Bakbox eller takbox..?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Bakbox eller takbox..?

Inlägg av Nikk »

Tänker att bakboxmarknaden kommer öka framöver för elbilsägare då de inte skapar lika mycket luftmotstånd.

För och nackdelar med bakbox som jag ser det:
+ Mindre luftmotstånd (vet ej hur mycket takboxen påverkar men oftast kör man ju på vintern och räckvidden blir ännu mindre...)
+ Enklare att packa/packa ur
+ Behöver inte anpassas för olika bilmodeller (som takräcket)
- Svårare att ta sig in i bagaget
- Begränsat utbud, särskilt bredare för längre skidor
- Gör bilen längre och otympligare
- Fulare..? En trevlig känsla att ha en snygg takbox på bilen och brumma till fjällen :)

Ett aber till om man som jag ibland vill ha både takbox och cykelställ på dragkroken, då känns det ju som att det kvittar. Iofs är det viktigare att kunna köra bra med en av dem, dvs bakbox med skidor på vintern och cyklar på sommaren.
Undrar vad som skapar mest luftmotstånd en aerodynamisk takbox eller tre cyklar på taket..?

Ett annat alternativ som jag sneglat på är en lastplattform som man har på dragkroken och sen bara surrar fast skidbagar, då kan man frakta 205 cm långa skidor men å andra sidan blir det lite bökigt och inte helt säkert ur flera aspekter.

Hur tänker ni andra som har använt takbox ganska mycket tidigare..?
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 771
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Bakbox eller takbox..?

Inlägg av Ilduce77 »

Jag har kört några gånger fram och tillbaka till Norge med takbox.. 142 mil tur och retur.. MYP med 19 tums viking conti 7

Utan takbox och utan någon större packning, drar bilen
1,80-2,00 kWh/mil i 115 km/h.

Med takbox och bilen packad med det som krävs för en vecka i fjällen, drar bilen 2,30-2,50 kWh/mil i 115 km/h.


Jag tycker det känns tryggare med sakerna på taket, än i en låda som bara sitter fast på kroken. Det känns som att den skulle kunna vrida sig... Det är ju bara vad jag tror och känner. Det behöver inte vara kopplat till verkligheten över huvud taget.. 😁
Jag hade spenderat halva resan med att kolla i backspeglarna om lådan sitter rakt på kroken... 😂
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Bakbox eller takbox..?

Inlägg av Nikk »

Ilduce77 skrev: 29 mar 2023 17:17
Jag har kört några gånger fram och tillbaka till Norge med takbox.. 142 mil tur och retur.. MYP med 19 tums viking conti 7

Utan takbox och utan någon större packning, drar bilen
1,80-2,00 kWh/mil i 115 km/h.

Med takbox och bilen packad med det som krävs för en vecka i fjällen, drar bilen 2,30-2,50 kWh/mil i 115 km/h.


Jag tycker det känns tryggare med sakerna på taket, än i en låda som bara sitter fast på kroken. Det känns som att den skulle kunna vrida sig... Det är ju bara vad jag tror och känner. Det behöver inte vara kopplat till verkligheten över huvud taget.. 😁
Jag hade spenderat halva resan med att kolla i backspeglarna om lådan sitter rakt på kroken... 😂
Tack för info om förbrukningen 👍
Jag är van att köra med 3 cyklar på dragkroken så inga problem för mitt psyke 😉
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Bakbox eller takbox..?

Inlägg av jbark »

Nikk skrev: 29 mar 2023 16:25
Ett aber till om man som jag ibland vill ha både takbox och cykelställ på dragkroken, då känns det ju som att det kvittar. Iofs är det viktigare att kunna köra bra med en av dem, dvs bakbox med skidor på vintern och cyklar på sommaren.
Undrar vad som skapar mest luftmotstånd en aerodynamisk takbox eller tre cyklar på taket..?
Eviga frågan. Jag upplever det som det drar mer bak på en 3:a men det är med en cykel, känns som den sabbar aerodynamiken. Men med 3 cyklar på taket så ökar motståndet proportionerligt med varje cykel, de gäller nog inte om man har de på kroken.

Jag kör cykel bak för korta sträckor och taket för längre sträckor.
Skriv svar