Stenar i bromsarna

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Gunnergard1337 »

Tror det är bra med fler serviceärenden.

Tänkte ge dem ett par veckor innan jag skapar ett nytt med fråga om förlängd garanti på skivorna :evil:
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Jontez »

Jag har böjt bromssköldarna inåt. Svårt att uppskatta hur mycket, kanske 0,5 mm? Och upplever en klar förbättring. Absolut kommer och och annat sten in, men nästan alla far ut lika fort. Om en sten ändå fastnar så fungerar de vanligt tricket att backa så har den försvunnit.
Jag har kört ca 2 veckor sedan jag böjde bort skölden och det är endast vid 1 eller 2 tillfällen en sten fastnat en längre stund.

Innan jag gjorde något fastnade det stenar 5-6 gånger och de kunde sitta kvar i så mycket som 10 mil utan att jag fick bort dom
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Gunnergard1337 »

Har bilen på verkstaden för lite "standardgnissel"-åtgärder.

inget nytt om åtgärd för sten som fastnar mellan skiva och sköld tyvärr.

Fick börja provkörningen med meken för att reproducera ljud med att backa-köra fram-backa för att få bort sten som gnisslade :oops:


Någon annan på forumet som fått annan information?

/M
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av myrkrig »

För mig är inte det primära problemet att stenar fastnar, snarare att de slår upp mot bromsskölden, klingar till och att ljudet förstärks i hjulhusen. Det blir lite som att köra omkring med ett positiv (https://sv.wikipedia.org/wiki/Positiv_(musikinstrument)), till allmänt åtlöje. Efer 1,5 år är detta fortfarande så allvarligt att jag hade lämnat tillbaka bilen om jag hade kunnat. :evil:
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Strebern »

Hade problem första veckorna, fastnade sten som inte kom ut, fruktansvärt.
Tog en trevlig "pinne", och knäckte ut alla nederdelar på bromsköldarna (som verkar vara i tjock aluminium kontra plåt som på gamla bilar), det krävdes en hel del våld.
Efter detta, inga problem.
Det skriker till ibland, men med ett vrid på ratten/bromsning så försvinner problemet.
Rekommenderas!
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Chrisboq
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 apr 2022 12:38

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Chrisboq »

Har extrema problem med skriande ljud av stenar som studsar upp vid varje stopp dvs hela tiden. Min teori är att bromsskölden är för kort och böjer in under för lite så stenar alldeles för lätt kommer in.

Funderar på att ta bort sköldhelvetet för det är pinsamt vid varje inbromsning, ska inte förekomma på bil i den här klassen.

Har satt på sommarfälgar 20 tum och har original 19 tum på vintern. Samma problem om än mer med sommarfälgarna. Dock är det extremt mkt på gatorna nu men upplever inte andra bilar ha det problemet.

Funderar på att gå tillbaka till BMW när leasingen gått ut pga det, måhända ett fel men märkbart fel utav rang.
Användarvisningsbild
Manic
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 nov 2021 19:13

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Manic »

Samma problem här, fick svar från TS segeltorp att bromsa kraftigt så borde det lösa sig🤔.
Lämnade MY där för hjullagerbyte som skulle gå på garantin men utan låne bil, så jag fick hyra en bil vilket jag tycker är för dåligt.
Skäms att åka runt och det ekar mellan husen från skivorna/bromsarna.
Säljer skräpet nu orkar inte mer
Användarvisningsbild
Jampe
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 mar 2023 21:46

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Jampe »

Är det fram eller bak dom fastnar eller runt om?
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Gunnergard1337 »

För min del är det fram...
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av larjon »

Bara fram för mig också. Kommer be däckfirman plocka av sköldarna när jag byter till sommardäck.
Som det är nu gör sköldarna mer skada än nytta...
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Franz »

larjon skrev: 31 mar 2023 09:21
Bara fram för mig också. Kommer be däckfirman plocka av sköldarna när jag byter till sommardäck.
Som det är nu gör sköldarna mer skada än nytta...
Fast hur stort är problemet på sommaren? Jag fick för övrigt några stenar förra vintern men har (ta i trä) klarat mig hela den här säsongen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
teslaY007
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 apr 2023 22:03

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av teslaY007 »

Har samma problem, vänster fram att det fastnar sten mellan bromsskiva och sköld. En enkel lösning bör väl vara att bara byta ut skölden, antar att det är den som är fel.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av kenjon »

Eller bara bända ut den några mm.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Anders9876
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 apr 2023 18:08

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Anders9876 »

Hämtade upp min Model y i mars och hade problem med detta i princip varje gång jag va ute och körde. Testade att plocka bort navkaplslarna och trycka till bromssköldarna ordentligt. Svårt att bedöma hur mycket de ändrade läge men sedan jag gjorde det är problemet som bortblåst. Märker att någon sten åker upp då och då men inga som stannar kvar någon längre stund. Ska också tillägga att jag kör utan navkapslarna. Någon som märkt skillnaden på frekvensen av stenar som åker upp med och utan navkapslar? Har Gemini 19 tum.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av wannabee »

Har börjat höra lite plongande ljud vid låg hastighet och sväng, märktes även på asfalt en gång.

