Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

vinterdäck kommer inte att behövas ens troligen i april. Ser man historiskt på det så är det väldigt liten chans till vinterväglag efter denna snö som vi har nu försvunnit, och det ser ut nu som det är nästa vecka som sommaren kommer för gott.

Den i södertälje där, kunde du inte bara skicka en kompis eller så? de tar ju en fullmakt skriven på en servett om man vill.
Lite lurigt det där hur de skall ställa sig till de som tvekar att komma, de vill ju få bilarna registrerade. Vill inte försvara beteendet men försöker ändå tänka mig in i deras sits just nu. Som föregående skriver, du får nog en bättre bil om några veckor till samma pris och slipper anpassa dig så mkt just imorgon.
Haft alla 3/Y
Kommissarien
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 okt 2022 22:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Kommissarien »

Kommissarien skrev: 29 mar 2023 09:50
Klingspor skrev: 29 mar 2023 09:22
Kommissarien skrev: 29 mar 2023 08:57
Var bäst att ladda efter leverans i Huddinge om bilen har 20 % o man ska ta sig 20 mil hemåt 🤔
Beror väl på vilket håll du ska åt, om du har LR eller RWD och om du bara vill ladda hos Tesla? Söderut via E4 så är Sillekrog det naturliga valet såklart - 20% fungerar för LR men blir nog väl tight för RWD. När jag åkte den vägen behövde jag 24% från Huddinge till Sillekrog och sänkte då farten till 90-100km/h för att minimera risken för att få slut på batteriet. ;)

Du kan ju för övrigt alltid be Teslan räkna fram en rutt till dig så föreslår den hur du ska åka och var du ska ladda.
Ja - tänkte om det fanns nåt i närområdet kring leverensplatsen - blir att styra en bit norr, sen västerut - Enköping finns en Tesla SC 🙂 får smyga dit med MYP
Hämtade bilen utan problem i Huddinge - kom två timmar innan ”min tid”, men inga problem att hitta en lucka för utlämning. Ny på Teslabil så var det lite att gå igenom - allt klickade igång och rattvärme med mera automatiskt var igång när man skulle köra iväg. Bilen hade 18% laddning som började ticka ner - la in rutt och fick förslag om laddning SC Bredden Upplandsväsby - skulle ha 7 % kvar estimerat. Var tvungen att stanna o koppla ur alla onödiga elslukande funktioner vilket tog en del fipplande för en ovan. Tänkte jag kör in cirkle k sollentuna o ser om den laddaren funkar. Störningar i deras app, så fick lämna - hade då 7 % kvar - landade med svett i pannan med 3 % kvar i batteriet vid SC Bredden Uppl Väsby 😅 efter en stunds väntan fick jag access och inom ca 25 min var det uppe i 80 % igen och färden fortsatte utan prob.
Callevarupptaget
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 mar 2023 21:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Callevarupptaget »

Hämtade en YLR i Huddingen igår. Kom 45min tidigt i hopp om att de skulle ha möjlighet att sätta på 3-partshjul. Det hade de inte tid med, vilket kanske är förståeligt med tanke på hämttrycket. Men anledningen att de skulle vara för då måste städa bilen invändigt efteråt köpte jag inte riktigt. Däckbyte löste sig smidigt hos däckfirman rakt över gatan. Lite andra priser för byte än vad man är van vid i Dalarna, men de tog bilen direkt och var supertrevliga och serviceminded. Bilen var såklart översnöad så inte helt lätt att inspektera. Frunken gick ej att öppna, och troligtvis ligger alla laddkablar där. (Så mycket för den interna "leveranskontrollen") Så jag får klara mig utan laddkablar i två veckor tills tekniker kommer och åtgärdar. Avvaktar svar hur de avser lösa laddning tills dess. Bilen hade 19% laddning. Jag skulle teoretiskt behöva 19% till Strängnäs, och eftersom bilen skulle ha minst 20% undrade jag om de kunde fylla upp till 25% så jag klarade mig till Strängnäs. Nej, det har vi inte tid med... Åk till Circle K så betalar vi var svaret. Suck. Tror det tog över 35min att åka 13km till Circle K. Fyllde upp till 80% sen vidare hem till Dalarna i rusningstrafik och 13 olyckor längs vägen.

