Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Swede1 skrev:
Ni tror inte våra folkvalda och myndigheter kan utsättas för påverkansoperationer, mutor, korruption? Det kanske t o m är lättare att påverka folkets tjänare än att påverka fem miljoner som röstar?
Jag är lite inne på samma spår. Naturligtvis är befolkningen lätt att påverka genom propaganda osv, men jag tror att det finns ändå någon form av naturlig balans (vettiga människor kompenserar för idioterna, typ) så att det i genomsnitt ändå förhoppningsvis blir ganska rätt. Politiker vill per definition behålla makten, och många är nog beredda att gå väldigt långt för att få sitta kvar. Eller så vet de att det finns ett liv efter den politiska karriären, och då är det ju fint om man har säkrat upp sitt framtida jobb hos någon som har inflytande och som betalar bra. Det är alltså betydligt lättare att köpa en styrande politiker än att köpa en hel befolkning.
Jag kanske är ute på tunn is nu, och ni kanske tycker att jag är konspiratorisk, men jag är helt övertygad om att de flesta politiker mer eller mindre är korrupta, även här i väst. Det sker bara i det dolda och inte helt öppet så som i bananrepubliker. Och så kallar vi det för nåt annat, t.ex. lobbyism, men det är ju exakt samma sak i mina ögon.
Ett utmärkt exempel är ju Tysklands beroende av Putins gas, byggandet av Nordstream osv. Detta har drivits av ett fåtal politiker, Schröder, Merkel och några till. Schröder är bevisligen köpt av Putin. Han drev igenom ett extraval som han visste han skulle förlora, och så fick han omedelbart ett välbetalt jobb hos Putin. Och han är kvar där än idag. Fy fan.
Att Merkel, som blev Schröders direkta efterträdare och som också är värsta Putin-kramaren, inte skulle vara köpt av honom, tror jag inte en mikrosekund på. Men det sker kanske inte lika öppet som i fallet med Schröder. Däremot så satt hon kvar vid makten i otroligt långa 17 år. Bara det är ju lite konstigt tycker jag. Det påstås alltid att Ryssland har påverkat Trump-valet, och det stämmer säkert. Men hur kan vi vara så säkra på att de inte påverkar valen i Europa också, så att "kompissarna" får sitta kvar vid makten? Jag har svårt att släppa den tanken.
Ska man lita på dessa individer? Nä för h*e inte.
Sveriges demokratiska system är väl ett system av påverkan, i en demokrati så ska vi påverka och tycka lika/olika. Du röstar på ett parti som du tror på, men sen kan du försöka påverka alla folkets tjänare. Alla har olika intressen och påverkar så gott de kan. Beslutande folkomröstningar är bra så att inte de folkvalda drar iväg åt fel håll pga lobbyister, media, korruption.

https://www.bokus.com/bok/9789175663906 ... h-schweiz/

Boken ”De fattiga och de rika” är från 1998.

Ingenstans i den demokratiska världen har politikerna så stor makt över medborgarna som i Sverige. Samtidigt som deras inflytande tilltagit har folkets materiella standard stagnerat. I Schweiz, där medborgarnas inflytande över den egna vardagen är störst i Europa, har medborgarna det bättre än någon annanstans i Europa.

1970 var Sverige och Schweiz Europas rikaste länder. I dag, ett drygt kvartssekel senare är Schweiz alltjämt Europas rikaste land medan svenskarna kämpar i den europeiska välståndsligans nedflyttningsgrupp.

I genomsnitt producerar varje schweizare varor och tjänster för cirka 300 000 kronor per år. Motsvarande svenska tal är blott 180 000 kronor. Det är bara 50 procent mer än 1970. Under summa period ökade schweizarna värdet av sin produktion med drygt 300 procent.

Axel Odelberg berättar historien om schweizarnas framgång och svenskarnas tillbakagång. Det är en aha-fylld berättelse med ett rikt persongalleri och fokusförflyttningar från det tidiga 1200-talets brobyggnadstekniska genombrott vid St Gotthard till det sena 1900-talets försök att skapa ett federalt Europa.

Berättelsen befolkas av många kända namn: Rudolf av Habsburg, Ulrich Swingli, Gustav Vasa, Gustav II Adolf, August Strindberg, Vladimir Lenin, Olof Palme, Carl Lidbom, Richard Nixon. Anna Hedborg, Gösta Bohman m fl.

