Om dumhet och hög IQ

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Jerker »

Den här tråden startar jag i hopp om att få en givande diskussion om hur mänsklighetens och individers intelligens/dumhet påverkar våra beslut, alltifrån global nivå via olika nivåer ända ned till individnivå.

Jag anser att denna diskussion hör hemma på det här forumet eftersom den har bäring på vår miljö i allmänhet, mänsklighetens förmåga att överleva och i förlängningen diskussionen om (och hur diskussionen förs om) hur bra det är med elbilar eller olika sätt att producera el etc.

Det som fick mig att skriva det här inlägget är att jag har lyssnat på ett avsnitt av SR P3 Dystopia som heter Dumhet.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1742863
Trots vår unika intelligens verkar vi människor vara oförmögna att lösa de stora problem vi ställts inför. Vi gör fel trots bättre vetande och vi förstör för oss själva och andra. Varför?

Vi har egenskaper och förmågor som inte går att hitta hos någon annan art. Det har gjort oss till kungar över planeten. Samtidigt har vi varit nära att förinta oss själva flera gånger och just nu gör vi vårt bästa för att vårt gemensamma hem ska bli obeboeligt. Är vi egentligen mycket dummare än vi tror? Och i så fall - kan vi göra något åt det?

P3 Dystopia undersöker IQ-tester, kognitiva fällor, institutionell dumhet, personlig hybris och det mänskliga tänkandets ursprung.
Jag har en from förhoppning, som jag är rädd inte kommer att uppfyllas, men jag ber dig som vill skriva här och diskutera att först lyssna på detta avsnitt så att vi har samma referensramar.

För mig var det här avsnittet en stor ögonöppnare och det var mycket intressant forskning som redovisades.

För att ta ett exempel på vad man pratar om i podden: Man har visat att hög intelligens inte alls måste leda till att man tar smarta beslut. Tvärtom kan hög IQ vara en orsak till att man fattar felaktiga beslut. Det som betyder mer för vilka beslut man tar är vilken åsikt man redan har i en fråga innan man började intressera sig för den och utforska den, eftersom hög intelligens inte bara ger ett rationellt och analytiskt tänkande utan också en förmåga att resonera bort fakta och vända det så att det passar den åsikt man redan hade och får det att låta trovärdigt i andras öron.

Detta är bara ett exempel på många olika intressanta saker man tar upp.

Det skulle vara roligt om vi fick igång en diskussion om detta här. Jag tycker att det borde vara ett bra forum för det eftersom här finns många debattglada personer som jag uppfattar som intelligenta. Jag vet faktiskt inte i vilket Internetforum den här diskussionen annars skulle kunna föras.

Men snälla! Lyssna först på poddavsnittet! (Ett avsnitt, 1h11m).

Jag kommer att pinga den här tråden under några dagar om ingen diskussion kommer igång genast så att den inte faller för långt ned i flödet. Kanske blir den obesvarad.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Mickep »

Tror det mer handlar om högmod och prestige som gör att dumma beslut tas.
Folk vet när de tar dumma beslut och det spelar ingen roll om det är hög eller låg iq, att ändra är lika svårt. (erkänna att man haft fel), och därför upprepas de.
Oftast tror vi att det är de med låg iq som gör dumma saker, men jag kan se många situationer där det istället är de med hög iq, som egentligen borde veta bättre som gör de grövsta. Exempelvis olovlig tillträdelse vid skjutbarnor. Där går diskussionen där man uteslutande pratar om analfabeter eller förståndshandikappade som inte skulle förstå att man inte får gå in där. När 100% av de som åkt fast har varit universitetsutbildade svampplockare.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Thed75 »

Världens största kärnvapenarsenal är i händerna på ett gäng humorbefriade ryssar men de har sannolikt inte låg iq
Jag skulle säga att största hotet mot mänskligheten är empatilösa som saknar eq. Smarta men totalt iskalla mot allt levande. Såna som rycker vingarna av flugor, kapar fenorna på hajar och kastar tillbaka, som slår små djur för nöjes skull etc
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Jerker »

Att bara utgå från min trådstart ger inte rättvisa åt det som den här podden innehåller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av mati »

När jag gör ett IQ test så brukar jag prestera väldigt bra, långt över snittet. Jag gillar dessa typer av tester. Men det säger ingenting, jag är inte särskilt intelligent och framförallt så är jag inte smart. Det är bara räkna ihop alla korkade beslut jag har tagit i livet, då har man facit.
Intelligens är ett relativt begrepp som vi har definierat så det passar oss. En species som har avsiktligt utvecklat förmågan att förinta sig själv och hela planeten kan knappast anses vara intelligent på riktigt. Inte i den bemärkelsen att det gynnar vår överlevnad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av mikebike »

mati skrev: 29 mar 2023 09:42
När jag gör ett IQ test så brukar jag prestera väldigt bra, långt över snittet. Jag gillar dessa typer av tester. Men det säger ingenting, jag är inte särskilt intelligent och framförallt så är jag inte smart. Det är bara räkna ihop alla korkade beslut jag har tagit i livet, då har man facit.
Intelligens är ett relativt begrepp som vi har definierat så det passar oss. En species som har avsiktligt utvecklat förmågan att förinta sig själv och hela planeten kan knappast anses vara intelligent på riktigt. Inte i den bemärkelsen att det gynnar vår överlevnad.
Kortsiktighet, egoism och lättja är framträdande egenskaper hos många människor. Och det har blivit värre....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev: 29 mar 2023 09:42
När jag gör ett IQ test så brukar jag prestera väldigt bra, långt över snittet. Jag gillar dessa typer av tester. Men det säger ingenting, jag är inte särskilt intelligent och framförallt så är jag inte smart. Det är bara räkna ihop alla korkade beslut jag har tagit i livet, då har man facit.
Intelligens är ett relativt begrepp som vi har definierat så det passar oss. En species som har avsiktligt utvecklat förmågan att förinta sig själv och hela planeten kan knappast anses vara intelligent på riktigt. Inte i den bemärkelsen att det gynnar vår överlevnad.
Det finns enormt mycket forskning om intelligensens betydelse. Knappt något vi känner till om oss människor är bättre på att predicera framgångar av olika slag. Ett exempel är en finsk studie som visade att intelligens är bättre på att predicera om en person kommer att komma på något som resulterar i patent, än alla socioekonomiska faktorer tillsammans. En annan är en avhadling vid Stockholms universitet 2014 av Sofia Sjöberg, som fann att den typ av tester som IQ-test är ett exempel på var bättre än alla andra metoder för att rekrytera personal.

Det finns en klassisk studie som visar att intelligens i praktiken felanvänds i många situationer där ideologi spelar roll. Kortfattat kan man säga att när ideologi (eller kanske andra värderingar) är starka, så tenderar människor att använda sin intelligens för att hitta argument till stöd för det ställningstagande de redan gjort.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev: 29 mar 2023 10:15
mati skrev: 29 mar 2023 09:42
När jag gör ett IQ test så brukar jag prestera väldigt bra, långt över snittet. Jag gillar dessa typer av tester. Men det säger ingenting, jag är inte särskilt intelligent och framförallt så är jag inte smart. Det är bara räkna ihop alla korkade beslut jag har tagit i livet, då har man facit.
Intelligens är ett relativt begrepp som vi har definierat så det passar oss. En species som har avsiktligt utvecklat förmågan att förinta sig själv och hela planeten kan knappast anses vara intelligent på riktigt. Inte i den bemärkelsen att det gynnar vår överlevnad.
Det finns enormt mycket forskning om intelligensens betydelse. Knappt något vi känner till om oss människor är bättre på att predicera framgångar av olika slag. Ett exempel är en finsk studie som visade att intelligens är bättre på att predicera om en person kommer att komma på något som resulterar i patent, än alla socioekonomiska faktorer tillsammans. En annan är en avhadling vid Stockholms universitet 2014 av Sofia Sjöberg, som fann att den typ av tester som IQ-test är ett exempel på var bättre än alla andra metoder för att rekrytera personal.

Det finns en klassisk studie som visar att intelligens i praktiken felanvänds i många situationer där ideologi spelar roll. Kortfattat kan man säga att när ideologi (eller kanske andra värderingar) är starka, så tenderar människor att använda sin intelligens för att hitta argument till stöd för det ställningstagande de redan gjort.
I avsnittet resonerar de mycket om detta och redovisar forskning på området.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev: 29 mar 2023 10:31
Niklas Z skrev: 29 mar 2023 10:15
mati skrev: 29 mar 2023 09:42
När jag gör ett IQ test så brukar jag prestera väldigt bra, långt över snittet. Jag gillar dessa typer av tester. Men det säger ingenting, jag är inte särskilt intelligent och framförallt så är jag inte smart. Det är bara räkna ihop alla korkade beslut jag har tagit i livet, då har man facit.
Intelligens är ett relativt begrepp som vi har definierat så det passar oss. En species som har avsiktligt utvecklat förmågan att förinta sig själv och hela planeten kan knappast anses vara intelligent på riktigt. Inte i den bemärkelsen att det gynnar vår överlevnad.
Det finns enormt mycket forskning om intelligensens betydelse. Knappt något vi känner till om oss människor är bättre på att predicera framgångar av olika slag. Ett exempel är en finsk studie som visade att intelligens är bättre på att predicera om en person kommer att komma på något som resulterar i patent, än alla socioekonomiska faktorer tillsammans. En annan är en avhadling vid Stockholms universitet 2014 av Sofia Sjöberg, som fann att den typ av tester som IQ-test är ett exempel på var bättre än alla andra metoder för att rekrytera personal.

Det finns en klassisk studie som visar att intelligens i praktiken felanvänds i många situationer där ideologi spelar roll. Kortfattat kan man säga att när ideologi (eller kanske andra värderingar) är starka, så tenderar människor att använda sin intelligens för att hitta argument till stöd för det ställningstagande de redan gjort.
I avsnittet resonerar de mycket om detta och redovisar forskning på området.
Jag har tidigare lyssnat på podden och kan bara säga att det finns väldigt mycket mer i frågan än vad som reovisas där. Vissa delar av den är direkt dåliga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev: 29 mar 2023 10:35
Jag har tidigare lyssnat på podden och kan bara säga att det finns väldigt mycket mer i frågan än vad som redovisas där. Vissa delar av den är direkt dåliga.
OK. Har du några exempel?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av wannabee »

Det görs av P3 och är alltså inte ren skit? (Som allt annat i P3, det fåtal gånger jag lyssnat på kanalen)

Lyssnade mycket på P1 men det blev så Woke för några år sedan att jag omöjligen kunde stå ut med att lyssna på det längre.

Jag är intelligent, hade femma i matte fysik i grundskolan och gymnasiet, men svårare var det på Chalmers, då mitt minne är kasst.

Men är inte street smart för fem öre och i min ungdom så begrep jag ingenting av omvärlden jämfört med idag.

Patent nämndes och det har jag bara ett enda i mitt namn.

När jag växte upp fanns bara tidningar och två tv kanaler, men besökte biblioteket varje vecka och lånade böcker

Dagens ungdomar verkar ha mycket bättre koll på omvärlden än vad jag hade.

Tror ni jag kan höra på programmet?

Har inte lyssnat på SR på några år och inte på SVT på årtionden.

På Teslan har jag inte ens testat radion (antar det finns en)
Användarvisningsbild
Shamzin
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 mar 2023 15:33

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Shamzin »

Jag tillhör skaran med IQ över det som klassas som normalt. Likaså i de tester jag genomfört som ska mäta en form av EQ så får jag väldigt höga poäng.
När det kommer till att fatta beslut så är jag i stora drag faktasökande och söker efter "en sanning".
Jag kan därför ändra uppfattning om saker flera gånger innan jag tar ett beslut.
Just detta kan uppfattas som stötande av vissa människor då jag kan framstå som velig eller kappvändande i diskussioner, men vad det egentligen handlar om är värdering av information och data.
Sen om jag tillhör det "normala" bland oss som har en IQ i 99:e percentilen låter jag vara osagt, men min uppfattning är att de jag träffat är långt ifrån känslokalla giriga monster...

Jag tror att i fallet för beslutsfattare så krävs det en kombination av EQ och IQ tillsammans med källkritik vilket inte är en helt lätt kombination i dagens samhälle.

När det kommer till t.ex klimatkrisen så är inte problemet IQ eller inte. Utan bekvämlighet, kortsiktighet och pengar: Man prokrastinerar helt enkelt på en global nivå för att det blir obekvämt för gemene man att ställa om.
Eftersom diskussionen numera är så strikt ideologisk och infekterad istället för faktabaserad och pragmatisk så bildas det låsningar.
Polestar 2 DMLR, Performance upgrade -Såld
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev: 29 mar 2023 11:15
Niklas Z skrev: 29 mar 2023 10:35
Jag har tidigare lyssnat på podden och kan bara säga att det finns väldigt mycket mer i frågan än vad som redovisas där. Vissa delar av den är direkt dåliga.
OK. Har du några exempel?
Jag lyssnade på den podden när den den kom 2021, så det är ett tag sedan, men som jag minns det var det en amerikan som sade flera överdrivna saker.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av taliz »

Jag har gjort ett iq-test. Enligt det har jag svårt att öppna en dörr.
Men det kan jag! Förklara det!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev: 29 mar 2023 10:15
Det finns enormt mycket forskning om intelligensens betydelse. Knappt något vi känner till om oss människor är bättre på att predicera framgångar av olika slag. Ett exempel är en finsk studie som visade att intelligens är bättre på att predicera om en person kommer att komma på något som resulterar i patent, än alla socioekonomiska faktorer tillsammans. En annan är en avhadling vid Stockholms universitet 2014 av Sofia Sjöberg, som fann att den typ av tester som IQ-test är ett exempel på var bättre än alla andra metoder för att rekrytera personal.

Det finns en klassisk studie som visar att intelligens i praktiken felanvänds i många situationer där ideologi spelar roll. Kortfattat kan man säga att när ideologi (eller kanske andra värderingar) är starka, så tenderar människor att använda sin intelligens för att hitta argument till stöd för det ställningstagande de redan gjort.
IQ-tester är ju utformade på ett visst sätt. Man letar efter vissa förmågor som man kopplar till intelligens och som bedöms vara viktiga i vissa sammanhang, till exempel för jobbet man söker. Att känna igen mönster är ett sådant exempel som alltid finns med i IQ-tester. Det går ju till och med att träna upp sig så man får bättre poäng i ett IQ-test. Men det betyder inte nödvändigtvis att man har blivit intelligentare. IQ:n är bara ett försök att sätta ett mätvärde på nånting som egentligen inte går att mäta eftersom det är så mångfacetterat och tämligen diffust, den så kallade intelligensen. För mig är intelligens egentligen mer en definitionsfråga. Jag råkar vara bra på att analysera saker, hitta lösningar, och känna igen mönster. Det får man höga poäng för i ett IQ-test. Men jag är urdålig på andra saker, som egentligen är avgörande för att en art kan överleva. Den sociala intelligensen hos mig är obefintlig, likaså min förmåga att visa empati för andra människor. Jag brukar säga att den perfekta platsen för mig att vistas på är månens baksida. Mina hundar är nog betydligt intelligentare än jag själv när det gäller sådana frågor.
Jippi jag har hög IQ, men ingen jävel vill ha med mig att göra eftersom jag är totalt dum i huvudet. Hur intelligent är man då? Det är som sagt en definitionsfråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Shamzin
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 mar 2023 15:33

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Shamzin »

mati skrev: 29 mar 2023 12:49
Niklas Z skrev: 29 mar 2023 10:15
Det finns enormt mycket forskning om intelligensens betydelse. Knappt något vi känner till om oss människor är bättre på att predicera framgångar av olika slag. Ett exempel är en finsk studie som visade att intelligens är bättre på att predicera om en person kommer att komma på något som resulterar i patent, än alla socioekonomiska faktorer tillsammans. En annan är en avhadling vid Stockholms universitet 2014 av Sofia Sjöberg, som fann att den typ av tester som IQ-test är ett exempel på var bättre än alla andra metoder för att rekrytera personal.

Det finns en klassisk studie som visar att intelligens i praktiken felanvänds i många situationer där ideologi spelar roll. Kortfattat kan man säga att när ideologi (eller kanske andra värderingar) är starka, så tenderar människor att använda sin intelligens för att hitta argument till stöd för det ställningstagande de redan gjort.
IQ-tester är ju utformade på ett visst sätt. Man letar efter vissa förmågor som man kopplar till intelligens och som bedöms vara viktiga i vissa sammanhang, till exempel för jobbet man söker. Att känna igen mönster är ett sådant exempel som alltid finns med i IQ-tester. Det går ju till och med att träna upp sig så man får bättre poäng i ett IQ-test. Men det betyder inte nödvändigtvis att man har blivit intelligentare. IQ:n är bara ett försök att sätta ett mätvärde på nånting som egentligen inte går att mäta eftersom det är så mångfacetterat och tämligen diffust, den så kallade intelligensen. För mig är intelligens egentligen mer en definitionsfråga. Jag råkar vara bra på att analysera saker, hitta lösningar, och känna igen mönster. Det får man höga poäng för i ett IQ-test. Men jag är urdålig på andra saker, som egentligen är avgörande för att en art kan överleva. Den sociala intelligensen hos mig är obefintlig, likaså min förmåga att visa empati för andra människor. Jag brukar säga att den perfekta platsen för mig att vistas på är månens baksida. Mina hundar är nog betydligt intelligentare än jag själv när det gäller sådana frågor.
Jippi jag har hög IQ, men ingen jävel vill ha med mig att göra eftersom jag är totalt dum i huvudet. Hur intelligent är man då? Det är som sagt en definitionsfråga.
Fast IQ-tester är ju i regel standardiserade efter en viss modell enligt t.ex WAIS eller WISC, och det var den typen jag trodde vi relaterade till här?
Intelligenstester för yrken mäter ju intelligens inom specifika områden, och har egentligen inte så mycket med intelligenskvot framtagen genom WAIS som mäter generell intelligens inom flertalet olika områden.
Den typen som jag menar är inget du kan träna upp mer än ytterst marginellt

Det enda jag och andra har märkt i min vardag är att jag har förmågan att processa stora mängder information snabbt, i övrigt märks det inte speciellt mycket socialt.

Tyvärr har IQ blivit så stigmatiserat i Sverige idag att jag aktivt väljer bort att berätta om det när IQ diskuteras i privata sammanhang.
Och i princip samtliga jag känner inkluderat jag själv skulle aldrig berätta om det på sin arbetsplats.

Men som du skriver, guldkombinationen är hög IQ tillsammans med bra sociala färdigheter. Och när det kommer till anställningsbarhet så väger sociala färdigheter tyngst, intelligens är inte mycket värt om man inte kan tillämpa det i verkligheten.
Polestar 2 DMLR, Performance upgrade -Såld
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Jerker »

Jag har ofta tänkt att det finns olika typer av intelligens. Förutom det som mäts i traditionella IQ-tester så kan man vara t.ex. musikalisk. Det är en annan typ av intelligens. Man kan vara väldigt duktig ur ett hantverksmässigt perspektiv. Eller vara väldigt socialt kompetent, det är väl en typ av intelligens?

Alla kan inte bli bra på allting, det krävs nånting som ger oss en grundmöjlighet att utveckla oss inom olika områden, och det skulle jag beteckna som en typ av intelligens. Det finns många som får höga poäng i ett IQ-test som samtidigt kan ha tummen precis mitt i handen men en sån person ses ändå som intelligent. Men det omvända ses inte som att vara intelligent, vilket jag alltså anser att man måste se det som.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av OfarligTesla »

Deras infallsvinkel är rätt konstig från början, den definitionen av intelligens och dumhet som de väljer att börja diskussionen med är en definition som blandar in känslor och värderingar. Rent generellt tyckte jag deras avsnitt försökte motbevisa att hög IQ skulle vara något bra genom att angripa något som de själva byggt upp att hög IQ bör innebära men som inte direkt är något generellt vedertaget.

Mycket av det som senare diskuterades verkade handla om att oavsett IQ så är vi alla fortfarande människor med känslor, partiskhet, girighet och annat. Det är ju inte så att de med hög IQ är ofelbara utan de är människor som alla andra. Problemet är också att det är omöjligt att testa om någon faktiskt tror på ett visst sätt eller om de säger att de tror på det för att de tjänar pengar på det. Om man kollar allt skit som spys ut i viss Amerikansk media har det ju framkommit att mediapersonligheterna ofta inte ens själva tror på de konspirationsteorier de säger men de som lyssnar/tittar gör det.

Faktum är att stora delar av forskningsvärlden är överens om att IQ korrelerar med ”färdigheter” inom en hel drös olika områden och är en bra prediktor för olika typer av framgång. Det gör inte människor med hög IQ till robotar som saknar det som gör oss till människor som tyvärr kan påverka vår beslutsfattning negativt och kan få oss att fastna i bubblor och annat.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev: 29 mar 2023 12:49
Niklas Z skrev: 29 mar 2023 10:15
Det finns enormt mycket forskning om intelligensens betydelse. Knappt något vi känner till om oss människor är bättre på att predicera framgångar av olika slag. Ett exempel är en finsk studie som visade att intelligens är bättre på att predicera om en person kommer att komma på något som resulterar i patent, än alla socioekonomiska faktorer tillsammans. En annan är en avhadling vid Stockholms universitet 2014 av Sofia Sjöberg, som fann att den typ av tester som IQ-test är ett exempel på var bättre än alla andra metoder för att rekrytera personal.

Det finns en klassisk studie som visar att intelligens i praktiken felanvänds i många situationer där ideologi spelar roll. Kortfattat kan man säga att när ideologi (eller kanske andra värderingar) är starka, så tenderar människor att använda sin intelligens för att hitta argument till stöd för det ställningstagande de redan gjort.
IQ-tester är ju utformade på ett visst sätt. Man letar efter vissa förmågor som man kopplar till intelligens och som bedöms vara viktiga i vissa sammanhang, till exempel för jobbet man söker. Att känna igen mönster är ett sådant exempel som alltid finns med i IQ-tester. Det går ju till och med att träna upp sig så man får bättre poäng i ett IQ-test. Men det betyder inte nödvändigtvis att man har blivit intelligentare. IQ:n är bara ett försök att sätta ett mätvärde på nånting som egentligen inte går att mäta eftersom det är så mångfacetterat och tämligen diffust, den så kallade intelligensen. För mig är intelligens egentligen mer en definitionsfråga. Jag råkar vara bra på att analysera saker, hitta lösningar, och känna igen mönster. Det får man höga poäng för i ett IQ-test. Men jag är urdålig på andra saker, som egentligen är avgörande för att en art kan överleva. Den sociala intelligensen hos mig är obefintlig, likaså min förmåga att visa empati för andra människor. Jag brukar säga att den perfekta platsen för mig att vistas på är månens baksida. Mina hundar är nog betydligt intelligentare än jag själv när det gäller sådana frågor.
Jippi jag har hög IQ, men ingen jävel vill ha med mig att göra eftersom jag är totalt dum i huvudet. Hur intelligent är man då? Det är som sagt en definitionsfråga.
Om du är totalt dum i huvudet socialt sett (vilket jag i och för sig har svårt att tro) men bra på analysera och lösa problem så är du intelligent.
Att vara intelligent betyder inte att vara bra på allt, utan just att vara bra på kognitivt krävande uppgifter, som t ex analys, abstraktion, problemlösning, att se mönster m m. Det betyder inte att man är bra på socialt spel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev: 29 mar 2023 13:23
Jag har ofta tänkt att det finns olika typer av intelligens. Förutom det som mäts i traditionella IQ-tester så kan man vara t.ex. musikalisk. Det är en annan typ av intelligens. Man kan vara väldigt duktig ur ett hantverksmässigt perspektiv. Eller vara väldigt socialt kompetent, det är väl en typ av intelligens?

Alla kan inte bli bra på allting, det krävs nånting som ger oss en grundmöjlighet att utveckla oss inom olika områden, och det skulle jag beteckna som en typ av intelligens. Det finns många som får höga poäng i ett IQ-test som samtidigt kan ha tummen precis mitt i handen men en sån person ses ändå som intelligent. Men det omvända ses inte som att vara intelligent, vilket jag alltså anser att man måste se det som.
Att vara bra på musik är inte att vara intelligent. Det är att vara bra på musik.
Det finns en "modell" skapad av Howard Gardner, som kallas multipla intelligenser, eller något liknande. Den tas knappast längre på allvar av forskare inom området, men har nog ganska stor spridning bland lekmän.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Om dumhet och hög IQ

Inlägg av Mickep »

Beror på vad man menar. en del har lätt att lära (exempelvis barn lär sig språk mycket bättre än vuxna) en del vuxna har inte vuxit ur barnstadiet och kan suga åt sig enorma mängder medans andra (de flesta) har extremt svårt att gå från sitt egna språk.
En del minns väldigt bra, medans andra har extrema färdigheter att glömma vad de just hållit på med. men de gör dem inte till sämre folk ändå.
I trådstarten handlade det om beslutsfattande. och den kan påverkas av värderingar. att ändra sig är extremt svårt. en intelligent kan se vad det gör, och är oftast väldigt medveten att den gör något fel, men gör det ändå. vilket gör dem mer dum än en idiot som inte är medveten.
Skriv svar