Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 28 mar 2023 08:11
Jerker skrev: 28 mar 2023 07:51
Den stora frågan är ju vilka reparationer jag åker på som inte täcks av nån försäkring om jag behåller bilen. Batteriet är väl den största risken. Visst, jag tror att i de flesta moderna elbilar kommer batterierna att hålla länge, men när det skrivs om långmilare av Tesla model S så har de alla ett eller ett par batteribyten bakom sig, vilka ju betalats av den oändliga garantin, nåt som inte finns på en model 3.

Vad gäller andra reparationer så har det ju börjat poppa upp andra verkstäder och fixargrupper som kan göra en reparation betydligt billigare än om man lämnar in den på Tesla SC.
Gamla bilar har ju alltid risken med sig att de börjar kosta pengar eftersom de går sönder mer och mer. Kan man fixa det själv, eller hittar en billig verkstad, så är det ju okej. Men frågan är i vilken utsträckning det är möjligt och vad reservdelarna kostar, framförallt när det handlar om sånt dyrt som batteriet.
De gångerna jag har köpt bil på avbetalning har jag alltid sett till att betala den någorlunda inom garantitiden. Det finns inget som är värre än en bil som man betalar en massa tusenlappar för varje måndag, samtidigt som den kostar pengar eftersom den börjar falla i bitar på grund av ålder. Jag tycker 5-6 år är det yttersta, senast då ska den vara betald. Helst tidigare. Det har tyvärr blivit allt svårare med tanke på vad bilar kostar idag, framförallt elbilar.
Jag har ju under mitt liv före elbilar i princip bara kört gamla billiga bilar som jag mekat själv med. Det som jag vet att jag kan fixa själv på en elbil är ju egentligen bara bromsar och hjulupphängning etc. Resten behöver jag hjälp med och även om det är en tredjepartsverkstad som gör det billigare än Tesla SC så blir det ju dyrare än att göra det själv. De fixargrupper som finns och jag känner till ligger många mil från där jag bor, så det blir besvärligt att ta hjälp av nån av dem.

Sen kan ju även elektronik lägga av. Hur dyrt är det att byta moderkortet, t.ex.?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

Jag vet inte hur det ser ut rent allmänt, men jag vet att VW inte släpper fram "vanliga" bilmekaniker till elbilarna. De har behöriga elbilsspecialister. Vi kunde till exempel förra året inte lämna in e-Golfen på service eftersom verkstaden i Lidköping inte hade tid, och i Skara hade enda elbilsmekanikern sagt upp sig. De tog inte in några elbilar alls. Vi fick snällt vänta tills han i Lidköping hade tid för oss. Och sen sätter de en massa klisterlappar på bilen medan den står i verkstaden så att ingen obehörig person tar i bilen. Det kan verka löjligt, men de har säkert sina skäl för detta. Kanske är det mindre känsligt när de bara ska byta bromsar eller nåt. Det vet jag inte. Men häromkring skulle jag nog påstå är det svårt att hitta en tredjepartsverkstad som överhuvudtaget vågar sig på en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av jonasl »

Jerker, det är ju 8 års garanti på batteriet men du börjar å andra sidan nosa på höga mil. Men batteribyte på 3/Y verkar ovanligt jämfört med på gamla S/X.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerka »

Vi kommer nog köpa en begagnad fossilbil för runt 150 000 i väntan på bättre tider. Vi kör inte så mycket och med höjda elpriser + höjda räntor + höjda priser på allt + föräldraledighet + nyköpt villa så finns det helt enkelt inte plats i månadsbudgeten för en elbil, vare sig det är på avbetalning eller privatleasing. Visserligen har vi sparkapital på börsen men att ta av det och göra en så dålig eller åtminstone osäker investering som en elbil, det känns inte aktuellt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 28 mar 2023 09:05
Jag vet inte hur det ser ut rent allmänt, men jag vet att VW inte släpper fram "vanliga" bilmekaniker till elbilarna. De har behöriga elbilsspecialister. Vi kunde till exempel förra året inte lämna in e-Golfen på service eftersom verkstaden i Lidköping inte hade tid, och i Skara hade enda elbilsmekanikern sagt upp sig. De tog inte in några elbilar alls. Vi fick snällt vänta tills han i Lidköping hade tid för oss. Och sen sätter de en massa klisterlappar på bilen medan den står i verkstaden så att ingen obehörig person tar i bilen. Det kan verka löjligt, men de har säkert sina skäl för detta. Kanske är det mindre känsligt när de bara ska byta bromsar eller nåt. Det vet jag inte. Men häromkring skulle jag nog påstå är det svårt att hitta en tredjepartsverkstad som överhuvudtaget vågar sig på en elbil.
Dels har vi Grufman (I Uppsala?) och sen finns det en Tesla fixergrupp i Göteborg. Och nu startas det en högre upp i landet med Teslaforummedlemmen lator inblandad. Men de kommer nog att ta sig an alla bilmärken.

Det här kommer givetvis att sprida sig. Bra för dem som har elbilar där alla garantier gått ut.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 28 mar 2023 09:09
Jerker, det är ju 8 års garanti på batteriet men du börjar å andra sidan nosa på höga mil. Men batteribyte på 3/Y verkar ovanligt jämfört med på gamla S/X.
Ja, just batteriet klarar man ju ett tag till på garantin. Men den ryker ju innan jag har hunnit betala av det lån jag måste ta för att köpa ut den. Men till slut kanske både min ekonomi tillåter köp av en nyare elbil som uppfyller mina krav och då kan jag sälja 3:an innan batterigarantin gått ut. Men vad blir andrahandsvärdet på en sån? :shock:
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 27 mar 2023 21:50
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 20:27
Jerker skrev: 27 mar 2023 19:55
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 16:07
Låter ju som du är nöjd med Teslan. Varför kan du inte fortsätta leasa den 4år till med ännu lägre månadskostnad?
Fredrik j skrev: 27 mar 2023 16:19
Varför kan du inte bara köra vidare med begagnad model 3?

För att även en begagnad Tesla 3, köpa eller leasa, är egentligen för mycket pengar. Idag betalar jag c:a 8000:-/månad för den, skattade pengar.
Du kommer väl ner på minst halva det om du kör vidare iaf.?
Dyrt ändå för en 4+ år gammal bil tycker jag. Och hur länge ska man hålla på med det varje månad? Tills den är skrotfärdig?
Visst kan man tycka. Men det ÄR dyrt om man ”måste” köra Tesla med dragkrok för lånade pengar. Tycker det låter som många här på forumet skuldsatt sig upp över öronen bara för att åka ny elbil och sen är förvånade när det ska betalas.

Är väl bara att köpa en snål beg. simpel fossilbil om man vill åka billigt/skuldfritt och inte har så mycket cash.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

Blipblop skrev: 28 mar 2023 08:26
LarsOJ skrev: 27 mar 2023 19:35
Klingspor skrev: 27 mar 2023 16:41
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 09:27
Som min fru sa om model Y:

”den är vidrigt ful hur kan någon vilja ha en sån”.

Håller med och skulle ta Volvon alla dar i veckan om jag var tvungen att välja.
Vore intressant att höra vilka bilar din fru tycker är snygga. Kan köpa att alla inte tycker att MY är snygg, men att den skulle vara "vidrigt ful" var bland det sjukaste jag hört - speciellt med tanke på att den ändå är rätt stilren. :lol:
Hon gillar amerikanska fullsize bilar/pickuper. Fick nästan med henne härom året på att hon kunde köra en Mach E när hon inte behöver dra tungt. Den kunde kaaaanske vara ok ”för den hade iaf. en häst i loggan”… Blev inget för den skulle stått på uppfarten var min känsla.

