solceller
danielalmestal
Inlägg: 38
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av danielalmestal »

Arctic Drifter skrev: 20 mar 2023 09:05
Elmil skrev: 17 mar 2023 16:28
Arctic Drifter skrev: 17 mar 2023 13:43
mikaELbil skrev: 17 mar 2023 13:31
Tack för ditt svar! Har du någon aning om var man ska registrera så att en kod behövs?
Jag hittade inte någonstans att lägga in kod på mitt Ionity. Får väl djupdyka på Ionitys hemsida och leta. :D
Jag är tämligen säker på att det mikebike menar är att du aktiverar så att kod krävs för att öppna handskfacket på Teslan.
Men inte på Mercedes EQB, som TS har? ;)
Nä, men EQB'n har fortfarande låsbart handskfack enligt manualen, visserligen med fysisk nyckel.

Jag hade dock rätt i mitt antagande vad mikebike syftade på i sitt inlägg :D
Kan se mig själv slitandes mitt hår den gången man skall ladda bilen och den fysiska nyckeln till handsfacket ligger kvar hemma och alla laddkorten i tryggt förvar i handskfacket....
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikaELbil »

Jag funderar på skillnaden mellan tagg och app i mobilen.
Är det smidigare vid laddstolpen att använda taggar?
När "tanten" kör med bilen och behöver ladda, kommer hon föredra en tagg? Hur stora är taggarna? Kan man ha tre, fyra taggar hängande på bilnyckeln utan problem?

Det medföljde ett laddkort på Ionity. Inte något man kan ha på nyckelringen precis. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Bild (lånad bild) De väger inte mycket. Tror jag har tre eller fyra taggar.

jag har mina taggar fram i mittkonsollen i en separat nyckelring.
Jag tycker det är klart smidigast att ladda med tagg jämfört med att starta app, välja laddstation, vänta en stund, starta laddning. Istället tar man fram taggen och blippar den och startar laddningen. Ska tilläggas att jag sällan laddar utanför hemmet.

Vet man inte innan om det är ledigt eller ej så har man (eller passageraren) kanske framme appen redan, och då är det ju hugget som stucket vad som är smidigast.

Största nackdelen med RFID-tagg är att typ alla laddställen är uppköpta eller ihopslagna med någon annan sedan jag skaffade taggarna.. så de har fått ny märkning.

edit: de laddstationer jag varit på som inte täckts av mina få taggar och alltså behövt använda mobilapp har varit Ionity (stabil) och Virta-historia (funkade skitdåligt för mig) så vi drog till en CircleK (Bee?) eller liknande istället..
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av Arctic Drifter »

mikaELbil skrev: 27 mar 2023 00:07
Jag funderar på skillnaden mellan tagg och app i mobilen.
Är det smidigare vid laddstolpen att använda taggar?
När "tanten" kör med bilen och behöver ladda, kommer hon föredra en tagg? Hur stora är taggarna? Kan man ha tre, fyra taggar hängande på bilnyckeln utan problem?

Det medföljde ett laddkort på Ionity. Inte något man kan ha på nyckelringen precis. :D
Min "tant" har aldrig laddat utanför hemmet, men skulle hon det hade hon föredragit en tag.

Nu har jag bara en tag eftersom jag på resande fot endast kör SuC för allt utom destinationsladdning. På destinationen brukar vi klara oss med InCharge.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av samuelsu »

mikaELbil skrev: 25 mar 2023 10:14
... Andra valet blir Teslas Supercharger, kommer väl få många ilskna blickar, har ju laddluckan på höger sida bak.
Ilskna blickar kommer nog bara om det är fullt och du ställt dig så du blockerar en plats utöver den du står på, men det brukar ju gå ställa sig lite utanför den målade rutan. Jag kör själv en e-tron med luckan vänster fram, så det är samma problem där. Väljer alltid en laddare man kör in till, och kör in bara till hälften, så har jag laddporten vid laddaren (och halva bilen utanför rutan, men ingen blir blockerad). Tesla är mitt andraval efter ionity pga aldrig kö och alltid 147kW. Ionity är förstaval enbart pga halva priset jmf Tesla. Trist att ibland bara ha cirkelK att luncha på... Jag har förresten (för att svara på frågan) en Mer-tag i dörrfickan och ett laddkort (etron charging) bakom solskyddet, i övrigt bara appar.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av samuelsu »

mastodontfilmsmats skrev: 27 mar 2023 01:05
jag har mina taggar fram i mittkonsollen i en separat nyckelring.
Jag tycker det är klart smidigast att ladda med tagg jämfört med att starta app, välja laddstation, vänta en stund, starta laddning. Istället tar man fram taggen och blippar den och startar laddningen. Ska tilläggas att jag sällan laddar utanför hemmet.
..
edit: de laddstationer jag varit på som inte täckts av mina få taggar och alltså behövt använda mobilapp har varit Ionity (stabil) och Virta-historia (funkade skitdåligt för mig) så vi drog till en CircleK (Bee?) eller liknande istället..
Liknande erfarenhet som Mats. Jag använder appar så sällan att jag varje gång måste ladda ner appen igen, lägga in ett nytt kort pga utgånget, eller logga in i appen igen (och då kan man ju vara säker på att det har gjort någon egen lösning så att lösenordet inte finns i mobilens lösenordsminne). Dessutom brukar de sällan ge - eller jag sällan få - de utlovade kW som stod i chargefinder. Så, ja, tag alla gånger: 1.) ionity 2) tesla, 3) övriga inom etron charging .... 4.) Mer, men de har sällan >50kW, 5) undvika laddning, 6) Undvika resan, 7) ladda hos andra operatörer där jag måste använda app.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av Tellus »