Axel Odelberg är författare, frilansjournalist och chefredaktör för den nya tidningen Dolly. Han medarbetar bl a i Svenska Dagbladet, Finanstidningen och TV 8 och har tidigare givit ut boken Monopolbrytarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Fast det går ju inte enbart att förklara med skillnaden i det demokratiska systemet. I Sverige har man prioriterat väldigt konstigt de senaste decennierna. Märkliga ideologier och en sunt portion naivitet (låter jättegulligt eller hur?) har drivit landet i en riktning som kanske inte är helt optimalt för samhällsutvecklingen. I Schweiz och andra länder har man inte valt samma väg och resultatet ser vi allt tydligare.
Gemene svensken har nog en annan mentalitet, här är man inställd på att staten gör rätt, man litar på myndigheter och politiker, man protesterar inte. I alla fall inte högljutt, man kanske knyter näven i fickan, men så försvinner upprördheten lika fort som den kom. Dessutom är det av yttersta viktighet att alla tycker lika, man vill helst inte ha någon djupare debatt. Den sker mest på ytan, handlar oftast om smådetaljer.
Detta resulterar såklart i ett demokratiskt system där politiker har förhållandevis mycket makt. Men samtidigt är det nog svårt att förändra systemet. Folk i allmänhet verkar ju trivas med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Fast det går ju inte enbart att förklara med skillnaden i det demokratiska systemet. I Sverige har man prioriterat väldigt konstigt de senaste decennierna. Märkliga ideologier och en sunt portion naivitet (låter jättegulligt eller hur?) har drivit landet i en riktning som kanske inte är helt optimalt för samhällsutvecklingen. I Schweiz och andra länder har man inte valt samma väg och resultatet ser vi allt tydligare.
Gemene svensken har nog en annan mentalitet, här är man inställd på att staten gör rätt, man litar på myndigheter och politiker, man protesterar inte. I alla fall inte högljutt, man kanske knyter näven i fickan, men så försvinner upprördheten lika fort som den kom. Dessutom är det av yttersta viktighet att alla tycker lika, man vill helst inte ha någon djupare debatt. Den sker mest på ytan, handlar oftast om smådetaljer.
Detta resulterar såklart i ett demokratiskt system där politiker har förhållandevis mycket makt. Men samtidigt är det nog svårt att förändra systemet. Folk i allmänhet verkar ju trivas med det.
Ja är man dum i huvudet så får kroppen lida. Tyvärr blir resten av oss också drabbade
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Det spelar väl ingen roll hur man fått sin position? Det är väl vad man gör av den som spelar roll.
Menar du allvar här? Du menar alltså att det kvittar om vi har diktatur eller demokrati, bara personen som för tillfället har makten gör rätt saker? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Det spelar väl ingen roll hur man fått sin position? Det är väl vad man gör av den som spelar roll.
Menar du allvar här? Du menar alltså att det kvittar om vi har diktatur eller demokrati, bara personen som för tillfället har makten gör rätt saker? :?

/fth
Ja för min del så kvittar det bara resultatet blir bra.

Ser många fördelar med ett annat styre. Långsiktighet t ex. Förmåga att ta obekväma beslut som är bra i längden men kanske känns jobbiga för stunden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Ja för min del så kvittar det bara resultatet blir bra.

Ser många fördelar med ett annat styre. Långsiktighet t ex. Förmåga att ta obekväma beslut som är bra i längden men kanske känns jobbiga för stunden.
Det är just det som är poängen med demokrati, om inte resultatet blir bra så byter man ut de styrande utan att behöva gripa til våld. Din andra punkt hanteras i en demokrati mha lagom långa mandatperioder.

Hur menar du att vi ska komma fram till vem som ska leda i ”ett annat styre”? Vilka mekanismer ska finnas för att se till att besluten faktiskt är bra i längden?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Ja för min del så kvittar det bara resultatet blir bra.

Ser många fördelar med ett annat styre. Långsiktighet t ex. Förmåga att ta obekväma beslut som är bra i längden men kanske känns jobbiga för stunden.
Det är just det som är poängen med demokrati, om inte resultatet blir bra så byter man ut de styrande utan att behöva gripa til våld. Din andra punkt hanteras i en demokrati mha lagom långa mandatperioder.

Hur menar du att vi ska komma fram till vem som ska leda i ”ett annat styre”? Vilka mekanismer ska finnas för att se till att besluten faktiskt är bra i längden?

/fth

Ja alltså det är ju problemet med diktaturer. Men det var inte det du frågade. ;) Du frågade om jag föredrog en duktig diktator framför en oduglig folkvald.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Problemet med de flesta diktatorerna är att de varken är duktiga eller särskilt intresserade av befolkningens välmående. Och även om befolkningen i det stora hela kan ha det ganska bra, så som t.ex. i Ryssland, så finns det ändå en risk att man kanske blir förgiftad eller inlåst eller nåt annat otrevligt, om man inte dansar efter taktpinnen. Det är det som kännetecknar diktaturer, och det är ingenting man direkt längtar efter. En oduglig folkvald kan åtminstone bytas ut (oftast mot en annan oduglig folkvald).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Den här artikeln handlar om en fabrik i Norge som producerar artellerigranater.
Weapons firm says it can't meet soaring demand for artillery shells because a TikTok data center is eating all the electricity

[By] Lindsay Dodgson
Mon, March 27, 2023 at 2:57 PM GMT+2 · 3 min read

[…] A Norwegian arms manufacturer [som då som sagt producerar artellerigranater] said that a TikTok data center is eating all the electricity in the region, meaning that the company cannot keep up with the surging global demand for ammunition. […]

Brandtzæg said that he had considered whether it was a coincidence that Chinese-owned TikTok was impeding the expansion of an arms company.

I will not rule out that it’s not by pure coincidence that this activity is close to a defence company,” he said. [Min understrykningar]” […

https://finance.yahoo.com/news/weapons- ... 1680008058
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar