FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
wheels skrev:
MWall skrev:
Så det här med fåglarna har aldrig hänt förut i Indien?
Klart det har, men SwedishAdvocate är ju som alla här vet lite biassed i sina inlägg
Någon utav er kanske har någon mer info om det här med fåglarna i Indien som ni kanske skulle vilja dela med er av?

Vet inte varför vi har högre beviskrav än vad du har. Det är ju du som påstår att fåglar dör eftersom klimatet blivit varmare.

Jag tror att fåglarna dör för att det är varmt väder. Och det har det ju varit i Indien förut också. Det är möjligt att det är varmt väder lite oftare nuförtiden eftersom klimatet blir varmare. Men väder är alltså inte samma sak som klimat och att plocka billiga poänger på varmt väder är knepigt.

Är som sommaren 2018 när Mp drog enorma växlar på _VÄDRET_ i Sverige. "Vi får vänja oss vid såna här somrar" osv osv. Men nej, tyvärr inte. Har varit helt normala somrar sen dess. 2019, 2020, 2021...

Nota bene: Jag säger alltså inte att det inte finns något klimathot. Jag säger att man ska vara intellektuellt hederlig oavsett var man står i en fråga.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
wheels skrev:
MWall skrev:
Så det här med fåglarna har aldrig hänt förut i Indien?
Klart det har, men SwedishAdvocate är ju som alla här vet lite biassed i sina inlägg
Någon utav er kanske har någon mer info om det här med fåglarna i Indien som ni kanske skulle vilja dela med er av?

Vet inte varför vi har högre beviskrav än vad du har. Det är ju du som påstår att fåglar dör eftersom klimatet blivit varmare.

Jag tror att fåglarna dör för att det är varmt väder. Och det har det ju varit i Indien förut också. Det är möjligt att det är varmt väder lite oftare nuförtiden eftersom klimatet blir varmare. Men väder är alltså inte samma sak som klimat och att plocka billiga poänger på varmt väder är knepigt.

Är som sommaren 2018 när Mp drog enorma växlar på _VÄDRET_ i Sverige. "Vi får vänja oss vid såna här somrar" osv osv. Men nej, tyvärr inte. Har varit helt normala somrar sen dess. 2019, 2020, 2021...

Nota bene: Jag säger alltså inte att det inte finns något klimathot. Jag säger att man ska vara intellektuellt hederlig oavsett var man står i en fråga.
Vi minns ju också kampanjen från 2003 angående att räven skulle få simma istället för att raska över sjön.

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av MangeT »

Kan också vara så att fåglarna kanske dör på grund av sämre tillgång till färskvatten då människan på grund av hög koncentration av människor tagit slut på det färskvatten som finns i området och det blivit allt längre mellan möjliga vätskepauser eller deras tidigare vätskepausställen försvunnit. Fåglar verkar vara vanedjur som flyger samma rutter och återvänder till samma platser varje år.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Vet inte varför vi har högre beviskrav än vad du har. Det är ju du som påstår att fåglar dör eftersom klimatet blivit varmare.

Jag tror att fåglarna dör för att det är varmt väder. Och det har det ju varit i Indien förut också. Det är möjligt att det är varmt väder lite oftare nuförtiden eftersom klimatet blir varmare. Men väder är alltså inte samma sak som klimat och att plocka billiga poänger på varmt väder är knepigt.

Är som sommaren 2018 när Mp drog enorma växlar på _VÄDRET_ i Sverige. "Vi får vänja oss vid såna här somrar" osv osv. Men nej, tyvärr inte. Har varit helt normala somrar sen dess. 2019, 2020, 2021...

Nota bene: Jag säger alltså inte att det inte finns något klimathot. Jag säger att man ska vara intellektuellt hederlig oavsett var man står i en fråga.
Jag postade det här för att jag aldrig hört talas om det tidigare. Var och en får dra sina egna slutsatser.

MEN. Planeten har blivit varmare. I genomsnitt 1,1 grader C varmare. Den här uppvärmningen är ju dock som vi alla vet inte exakt 1,1 grader över hela jordklotet samtidigt. På många ställen och under långa tidsperioder är uppvärmningen betydligt högre. Som t.ex. nu i vissa delar av Indien.

Från 9 augusti förra året:
.../ emissions of greenhouse gases from human activities are responsible for approximately 1.1°C of warming since 1850-1900, and finds that averaged over the next 20 years, global temperature is expected to reach or exceed 1.5°C of warming. This assessment is based on improved observational datasets to assess historical warming, as well progress in scientific understanding of the response of the climate system to human-caused greenhouse gas emissions. [Min understrykning.] /...

