BMW i5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 28 mar 2023 07:52
Rennwagen skrev: 28 mar 2023 06:15
taliz skrev: 28 mar 2023 03:13
Dafro skrev: 27 mar 2023 20:47
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Lite halvkass. I7 har väl mer?
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.
vad är det som inte är bra med i4? Jag är helnöjd med prestanda, räckvidd, upplevd kvalitet, utrustning, laddhastighet. Det enda som kunde varit bättre är bagageplatsen, men det hade varit likadant även om jag valt den som bensinvariant. Det är helt enkelt 4-seriens manko. I5 Touring får just bättre utrymmen samt antagligen 5-seriens erkända upplevda kvalitet, så kan inte se annat än att den kommer bli en megahit (men dyr antagligen)
i4 är ju stor på utsidan men trång på insidan. Dessutom väldigt tung och förhållandevis törstig(särskilt M50).
Dvs precis som det brukar bli på konverterade fossiler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev: 28 mar 2023 13:01
HelectriC skrev: 28 mar 2023 07:52
Rennwagen skrev: 28 mar 2023 06:15
taliz skrev: 28 mar 2023 03:13
Dafro skrev: 27 mar 2023 20:47
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Lite halvkass. I7 har väl mer?
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.
vad är det som inte är bra med i4? Jag är helnöjd med prestanda, räckvidd, upplevd kvalitet, utrustning, laddhastighet. Det enda som kunde varit bättre är bagageplatsen, men det hade varit likadant även om jag valt den som bensinvariant. Det är helt enkelt 4-seriens manko. I5 Touring får just bättre utrymmen samt antagligen 5-seriens erkända upplevda kvalitet, så kan inte se annat än att den kommer bli en megahit (men dyr antagligen)
i4 är ju stor på utsidan men trång på insidan. Dessutom väldigt tung och förhållandevis törstig(särskilt M50).
Dvs precis som det brukar bli på konverterade fossiler.
Taycan är också stor på utsidan, men liten på insidan och det är en "ren" elbil från grunden. Storleken är ju något man som köpare antingen accepterar eller inte och har ju inte direkt med elbil eller fossil att göra. Om man har problem med storleken så väljer man självklart en annan bil. Känns inte som det kan användas som ett argument mot i4 så länge man inte behöver/önskar större bil. Är ju inte betydligt mer plats i Model 3, om vi säger så. Törstig tycker jag faktiskt inte alls min M50 är. Den är snarare överraskande snål för att vara en bil med 544hk. På norska vägar kommer jag utan problem 500km, men även Autobahn funkar hur fint som helst. Faktiskt den elbil jag laddat minst när vi kört ner genom Europa. Så jag köper inte dina argument, dom verkar mer vara hämtade från diverse sociala media än egen erfarenhet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW i5

Inlägg av tesla newbie »

Rennwagen skrev: 28 mar 2023 06:15
taliz skrev: 28 mar 2023 03:13
Dafro skrev: 27 mar 2023 20:47
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Lite halvkass. I7 har väl mer?
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.
Håller helt med. Att ett så ingenjörstungt företag som BMW inte ska kunna få fram en dedikerad elbilsplattform 10 år efter i3:an kom är mycket märkligt. Lite märkligt att ingen verkar tycka ökad fordonsvikt är ett problem. BMW 520 d touring med fyrhjulsdrift väger redan idag nästan 2 ton. Så elvarianten kommer nog minst hamna runt 2,5 ton. Jag förstår inte varför detta inte anses vara problematiskt? Tunga bilar drar mer energi, vilket gör att man måste öka batteristorleken, vilket slösar på resurser helt i onödan. Dessutom så blir luften sämre av tunga bilar eftersom det blir mer partikelutsläpp från däcken.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i5

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev: 28 mar 2023 14:11
Håller helt med. Att ett så ingenjörstungt företag som BMW inte ska kunna få fram en dedikerad elbilsplattform 10 år efter i3:an kom är mycket märkligt. Lite märkligt att ingen verkar tycka ökad fordonsvikt är ett problem.
Jag tycker vikten hos t ex i4 är ett problem. Den känns tydligt när man kör bilen aktivt. Bilen känns inte särskilt alert på vägen. Jag som kört BMW 3-seriebilar i många år, just på grund av körglädjen, blev besviken när jag körde i4. Det som borde vara BMW:s hemmaplan, körglädjen, var något som i4 klarade sämre än Tesla Model 3. Det hade jag inte väntat mig. Sen håller jag med om att vikten har andra nackdelar, förutom att den negativt påverkar köregenskaperna. Hade i4 varit säg 3-400 kg lättare hade jag kanske bytt bil, men nu är det inte aktuellt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5

