FSD motorväg Europa

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JohanR
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 mar 2023 18:12

FSD motorväg Europa

Inlägg av JohanR »

Att FSD dröjer flera år i Europa är ju tråkigt men inget att göra nåt åt. Har dock inte riktigt förstått om det gäller just självkörninhen i stadstrafik eller även motorväg. Nån som har hört vad Tesla planerar här?
- Kommer FSD begränsat till motorväg innan? Och isåfall närdå?
- Får man FSD för motorväg även om man inte betalt för tillägget FSD? Eller fortsätter de med 2 separata versioner här?
Mvh Johan
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD motorväg Europa

Inlägg av spacecoin »

JohanR skrev: 26 mar 2023 18:20
Att FSD dröjer flera år i Europa är ju tråkigt men inget att göra nåt åt. Har dock inte riktigt förstått om det gäller just självkörninhen i stadstrafik eller även motorväg. Nån som har hört vad Tesla planerar här?
- Kommer FSD begränsat till motorväg innan? Och isåfall närdå?
- Får man FSD för motorväg även om man inte betalt för tillägget FSD? Eller fortsätter de med 2 separata versioner här?
Mvh Johan
Hej Johan,

TLDR; Vanlig AP som kommer med som standard räcker. FSD/NoA, troligen tidigast om 24 månader (utan förarinitierade filbyten) på motorväg. Autosteer på andra vägformer kanske händer samtidigt, eller kanske aldrig. Man får ingenting funktion extra i FSD i EU idag som funkar. Sedan kan man fundera på hur lång tid det tar för Tesla att anpassa sitt system till EU-väg, och om dom prioriterar det.

Den långa versionen:
UNECE reglerar trafikanordningar i större delen av världen minus Amerika. Tesla FSD (Navigate on Autopilot) är ett förarassistans-system (SAE Level 2) som faller under UNECE R79 ("Steering Equipment") och UNECE R13 (breaking).

Enligt R79 får systemet inte själv initiera filbyten, utan föraren måste göra det. Det finns även regler för hur lång tid systemet får hålla på med filbyte och hur branta kurvor som systemen får styra genom själv. Tesla har inte brytt sig om att anpassa/utveckla systemet särskilt för UNECE:s regler, utan mest stängt av saker.

Autopilot/Autosteer för endast användas på motorväg enligt instruktionsboken, men Tesla hindrar inte föraren från att använda det på annan väg.

Det finns redan idag en standard för autonom körning (SAE Level 3, eyes-off - man kan läsa en bok istället för att titta på vägen) i upp till 130km/h på motorväg - UNECE R157, men det finns ingen lag på EU-nivå ännu. I Tyskland är det dock lag - dom har gått före. Men inga biltillverkare har släppt ett system som är typgodkänt för 130km/h. Mercedes har ett system som är godkänt i upp till 60km/h som var gränsen för ett år sedan.

Det finns egentligen inga planer på att uppdatera R79 med några större grejer, med det finns en arbetsgrupp som jobbar med ny reglering för "avancerat förarstöd" (DCAS*). Det är dock väldigt oklart vad dom slutligen kommer överens om och när det kan tänkas bli lagligt i EU eller Sverige när den väl är klar.

*) Du kan blida dig en egen uppfattning här: https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session (protokoll från alla möten). Mitt intryck är att det är _minst_ ett år kvar till det blir något, och sedan får vi se vad dom kommer överens om. Motorväg borde vara med i alla fall. Sedan ska det bli EU-lag eller svensk lag, som tar minst ett halvår till.

Jag hoppas på obekräftade filbyten inom 24 månader på motorväg, men är skeptisk. Mitt tips: Vänta med köp, speciellt om du tänkt att byta bil inom tre år. Vanlig Autopilot (som ingår) är bra nog.
Användarvisningsbild
JohanR
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 mar 2023 18:12

Re: FSD motorväg Europa

Inlägg av JohanR »

Tack för svar,
Låter tyvärr lite som jag misstänkte, att man får vänta.

Jag hade hoppats lite på att standarden bara styr vad bilen får göra, och att Tesla rätt enkelt skulle kunna byta från klassisk självkörning på motorväg till FSD. Samma funktioner men implementerat på ett annat (bättre) sätt.

Har redan en model 3 och är jättenöjd. Självkörningen funkar riktigt bra, men man vill ju såklart alltid ha nåt bättre och roligare 😀😎

/Johan
Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 dec 2021 06:55

Re: FSD motorväg Europa

Inlägg av KrisJ »

Utöver spacecoins mycket bra svar vill jag bara tillägga en sak:
Jag tycker parkeringshjälpen som man får med FSD funkade riktigt bra för både fickparkering och traditionell.

Värt 80papp? Njaaaa… upp till var och en.
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: FSD motorväg Europa

Inlägg av Hertsh »

Efter 2023.20.7 som är FSD Beta i USA och som för min Model X LR -19 är en buggrättning (men med massa godkännanden om datainsamling etc) så gjorde jag mig omaket att köra på NoA igen idag.

1) nervositeten i systemet är påtaglig. Svajar och byter plats i filen beroende på skuggor, lastbilar etc.
2) NoA i snäva kurvor vid avfarter är som att åka med en full person, ryckig rattrörelser, snabba inbromsningar, omotiverat låg fart etc
3) Bilen kan inte svenska vägregler. Det är ok att köra om på insidan på 70-vög men bilen bromsar när man kör ikapp långsammare fordon i "omkörningsfilen"
4) Ständigt får man påminnelser om att byta fil för att fortsätta rutten när man ligger i högerfilen och det nyss varit en påfart, eftersom kartmaterialet är uselt eller att bilen inte kan läsa det. Dessutom ville bilen vid några tillfällen att jag skulle byta fil från "omkörningsfilen" till en bussfil (i vägrenen), vilket jag såklart inte gjorde eftersom det vore olagligt.

Sammanfattningsvis: NoA har om möjligt blivit sämre sedan jag skaffade FSD för fyra år sedan.
MX LR (Raven) 2019
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: FSD motorväg Europa

Inlägg av B99 »

Det är ändå rätt fascinerande att någon i europa har betalat för FSD, hur naiv får man bli? Och särskilt i Sverige med våra bestämmelser, pengar i sjön såklart.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD motorväg Europa

Inlägg av spacecoin »

B99 skrev: 11 jul 2023 19:34
Det är ändå rätt fascinerande att någon i europa har betalat för FSD, hur naiv får man bli? Och särskilt i Sverige med våra bestämmelser, pengar i sjön såklart.
De flesta som köper bil har ingen aning om vad är är för regler i Sverige/EU och att Tesla inte kan leverera produkten. Sedan att produkten är helt failad är en annan femma. Den funkar ju inte ens i USA. Folk skrattar åt hur dålig Smart Summon är och FSDb är ju inte direkt "full self-driving". Det är ett L2 system som alla andra som marknadsförs som något mera/annat.

Jag köpte FSD för NoA 2019.

Här är texten från Tesla.com IDAG:
"Navigera med Autopilot
Automatisk körning från påfart till avfart på motorväg inkluderar automatiska körfältsbyten, Adaptiv farthållare med fullständigt stopp och igångsättning, Autostyrning och omkörning av långsamma bilar i ditt körfält
."

Inte framgick det att det inte var en produkt som kunde levereras. "Vissa funktioner kräver blinkers" är svenska för produkten inte är godkänd i EU.

"Smart Summon
Genom att aktivera den med Tesla-appen kommer din parkerade bil att hitta dig och till och med parkera eller lämna parkeringen själv i trånga utrymmen. Smart Summon navigerar komplexa parkeringssituationer samtidigt som den följer körfältsmarkeringar och stoppskyltar samt undviker fotgängare och hinder som trafikkoner, soptunnor och förrymda kundvagnar.
"

Och "Vissa funktioner är begränsade i räckvidd" betyder att smart summon inte funkar om man är mer än två meter från bilen. Super-användbart...

Jag förvånas för varje dag som går över att det är lagligt i Sverige att sälja/marknadsföra på detta sätt. Jag tycker det är fel att lägga ansvaret på konsumenterna.
Skriv svar