För mig är Model Y mellanmjölk/tråkig och fronten är verkligen ful. Inte vidrigt ful, bara ful. :)


32504C8F-3ACE-458C-AEE5-72D7D253CE8B.jpeg


78BED016-BA8F-47BC-8A56-B7E58AB8585F.jpeg
Model y verkar ju vara en jättebra bil men den har verkligen stått i fulskåpet innan leverans. Rakt bakifrån samt vecken ovanför bakskärmarna, där är det ju jättefult också (även om ingen har sagt det till ägarna öga för öga så att säga), men det är ju en bra bil som nog mer är designad för att vara effektiv än snygg.
Snyggaste färgen på en Y är ju svart så man inte ser alla konstiga former. Tyvärr är ju svart inte så praktiskt 😁
Ja det är ett mysterium hur Tesla kapitalt misslyckats med design sen Model S som fortfarande är en av bilvärldens snyggaste designer imho. Nya Plaid i svart eller nya röda är ju tamejfan vidrigt snygg :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 28 mar 2023 09:27
Visst kan man tycka. Men det ÄR dyrt om man ”måste” köra Tesla med dragkrok för lånade pengar. Tycker det låter som många här på forumet skuldsatt sig upp över öronen bara för att åka ny elbil och sen är förvånade när det ska betalas.

Är väl bara att köpa en snål beg. simpel fossilbil om man vill åka billigt/skuldfritt och inte har så mycket cash.
Det är ju därför jag kör Hyundai. Den kostar omkring 2000kr i leasing. Ett försumbart belopp jämfört med vad Jerkers 3:a kostar eller mina tidigare elbilar. Även om jag inte hade lagt någon kontantinsats alls så hade den varit ganska prisvärd. Men det var då, med bonus och rabatt. Idag skulle man inte komma undan så billigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LordRanta »

mati skrev: 28 mar 2023 09:05
Jag vet inte hur det ser ut rent allmänt, men jag vet att VW inte släpper fram "vanliga" bilmekaniker till elbilarna. De har behöriga elbilsspecialister. Vi kunde till exempel förra året inte lämna in e-Golfen på service eftersom verkstaden i Lidköping inte hade tid, och i Skara hade enda elbilsmekanikern sagt upp sig. De tog inte in några elbilar alls. Vi fick snällt vänta tills han i Lidköping hade tid för oss. Och sen sätter de en massa klisterlappar på bilen medan den står i verkstaden så att ingen obehörig person tar i bilen. Det kan verka löjligt, men de har säkert sina skäl för detta. Kanske är det mindre känsligt när de bara ska byta bromsar eller nåt. Det vet jag inte. Men häromkring skulle jag nog påstå är det svårt att hitta en tredjepartsverkstad som överhuvudtaget vågar sig på en elbil.
Inte alls löjligt, det har med säkerheten att göra. Vanliga mekaniker får byta bromsar etc på en hybrid / elbil men arbete som innebär jobb nära HV ledning, motorer och batteri etc måste utföras av en HVT (högvoltstekniker).
Tex får en mekaniker med utbildningen EIP inte utföra jobb som innebär att batteriet kopplas ur förrän en person med HVT utbildning kopplat ur och bekräftat detta.

På våran Mekonomen verkstad där jag jobbar har alla mekaniker gått EIP och 2st är HVT.

https://www.fordonsverkstader.se/wp-con ... fordon.pdf
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 28 mar 2023 13:15
LarsOJ skrev: 28 mar 2023 09:27
Visst kan man tycka. Men det ÄR dyrt om man ”måste” köra Tesla med dragkrok för lånade pengar. Tycker det låter som många här på forumet skuldsatt sig upp över öronen bara för att åka ny elbil och sen är förvånade när det ska betalas.