Inlägg av HelectriC »

tesla newbie skrev: 28 mar 2023 14:11
Rennwagen skrev: 28 mar 2023 06:15
taliz skrev: 28 mar 2023 03:13
Dafro skrev: 27 mar 2023 20:47
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Lite halvkass. I7 har väl mer?
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.
Håller helt med. Att ett så ingenjörstungt företag som BMW inte ska kunna få fram en dedikerad elbilsplattform 10 år efter i3:an kom är mycket märkligt. Lite märkligt att ingen verkar tycka ökad fordonsvikt är ett problem. BMW 520 d touring med fyrhjulsdrift väger redan idag nästan 2 ton. Så elvarianten kommer nog minst hamna runt 2,5 ton. Jag förstår inte varför detta inte anses vara problematiskt? Tunga bilar drar mer energi, vilket gör att man måste öka batteristorleken, vilket slösar på resurser helt i onödan. Dessutom så blir luften sämre av tunga bilar eftersom det blir mer partikelutsläpp från däcken.
självklart kan dom om dom vill, men i BMWs affärsplan ligger att kunna erbjuda alla motorer i samma kaross och då blir det så. 2,5 ton väger redan min i4, så i5 kommer garanterat väga mer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i5

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev: 28 mar 2023 14:28
självklart kan dom om dom vill, men i BMWs affärsplan ligger att kunna erbjuda alla motorer i samma kaross och då blir det så. 2,5 ton väger redan min i4, så i5 kommer garanterat väga mer.
Ja, det är inte konstigt med tanke på den affärsmodellen, men personligen tycker jag det är tråkigt att BMW därmed kompromissar med det som för mig framstått som BMW:s kärnvärde.
Men kanske har marknadsavdelningen rätt. De som kör sportigt är så väldigt få att den gruppen är närmast försumbar. De flesta behöver nog inte en bil som är sportig, utan bara en som har en sportig image.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 28 mar 2023 14:07
taliz skrev: 28 mar 2023 13:01
HelectriC skrev: 28 mar 2023 07:52
Rennwagen skrev: 28 mar 2023 06:15
taliz skrev: 28 mar 2023 03:13


Lite halvkass. I7 har väl mer?
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.
vad är det som inte är bra med i4? Jag är helnöjd med prestanda, räckvidd, upplevd kvalitet, utrustning, laddhastighet. Det enda som kunde varit bättre är bagageplatsen, men det hade varit likadant även om jag valt den som bensinvariant. Det är helt enkelt 4-seriens manko. I5 Touring får just bättre utrymmen samt antagligen 5-seriens erkända upplevda kvalitet, så kan inte se annat än att den kommer bli en megahit (men dyr antagligen)
i4 är ju stor på utsidan men trång på insidan. Dessutom väldigt tung och förhållandevis törstig(särskilt M50).
Dvs precis som det brukar bli på konverterade fossiler.
Taycan är också stor på utsidan, men liten på insidan och det är en "ren" elbil från grunden. Storleken är ju något man som köpare antingen accepterar eller inte och har ju inte direkt med elbil eller fossil att göra. Om man har problem med storleken så väljer man självklart en annan bil. Känns inte som det kan användas som ett argument mot i4 så länge man inte behöver/önskar större bil. Är ju inte betydligt mer plats i Model 3, om vi säger så. Törstig tycker jag faktiskt inte alls min M50 är. Den är snarare överraskande snål för att vara en bil med 544hk. På norska vägar kommer jag utan problem 500km, men även Autobahn funkar hur fint som helst. Faktiskt den elbil jag laddat minst när vi kört ner genom Europa. Så jag köper inte dina argument, dom verkar mer vara hämtade från diverse sociala media än egen erfarenhet?
Taycan är ju designad enligt form förre funktion. Det är ingen svenssonbil för A till B som i4.
Självklart är storleken relevant. Så gott som samtliga rena elbilar byggda för vanligt folk är mer utrymmeseffektiva än motsvarande avgasbil.
Model 3 är enorm skillnad, jag kunde knappt tråckla mig in i baksätet på i4 medan Model 3 känns som rena limousinen i jämförelse. 3an är också mkt lättare och snålare.
På norska vägar är ju maxhastigheten 80kmh, en Model S rullar väl uppåt 1000km i 80. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i5

Inlägg av ObscureEconomist »

Model 3 lever om som en lådbil också och saknar grundläggande funktioner i en bil men det är väl oviktigt.
Baksätet må vara bättre i Model 3 men skuffen är bättre på i4an utifrån att den faktiskt har en vettig lucka för min användning iaf.

