Acceleration Boost Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Acceleration Boost Model Y

Inlägg av mikebike »

KrisJ skrev:
Jag körde väl ett par veckor i taskigt väglag innan jag laddade på boosten i min MYLR.
Märkte ingen jätteskillnad men jag hade inte riktigt haft möjligheten att vrida på i snöslasket heller så…

Älskar min pigga bil och tycker ändå att det var värt den förhållandevis lilla extra kostnaden.
Det är därför jag tänker vänta till våren. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rhino69
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2022 06:38

Re: Acceleration Boost Model Y

Inlägg av Rhino69 »

Icerman skrev:
Är det inte så att om man testar i 48 timmar är det riktigt svårt att ångra sig. Som att ge gottepåsen (dyr gottepåse ;) ) och sedan ta tillbaka den.
Nä, bara att klicka i appen.

Den går ju köpa igen, men jag vågade inte lämna tillbaka då jag tror att priset kan komma att justeras uppåt närsomhelst…
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Acceleration Boost Model Y

Inlägg av Jontez »

Model Y Performance skrev:
lakke skrev:
Model Y Performance skrev:
lakke skrev:
För 30000 till får du då en performence. Då går den desutom snabbare än long range med boost. Plus du får alla andra tillägg som performance har. Brembo bromsar. Vinge. Aluminium pedaler. Track mode om eller när det kommer. Mycket snyggare fälgar plus bättre däck. Enkelt val enligt mig iaf :D
Jag har en beställning lagd på båda. Var först helt inne på samma spår som dig. Acceleration Boost + finare fälgar så är man nära priset för MYP. Men, du kan inte rotera hjulen på MYP. Och försäkringen är dyrare. I mitt fall skulle bilen kosta 50 000kr mer än en MYLR med Acceleration Boost över 5 år. Kändes inte värt 50k för 0,5s snabbare 0-100 och bättre bromsar. Spoilern trillar ändå av efter ett tag så den klarar jag mig utan.
Hur har du räknat för att få den till 50 k dyrare då?
Bor i Norge. Kollade på prisskillnaden MYP-MYLR, kostnaderna för försäkring (~500kr mer i månaden), dyrare däck som måste bytas oftare (och dessutom inte kan roteras för att slita jämnt), vinterhjul som är några tusen dyrare pga. storleken. Kändes inte värt det med tanke på att MYLR accar 0-100 mer än dubbelt så snabbt som min nuvarande bil. När jag vant mig köper jag till AB.

55000, prisskillnad MYLR-MYP
-18000, Accelleration Boost
+30000, försäkring 5 år
+8000, dyrare vinterhjul
= 75000 för 0,5s snabbare 0-100

Och då har jag inte räknat med däck som slits mer och snabbare. Även om försäkringskostnaden var samma är det 45k i skillnad. Kändes inte värt det för 0,5s vid 0-100 (och finare fälgar).
Beroende på vad som händer efter 1 juli med priset på LR så kommer P med största sannolikhet att tappa bonusen. Väljer man att plocka en P nu och få bonusen så vänder det rätt rejält på siffrorna. Då skiljer det helt plötsligt 150 000 mellan modellerna och då skulle jag också valt en LR. Vad som då händer med begagnatpriset kan vi bara killgissa, men jag tror P kommer ha ett ganska så mycket högre andrahandsvärde när P har ett nypris på 150k högre än LR.
När jag tar och jämför hos TH har skiljer det 61kr i månaden (lånade reg-nummret på Volvos MYP. Kan ju skilja sig mot de som kommer sen.)

Så om man vänder på uträkningen och får en P för 45k mer just nu, som sen kan komma att bli 150k mer känns som en trygg affär (mabye :D )
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
dagr2000
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jan 2023 13:40

Re: Acceleration Boost Model Y

Inlägg av dagr2000 »

Hej

Nån som vet om man köper acceleration boost på Model Y Long range, om man kan använda "launch control"?
2023 MYLR svart/svart
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Acceleration Boost Model Y

Inlägg av NEO »

dagr2000 skrev: 28 mar 2023 09:23
Hej

Nån som vet om man köper acceleration boost på Model Y Long range, om man kan använda "launch control"?
Varken 3/Y performance har launch mode eller drag strip mode tyvärr. Bara S/X plaid/performance.
Skriv svar