Källa:
https://www.ipcc.ch/2021/08/09/ar6-wg1-20210809-pr/
Och. Från BBC om det som sker nu i Indien:
.../ Emissions from the burning of fossil fuels have been trapping heat in the atmosphere since the start of the industrial era. As a consequence, average temperatures have risen by 1.1C.

This additional energy is unevenly distributed and bursts out in extremes like those we're seeing at the moment. Without reductions in global emissions, this cycle will keep going. [Min understrykning.] /...

Källa:
https://www.bbc.com/news/science-environment-58073295
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Mickep »

Indien har enormt många människor. de behöver resurser. träd är exempel på resurser. de huggs ned, varvid värmen ökar (vi vet att träd sänker temperaturen i städer) vatten som lagats torkar upp. fler träd tas bort/dör. Fåglarna får problem -> de dör. Allt beror inte bara på koldioxid folk andas eller fjärtar i sina bilar. romarna förstörde väldigt mycket på antiken.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev:
.../ träd är exempel på resurser. de huggs ned, varvid värmen ökar (vi vet att träd sänker temperaturen i städer) vatten som lagrats torkar upp. fler träd tas bort/dör. Fåglarna får problem -> de dör. /... [Mina understrykningar.]
Alldeles för många träd har huggits ner. Därmed har naturliga möjligheter till skugga försvunnit. Och den extrema hettan har lett till att naturliga vattenkällor torkat bort.

Detta är bidragande faktorer och det nämns även i radioreportaget som jag ursprungligen länkade till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av wheels »

SwedishAdvocate skrev:
wheels skrev:
MWall skrev:
Så det här med fåglarna har aldrig hänt förut i Indien?
Klart det har, men SwedishAdvocate är ju som alla här vet lite biassed i sina inlägg
Någon utav er kanske har någon mer info om det här med fåglarna i Indien som ni kanske skulle vilja dela med er av?
Jag läste faktiskt om det för bara några veckor sen. Det har hänt flera ggr under 1900talet (nog svårt att hitta referenser tidigare) och orkar inte leta upp tidningsurklippen igen. Det som irriterar mig är alla alarmister som skriker ut att nu håller det att på att gå åt helvete på riktigt, men sen om man kontrollerar påståendena (om man orkar) visar det det sig att det mest är bullshit, som med dina fåglar. Visst har det hänt, men det har hänt långt tidigare också och det var väder då som det är nu
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

wheels skrev:
SwedishAdvocate skrev:
wheels skrev:
MWall skrev:
Så det här med fåglarna har aldrig hänt förut i Indien?
Klart det har, men SwedishAdvocate är ju som alla här vet lite biassed i sina inlägg
Någon utav er kanske har någon mer info om det här med fåglarna i Indien som ni kanske skulle vilja dela med er av?
Jag läste faktiskt om det för bara några veckor sen. Det har hänt flera ggr under 1900talet (nog svårt att hitta referenser tidigare) och orkar inte leta upp tidningsurklippen igen. /...
Jag har en källa. Du har det inte.

Noterat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av wheels »

SwedishAdvocate skrev:
wheels skrev:
SwedishAdvocate skrev:
wheels skrev:
MWall skrev:
Så det här med fåglarna har aldrig hänt förut i Indien?
Klart det har, men SwedishAdvocate är ju som alla här vet lite biassed i sina inlägg
Någon utav er kanske har någon mer info om det här med fåglarna i Indien som ni kanske skulle vilja dela med er av?
Jag läste faktiskt om det för bara några veckor sen. Det har hänt flera ggr under 1900talet (nog svårt att hitta referenser tidigare) och orkar inte leta upp tidningsurklippen igen. /...
Jag har en källa. Du har det inte.

Noterat.
:roll:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

BigEasy skrev: 27 mar 2023 09:55
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:53
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 10:42
Börja med att lyssna på dig själv:

” Vårt uppdrag (för er som är intresserade av att medverka dvs) är att informera och förklara för "den stora massan". Om 1% av befolkningen förklarar för en annan svensk så är vi helt plötsligt 2%. Upprepa så är vi 4%. En gång till 8%. Sen 16%. Därefter 32%. Och om vi pallar göra det ytterligare en gång så voíla! 64%...”
Och?
Du kan testa. Sen kan du säga åt köttätare att de inte ska äta kött, säga åt rökare att det är dåligt att röka, säga åt överviktiga att de bör banta osv osv.

Det är inte brist på information det handlar om. T ex VET 99,9% av rökarna att det är dåligt för hälsan att röka, de röker ändå. Dessutom reagerar de allra flesta negativt när det kommer en viktigpetter och ska tala om för de hur de ska leva.

[1] Gå fram till en kille med stor pickup och skotersläp och säg att hans livsstil är dålig för miljön. Det spelar ingen roll hur mycket du förklarar, han kommer ändå inte sälja skotern och pickupen och skaffa elbil istället. Han är inte mottaglig för din information helt enkelt.
1. Eller så tar man någon som han har en relation till istället. Som ett syskon, en förälder, ett barn eller en polare. Kanske kan man t.o.m prata med en arbetskollega ifall ett tillfälle uppstår.

Killen med den stora pickupen och skotersläpet får någon som har en relation till honom prata med.

Men ju fler i samhället som förstår hur mekanismerna som riskerar att leda till flera meters havsnivåhöjning fungerar – ju fler blir det som kan ta sådana här samtal. Och ju fler insatta – ju snabbare potentiell förändring av samhället.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

BigEasy skrev: 27 mar 2023 09:55
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:53
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 10:42
Börja med att lyssna på dig själv:

” Vårt uppdrag (för er som är intresserade av att medverka dvs) är att informera och förklara för "den stora massan". Om 1% av befolkningen förklarar för en annan svensk så är vi helt plötsligt 2%. Upprepa så är vi 4%. En gång till 8%. Sen 16%. Därefter 32%. Och om vi pallar göra det ytterligare en gång så voíla! 64%...”
Och?
Du kan testa. Sen kan du säga åt köttätare att de inte ska äta kött, säga åt rökare att det är dåligt att röka, säga åt överviktiga att de bör banta osv osv.

[2] Det är inte brist på information det handlar om. T ex VET 99,9% av rökarna att det är dåligt för hälsan att röka, de röker ändå. Dessutom reagerar de allra flesta negativt när det kommer en viktigpetter och ska tala om för de hur de ska leva.

Gå fram till en kille med stor pickup och skotersläp och säg att hans livsstil är dålig för miljön. Det spelar ingen roll hur mycket du förklarar, han kommer ändå inte sälja skotern och pickupen och skaffa elbil istället. Han är inte mottaglig för din information helt enkelt.
2. Rökning skadar främst rökaren. I viss mån kan det även skada andra. Det kan även drabba andra ifall t.ex en rökare dör i förtid någon gång i 40-årsåldern.

Ifall havsnivån stiger flera meter på grund av irreversibel glaciäravsmältning i Antarktis så kommer det få återverkningar för allt levande på den här planeten.

Så: Å ena sidan en individs rökning. Å andra sidan den globala klimatkrisen. Jag tycker det är en rätt avsevärd skillnad mellan de här bägge 'fenomenen'...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 29 mar 2023 17:24
BigEasy skrev: 27 mar 2023 09:55
...] Det är inte brist på information det handlar om. T ex VET 99,9% av rökarna att det är dåligt för hälsan att röka, de röker ändå. Dessutom reagerar de allra flesta negativt när det kommer en viktigpetter och ska tala om för de hur de ska leva. [...
2. Rökning skadar främst rökaren. I viss mån kan det även skada andra. Det kan även drabba andra ifall en rökare dör i förtid någon gång i 40-årsåldern.

Ifall havsnivån stiger flera meter på grund av irreversibel glaciäravsmältning i Antarktis så kommer det få återverkningar för allt levande på den här planeten.

Så: Å ena sidan en individs rökning. Å andra sidan den globala klimatkrisen. Jag tycker det är en rätt avsevärd skillnad mellan de här bägge 'fenomenen'...
En tangent om det här med rökning:

Ja.

Rökare vet att rökning är skadligt. Men hur många är insatta i vad det är som händer i kroppen när man andas in brandrök från en tobakscigarett?...

Hur många vet att lungornas minsta funktionella beståndsdel kallas för lungalveoler och är mikroskopiskt små 'behållare' vars väggar är en cell tjocka? Hur många vet hur kroppen tillgodogör sig syre? Hur många vet att den totala ytan av alla lungalveoler är densamma som ung. en halv tennisplan? Hur många vet att det vid varje givet tillfälle finns typ en kaffekopp med blod i en människas lungor?

Partiklar från brandrök 'spräcker' successivt sådan här lungalveoler. Det gör att lungornas totala yta successivt minskar. Eftersom den total ytan minskar så minskar även mängden blod som kan syresättas vid varje given tidpunkt.

Hur många förstår att det ovanstående kan resultera i lungemfysem i 30-årsåldern om man har otur? Till slut om det går tillräcklig långt så kallas det väl för KOL och kan innebära att man t.ex. inte längre kan syresätta kroppen tillräckligt för att gå uppför en trappa...

Min bild är att rätt få rökare verkligen förstår vad det är som händer i kroppen när man andas in brandrök från en cigarett. Jag tror att det skulle påverka ifall t.ex. ungdomar fick lära sig om det här. Men som jag förstått det så har all sådan här information/undervisning för länge sedan upphört i skolan. Alla verkar bara anta att alla redan vet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 19 maj 2022 12:26


MEN. Planeten har blivit varmare. I genomsnitt 1,1 grader C varmare. Den här uppvärmningen är ju dock som vi alla vet inte exakt 1,1 grader över hela jordklotet samtidigt. På många ställen och under långa tidsperioder är uppvärmningen betydligt högre. Som t.ex. nu i vissa delar av Indien.





Det är intressant utefter valet av starttidpunkt för mätningen av global medeltemperatur. Varför kom man fram till att 1800-talets mitt skulle vara normerande för jordens medeltemperatur? Har du nån bra förklaring för den saknas överallt. Vad gör 1800-takets mitt till en norm? Var århundraden före det lika? Varifrån kommer valet? Är det för att det passar bra in i kontexten korrelation med växthusgas?


Hur många årtusenden har jorden varit utan polarisar?
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 2 gång.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av BigEasy »

SwedishAdvocate skrev: 29 mar 2023 17:24
BigEasy skrev: 27 mar 2023 09:55
SwedishAdvocate skrev: 26 mar 2023 10:53
LarsOJ skrev: 26 mar 2023 10:42
Börja med att lyssna på dig själv:

” Vårt uppdrag (för er som är intresserade av att medverka dvs) är att informera och förklara för "den stora massan". Om 1% av befolkningen förklarar för en annan svensk så är vi helt plötsligt 2%. Upprepa så är vi 4%. En gång till 8%. Sen 16%. Därefter 32%. Och om vi pallar göra det ytterligare en gång så voíla! 64%...”
Och?
Du kan testa. Sen kan du säga åt köttätare att de inte ska äta kött, säga åt rökare att det är dåligt att röka, säga åt överviktiga att de bör banta osv osv.

[2] Det är inte brist på information det handlar om. T ex VET 99,9% av rökarna att det är dåligt för hälsan att röka, de röker ändå. Dessutom reagerar de allra flesta negativt när det kommer en viktigpetter och ska tala om för de hur de ska leva.

Gå fram till en kille med stor pickup och skotersläp och säg att hans livsstil är dålig för miljön. Det spelar ingen roll hur mycket du förklarar, han kommer ändå inte sälja skotern och pickupen och skaffa elbil istället. Han är inte mottaglig för din information helt enkelt.
2. Rökning skadar främst rökaren. I viss mån kan det även skada andra. Det kan även drabba andra ifall t.ex en rökare dör i förtid någon gång i 40-årsåldern.

Ifall havsnivån stiger flera meter på grund av irreversibel glaciäravsmältning i Antarktis så kommer det få återverkningar för allt levande på den här planeten.

Så: Å ena sidan en individs rökning. Å andra sidan den globala klimatkrisen. Jag tycker det är en rätt avsevärd skillnad mellan de här bägge 'fenomenen'...

För den enskilde är rökningen värre men inte ens det är alltså motivation nog? Eller tror du rökare bryr sig mer om andra än sig själva?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Gargamel »

Airlift skrev: 02 apr 2023 10:37
SwedishAdvocate skrev: 19 maj 2022 12:26


MEN. Planeten har blivit varmare. I genomsnitt 1,1 grader C varmare. Den här uppvärmningen är ju dock som vi alla vet inte exakt 1,1 grader över hela jordklotet samtidigt. På många ställen och under långa tidsperioder är uppvärmningen betydligt högre. Som t.ex. nu i vissa delar av Indien.

För det passar narrativt med deras skrämselpropaganda som gemene man går på.



Det är intressant utefter valet av starttidpunkt för mätningen av global medeltemperatur. Varför kom man fram till att 1800-talets mitt skulle vara normerande för jordens medeltemperatur? Har du nån bra förklaring för den saknas överallt. Vad gör 1800-takets mitt till en norm? Var århundraden före det lika? Varifrån kommer valet? Är det för att det passar bra in i kontexten korrelation med växthusgas?


Hur många årtusenden har jorden varit utan polarisar?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

BigEasy skrev: 02 apr 2023 10:43
SwedishAdvocate skrev: 29 mar 2023 17:24
BigEasy skrev: 27 mar 2023 09:55
Du kan testa. Sen kan du säga åt köttätare att de inte ska äta kött, säga åt rökare att det är dåligt att röka, säga åt överviktiga att de bör banta osv osv.

[2] Det är inte brist på information det handlar om. T ex VET 99,9% av rökarna att det är dåligt för hälsan att röka, de röker ändå. Dessutom reagerar de allra flesta negativt när det kommer en viktigpetter och ska tala om för de hur de ska leva.

Gå fram till en kille med stor pickup och skotersläp och säg att hans livsstil är dålig för miljön. Det spelar ingen roll hur mycket du förklarar, han kommer ändå inte sälja skotern och pickupen och skaffa elbil istället. Han är inte mottaglig för din information helt enkelt.
2. Rökning skadar främst rökaren. I viss mån kan det även skada andra. Det kan även drabba andra ifall t.ex en rökare dör i förtid någon gång i 40-årsåldern.

Ifall havsnivån stiger flera meter på grund av irreversibel glaciäravsmältning i Antarktis så kommer det få återverkningar för allt levande på den här planeten.

Så: Å ena sidan en individs rökning. Å andra sidan den globala klimatkrisen. Jag tycker det är en rätt avsevärd skillnad mellan de här bägge 'fenomenen'...
För den enskilde är rökningen värre men inte ens det är alltså motivation nog? Eller tror du rökare bryr sig mer om andra än sig själva?
Retorisk fråga: Finns det rökare som har barn? Svar: Ja.
Retorisk fråga nr. 2: Finns det rökare som bryr sig om sina barn? Svar: Ja.

Således drar jag slutsatsen att människor som andas in brandrök från cigaretter kan bry sig om andra människor än sig själva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev: 02 apr 2023 12:25
BigEasy skrev: 02 apr 2023 10:43
SwedishAdvocate skrev: 29 mar 2023 17:24
BigEasy skrev: 27 mar 2023 09:55
Du kan testa. Sen kan du säga åt köttätare att de inte ska äta kött, säga åt rökare att det är dåligt att röka, säga åt överviktiga att de bör banta osv osv.

[2] Det är inte brist på information det handlar om. T ex VET 99,9% av rökarna att det är dåligt för hälsan att röka, de röker ändå. Dessutom reagerar de allra flesta negativt när det kommer en viktigpetter och ska tala om för de hur de ska leva.

Gå fram till en kille med stor pickup och skotersläp och säg att hans livsstil är dålig för miljön. Det spelar ingen roll hur mycket du förklarar, han kommer ändå inte sälja skotern och pickupen och skaffa elbil istället. Han är inte mottaglig för din information helt enkelt.
2. Rökning skadar främst rökaren. I viss mån kan det även skada andra. Det kan även drabba andra ifall t.ex en rökare dör i förtid någon gång i 40-årsåldern.

Ifall havsnivån stiger flera meter på grund av irreversibel glaciäravsmältning i Antarktis så kommer det få återverkningar för allt levande på den här planeten.

Så: Å ena sidan en individs rökning. Å andra sidan den globala klimatkrisen. Jag tycker det är en rätt avsevärd skillnad mellan de här bägge 'fenomenen'...
För den enskilde är rökningen värre men inte ens det är alltså motivation nog? Eller tror du rökare bryr sig mer om andra än sig själva?
Retorisk fråga: Finns det rökare som har barn? Svar: Ja.
Retorisk fråga nr. 2: Finns det rökare som bryr sig om sina barn? Svar: Ja.

Således drar jag slutsatsen att människor som andas in brandrök från cigaretter kan bry sig om andra människor än sig själva.
Och en del gör det väl inte? De flesta som röker som jag träffar på brukar stå/sitta strax utanför ingången till en galleria / stort varuhus / en halvmeter från busskuren , som tur är är det numera rökförbud vid ingången till sjukhuset, annars var det allra värst där.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev: 02 apr 2023 10:37
SwedishAdvocate skrev: 19 maj 2022 12:26
...] MEN. Planeten har blivit varmare. I genomsnitt 1,1 grader C varmare. Den här uppvärmningen är ju dock som vi alla vet inte exakt 1,1 grader över hela jordklotet samtidigt. På många ställen och under långa tidsperioder är uppvärmningen betydligt högre. Som t.ex. nu i vissa delar av Indien. [...
Det är intressant utefter valet av starttidpunkt för mätningen av global medeltemperatur. [1] Varför kom man fram till att 1800-talets mitt skulle vara normerande för jordens medeltemperatur? Har du nån bra förklaring för den saknas överallt. Vad gör 1800-takets mitt till en norm? Var århundraden före det lika? Varifrån kommer valet? Är det för att det passar bra in i kontexten korrelation med växthusgas?


[2] Hur många årtusenden har jorden varit utan polarisar?
1.) Här gör du ett antagande. Och tyvärr är jag bara lekman på det här. Så jag vet inte om ditt antagande är korrekt. Jag gissar att det inte är det. Oavsett tänker jag inte lägga tid på att gräva fram det här svaret eftersom den tidsåtgång som det skulle ta för mig att ta reda på det här är obekant. Och i det här fallet är obekant tidsåtgång för mycket.

2.) Men efter att ha skrivit det ovanstående under 1.) så kan jag trots det konstatera följande:
...] Sea levels have been comparatively stable over the past 6,500 years, ending with a 0.50 m sea level rise over the past 1,500 years. [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Past_sea_ ... lt%20marsh.
Det innebär att all bebyggelse på den här planeten är byggd efter den här 'referenslinjen'.
...] As climate change accelerates, the Thwaites Glacier is rapidly changing.

Every year it sheds billions of tons of ice into the ocean, contributing about 4% of annual sea level rise. Particularly rapid melting happens at the point where the glacier meets the seafloor, which has retreated nearly nine miles (14 kilometers) since the late 1990s, exposing a larger slice of ice to relatively warm ocean water.

The complete collapse of the Thwaites itself could lead to sea level rise of more than two feet (70 centimeters), which would be enough to devastate coastal communities around the world. But the Thwaites is also acting like a natural dam to the surrounding ice in West Antarctica, and scientists have estimated global sea level could ultimately rise around 10 feet if the Thwaites collapsed.

While it could take hundreds or thousands of years, the ice shelf could disintegrate much sooner, triggering a retreat of the glacier which is both unstable and potentially irreversible. [Min understrykn.] [...

https://edition.cnn.com/2023/02/15/worl ... index.html
Och 10 feet är ung. 3 meter...

Hur det här kan påverka befintlig bebyggelse kan du t.ex. se här:
https://ss2.climatecentral.org/#12/40.7 ... &pois=hide

Slutligen:
...] It is worthwhile to note that the consequences of such and event would decimate most of the world's most consequential cities. from New York, Washington and Miami to Shanghai, London, the Netherlands, Bangladesh, Kolkata and so much more. [Min understrykn.] [...

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7433846/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

wannabee skrev: 02 apr 2023 12:30
SwedishAdvocate skrev: 02 apr 2023 12:25
BigEasy skrev: 02 apr 2023 10:43
SwedishAdvocate skrev: 29 mar 2023 17:24
BigEasy skrev: 27 mar 2023 09:55
Du kan testa. Sen kan du säga åt köttätare att de inte ska äta kött, säga åt rökare att det är dåligt att röka, säga åt överviktiga att de bör banta osv osv.

[2] Det är inte brist på information det handlar om. T ex VET 99,9% av rökarna att det är dåligt för hälsan att röka, de röker ändå. Dessutom reagerar de allra flesta negativt när det kommer en viktigpetter och ska tala om för de hur de ska leva.

Gå fram till en kille med stor pickup och skotersläp och säg att hans livsstil är dålig för miljön. Det spelar ingen roll hur mycket du förklarar, han kommer ändå inte sälja skotern och pickupen och skaffa elbil istället. Han är inte mottaglig för din information helt enkelt.
2. Rökning skadar främst rökaren. I viss mån kan det även skada andra. Det kan även drabba andra ifall t.ex en rökare dör i förtid någon gång i 40-årsåldern.

Ifall havsnivån stiger flera meter på grund av irreversibel glaciäravsmältning i Antarktis så kommer det få återverkningar för allt levande på den här planeten.

Så: Å ena sidan en individs rökning. Å andra sidan den globala klimatkrisen. Jag tycker det är en rätt avsevärd skillnad mellan de här bägge 'fenomenen'...
För den enskilde är rökningen värre men inte ens det är alltså motivation nog? Eller tror du rökare bryr sig mer om andra än sig själva?
Retorisk fråga: Finns det rökare som har barn? Svar: Ja.
Retorisk fråga nr. 2: Finns det rökare som bryr sig om sina barn? Svar: Ja.

Således drar jag slutsatsen att människor som andas in brandrök från cigaretter kan bry sig om andra människor än sig själva.
Och en del gör det väl inte? De flesta som röker som jag träffar på brukar stå/sitta strax utanför ingången till en galleria / stort varuhus / en halvmeter från busskuren , som tur är är det numera rökförbud vid ingången till sjukhuset, annars var det allra värst där.
Å ena sidan individuella skadeverkningar av rökning.
Å andra sidan irreversibel glaciäravsmältning i Antarktis som kommer få återverkningar för allt levande på den här planeten.

Jag tror att någon som röker kan ta det ovanstående i beaktande. Ifall du och jag är oense om det här så tror inte jag vi kommer så mycket längre gällande den här frågan. Andra som läser det här kan bilda egna uppfattningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 02 apr 2023 12:51
Airlift skrev: 02 apr 2023 10:37
SwedishAdvocate skrev: 19 maj 2022 12:26
...] MEN. Planeten har blivit varmare. I genomsnitt 1,1 grader C varmare. Den här uppvärmningen är ju dock som vi alla vet inte exakt 1,1 grader över hela jordklotet samtidigt. På många ställen och under långa tidsperioder är uppvärmningen betydligt högre. Som t.ex. nu i vissa delar av Indien. [...
Det är intressant utefter valet av starttidpunkt för mätningen av global medeltemperatur. [1] Varför kom man fram till att 1800-talets mitt skulle vara normerande för jordens medeltemperatur? Har du nån bra förklaring för den saknas överallt. Vad gör 1800-takets mitt till en norm? Var århundraden före det lika? Varifrån kommer valet? Är det för att det passar bra in i kontexten korrelation med växthusgas?


[2] Hur många årtusenden har jorden varit utan polarisar?
1.) Här gör du ett antagande. Och tyvärr är jag bara lekman på det här. Så jag vet inte om ditt antagande är korrekt. Jag gissar att det inte är det. Oavsett tänker jag inte lägga tid på att gräva fram det här svaret eftersom den tidsåtgång som det skulle ta för mig att ta reda på det här är obekant. Och i det här fallet är obekant tidsåtgång för mycket.

2.) Men efter att ha skrivit det ovanstående under 1.) så kan jag trots det konstatera följande:
...] Sea levels have been comparatively stable over the past 6,500 years, ending with a 0.50 m sea level rise over the past 1,500 years. [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Past_sea_ ... lt%20marsh.
Det innebär att all bebyggelse på den här planeten är byggd efter den här 'referenslinjen'.
...] As climate change accelerates, the Thwaites Glacier is rapidly changing.

Every year it sheds billions of tons of ice into the ocean, contributing about 4% of annual sea level rise. Particularly rapid melting happens at the point where the glacier meets the seafloor, which has retreated nearly nine miles (14 kilometers) since the late 1990s, exposing a larger slice of ice to relatively warm ocean water.

The complete collapse of the Thwaites itself could lead to sea level rise of more than two feet (70 centimeters), which would be enough to devastate coastal communities around the world. But the Thwaites is also acting like a natural dam to the surrounding ice in West Antarctica, and scientists have estimated global sea level could ultimately rise around 10 feet if the Thwaites collapsed.

While it could take hundreds or thousands of years, the ice shelf could disintegrate much sooner, triggering a retreat of the glacier which is both unstable and potentially irreversible. [Min understrykn.] [...

https://edition.cnn.com/2023/02/15/worl ... index.html
Och 10 feet är ung. 3 meter...

Hur det här kan påverka befintlig bebyggelse kan du t.ex. se här:
https://ss2.climatecentral.org/#12/40.7 ... &pois=hide

Slutligen:
...] It is worthwhile to note that the consequences of such and event would decimate most of the world's most consequential cities. from New York, Washington and Miami to Shanghai, London, the Netherlands, Bangladesh, Kolkata and so much more. [Min understrykn.] [...

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7433846/
Det är ju det, jorden är bra gammal. Msn behöver kanske vidga vyn innan man drar slutsatser? Kanske…

Jorden verkar under senaste 500 milj. åren ha varit majoritet av tiden utan polarisar. Nu kan man ju fråga sig hur vi ska förhindra det igen.

Smithsonian bra nog?
(Ur climate.gov)
DEE87C1D-3C9F-41A4-AA89-C3A5988CC6ED.png
4E8DB826-0581-4B4E-B091-3346C3264ADF.png
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev: 02 apr 2023 13:22
Det är ju det, jorden är bra gammal. Msn behöver kanske vidga vyn innan man drar slutsatser? Kanske…

Jorden verkar under senaste 500 milj. åren ha varit majoritet av tiden utan polarisar. Nu kan man ju fråga sig hur vi ska förhindra det igen. [Min understrykn.]

Smithsonian bra nog?
(Ur climate.gov)
[En bild.]
Duger NASA?
What happens if the next solar cycle becomes less active? Will we enter into a new ice age?

No. Even if the amount of radiation coming from the Sun were to decrease as it has before, it would not significantly affect the global warming coming from long-lived, human-emitted greenhouse gases.

In more depth, scientists know that even a prolonged Grand Solar Minimum would only serve to offset a few years of warming caused by human activities. In other words, warming caused by the greenhouse gas emissions from the human burning of fossil fuels is 6 times greater than the possible decades-long cooling from a prolonged Grand Solar Minimum.

Even if a Grand Solar Minimum were to last for a century, global temperatures would still continue to warm. Because the Sun is not the only factor affecting global temperatures on Earth.

Further, given our greenhouse gas emissions to date and those expected to come, the evidence points to the next “ice age” being averted altogether.

https://climate.nasa.gov/faq/45/what-ha ... w-ice-age/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 02 apr 2023 13:34
Airlift skrev: 02 apr 2023 13:22
Det är ju det, jorden är bra gammal. Msn behöver kanske vidga vyn innan man drar slutsatser? Kanske…

Jorden verkar under senaste 500 milj. åren ha varit majoritet av tiden utan polarisar. Nu kan man ju fråga sig hur vi ska förhindra det igen.

Smithsonian bra nog?
(Ur climate.gov)
[En bild.]
Duger NASA?
What happens if the next solar cycle becomes less active? Will we enter into a new ice age?

No. Even if the amount of radiation coming from the Sun were to decrease as it has before, it would not significantly affect the global warming coming from long-lived, human-emitted greenhouse gases.

In more depth, scientists know that even a prolonged Grand Solar Minimum would only serve to offset a few years of warming caused by human activities. In other words, warming caused by the greenhouse gas emissions from the human burning of fossil fuels is 6 times greater than the possible decades-long cooling from a prolonged Grand Solar Minimum.

Even if a Grand Solar Minimum were to last for a century, global temperatures would still continue to warm. Because the Sun is not the only factor affecting global temperatures on Earth.

Further, given our greenhouse gas emissions to date and those expected to come, the evidence points to the next “ice age” being averted altogether.

https://climate.nasa.gov/faq/45/what-ha ... w-ice-age/
Det har alltså varit bra mycket varmare, bra mycket längre, än den referens som nyttjas frekvent. Intressant eller hur?

Att det varit regnskog på Antarktis. Ska vi låtsas som att det heller inte är en grej?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev: 02 apr 2023 13:37
SwedishAdvocate skrev: 02 apr 2023 13:34
Airlift skrev: 02 apr 2023 13:22
Det är ju det, jorden är bra gammal. Msn behöver kanske vidga vyn innan man drar slutsatser? Kanske…

Jorden verkar under senaste 500 milj. åren ha varit majoritet av tiden utan polarisar. Nu kan man ju fråga sig hur vi ska förhindra det igen.

Smithsonian bra nog?
(Ur climate.gov)
[En bild.]
Duger NASA?
What happens if the next solar cycle becomes less active? Will we enter into a new ice age?

No. Even if the amount of radiation coming from the Sun were to decrease as it has before, it would not significantly affect the global warming coming from long-lived, human-emitted greenhouse gases.

In more depth, scientists know that even a prolonged Grand Solar Minimum would only serve to offset a few years of warming caused by human activities. In other words, warming caused by the greenhouse gas emissions from the human burning of fossil fuels is 6 times greater than the possible decades-long cooling from a prolonged Grand Solar Minimum.

Even if a Grand Solar Minimum were to last for a century, global temperatures would still continue to warm. Because the Sun is not the only factor affecting global temperatures on Earth.

Further, given our greenhouse gas emissions to date and those expected to come, the evidence points to the next “ice age” being averted altogether.

https://climate.nasa.gov/faq/45/what-ha ... w-ice-age/
Det har alltså varit bra mycket varmare, bra mycket längre, än den referens som nyttjas frekvent. Intressant eller hur?

Att det varit regnskog på Antarktis. Ska vi låtsas som att det heller inte är en grej?
Du har inte med någon länk till grafen ovan. Du bara skriver att den är hämtad från "climate.gov"...

Kan du bifoga den specifika länken som du hämtade bilden från?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev: 02 apr 2023 13:37
...] Att det varit regnskog på Antarktis. Ska vi låtsas som att det heller inte är en grej?
Kan du bifoga en källa som styrker detta så vi vet vilken tidsperiod du talar om här?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: FN-chefens uppmaning: Förkunna klimatnödläge

Inlägg av BigEasy »

SwedishAdvocate skrev: 02 apr 2023 13:51
Airlift skrev: 02 apr 2023 13:37
...] Att det varit regnskog på Antarktis. Ska vi låtsas som att det heller inte är en grej?
Kan du bifoga en källa som styrker detta så vi vet vilken tidsperiod du talar om här?
Har du inte tillgång till Google?
Skriv svar