Ska bli väldigt spännande att se hur I5 touring blir och om den kommer i en m version
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i5

Inlägg av Niklas Z »

ObscureEconomist skrev: 29 mar 2023 08:16
Model 3 lever om som en lådbil också och saknar grundläggande funktioner i en bil men det är väl oviktigt.
Den lever inte om som en lådbil. BMW i4 är tystare, men inte jättemycket. När jag testade den mätte jag upp 2 dB lägre ljudnivå än i min Model 3. Fjädringen är också mer sofistikerad i i4. En e-Tron är dock betydligt tystare än Model 3. Skillnaden mellan Model 3 och i4 är mindre än mellan i4 och e-Tron.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

ObscureEconomist skrev: 29 mar 2023 08:16
Model 3 lever om som en lådbil också och saknar grundläggande funktioner i en bil men det är väl oviktigt.
Baksätet må vara bättre i Model 3 men skuffen är bättre på i4an utifrån att den faktiskt har en vettig lucka för min användning iaf.

Ska bli väldigt spännande att se hur I5 touring blir och om den kommer i en m version
Vad jag läst är var att det kommer en 40 och en M60 men till touring får vi väl se.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i5

Inlägg av HelectriC »

efter att ha kört nästan 3000mil i i4, så är det inget tvivel om vilken bil som väljs på långtur mellan i4 och vår Model 3. i4 alla dagar i veckan, den är betydligt mer komfortabel på alla sätt och vis. Bara en sånn liten detalj som iDrivehjulet gör att körningen blir betydligt säkrare, man slipper trycka på skärmen lika mycket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Från en kanal som heter "BMWBLOG". Så sannolikt 'en aning' partiska...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2023 13:14
Från en kanal som heter "BMWBLOG". Så sannolikt 'en aning' partiska...

Verkar ju rätt bra, för mig handlar det om hur bred den blir och hoppas den inte blir för dyr. Ett steg upp från min i4a hade inte varit fy skam ändå :D .
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 12 maj 2023 15:41
SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2023 13:14
Från en kanal som heter "BMWBLOG". Så sannolikt 'en aning' partiska...

Verkar ju rätt bra, för mig handlar det om hur bred den blir och hoppas den inte blir för dyr. Ett steg upp från min i4a hade inte varit fy skam ändå :D .
Hade jag inte haft hundfan, som är inlagd på sjukhus nu igen då hon klippte ett halvt paket kakao så hade det nog blivit en sådan…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: BMW i5

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 12 maj 2023 16:13
OfarligTesla skrev: 12 maj 2023 15:41
SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2023 13:14
Från en kanal som heter "BMWBLOG". Så sannolikt 'en aning' partiska...

Verkar ju rätt bra, för mig handlar det om hur bred den blir och hoppas den inte blir för dyr. Ett steg upp från min i4a hade inte varit fy skam ändå :D .
Hade jag inte haft hundfan, som är inlagd på sjukhus nu igen då hon klippte ett halvt paket kakao så hade det nog blivit en sådan…
Den ska komma som Touring också har jag för mig.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 12 maj 2023 16:38
Dafro skrev: 12 maj 2023 16:13
OfarligTesla skrev: 12 maj 2023 15:41
SwedishAdvocate skrev: 12 maj 2023 13:14
Från en kanal som heter "BMWBLOG". Så sannolikt 'en aning' partiska...

Verkar ju rätt bra, för mig handlar det om hur bred den blir och hoppas den inte blir för dyr. Ett steg upp från min i4a hade inte varit fy skam ändå :D .
Hade jag inte haft hundfan, som är inlagd på sjukhus nu igen då hon klippte ett halvt paket kakao så hade det nog blivit en sådan…
Den ska komma som Touring också har jag för mig.
Det är den jag väntar på. :D
27,8 kWp solceller
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW i5

Inlägg av Arctic Drifter »

Niklas Z skrev: 28 mar 2023 14:27
tesla newbie skrev: 28 mar 2023 14:11
Håller helt med. Att ett så ingenjörstungt företag som BMW inte ska kunna få fram en dedikerad elbilsplattform 10 år efter i3:an kom är mycket märkligt. Lite märkligt att ingen verkar tycka ökad fordonsvikt är ett problem.
Jag tycker vikten hos t ex i4 är ett problem. Den känns tydligt när man kör bilen aktivt. Bilen känns inte särskilt alert på vägen. Jag som kört BMW 3-seriebilar i många år, just på grund av körglädjen, blev besviken när jag körde i4. Det som borde vara BMW:s hemmaplan, körglädjen, var något som i4 klarade sämre än Tesla Model 3. Det hade jag inte väntat mig. Sen håller jag med om att vikten har andra nackdelar, förutom att den negativt påverkar köregenskaperna. Hade i4 varit säg 3-400 kg lättare hade jag kanske bytt bil, men nu är det inte aktuellt.
Tack, jag som precis hoppade av en i4 eDrive 40 som jag beställde i juni -22, så berättigad till klimatbonus. Men efter att ha provkört en i4 M50 blev jag besviken. Jag tycker inte MYP'en är körglad, men den levererar mer styrrespons än i4an (jo jag testade att ändra inställningarna).

Den känns tung, är "död" i styrningen (det som jag tycker ha varit BMW's paradgren tidigare), reser sig som jänkare när man gasar på och hela bilen andas fossil. Dessutom måste man öppna och stänga laddluckan manuellt :D

Jag har ägt ett tiotal BMW genom åren och de egenskaper jag prioriterar, de verkar BMW ha prioriterat bort. Tråkigt!
Tesla Model Y Performance
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

Arctic Drifter skrev: 16 maj 2023 00:15
Niklas Z skrev: 28 mar 2023 14:27
tesla newbie skrev: 28 mar 2023 14:11
Håller helt med. Att ett så ingenjörstungt företag som BMW inte ska kunna få fram en dedikerad elbilsplattform 10 år efter i3:an kom är mycket märkligt. Lite märkligt att ingen verkar tycka ökad fordonsvikt är ett problem.
Jag tycker vikten hos t ex i4 är ett problem. Den känns tydligt när man kör bilen aktivt. Bilen känns inte särskilt alert på vägen. Jag som kört BMW 3-seriebilar i många år, just på grund av körglädjen, blev besviken när jag körde i4. Det som borde vara BMW:s hemmaplan, körglädjen, var något som i4 klarade sämre än Tesla Model 3. Det hade jag inte väntat mig. Sen håller jag med om att vikten har andra nackdelar, förutom att den negativt påverkar köregenskaperna. Hade i4 varit säg 3-400 kg lättare hade jag kanske bytt bil, men nu är det inte aktuellt.
Tack, jag som precis hoppade av en i4 eDrive 40 som jag beställde i juni -22, så berättigad till klimatbonus. Men efter att ha provkört en i4 M50 blev jag besviken. Jag tycker inte MYP'en är körglad, men den levererar mer styrrespons än i4an (jo jag testade att ändra inställningarna).

Den känns tung, är "död" i styrningen (det som jag tycker ha varit BMW's paradgren tidigare), reser sig som jänkare när man gasar på och hela bilen andas fossil. Dessutom måste man öppna och stänga laddluckan manuellt :D

Jag har ägt ett tiotal BMW genom åren och de egenskaper jag prioriterar, de verkar BMW ha prioriterat bort. Tråkigt!
Jag tycker absolut att I4 är trevligare och tystare än 3 och Y och hoppas på I5, men jag tycker ju mina 520 hk i min väldigt tunga IX är onödigt många, är så gammal så jag kör inte på bana.

Att man tycker det är jobbigt att stänga och öppna luckan kan jag inte riktigt förstå, fast smiley. Handen måste ändå vara i närheten för att stoppa i sladden eller vad är det jag inte fattar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i5

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Arctic Drifter skrev: 16 maj 2023 00:15
Niklas Z skrev: 28 mar 2023 14:27
tesla newbie skrev: 28 mar 2023 14:11
Håller helt med. Att ett så ingenjörstungt företag som BMW inte ska kunna få fram en dedikerad elbilsplattform 10 år efter i3:an kom är mycket märkligt. Lite märkligt att ingen verkar tycka ökad fordonsvikt är ett problem.
Jag tycker vikten hos t ex i4 är ett problem. Den känns tydligt när man kör bilen aktivt. Bilen känns inte särskilt alert på vägen. Jag som kört BMW 3-seriebilar i många år, just på grund av körglädjen, blev besviken när jag körde i4. Det som borde vara BMW:s hemmaplan, körglädjen, var något som i4 klarade sämre än Tesla Model 3. Det hade jag inte väntat mig. Sen håller jag med om att vikten har andra nackdelar, förutom att den negativt påverkar köregenskaperna. Hade i4 varit säg 3-400 kg lättare hade jag kanske bytt bil, men nu är det inte aktuellt.
Tack, jag som precis hoppade av en i4 eDrive 40 som jag beställde i juni -22, så berättigad till klimatbonus. Men efter att ha provkört en i4 M50 blev jag besviken. Jag tycker inte MYP'en är körglad, men den levererar mer styrrespons än i4an (jo jag testade att ändra inställningarna).

Den känns tung, är "död" i styrningen (det som jag tycker ha varit BMW's paradgren tidigare), reser sig som jänkare när man gasar på och hela bilen andas fossil. Dessutom måste man öppna och stänga laddluckan manuellt :D

Jag har ägt ett tiotal BMW genom åren och de egenskaper jag prioriterar, de verkar BMW ha prioriterat bort. Tråkigt!
Jag tycker absolut att I4 är trevligare och tystare än 3 och Y och hoppas på I5, men jag tycker ju mina 520 hk i min väldigt tunga IX är onödigt många, är så gammal så jag kör inte på bana.

Att man tycker det är jobbigt att stänga och öppna luckan kan jag inte riktigt förstå, fast smiley. Handen måste ändå vara i närheten för att stoppa i sladden eller vad är det jag inte fattar.
Fast så är det väl med det mesta?

Personligen tycker jag elektriska säten är mer onödigt än elektrisk laddlucka. Sätet ställer jag i princip bara in en gång. Laddlucka använder man hundratals gånger. Vet dessutom av erfarenhet att det blir lätt att man kör omkring med öppen lucka när man är van vid att den stängs automatiskt :D

Är ju inte särskilt ansträngande att tex öppna och stänga bagageluckan själv heller, men ändå rätt trevligt med automatik.

För att inte tala om fönsterhissar, vev funkar utmärkt ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i5

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 16 maj 2023 07:11
Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Arctic Drifter skrev: 16 maj 2023 00:15
Niklas Z skrev: 28 mar 2023 14:27
tesla newbie skrev: 28 mar 2023 14:11
Håller helt med. Att ett så ingenjörstungt företag som BMW inte ska kunna få fram en dedikerad elbilsplattform 10 år efter i3:an kom är mycket märkligt. Lite märkligt att ingen verkar tycka ökad fordonsvikt är ett problem.
Jag tycker vikten hos t ex i4 är ett problem. Den känns tydligt när man kör bilen aktivt. Bilen känns inte särskilt alert på vägen. Jag som kört BMW 3-seriebilar i många år, just på grund av körglädjen, blev besviken när jag körde i4. Det som borde vara BMW:s hemmaplan, körglädjen, var något som i4 klarade sämre än Tesla Model 3. Det hade jag inte väntat mig. Sen håller jag med om att vikten har andra nackdelar, förutom att den negativt påverkar köregenskaperna. Hade i4 varit säg 3-400 kg lättare hade jag kanske bytt bil, men nu är det inte aktuellt.
Tack, jag som precis hoppade av en i4 eDrive 40 som jag beställde i juni -22, så berättigad till klimatbonus. Men efter att ha provkört en i4 M50 blev jag besviken. Jag tycker inte MYP'en är körglad, men den levererar mer styrrespons än i4an (jo jag testade att ändra inställningarna).

Den känns tung, är "död" i styrningen (det som jag tycker ha varit BMW's paradgren tidigare), reser sig som jänkare när man gasar på och hela bilen andas fossil. Dessutom måste man öppna och stänga laddluckan manuellt :D

Jag har ägt ett tiotal BMW genom åren och de egenskaper jag prioriterar, de verkar BMW ha prioriterat bort. Tråkigt!
Jag tycker absolut att I4 är trevligare och tystare än 3 och Y och hoppas på I5, men jag tycker ju mina 520 hk i min väldigt tunga IX är onödigt många, är så gammal så jag kör inte på bana.