Är väl bara att köpa en snål beg. simpel fossilbil om man vill åka billigt/skuldfritt och inte har så mycket cash.
Det är ju därför jag kör Hyundai. Den kostar omkring 2000kr i leasing. Ett försumbart belopp jämfört med vad Jerkers 3:a kostar eller mina tidigare elbilar. Även om jag inte hade lagt någon kontantinsats alls så hade den varit ganska prisvärd. Men det var då, med bonus och rabatt. Idag skulle man inte komma undan så billigt.
Det där är ju ett väldigt speciellt sätt att räkna. ;) Man kan ju få en Model S Plaid att ”kosta” 2000kr/mån också. Det beror på ”kontantinsatsen” eller första förhöjda hyra som det är egentligen och bestämt restvärde.

Vad det kostat på riktigt (med leasing) kan man bara gissa ända tills man blivit av med bilen och alla skulder är betalda. Men låg månadshyra har ju också sin charm såklart.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av BigEasy »

Jerker skrev: 28 mar 2023 09:21
mati skrev: 28 mar 2023 09:05
Jag vet inte hur det ser ut rent allmänt, men jag vet att VW inte släpper fram "vanliga" bilmekaniker till elbilarna. De har behöriga elbilsspecialister. Vi kunde till exempel förra året inte lämna in e-Golfen på service eftersom verkstaden i Lidköping inte hade tid, och i Skara hade enda elbilsmekanikern sagt upp sig. De tog inte in några elbilar alls. Vi fick snällt vänta tills han i Lidköping hade tid för oss. Och sen sätter de en massa klisterlappar på bilen medan den står i verkstaden så att ingen obehörig person tar i bilen. Det kan verka löjligt, men de har säkert sina skäl för detta. Kanske är det mindre känsligt när de bara ska byta bromsar eller nåt. Det vet jag inte. Men häromkring skulle jag nog påstå är det svårt att hitta en tredjepartsverkstad som överhuvudtaget vågar sig på en elbil.
Dels har vi Grufman (I Uppsala?) och sen finns det en Tesla fixergrupp i Göteborg. Och nu startas det en högre upp i landet med Teslaforummedlemmen lator inblandad. Men de kommer nog att ta sig an alla bilmärken.

Det här kommer givetvis att sprida sig. Bra för dem som har elbilar där alla garantier gått ut.
Grufman håller till i Järfälla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 28 mar 2023 15:48
Det där är ju ett väldigt speciellt sätt att räkna. ;) Man kan ju få en Model S Plaid att ”kosta” 2000kr/mån också. Det beror på ”kontantinsatsen” eller första förhöjda hyra som det är egentligen och bestämt restvärde.

Vad det kostat på riktigt (med leasing) kan man bara gissa ända tills man blivit av med bilen och alla skulder är betalda. Men låg månadshyra har ju också sin charm såklart.
Ja, fast Hyundaien är ju billig på riktigt, inte genom att göra avancerade glädjekalkyler. Den kostade efter bonus 470k, inte 1.2 miljoner som min förra Model S eller e-tron. Där la jag i båda fallen en kontantinsats på en kvarts miljon och fick ändå betala mer än 8000/mån. Men i fallet med Hyundaien hade jag även helt utan kontantinsats hamnat på runt 5000/mån efter bonus. Och då har jag ändå satt ett restvärde på 50% efter 3 år. För både Teslan och e-tron hade jag ett restvärde på 53% som det sedan visade sig var för högt satt, jag fick inte så mycket när jag sålde dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 28 mar 2023 16:57
LarsOJ skrev: 28 mar 2023 15:48
Det där är ju ett väldigt speciellt sätt att räkna. ;) Man kan ju få en Model S Plaid att ”kosta” 2000kr/mån också. Det beror på ”kontantinsatsen” eller första förhöjda hyra som det är egentligen och bestämt restvärde.

Vad det kostat på riktigt (med leasing) kan man bara gissa ända tills man blivit av med bilen och alla skulder är betalda. Men låg månadshyra har ju också sin charm såklart.
Ja, fast Hyundaien är ju billig på riktigt, inte genom att göra avancerade glädjekalkyler. Den kostade efter bonus 470k, inte 1.2 miljoner som min förra Model S eller e-tron. Där la jag i båda fallen en kontantinsats på en kvarts miljon och fick ändå betala mer än 8000/mån. Men i fallet med Hyundaien hade jag även helt utan kontantinsats hamnat på runt 5000/mån efter bonus. Och då har jag ändå satt ett restvärde på 50% efter 3 år. För både Teslan och e-tron hade jag ett restvärde på 53% som det sedan visade sig var för högt satt, jag fick inte så mycket när jag sålde dem.
Ja den kostade 470.000kr. Billig på riktigt är ju relativt.

Jerkers Tesla kostar (är värd) ca 300.000kr enl. värdering ovan i tråden. Alltså betydligt billigare än din Hyundai. Så om han köper eller fortsätter leasa den (eller likvärdig) så är den alltså mycket billigare än din Hyundai.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 28 mar 2023 19:40
mati skrev: 28 mar 2023 16:57
LarsOJ skrev: 28 mar 2023 15:48
Det där är ju ett väldigt speciellt sätt att räkna. ;) Man kan ju få en Model S Plaid att ”kosta” 2000kr/mån också. Det beror på ”kontantinsatsen” eller första förhöjda hyra som det är egentligen och bestämt restvärde.

Vad det kostat på riktigt (med leasing) kan man bara gissa ända tills man blivit av med bilen och alla skulder är betalda. Men låg månadshyra har ju också sin charm såklart.
Ja, fast Hyundaien är ju billig på riktigt, inte genom att göra avancerade glädjekalkyler. Den kostade efter bonus 470k, inte 1.2 miljoner som min förra Model S eller e-tron. Där la jag i båda fallen en kontantinsats på en kvarts miljon och fick ändå betala mer än 8000/mån. Men i fallet med Hyundaien hade jag även helt utan kontantinsats hamnat på runt 5000/mån efter bonus. Och då har jag ändå satt ett restvärde på 50% efter 3 år. För både Teslan och e-tron hade jag ett restvärde på 53% som det sedan visade sig var för högt satt, jag fick inte så mycket när jag sålde dem.
Ja den kostade 470.000kr. Billig på riktigt är ju relativt.

Jerkers Tesla kostar (är värd) ca 300.000kr enl. värdering ovan i tråden. Alltså betydligt billigare än din Hyundai. Så om han köper eller fortsätter leasa den (eller likvärdig) så är den alltså mycket billigare än din Hyundai.
Billig i jämförelse skrev jag ovan.
En 20 år gammal V70 är billigare. Men det är ju viss skillnad om man betalar 4000 (eller 8000) kronor i månaden för en ny bil, som dessutom har nybils- och vagnskadegaranti, eller för en som är mellan 4 och 12 år gammal. Att lägga en så stor del av sin inkomst på en gammal bil är inte roligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

mati skrev: 29 mar 2023 07:02
En 20 år gammal V70 är billigare. Men det är ju viss skillnad om man betalar 4000 (eller 8000) kronor i månaden för en ny bil, som dessutom har nybils- och vagnskadegaranti, eller för en som är mellan 4 och 12 år gammal. Att lägga en så stor del av sin inkomst på en gammal bil är inte roligt.
Mitt perspektiv på det här färgas av det faktum att jag innan jag klev in i elbilsvärlden bara körde äldre bilar som jag köpt för mellan 5000 och 10000:-. Jag servade allt på dem själv. När de krävde för stora reparationer skrotade jag dem och bytte till en annan likadan. Det gjorde att jag hade en kapitalkostnad på dem på 1-2:-/mil. Å andra sidan körde jag mest gamla Volvokombi som drog runt 1 l/mil, så min TCO låg på c:a 17:-/mil när jag bytte till en Zoe. Idag skulle den vara högre med dagens bensinpriser. Men min körsträcka blev det 3000-4000:- per månad. Att då byta till en Zoe ökade min TCO till c:a 21:-/mil och det tyckte jag var en rimlig kostnad för att värna om miljön.

