Körjournal

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spykel
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 jan 2023 13:10
Referralkod: ts.la/henric242202

Körjournal

Inlägg av Spykel »

Hej, snabb fråga - ursäkta om det ställts 100 gånger tidigare men tycker inte riktigt att jag blir klok när jag söker omkring.

Jag har precis hämtat upp min bil och det enda jag saknar är en digital körjournal, får tips om teslafi, abetterrouteplaner, teslamate osv och undrar helt enkelt vad som är bäst/enklast/billigast :)?
Söker alltså ENBART funktionen för körjournal och bryr mig inte det minsta om någon annan data.

Önskar er alla en fortsatt trevlig helg!
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: Körjournal

Inlägg av LasseJson »

Hej
Precis haft motsvarande behov.

Kör nu med Tessie
Enkel tagningen i appen eller webben (bara en tagg aktiv i bild)
Csv export
Kör excel sen, enda är att de har punkt istället för komma i export så det sök/ersätt på vissa fält.
Widget stöd i iOS (ex öppna laddluckan) vilket var en bonus.

Appen/tjänsten har grymt mkt mer men mitt behov var primärt journal delen

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Spykel
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 jan 2023 13:10
Referralkod: ts.la/henric242202

Re: Körjournal

Inlägg av Spykel »

LasseJson skrev: 11 mar 2023 23:43
Hej
Precis haft motsvarande behov.

Kör nu med Tessie
Enkel tagningen i appen eller webben (bara en tagg aktiv i bild)
Csv export
Kör excel sen, enda är att de har punkt istället för komma i export så det sök/ersätt på vissa fält.
Widget stöd i iOS (ex öppna laddluckan) vilket var en bonus.

Appen/tjänsten har grymt mkt mer men mitt behov var primärt journal delen

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för ditt svar!
Hur delar den upp alla resor, är det varje gång som bilen "stannar" (Parkeras/stängs av) eller behövs det någon manuell touch?
Fick svar på facebook av en person som hävdade att bilens data var inkomplett och att man inte fick med alla resor/att dom var inkompletta - har du stött på detta?
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: Körjournal

Inlägg av LasseJson »

Det blir uppdelat per ”stopp”, har inte kollat om det är per D/P eller det är när man går ur bilen. Misstänker att det är per D/P (såg uppdelning av resa där jag inte gick ur bilen men lade den i P innan jag körde vidare).

Taggning sker antingen manuellt per resa eller filtrerar jag per dag/dagar/otaggade etc och sedan går det att tagga alla utifrån filtrering.

Nya taggar går att skapa men har inte sett att det går (i iOS app) att lägga flera taggar per resa.

Har bara använt mindre än en vecka så jag har inte erfarenhet om den missar resor. Kan senare kolla i export om start och slut inte matchar följande resor. På test export häromdagen stämde det.

Bild


Första resan var ej med från upphämtning då Tessie inte var kopplat med bilen. Den kan inte hämta historiska händelser.

Finns bra diskussionsgrupp på teslaforum där Tessie är inne och svarar.
Användarvisningsbild
electrobob
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 aug 2022 22:33

Re: Körjournal

Inlägg av electrobob »

Jag kör med Volante, funkar toppen
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2022 21:26
Referralkod: ts.la/lars838608

Re: Körjournal

Inlägg av LasseJson »

Spykel skrev: 12 mar 2023 11:03
Fick svar på facebook av en person som hävdade att bilens data var inkomplett och att man inte fick med alla resor/att dom var inkompletta - har du stött på detta?
FK, gjorde export på morgonen och insåg att det var en hel del resor som var missade.
Jag har också sett diskussioner på FB om detta.

Trist att det inte förefaller finnas någon bra digital lösning på detta.

Kontaktat Tessie support, får se vad de svarar
Användarvisningsbild
Fedore
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mar 2023 10:48

Re: Körjournal

Inlägg av Fedore »

Hej,

Har letat efter en bra funktion för detta jag med. I min tidigare bil körde jag med androidappen Vehicle Trip Logbook Tracker från FrensApp. Det som var verkligen gillade med den var att den drog igång loggen automagiskt när jag började flytta på mig samt var uppkopplad till blåtanden i bilen. För en ~80 kr/året så ingår även export. Den lär sig även vilka adresser som var "privata" och vilka som var "affärer" så den klarar av autotaggning.

Med det sagt så ska jag nu ge mig på ett försök med Teslamate, har installerat den på en liten Ubuntuserver. Det jag direkt saknar är möjligheten att kunna tagga resor direkt utan det verkar som att jag måste exportera CSV först.
autojournal
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 okt 2023 06:05

Re: Körjournal

Inlägg av autojournal »

Vi är tre stycken polare som köpte oss en varsin Tesla i somras, vi lyckades heller inte hitta någon vettig körjournal... Så vi skapade en :roll: Just nu är tjänsten i BETA och är kostnadsfri, vi har ett gäng användare och allt grundläggande ser ut att fungera bra. Ni får gärna testa och komma med feedback! Appen finns för både iOS och Android och går att ladda ner här: https://autojournal.io/download

Kommande funktioner:
- Autotaggning med hjälp av geozones
- Manuell editering av resa
- Bättre stöd för flera bilar
- Automatiskt beräkning av milersättning

PS. Och admins, sorry för vår förra marknadskille som inte förstod hur forum och regler fungerade :(
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Körjournal

Inlägg av Trean »

För mig är det otänkbart att dela min Tesla-inloggning med en tredjepartstjänst. De kan ju potentiellt få full kontroll över bilen.

Jag kör därför med Automile med en liten dongel som pluggas in i OBD-porten. Funkar finfint!
Användarvisningsbild
masitaly
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 29 okt 2021 20:40

Re: Körjournal

Inlägg av masitaly »

Var faktiskt sugen på att testa denna men går inte att logga in i appen, står bara ”laddar” och sedan händer ingenting.

Saknar också information om hur mina och bilens uppgifter sparas. Integritetspolicyn säger egentligen ingenting enligt mig.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Körjournal

Inlägg av max001 »

masitaly skrev: 30 okt 2023 23:11
Var faktiskt sugen på att testa denna men går inte att logga in i appen, står bara ”laddar” och sedan händer ingenting.

Saknar också information om hur mina och bilens uppgifter sparas. Integritetspolicyn säger egentligen ingenting enligt mig.
Appen fungerar, men jag håller med dig. Ni som står bakom Autojournal bör skriva en tydlig integritets- och säkerhetspolicy. Det borde också finnas en data för att kunna radera kontot och sparad data.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Körjournal

Inlägg av max001 »

Trean skrev: 30 okt 2023 22:50
För mig är det otänkbart att dela min Tesla-inloggning med en tredjepartstjänst. De kan ju potentiellt få full kontroll över bilen.

Jag kör därför med Automile med en liten dongel som pluggas in i OBD-porten. Funkar finfint!
Intressant. Hur stor är den potentiella risken? Jag har nu Tessie, Watchla och S3XY-buttons. Alla verkar använda Tesla API för att hämta data/sända kommando till bilen.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Körjournal

Inlägg av Bel »

max001 skrev: 30 okt 2023 23:36
Trean skrev: 30 okt 2023 22:50
För mig är det otänkbart att dela min Tesla-inloggning med en tredjepartstjänst. De kan ju potentiellt få full kontroll över bilen.

Jag kör därför med Automile med en liten dongel som pluggas in i OBD-porten. Funkar finfint!
Intressant. Hur stor är den potentiella risken? Jag har nu Tessie, Watchla och S3XY-buttons. Alla verkar använda Tesla API för att hämta data/sända kommando till bilen.
Alla ställen du delar din API-inloggning till får samma behörigheter som dig, så om nån av sidorna blir hackade och får API-tokens stulna så kan utförarna göra allt du kan i appen, dvs saker som att se bilens GPS-position, låsa upp, och göra remote start.
MYLR
autojournal
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 okt 2023 06:05

Re: Körjournal

Inlägg av autojournal »

Trean skrev: 30 okt 2023 22:50
För mig är det otänkbart att dela min Tesla-inloggning med en tredjepartstjänst. De kan ju potentiellt få full kontroll över bilen.

Jag kör därför med Automile med en liten dongel som pluggas in i OBD-porten. Funkar finfint!
Många som inte vill investera i hårdvara och då är det bra med ett alternativ. Supertrist att Tesla inte har lite bättre stöd för tredjepartstjänster, men skulle gissa att det inom "kort" kommer komma stöd för att tjänster som oss att autha på ett korrekt sätt där användaren kommer få välja vilken data/funktioner man vill låta applikationen använda (precis som Google).
autojournal
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 okt 2023 06:05

Re: Körjournal

Inlägg av autojournal »

masitaly skrev: 30 okt 2023 23:11
Var faktiskt sugen på att testa denna men går inte att logga in i appen, står bara ”laddar” och sedan händer ingenting.

Saknar också information om hur mina och bilens uppgifter sparas. Integritetspolicyn säger egentligen ingenting enligt mig.
Inte hört detta förut, kör du Android eller iOS? Har du testat att startat om appen? Vi släppte tjänsten (beta) i mitten på denna månaden, så det är mycket att stå i, samtidigt som vi har ordinarie heltids-jobb, men en bättre integritetspolicy kommer! All data sparas på svenska servrar och allt värdefullt är krypterat!
autojournal
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 okt 2023 06:05

Re: Körjournal

Inlägg av autojournal »

max001 skrev: 30 okt 2023 23:35
masitaly skrev: 30 okt 2023 23:11
Var faktiskt sugen på att testa denna men går inte att logga in i appen, står bara ”laddar” och sedan händer ingenting.

Saknar också information om hur mina och bilens uppgifter sparas. Integritetspolicyn säger egentligen ingenting enligt mig.
Appen fungerar, men jag håller med dig. Ni som står bakom Autojournal bör skriva en tydlig integritets- och säkerhetspolicy. Det borde också finnas en data för att kunna radera kontot och sparad data.
Vi är under utveckling, så mycket saker kommer! Se det som en startup som går på halvfart, då vi alla har ordinarie jobb. Vi är nog inte långt ifrån att lansera vår "settings"-sida där kommer man bland annat kunna helt radera sitt konto. Fram tills att den är klar så går det givetvis att kontakta support-mejlen så ordrar vi det manuellt. Integritetspolicyn kommer också bli bättre med tiden :)
autojournal
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 okt 2023 06:05

Re: Körjournal

Inlägg av autojournal »

max001 skrev: 30 okt 2023 23:36
Trean skrev: 30 okt 2023 22:50
För mig är det otänkbart att dela min Tesla-inloggning med en tredjepartstjänst. De kan ju potentiellt få full kontroll över bilen.

Jag kör därför med Automile med en liten dongel som pluggas in i OBD-porten. Funkar finfint!
Intressant. Hur stor är den potentiella risken? Jag har nu Tessie, Watchla och S3XY-buttons. Alla verkar använda Tesla API för att hämta data/sända kommando till bilen.
Än så länge så finns det bara ett sätt att hämta information för tredjepartstjänst och det är via Tesla-inloggningen... Men jag skulle tro att bättre lösningar är på väg. Tesla släppte faktist i mitten på månaden deras första officiella API, dock med inriktning på att hantera bil-flottor och lite begränsat med hur många anrop man kan köra, men det skulle eventuellt även kunna fungera även för oss. Vi har fått ett utvecklingskonto och kikar på dom möjligheterna :ugeek:

Skulle du strypa behörigheten för alla dina kopplade tredjepartstjänster så räcker det med att du byter lösenord på ditt Tesla-konto. Sen har jag dock svårt att se att någon av tjänsterna du listar skulle lagra dina inloggnings-tokens okrypterade, det gör i vilket fall inte vi.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Körjournal

Inlägg av max001 »

autojournal skrev: 31 okt 2023 08:22
max001 skrev: 30 okt 2023 23:35
masitaly skrev: 30 okt 2023 23:11
Var faktiskt sugen på att testa denna men går inte att logga in i appen, står bara ”laddar” och sedan händer ingenting.

Saknar också information om hur mina och bilens uppgifter sparas. Integritetspolicyn säger egentligen ingenting enligt mig.
Appen fungerar, men jag håller med dig. Ni som står bakom Autojournal bör skriva en tydlig integritets- och säkerhetspolicy. Det borde också finnas en data för att kunna radera kontot och sparad data.
Vi är under utveckling, så mycket saker kommer! Se det som en startup som går på halvfart, då vi alla har ordinarie jobb. Vi är nog inte långt ifrån att lansera vår "settings"-sida där kommer man bland annat kunna helt radera sitt konto. Fram tills att den är klar så går det givetvis att kontakta support-mejlen så ordrar vi det manuellt. Integritetspolicyn kommer också bli bättre med tiden :)
Förstår det, men ni bör kanske prioritera en tydlig integritets- och sekretesspolicy.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Skriv svar