Summa summarum får nog inte leveransupplevelsen mer än 2 av 5 falukorvar.

Dock en liten sista notering. Om alla som bor norr om Gävle skulle köra som merparten av bilisterna i Stockholm skulle vi nog få det väldigt jobbigt på vägarna under vinterhalvåret. Kör försiktigt och lycka till alla som skall hämta era bilar!
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vincent90 »

Gick fint att hämta i regnet. Fick 24h på mig i lugn och ro kolla efter fel och defekter. Bilen var laddad till 99% vilket förvånade mig. Hittills har jag bara hitta en mindre lackskada vid dörren. Hur gör man för att åtgärda detta? Måste man ringa eller kan man bara åka in till dem och boka tid eller får det åtgärdat? Ska gå igenom bilen i lugn och ro imorgon när den är torr. Bild
20230330_153518.jpg
20230330_155439.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Vincent90 skrev: 30 mar 2023 16:10
Gick fint att hämta i regnet. Fick 24h på mig i lugn och ro kolla efter fel och defekter. Bilen var laddad till 99% vilket förvånade mig. Hittills har jag bara hitta en mindre lackskada vid dörren. Hur gör man för att åtgärda detta? Måste man ringa eller kan man bara åka in till dem och boka tid eller får det åtgärdat? Ska gå igenom bilen i lugn och ro imorgon när den är torr. Bild
Man bokar i appen och man kan lägga till bilder.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vincent90 »

mikebike skrev: 30 mar 2023 16:31
Vincent90 skrev: 30 mar 2023 16:10
Gick fint att hämta i regnet. Fick 24h på mig i lugn och ro kolla efter fel och defekter. Bilen var laddad till 99% vilket förvånade mig. Hittills har jag bara hitta en mindre lackskada vid dörren. Hur gör man för att åtgärda detta? Måste man ringa eller kan man bara åka in till dem och boka tid eller får det åtgärdat? Ska gå igenom bilen i lugn och ro imorgon när den är torr. Bild
Man bokar i appen och man kan lägga till bilder.
Ok, då avvaktar jag tills jag kollar igenom resterande av bilen. Tänkte att det var mer akut när man fick 24h på sig.
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walkmann »

Fick sms idag.. hemleverans imorgon. Skulle egentligen hämtat i s-tälje direkt från båten..
CodLinne
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 mar 2023 20:34

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CodLinne »

Vincent90 skrev: 30 mar 2023 16:10
Gick fint att hämta i regnet. Fick 24h på mig i lugn och ro kolla efter fel och defekter. Bilen var laddad till 99% vilket förvånade mig. Hittills har jag bara hitta en mindre lackskada vid dörren. Hur gör man för att åtgärda detta? Måste man ringa eller kan man bara åka in till dem och boka tid eller får det åtgärdat? Ska gå igenom bilen i lugn och ro imorgon när den är torr. Bild

Ni som har hämtat. Fick ni också ett mail innan där dom ville att ni skulle signera för att underlätta leverans:

requests your signature on:
sig era ditt finansieringsunderlag digitalt.

Tjänstebil via volvo finans.
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vincent90 »

CodLinne skrev: 30 mar 2023 17:17
Vincent90 skrev: 30 mar 2023 16:10
Gick fint att hämta i regnet. Fick 24h på mig i lugn och ro kolla efter fel och defekter. Bilen var laddad till 99% vilket förvånade mig. Hittills har jag bara hitta en mindre lackskada vid dörren. Hur gör man för att åtgärda detta? Måste man ringa eller kan man bara åka in till dem och boka tid eller får det åtgärdat? Ska gå igenom bilen i lugn och ro imorgon när den är torr. Bild

Ni som har hämtat. Fick ni också ett mail innan där dom ville att ni skulle signera för att underlätta leverans:

requests your signature on:
sig era ditt finansieringsunderlag digitalt.

Tjänstebil via volvo finans.
Nej, inget mail. Företaget fixade allt med betalning osv. Fick bara signera att jag hämtat ut på plats. Tillgång till bilen dök upp i appen 30min innan utlämningstiden.
FFF-HTB
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2023 14:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FFF-HTB »

Walkmann skrev: 30 mar 2023 17:09
Fick sms idag.. hemleverans imorgon. Skulle egentligen hämtat i s-tälje direkt från båten..
Samma här.
Hade sett framför mig en sen natt o Södertälje hamn med att byta till vinterdäcken.
Så detta känns bra 😊
Jompaswe
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2023 10:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jompaswe »

När kommer bilar till Göteborg :(

Hör ingen som hämtar ut bil i Gbg är det bara Sthlm som får leveranser????
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walkmann »

FFF-HTB skrev: 30 mar 2023 17:55
Walkmann skrev: 30 mar 2023 17:09
Fick sms idag.. hemleverans imorgon. Skulle egentligen hämtat i s-tälje direkt från båten..
Samma här.
Hade sett framför mig en sen natt o Södertälje hamn med att byta till vinterdäcken.
Så detta känns bra 😊
Mkt skönt :D
chaboo
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 feb 2023 19:20

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av chaboo »

Börjar dra ihop sig så sakteliga, nytt edd idag med något tightare spann
Tesla MYLR QS beställd 19/2, RN1186.
EDD: mars - apr.
EDD: 14maj - 28 juli.
EDD: mars - apr.
EDD: 20 April – 14 Juni
EDD: 20 April – 12 Maj
EDD: 15 April – 26 April
EDD: 21 April – 5 Maj
EDD: 20 April – 4 Maj
EDD: 27 April – 11 Maj
Användarvisningsbild
swederamen
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 mar 2023 14:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av swederamen »

chaboo skrev: 30 mar 2023 20:47
Börjar dra ihop sig så sakteliga, nytt edd idag med något tightare spann
Fick VIN idag med edd 18 april till 2 maj. Beställd 20/1. Också QS MYLR.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jossi »

Hur lång tid brukar det dröja från det att man får VIN tills bilen dyker upp på car.info?
Eml90
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 apr 2022 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eml90 »

swederamen skrev: 30 mar 2023 21:33
chaboo skrev: 30 mar 2023 20:47
Börjar dra ihop sig så sakteliga, nytt edd idag med något tightare spann
Fick VIN idag med edd 18 april till 2 maj. Beställd 20/1. Också QS MYLR.
Kul!! Måste kolla med chatten imorgon om jag också fått VIN! Jag har en QS MYLR beställd 16/1

Fick EDD 8-19 april för någon vecka sen men VIN lyser i sin frånvaro trots att det enligt EDD skulle kunna vara 9 dagar kvar (teoretiskt)

Vart har du som upphämtningsställe?
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

Jompaswe skrev: 30 mar 2023 18:17
När kommer bilar till Göteborg :(

Hör ingen som hämtar ut bil i Gbg är det bara Sthlm som får leveranser????
Jag hämtade i förrgår med 500 mil som bonus 😀
Fick 52% laddat batteri. De verkar vara snålare i Sthlm…
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Klintan68
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mar 2023 23:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klintan68 »

vet någon exakt var i Södertälje som man ska hämta bilen imorgon? har fortfarande bara fått ett bekräftelsemail på att jag ska hämta bilen där och att dom ska återkomma igen, vilket dom inte gjort än...
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslabilen2023 »

Klintan68 skrev: 30 mar 2023 23:25
vet någon exakt var i Södertälje som man ska hämta bilen imorgon? har fortfarande bara fått ett bekräftelsemail på att jag ska hämta bilen där och att dom ska återkomma igen, vilket dom inte gjort än...
Jag har visserligen fått hemkörning som leveranssätt, men på min ”final invoice” står en upphämtningsadress: Regementsgatan 411, Södertälje.

Om detta nu blir platsen för dom som inte fick hemleverans låter jag vara osagt, men ursprungligen var det Norrköping för mig.
FFF-HTB
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2023 14:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FFF-HTB »

Skall få hemleverans idag. Men mitt VIN nummer försvann ur appen igår. Någon annan som sett samma?
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Teslabilen2023 »

FFF-HTB skrev: 31 mar 2023 08:02
Skall få hemleverans idag. Men mitt VIN nummer försvann ur appen igår. Någon annan som sett samma?
Samma sak här. Däremot står samma VIN som förut på "Final Invoice" på kontot.
Klockan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 feb 2023 21:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klockan »

Fantastiskt sms man fick inatt.

Nu är leveranstiden ändrad från kl 16-24 till kl 12-22. Och man förväntas vara flexibel, för man får tiden 2-3 h innan upphämtning.

Härliga tider. För man har ju inte ett jobb, och man bor ju inte 2 h bort...

Jag är så totalt oimponerad av Tesla just nu. När vi tackade ja till att hämta i Hamnen trodde vi verkligen inte att det skulle vara så här dåligt informationsmässigt. Och att de står fast vid 16-24 i typ två veckor, för att sen ändra det SAMMA DAG!?

Vi har ingen bil, jobbar och har barn på förskolan. Ingen barnvakt. En av oss måste åka o hämta bilen, med så dålig framförhållning kan man inte ta tåg. Då måste en vän köra oss - denne måste också kunna stå stand by från sitt jobb?

Så förbannad just nu, kul att köpa dyraste bilen hittills och det är för närvarande noll glädje.
Senast redigerad av Klockan, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Vincent90 skrev: 30 mar 2023 16:10
Gick fint att hämta i regnet. Fick 24h på mig i lugn och ro kolla efter fel och defekter. Bilen var laddad till 99% vilket förvånade mig. Hittills har jag bara hitta en mindre lackskada vid dörren. Hur gör man för att åtgärda detta? Måste man ringa eller kan man bara åka in till dem och boka tid eller får det åtgärdat? Ska gå igenom bilen i lugn och ro imorgon när den är torr. Bild
Är inte det där en asfaltsfläck?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Liqwid78 »

Klockan skrev: 31 mar 2023 08:25
Fantastiskt sms man fick inatt.

Nu är leveranstiden ändrad från 16-24 till 12-22. Och man förväntas vara flexibel, för man får tiden 2-3 h innan upphämtning.

Härliga tider. För man har ju inte ett jobb, och man bor ju inte 2 h bort...

Jag är så totalt oimponerad av Tesla just nu. När vi tackade ja till att hämta i Hamnen trodde vi verkligen inte att det skulle vara så här dåligt informationsmässigt. Och att de står fast vid 16-24 i typ två veckor, för att sen ändra det SAMMA DAG!?

Vi har ingen bil, jobbar och har barn på förskolan. Ingen barnvakt. En av oss måste åka o hämta bilen, med så dålig framförhållning kan man inte ta tåg. Då måste en vän köra oss - denne måste också kunna stå stand by från sitt jobb?

Så förbannad just nu, kul att köpa dyraste bilen hittills och det är för närvarande noll glädje.
Jag är nog morgon trött. Men vad är 16-24?
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Collin87 »

Liqwid78 skrev: 31 mar 2023 08:31
Klockan skrev: 31 mar 2023 08:25
Fantastiskt sms man fick inatt.

Nu är leveranstiden ändrad från 16-24 till 12-22. Och man förväntas vara flexibel, för man får tiden 2-3 h innan upphämtning.

Härliga tider. För man har ju inte ett jobb, och man bor ju inte 2 h bort...

Jag är så totalt oimponerad av Tesla just nu. När vi tackade ja till att hämta i Hamnen trodde vi verkligen inte att det skulle vara så här dåligt informationsmässigt. Och att de står fast vid 16-24 i typ två veckor, för att sen ändra det SAMMA DAG!?

Vi har ingen bil, jobbar och har barn på förskolan. Ingen barnvakt. En av oss måste åka o hämta bilen, med så dålig framförhållning kan man inte ta tåg. Då måste en vän köra oss - denne måste också kunna stå stand by från sitt jobb?

Så förbannad just nu, kul att köpa dyraste bilen hittills och det är för närvarande noll glädje.
Jag är nog morgon trött. Men vad är 16-24?
Klockslag :)
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Skriv svar