Kan jag komma ned i samma TCO som med Zoen om jag köper loss min 3:a så är det självklart acceptabelt. Men fortfarande finns jokern med framtida kostsamma reparationer. Innan jag började leasa min Tesla så tänkte jag att man skulle kunna köpa en Tesla och äga den resten av livet med en rimlig TCO. Kanske är det fortfarande en rimlig tanke? Vågar man chansa på att ett batteribyte inte kommer utan att man, likt en gammal dieselmerca, kan köra den både 50000 och 100000 mil utan att nåt vitalt och kostsamt i den rasar?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av NiklasTesla »

Man kan aldrig veta säkert men hittills vad jag läst så verkar Teslas batterier i Model 3/Y hålla bättre än i Model S (en av anledningarna skulle jag säga att man känner sig så pass säkra att man nu går över till strukturella batterier som inte kommer kunna bytas)... Batteriet är ju högsta enskilda kostnaden på något som skulle kunna behöva bytas varför jag tog det som exempel.

Själv köpte vi vår Model 3 LR AWD (från 2019 med ca 15000mil på mätaren) på avbetalning och hittills ligger TCO på ca 20sek/mil så detta är billigaste bilen jag ägt någonsin.

MVH
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

NiklasTesla skrev: 29 mar 2023 08:24
Man kan aldrig veta säkert men hittills vad jag läst så verkar Teslas batterier i Model 3/Y hålla bättre än i Model S (en av anledningarna skulle jag säga att man känner sig så pass säkra att man nu går över till strukturella batterier som inte kommer kunna bytas)... Batteriet är ju högsta enskilda kostnaden på något som skulle kunna behöva bytas varför jag tog det som exempel.

Själv köpte vi vår Model 3 LR AWD (från 2019 med ca 15000mil på mätaren) på avbetalning och hittills ligger TCO på ca 20sek/mil så detta är billigaste bilen jag ägt någonsin.

MVH
Ja, man kan ju kanske utgå ifrån att batterierna kommer att hålla bättre. Det vore ju dumt att bygga in batterierna i strukturen om man inte litar på att de kommer att hålla väldigt länge. Tidigare var det väldigt mycket prat från Elon att de räknade med att deras bilar skulle gå typ 160000 mil. I det perspektivet kan en Tesla 3 bli ganska billig att äga länge.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av jonasl »

För att vi ska få rimlig ekonomi i vår Model Y, speciellt med dagens nybilspriser, så behöver vi äga den i 8-10 år. Räknar med att vi gör det också - men historiskt har jag inte varit så bra på att behålla bilar som jag verkar tro..

Model 3 kostade oss ca 45 kr / mil, VW Touran 40 kr (från nybil till tre år, leasing), Audi A6 (köptes 6 år gammal med 6000 mil på mätaren och såldes efter 5 år med 12000 mil) runt 40 kr den med. Inkl värdeminskning, försäkring, bränsle, service, däck osv.

Gamla stora bilar är dyra i drift helt klart, man skulle ju kunna tro att det vore billigare att köra en Audi från år 6 till 10 än en nyare men lite byte av bromsbelägg, däck, något bromsok osv så drar det iväg. Plus att den drog massa bensin..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev: 29 mar 2023 13:39
NiklasTesla skrev: 29 mar 2023 08:24
Man kan aldrig veta säkert men hittills vad jag läst så verkar Teslas batterier i Model 3/Y hålla bättre än i Model S (en av anledningarna skulle jag säga att man känner sig så pass säkra att man nu går över till strukturella batterier som inte kommer kunna bytas)... Batteriet är ju högsta enskilda kostnaden på något som skulle kunna behöva bytas varför jag tog det som exempel.

Själv köpte vi vår Model 3 LR AWD (från 2019 med ca 15000mil på mätaren) på avbetalning och hittills ligger TCO på ca 20sek/mil så detta är billigaste bilen jag ägt någonsin.