Att man tycker det är jobbigt att stänga och öppna luckan kan jag inte riktigt förstå, fast smiley. Handen måste ändå vara i närheten för att stoppa i sladden eller vad är det jag inte fattar.
Fast så är det väl med det mesta?

Personligen tycker jag elektriska säten är mer onödigt än elektrisk laddlucka. Sätet ställer jag i princip bara in en gång. Laddlucka använder man hundratals gånger. Vet dessutom av erfarenhet att det blir lätt att man kör omkring med öppen lucka när man är van vid att den stängs automatiskt :D

Är ju inte särskilt ansträngande att tex öppna och stänga bagageluckan själv heller, men ändå rätt trevligt med automatik.

För att inte tala om fönsterhissar, vev funkar utmärkt ;)
Aha, du tänker så, jo det mesta automatiskt som man vänjer sig vid vill man gärna ha. Elstol tycker jag är viktigare, skiljer 3 dm mellan mig och frun men visst jag kör den oftast så visst.

Ang att glömma laddlucka så gör man inte det på IX för den är så stor så det blir som en luftbroms så bilen drar nog snett. :D

Bagageluckor är jag lite kluven till, om de går för sakta öppnar jag hellre för hand.

Men fönsterhissar är lite mer rörelse att utföra tycker jag men visst när man har AC, varför ska man öppna fönstret, någon biltull ev i Europa. Så vev är ok.
27,8 kWp solceller
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW i5

Inlägg av Arctic Drifter »

Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Att man tycker det är jobbigt att stänga och öppna luckan kan jag inte riktigt förstå, fast smiley. Handen måste ändå vara i närheten för att stoppa i sladden eller vad är det jag inte fattar.
Det är inte jobbigt, men Tesla har jobbat bra på detta med att köra själva processen kring laddning smooth!
Smidigt med centrallås för tanklocket på en fossilare, idag är det standard men det var det inte på 80-talet.
På i4an är det dessutom en inre lock och den yttre luckan, jobbigt? Njae, men inte smooth... :D
Legato skrev: 16 maj 2023 07:11
Personligen tycker jag elektriska säten är mer onödigt än elektrisk laddlucka. Sätet ställer jag i princip bara in en gång. Laddlucka använder man hundratals gånger. Vet dessutom av erfarenhet att det blir lätt att man kör omkring med öppen lucka när man är van vid att den stängs automatiskt :D

Är ju inte särskilt ansträngande att tex öppna och stänga bagageluckan själv heller, men ändå rätt trevligt med automatik.

För att inte tala om fönsterhissar, vev funkar utmärkt ;)
Allt beror väl på tillämpningen och det personliga användningsmönstret. Jag och min fru delar allt i livet, så även bil. Så vi har inte hennes och min (när det gäller bruksbilarna). Skiljer 2,5 dm så rätt smidigt med elstol på en bruksbil.

Min entusiastbil däremot har jag haft i tre år och det är bara jag och besiktningsmannen som kört den under den perioden. Så totalt värdelöst med elstol (tyngre + sätet kommer inte ner lika lågt + ytterligare en sak som kan krångla), men när man köper begagnat så kan man inte skräddarsy om man inte vill leta ihjäl sig.

Elhissar är ju onödigt för de flesta, jag behöver dock få ner rutan två gånger per dag när jag ska in till kontoret (öppna grinden). Hade absolut överlevt med vevar men är nog inte så "smooth" med karmlösa dörrar och vev :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i5

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 16 maj 2023 07:56
Legato skrev: 16 maj 2023 07:11
Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Arctic Drifter skrev: 16 maj 2023 00:15
Niklas Z skrev: 28 mar 2023 14:27

Jag tycker vikten hos t ex i4 är ett problem. Den känns tydligt när man kör bilen aktivt. Bilen känns inte särskilt alert på vägen. Jag som kört BMW 3-seriebilar i många år, just på grund av körglädjen, blev besviken när jag körde i4. Det som borde vara BMW:s hemmaplan, körglädjen, var något som i4 klarade sämre än Tesla Model 3. Det hade jag inte väntat mig. Sen håller jag med om att vikten har andra nackdelar, förutom att den negativt påverkar köregenskaperna. Hade i4 varit säg 3-400 kg lättare hade jag kanske bytt bil, men nu är det inte aktuellt.
Tack, jag som precis hoppade av en i4 eDrive 40 som jag beställde i juni -22, så berättigad till klimatbonus. Men efter att ha provkört en i4 M50 blev jag besviken. Jag tycker inte MYP'en är körglad, men den levererar mer styrrespons än i4an (jo jag testade att ändra inställningarna).

Den känns tung, är "död" i styrningen (det som jag tycker ha varit BMW's paradgren tidigare), reser sig som jänkare när man gasar på och hela bilen andas fossil. Dessutom måste man öppna och stänga laddluckan manuellt :D

Jag har ägt ett tiotal BMW genom åren och de egenskaper jag prioriterar, de verkar BMW ha prioriterat bort. Tråkigt!
Jag tycker absolut att I4 är trevligare och tystare än 3 och Y och hoppas på I5, men jag tycker ju mina 520 hk i min väldigt tunga IX är onödigt många, är så gammal så jag kör inte på bana.

Att man tycker det är jobbigt att stänga och öppna luckan kan jag inte riktigt förstå, fast smiley. Handen måste ändå vara i närheten för att stoppa i sladden eller vad är det jag inte fattar.
Fast så är det väl med det mesta?

Personligen tycker jag elektriska säten är mer onödigt än elektrisk laddlucka. Sätet ställer jag i princip bara in en gång. Laddlucka använder man hundratals gånger. Vet dessutom av erfarenhet att det blir lätt att man kör omkring med öppen lucka när man är van vid att den stängs automatiskt :D

Är ju inte särskilt ansträngande att tex öppna och stänga bagageluckan själv heller, men ändå rätt trevligt med automatik.

För att inte tala om fönsterhissar, vev funkar utmärkt ;)
Aha, du tänker så, jo det mesta automatiskt som man vänjer sig vid vill man gärna ha. Elstol tycker jag är viktigare, skiljer 3 dm mellan mig och frun men visst jag kör den oftast så visst.

Ang att glömma laddlucka så gör man inte det på IX för den är så stor så det blir som en luftbroms så bilen drar nog snett. :D

Bagageluckor är jag lite kluven till, om de går för sakta öppnar jag hellre för hand.

Men fönsterhissar är lite mer rörelse att utföra tycker jag men visst när man har AC, varför ska man öppna fönstret, någon biltull ev i Europa. Så vev är ok.

Japp, för de flesta är nog elstol rätt frekvent använt. För de som är själva på bilen, eller för sådana som oss där frugan och jag är nästan lika långa (179 vs 182), används det extremt sällan.

Elbaklucka tycker jag är skönt. Framförallt är det skönt med "sparköppning", det saknar jag på Teslorna...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i5

Inlägg av OfarligTesla »

Är riktigt taggad på presentationen nästa vecka, blir intressant att se vad de kommer med. I dagsläget känns det som jag har tre alternativ till nästa bil, en uppdaterad i4, i5 eller Polestar 4. Kanske hittar något annat på vägen såklart men just nu är det de jag ser som mest troliga.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i5

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev: 16 maj 2023 10:04
Är riktigt taggad på presentationen nästa vecka, blir intressant att se vad de kommer med. I dagsläget känns det som jag har tre alternativ till nästa bil, en uppdaterad i4, i5 eller Polestar 4. Kanske hittar något annat på vägen såklart men just nu är det de jag ser som mest troliga.
Tycker också i5 och PS4 är intressanta. Undrar dock när PS4 verkligen kommer levereras, känns som PS har stora problem med leveranser nu.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i5

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 16 maj 2023 05:06
Jag tycker absolut att I4 är trevligare och tystare än 3 och Y och hoppas på I5, men jag tycker ju mina 520 hk i min väldigt tunga IX är onödigt många, är så gammal så jag kör inte på bana.
Trevligare och tystare kan man definitivt tycka att den är. Jag tycker den är behagligare att åka i, men Model 3 är roligare att köra. Vikten är inte en nackdel, upplevelsemässigt, när man bara åker med bilen. Det är när man kör den aktivt som avigsidorna med vikten märks tydligt. Sen är det upp till var och en att välja bil efter hur man använder den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar