Skadat HV batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av El-Anders »

Liten uppdatering.
TryggHansa håller fast vid vagnskada och vägrar ändra. Så fortfarande 50% av batteriets pris betalas av mig.
Hade jag anmält detta som maskinskada hade det kunnat bli annorlunda. Hur kunde jag ha vetat detta?
Men till någon annan kanske min historia kan bli till hjälp.
Nu har jag kanske fått hjälp från annat håll. Återkommer om detta.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av Lurkern »

Då kör vi med Teslaförsäkring via Trygghansa runt mer eller mindre oskyddat. Och den handläggare på företag jag pratade med vet inte heller om det. Kanske läge för dem att gå ut med förtydligande information om detta till alla hybrid- och elbilskunder.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av AAKEE »

Lurkern skrev: 28 mar 2023 11:11
Då kör vi med Teslaförsäkring via Trygghansa runt mer eller mindre oskyddat. Och den handläggare på företag jag pratade med vet inte heller om det. Kanske läge för dem att gå ut med förtydligande information om detta till alla hybrid- och elbilskunder.
Och vid nästa huvudförfallodag kommercdet allvarligt att beaktas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av AAKEE »

El-Anders skrev: 28 mar 2023 08:52
Liten uppdatering.
TryggHansa håller fast vid vagnskada och vägrar ändra. Så fortfarande 50% av batteriets pris betalas av mig.
Hade jag anmält detta som maskinskada hade det kunnat bli annorlunda. Hur kunde jag ha vetat detta?
Men till någon annan kanske min historia kan bli till hjälp.
Nu har jag kanske fått hjälp från annat håll. Återkommer om detta.
Det är väldigt solklart att det är 50% av vad ett nytt batteri kostar som är beräkningsgrunden, i vart fall enligt mina villkor. Alternativet är att man kan fastställa värdet innan batteriet skadades.

Räknar de med 50% avskrivning på nypriset, så har du sannolikt inte så stor ”självrisk” du ska stå för om du får ett begagnat ”reparerat” batteri.
Säg att ett nytt batteri kostar 200K och ett begagnat 150K. Då blir deltat 50K som du ska stå för.
Du ska inte stå för 50% av arbetskostnaden.
Bör vara lätt att få prisuppgifter av tesla och räkna på det.

Det utbytta batteriet har väl fyra års garanti vilket borde vara värt en hel del i ditt läge?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av Lurkern »

Garantin är tveksam då alla batterier lär ha spår av skrap etc på sig.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av Lurkern »

Om ens dieselmotor tar skada av en sten och rasar, är det åldersavdrag då också?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av AAKEE »

Lurkern skrev: 28 mar 2023 15:42
Garantin är tveksam då alla batterier lär ha spår av skrap etc på sig.
Ett remanufactured?

Tror inte det är så de gör. Det är fura års garanti och de ser nog fräsha ut på utsidan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av Lurkern »

Näe, jag syftade på att Tesla kan alltid peka på att ett batteri har råkat ut för extern påverkan när det inte fungerar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av AAKEE »

Det verkar ju inte vara det de gör generellt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 28 mar 2023 19:23
Det verkar ju inte vara det de gör generellt.
Det har väl å andra sidan inte hunnit bli så många case än, och vi lär inte få höra om
alla heller (flera av dom kommer inte till detta forum eller nära relation till medlemmar här)…

Tesla har annars med all önskvärd tydlighet visat att dom inte är lika generösa och goodwill-aktiga
längre så……
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 29 mar 2023 09:16
AAKEE skrev: 28 mar 2023 19:23
Det verkar ju inte vara det de gör generellt.
Det har väl å andra sidan inte hunnit bli så många case än, och vi lär inte få höra om
alla heller (flera av dom kommer inte till detta forum eller nära relation till medlemmar här)…

Tesla har annars med all önskvärd tydlighet visat att dom inte är lika generösa och goodwill-aktiga
längre så……
Kollar man på andra större forum så är det många som bytt batteri på garantin men få som ens vet att meddela ett pris på batterierna när det efterfrågas.
Hade Tesla ofta dragit ’skadekortet’ är min bedömning att många hade haft koll på vad batterierna kostar. :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av El-Anders »

Glömde detta. Handläggaren tyckte att jag skulle skriva ett brev och bevisa att batteriets funktion var lika med ett nytt!? Jaha...hur gör man det tro? Visar upp mina Bmb:er från Scan my Tesla. Det ser perfekt ut, men kan en teknisk expert avgöra det på TH? Tror knappt det.
Kan jag avgöra om batteriet är i mycket bra skick av de här bilderna? Näe... Kan bara tycka att det ser bra ut🙂
Screenshot_2023-03-25-15-17-39-70_94e2638741edaa71cdbf930966ef5c05.jpg
Screenshot_2023-03-25-15-17-50-79_94e2638741edaa71cdbf930966ef5c05.jpg
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av kenjon »

En viktig sak är cell diff, i ditt fall 0,005 V, mycket bra.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av AAKEE »

Obalansen är inte riktigt en faktor som visar kapacitet/degradering.

Ligger man mitt i spannet i SOC går det bra att balansera även ett trött batteri till bra balans.
(man laddar bara låga celler eller som i Teslas fall; drar ur de höga tills spänningen är lika)

Kapaciteten BMS visar är mer intressant (även om den kan vara lite off) och CAC-värdet, om det finns tillgänligt i model S BMS.
Inre resistans hade vart nyttigt men det tror jag inte finns med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av El-Anders »

BildUpdate.
Hade lite hjälp av EV Center. Lyckades ta bort isolations problemet. Men nu tycker bilen att den har kraschat. Kollade pyrofuse under HV batteri =OK.
Kollade pyrofuse vid säkringsbox ovanför 12V batteriet. Verkar också ok. Men den bryter ju inte 12volt. Den skickar ju bara nån signal att säkringen har skjutit. (Se video: "Tesla mystery fuse" i youtube) Jag ska fortsätta och mäta krocksensorer nu. Har beställt en ny pyrofuse 12volt.
Någon som har någon ide?
Här kan man se att skruvarna med fyrkantsfäste inte går någonstans utan håller bara pyrofusen. 2tunna kablar går under fuseboxen. Australiensarn i videon säger att de kablarna går ingenstans. Ska lyfta fuseboxen och kolla.
Här kan man se att skruvarna med fyrkantsfäste inte går någonstans utan håller bara pyrofusen. 2tunna kablar går under fuseboxen. Australiensarn i videon säger att de kablarna går ingenstans. Ska lyfta fuseboxen och kolla.
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av El-Anders »

Nu rullar Teslan. EV Center tog bort isolations felkoden. Det var bara det att Tesla hade separerat "First responder" kontakten. Då säger tydligen Toolbox att bilen har varit med om en krasch. Kontakten syns ju inte under luftintaget. Försökte sätta ihop utan att ta bort filterhållaren, gick inte.

Nu blir det längre och längre provkörningar. Har kört upp och nerför en backe med hårda inbromsningar utan att isolations koden kommer tillbaka, så det verkar ju inte vara något vatten/glykol som plaskar runt i alla fall.

Så i bästa fallet är det så här: att den gigantiska vattenpölen på motorvägen jag körde in i med 100 km/t gjorde att vatten trängde in i batteriet. Tesla tömde faktisk batteriet med sin "tiltmanöver". Varför tiltade de inte hela bilen? Så nu är allt bra.
Men.... varför tog inte Tesla bort felkoden och KÖRDE ut bilen från verkstaden?? I så fall.

Eftersom man inte får prata med någon kunnig person på Tesla så får jag väl aldrig veta.

Efter att ha levt i US i tio år så vet jag lite hur dom tänker. Allt ska regleras och det är så lätt att hamna i en rättegång på grund av deras rätts system.
Jag köpte ett hus i ett område med 200 villor, där HOA (home owners association) bestämde allt. Historien passar inte i detta forumet, men jag blev anmäld 7 ggr för att jag levde efter svenska regler.

Om jag har otur så har jag isolations problem någon annanstans och problemet återkommer. Jag uppdaterar när jag har kört några tiotals mil.
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av El-Anders »

30 mil senare, allt bra. Efter att ha bytt till sommardäck kollade jag lite under och det finns tecken på att batteriet varit urmonterat. Jag undviker allt för hårt regn tills jag har lossat skyddsplåtarna och inspekterar/bytt några umbrella valves.
EV Centers Torbjörn sa att det borde vara en plastskyddslist som "skyddar" u- profilen ( som skyddar "umbrella valves). Någon som har en bild på detta? Jag kan bara få några halvsuddiga bilder på detta.
Det finns inga bulor på batteriet! Det finns skrapmärken, självklart på en sådan låg bil!
Det finns intryckningar på metallen/profilen som skyddar umbrella valves. Men inget som skulle göra garantin obrukbar! Jag har själv haft hand om garanti ärenden i fordonsbranschen!
Det är klart att om någon har demonterat en plastskyddslist? Och detta har gjort att vatten lättare tränger in i batteriet, såklart att detta kan vara en orsak att vägra garanti.
Men information är noll och intet från Tesla. Men det verkar som om Tesla har gjort mig en tjänst(till priset av 15000:-) genom att tömma batteriet på vatten.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av Bo99 »

Bo99 skrev: 08 mar 2023 13:14
OfarligTesla skrev: 24 feb 2023 14:01
Bo99 skrev: 24 feb 2023 13:57
Jag gick in och kollade villkoren för Folksam Stor helförsäkring just nu och där står:

"Hybrid, elbilsbatteri
• batteri till hybridsystem (utom bilens och lätta lastbilens startbatteri). Nedgång i prestanda
ersätts inte.
• batteri för drivning av elbil, plugg in hybridbil och bränslecellsbil (batterienheter äldre än
5 år/8 000 mil ersätts med 75 procent av nypriset, äldre än 8 år /12 000 mil ersätts med 50%).
Nedgång i prestanda ersätts inte.
• laddintag för plugg in och el (utom laddkabel och extern laddenhet)
• OBC ombord laddsystem för batterier
• Kylsystem för högvoltbatterier
• DC/AC omvandlare"

Med brasklappen att villkoren kanske skiljer sig åt mellan olika bilmärken. I mitt fall en VW.
Ja och de villkoren gällde fram till och med 2022-06-30 enligt Folksams sida, sedan kom det nya villkor. Är du i en försäkringsperiod som påbörjades innan dess kan de gamla villkoren gälla för dig fortfarande men kommer ersättas med de nya när en ny försäkringsperiod påbörjas.

Och som jag sa, detta gäller inte fallet i denna tråd oavsett då denna tråd har ett vagnskadeärende, inte maskinskadeärende.

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring
De nya försäkringsvillkoren behöver inte gälla för mig i framtiden. Jag pratade precis med Folksam och det som står i villkoren i mitt försäkringsbesked är vad som gäller och då är det villkoren från 1 jan 2022, inte de senaste från juli 2022.

De kan ändras till villkoren från juli 2022 men inte nödvändigtvis. Hon förklarade att när villkor ändras så är det inte vettigt att göra dem retroaktiva till typ bilar som är 10-15 år gamla vilket enligt mig känns vettigt. Ändrade villkor gäller för nya försäkringar och jag tror själv att jag med min bil kommer att få de nya villkoren utan några år eller milbegränsningar vad gäller högvoltsbatteriet och om det mekaniskt fallerar snart, men jag vet inte. Hon sa också att försäkringsvillkor kan skilja mellan olika bilmärken. Bilmärken som på något sätt har större risk i något moment att drabbas av vissa saker har villkor som inte andra bilmärken har.

Jo vi pratade säkert om detta i 30 minuter och hon förstod exakt vad jag menade så det var inga konstigheter alls.
Update att nu har mina villkor på min E-up uppdaterats till de från juli 2022. Så något åldersavdrag på HV-batteriet finns inte längre vilket känns bra om något skulle hända.
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 sep 2022 09:38
Ort: Gnosjö

Re: Skadat HV batteri

Inlägg av El-Anders »

Update:
Kört 2000mil. Batteri prestanda är exakt lika som före isolations problemet.
En trevlig sak var att TH ersatte mig för Teslas faktura med ca: 85%. Plus EV -Centers faktura och min egen faktura för felsökning. Så hela kalaset kostade för mig kanske 5000. Plus instrument för 2500:-.
Så slutet gott allting väldigt gott!
Enda grejen är min ångest för att köra i hårt regn. Måste väl ta ner HV batteriet någon gång för att bli av med den ångesten....😀.
Eller prata med den som gjorde jobbet. Fråga om hen bytte umbrella valves osv.
Nu vet jag var teknikern som tog ner mitt batteri finns. Jag får inte veta hans namn. Men jag vet var han jobbar och man kan begära att få prata med personen som gjorde jobbet. Enligt en annan Tesla verkstad.
Skriv svar