MVH
Ja, man kan ju kanske utgå ifrån att batterierna kommer att hålla bättre. Det vore ju dumt att bygga in batterierna i strukturen om man inte litar på att de kommer att hålla väldigt länge. Tidigare var det väldigt mycket prat från Elon att de räknade med att deras bilar skulle gå typ 160000 mil. I det perspektivet kan en Tesla 3 bli ganska billig att äga länge.
Fördelen du har är ju att du även vet vad som funkar och inte funkar på din bil. Har de varit många verkstads besök så skulle inte jag våga köpa ut den men har den varit hyfsat felfri så kanske man vågar chansa..
Ja finns såklart inget rakt svar på denna fråga..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »


chaffis75 skrev:
Fördelen du har är ju att du även vet vad som funkar och inte funkar på din bil. Har de varit många verkstads besök så skulle inte jag våga köpa ut den men har den varit hyfsat felfri så kanske man vågar chansa..
Ja finns såklart inget rakt svar på denna fråga..
Jag fick bytt en knarrande länkarm på garantin och utanför garantin tvingades jag byta värmepaketet som lade av.

Så jag kan inte klaga på bilen ur det perspektivet.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev: 29 mar 2023 21:44
chaffis75 skrev:
Fördelen du har är ju att du även vet vad som funkar och inte funkar på din bil. Har de varit många verkstads besök så skulle inte jag våga köpa ut den men har den varit hyfsat felfri så kanske man vågar chansa..
Ja finns såklart inget rakt svar på denna fråga..
Jag fick bytt en knarrande länkarm på garantin och utanför garantin tvingades jag byta värmepaketet som lade av.

Så jag kan inte klaga på bilen ur det perspektivet.
Vilken årsmodell är din bil Jerker (har den lfv-pumpen) och vad fick du betala för bytet?

MVH
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av Jerker »

NiklasTesla skrev: 30 mar 2023 09:41
Jerker skrev: 29 mar 2023 21:44
chaffis75 skrev:
Fördelen du har är ju att du även vet vad som funkar och inte funkar på din bil. Har de varit många verkstads besök så skulle inte jag våga köpa ut den men har den varit hyfsat felfri så kanske man vågar chansa..
Ja finns såklart inget rakt svar på denna fråga..
Jag fick bytt en knarrande länkarm på garantin och utanför garantin tvingades jag byta värmepaketet som lade av.

Så jag kan inte klaga på bilen ur det perspektivet.
Vilken årsmodell är din bil Jerker (har den lfv-pumpen) och vad fick du betala för bytet?

MVH
Det är en SR+ tillverkad i augusti 2019, alltså ingen värmepump och ingen rattvärme osv. Enda extrautrustningen är röd färg och dragkrok. HW 2.5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev: 30 mar 2023 09:51
NiklasTesla skrev: 30 mar 2023 09:41
Jerker skrev: 29 mar 2023 21:44
chaffis75 skrev:
Fördelen du har är ju att du även vet vad som funkar och inte funkar på din bil. Har de varit många verkstads besök så skulle inte jag våga köpa ut den men har den varit hyfsat felfri så kanske man vågar chansa..
Ja finns såklart inget rakt svar på denna fråga..
Jag fick bytt en knarrande länkarm på garantin och utanför garantin tvingades jag byta värmepaketet som lade av.

Så jag kan inte klaga på bilen ur det perspektivet.
Vilken årsmodell är din bil Jerker (har den lfv-pumpen) och vad fick du betala för bytet?

MVH
Det är en SR+ tillverkad i augusti 2019, alltså ingen värmepump och ingen rattvärme osv. Enda extrautrustningen är röd färg och dragkrok. HW 2.5
Intressant inte läst om många som fått problem med värmepaketet på äldre bilar men skall hålla uppsikt på egna bilen då den också är från 2019 utan lfv-pumpen.

Vad fick du betala för bytet? MVH
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ingen (privatperson) köper elbil längre?

Inlägg av jonasl »

Det verkar vanligt förekommande om man kollar i Model 3-gruppen på facebook. Om jag minns rätt kostar det ca 14000 att byta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar