Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Inlägg av NiklasTesla »

Inte varit något större fan av Suvar delvis pga av förbrukning men detta fordon är intresserant (ca 1kwh/10km och lågt pris pga viktbesparing med enkla men smarta material (ca 40mils räckvidd på ett batteri med ca 40 kwh):



Ful eller en framtida designklassiker/storsäljare (lutar själv åt det senare)?

Mycket nöje samt MVH
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Inlägg av mikebike »

Med lodrät vindruta och övrig design så verkar inte lågt luftmotstånd vara prioriterat. 1 kWh/mil känns långsökt, även om WLTP har låg medelhastighet.

Sedan, karosspaneler av papp?
Trabi 2.0?
Screenshot_20230330_131512_Samsung Internet.jpg
Extremt ful är den i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Inlägg av JONI »

Så det var för svårt att göra en lätt OCH aerodynamisk bil.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Inlägg av BigEasy »

mikebike skrev: 30 mar 2023 13:19
Med lodrät vindruta och övrig design så verkar inte lågt luftmotstånd vara prioriterat. 1 kWh/mil känns långsökt, även om WLTP har låg medelhastighet.

Vad har den för luftmotstånd?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiklasTesla skrev: 30 mar 2023 12:54
...] Ful eller en framtida designklassiker/storsäljare (lutar själv åt det senare)? [...
Det är en konceptbil.

Den kommer alltså inte komma i produktion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 30 mar 2023 13:19
...] Sedan, karosspaneler av papp?
Trabi 2.0? [...
Som jag förstått det så är det en kartongstruktur innesluten i GRP. Så fel i artikeln med andra ord...

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Inlägg av NiklasTesla »

BigEasy skrev: 30 mar 2023 13:36
mikebike skrev: 30 mar 2023 13:19
Med lodrät vindruta och övrig design så verkar inte lågt luftmotstånd vara prioriterat. 1 kWh/mil känns långsökt, även om WLTP har låg medelhastighet.

Vad har den för luftmotstånd?
Ber alla titta på videon innan ni skriver.

Tänkte precis som er att rutan kommer vara katastrof för förbrukningen men det har designteam från Renault tänkte på då man har luftintag som leder bort samt att man sparar många kilon på en platt ruta (sammantaget tillsammans med alla andra material och avskalad design gör att bilen väger ca 1ton (ungefär som en Lotus Elise (som vi alla känner igen från Tesla roadster), vilket får ner förbrukningen.

MVH
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Citroën Oli (might be the most important car of the decade)

Inlägg av BigEasy »

NiklasTesla skrev: 30 mar 2023 16:12
BigEasy skrev: 30 mar 2023 13:36
mikebike skrev: 30 mar 2023 13:19
Med lodrät vindruta och övrig design så verkar inte lågt luftmotstånd vara prioriterat. 1 kWh/mil känns långsökt, även om WLTP har låg medelhastighet.

Vad har den för luftmotstånd?
Ber alla titta på videon innan ni skriver.

Tänkte precis som er att rutan kommer vara katastrof för förbrukningen men det har designteam från Renault tänkte på då man har luftintag som leder bort samt att man sparar många kilon på en platt ruta (sammantaget tillsammans med alla andra material och avskalad design gör att bilen väger ca 1ton (ungefär som en Lotus Elise (som vi alla känner igen från Tesla roadster), vilket får ner förbrukningen.

MVH
Min poäng var att man inte ska döma hunden efter håren. Är inte så enkelt som man tror att se luftmotståndet på formen.
Skriv svar