Jag har noll taggar eller laddappar eller liknande. Tycker inte det behövs när man åker Tesla.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av Niklas Z »

Tellus skrev: 27 mar 2023 17:55
Jag har noll taggar eller laddappar eller liknande. Tycker inte det behövs när man åker Tesla.
Jag tycker precis tvärtom. Jag har haft stor nytta av andra operatörer. Jag åker dit jag vill och stannar där jag vill. Det visar sig ofta att andra operatörers laddare ligger bättre placerade i förhållande till min tänkta rutt. Jag vill inte välja rutt eller destination efter vilka laddoperatörer som finns, utan väljer laddoperatörer efter vilken rutt jag vill följa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av Hmpftfhdns »

mikaELbil skrev: 27 mar 2023 00:07
Jag funderar på skillnaden mellan tagg och app i mobilen.
Är det smidigare vid laddstolpen att använda taggar?
När "tanten" kör med bilen och behöver ladda, kommer hon föredra en tagg? Hur stora är taggarna? Kan man ha tre, fyra taggar hängande på bilnyckeln utan problem?

Det medföljde ett laddkort på Ionity. Inte något man kan ha på nyckelringen precis. :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev: 27 mar 2023 17:55
Jag har noll taggar eller laddappar eller liknande. Tycker inte det behövs när man åker Tesla.
Blir svårt att ladda AC då...

Fast nu funkar Easypark i MoS, det är ju en parkeringsapp, inte en laddapp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev: 27 mar 2023 19:53
Tellus skrev: 27 mar 2023 17:55
Jag har noll taggar eller laddappar eller liknande. Tycker inte det behövs när man åker Tesla.
Blir svårt att ladda AC då...

Fast nu funkar Easypark i MoS, det är ju en parkeringsapp, inte en laddapp.
Laddat AC på tesla wallcharger vid hotell och böda camping parkering och ibland på Ikea med blåa kabeln, bara koppla in, inga appar/taggar (7,4kW enfas 32A)

Första 5 åren jag körde elbil var snabbladdning gratis. När det började kosta pengar köpte jag Tesla 2019 och har sedan dess laddat gratis överallt(tesla och AC stolpar) och jobbet. Bara hemma det kostat, ca 2-3kr milen.

Har inte aktivt letat gratis laddning, har slumpat sig så att det varit gratis på semestern eller vid hotell.
Men åker inte långresor så ofta utöver på semetern. ~ 1000mil fri SuC kvar
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev: 27 mar 2023 21:01
mikebike skrev: 27 mar 2023 19:53
Tellus skrev: 27 mar 2023 17:55
Jag har noll taggar eller laddappar eller liknande. Tycker inte det behövs när man åker Tesla.
Blir svårt att ladda AC då...

Fast nu funkar Easypark i MoS, det är ju en parkeringsapp, inte en laddapp.
Laddat AC på tesla wallcharger vid hotell och böda camping parkering och ibland på Ikea med blåa kabeln, bara koppla in, inga appar/taggar (7,4kW enfas 32A)

Första 5 åren jag körde elbil var snabbladdning gratis. När det började kosta pengar köpte jag Tesla 2019 och har sedan dess laddat gratis överallt(tesla och AC stolpar) och jobbet. Bara hemma det kostat, ca 2-3kr milen.

Har inte aktivt letat gratis laddning, har slumpat sig så att det varit gratis på semestern eller vid hotell.
Men åker inte långresor så ofta utöver på semetern. ~ 1000mil fri SuC kvar
Vi kan inte ladda hemma och mycket sällan på destinationer eftersom vi bor på B&B. När vi var i Varberg i somras laddade jag 8 gånger på en vecka.
Hemma räcker det oftast att ladda en gång i veckan. Aldrig gratis.
Inte ens på jobbet. Fast jag cyklar till jobbet ändå.
Screenshot_20230327_210630_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Var förvarar ni era laddkort/taggar?

Inlägg av mikaELbil »

samuelsu skrev: 27 mar 2023 15:02
mikaELbil skrev: 25 mar 2023 10:14
... Andra valet blir Teslas Supercharger, kommer väl få många ilskna blickar, har ju laddluckan på höger sida bak.
Ilskna blickar kommer nog bara om det är fullt och du ställt dig så du blockerar en plats utöver den du står på, men det brukar ju gå ställa sig lite utanför den målade rutan. Jag kör själv en e-tron med luckan vänster fram, så det är samma problem där. Väljer alltid en laddare man kör in till, och kör in bara till hälften, så har jag laddporten vid laddaren (och halva bilen utanför rutan, men ingen blir blockerad). Tesla är mitt andraval efter ionity pga aldrig kö och alltid 147kW. Ionity är förstaval enbart pga halva priset jmf Tesla. Trist att ibland bara ha cirkelK att luncha på... Jag har förresten (för att svara på frågan) en Mer-tag i dörrfickan och ett laddkort (etron charging) bakom solskyddet, i övrigt bara appar.
Jag tog i lite där! :D
Har också tänkt att stå lite utanför rutan, när jag backat in vid stolpen. Nu har jag för mig att det står att man ska stå i rutan, inte utanför eller snett. Men det är kanske borttaget? I vilket fall som helst så är det bättre att stå lite utanför rutan om man inte blockerar tillgången till dom andra laddarna. Har också snappat upp att man ska ta en "egen" laddstolpe så man inte delar effekten på stolpen. Givet att det finns flera lediga stolpar.

Min ambition är att bli en bra kompis vid laddarna, att vara glad, trevlig och hälpsam. Ta emot råd och kritik som ett sätt att hjälpa mig.
Alla har varit nybörjare någon gång. Köpte boken som Tibor skrivit för att förbereda mig på ett helt nytt liv med elbil! Det är mycket att lära sig. :shock: :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Skriv svar