Bytte nyligen till sommarhjul och min förra bil var 25 år gammal, men det jag la märke till på Teslan var att bromssköldarna var väldigt nära bromsskivan jämfört med gamla bilen.
Användarvisningsbild
teslaY007
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 apr 2023 22:03

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av teslaY007 »

Det är ingen skillnad om man kör med eller utan navkapslar. Har testat båda nämligen med mina 19tum.

I mitt fall är det alltid vänster fram. Jag tror att det är så enkelt att skölden sitter något för nära alternativ lite snett. Bör vara enkelt att fixa till.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av _TonyV »

Är det inte ochså att Tesla använder annat maeterial för sköldarna som ger högt ljud när stenar slår mot dem än andra tillverkare.
På min MYP så fastnar inte stenar så ofta hänt kanske 2 ggr på 10 mpnader nu. Men det plingar till mer ofta.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Gasglad »

En del av problemet är iallafall på P varianterna är original fälgarna. De har en skåra i sig där Sten och skit samlas. Jag har kört med eftermarknadsfälgar på vinterdäcken och i princip inte en sten eller klånk. Nu med sommardäcken är det nått ljud nästan vid varje inbromsning.

Kanske svårt att se men det är nederkanten av fälgen mot däcket
IMG_2614.jpeg
opoxen
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jan 2022 17:52

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av opoxen »

Är det flera andra som har fortsatta problem med detta?

Jag har haft min på mobilservice + lämnat in den utan de har löst problemet.
Vid inlämning fick jag själv stå för kalaset (2700kr) plus att problemet uppstod igen när man kört 1km.
Så uppenbarligen anser tesla att det är normalt att få in stenar varje gång man kör och att bilen låter som en plåtburk.

Har testat att bända ut bromsskölden höger fram ordentligt. Upplever att stenar åker ur lättare, men kommer också in väldigt lätt.

Lagom kul att köra omgång till allmänt åtlöje och tesla tycker det är helt i sin ordning.

Hade sålt bilen direkt om inte värdetappet varit så stort.

Någon som har fler tips vad man kan göra?
Byta bromsskölden till en annan modell/material tex?

Jag har en MYP byggd -23 i Berlin
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av larjon »

opoxen skrev: 27 jan 2024 19:33
Är det flera andra som har fortsatta problem med detta?

Jag har haft min på mobilservice + lämnat in den utan de har löst problemet.
Vid inlämning fick jag själv stå för kalaset (2700kr) plus att problemet uppstod igen när man kört 1km.
Så uppenbarligen anser tesla att det är normalt att få in stenar varje gång man kör och att bilen låter som en plåtburk.

Har testat att bända ut bromsskölden höger fram ordentligt. Upplever att stenar åker ur lättare, men kommer också in väldigt lätt.

Lagom kul att köra omgång till allmänt åtlöje och tesla tycker det är helt i sin ordning.

Hade sålt bilen direkt om inte värdetappet varit så stort.

Någon som har fler tips vad man kan göra?
Byta bromsskölden till en annan modell/material tex?

Jag har en MYP byggd -23 i Berlin
Har haft samma problem sedan dag ett med bilen för 18 månader sen. Jag bad däckfirman böja ut plåtarna ordentligt och de konstaterade att de är mycket hårdare än vad de brukar se, de fick ta i ordentligt för att böja dem. Det gjorde saken lite bättre, men det klonkar och rasslar vid åtminstone var tredje körning.
Detta är utan tvekan det jag irriterar mig mest på med bilen. Har accepterat att den inte har automatiska torkare och adaptiv farthållare, men det här är sjukt irriterande.
Det spelar tyvärr ingen roll vilken fälg man har heller (har olika på sommaren och vintern).

Det enda som löser problemet är att plocka bort dem helt, men eftersom man behöver montera bort bromsarna i processen så blir det rätt dyrt..
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av Nicke Nyfiken »

opoxen skrev: 27 jan 2024 19:33
Är det flera andra som har fortsatta problem med detta?

Jag har en MYP byggd -23 i Berlin
Nä, mina problem försvann när jag böjde ut nederkanten ca 1 cm på båda främre bromssköldarna. Innan var det mycket skrik och ofta. Efter har det bara varit skrik i några sekunder vid ett tillfälle, på ca 2000 mil.

MYP byggd -22 i Berlin.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av larjon »

Nicke Nyfiken skrev: 27 jan 2024 20:12
opoxen skrev: 27 jan 2024 19:33
Är det flera andra som har fortsatta problem med detta?

Jag har en MYP byggd -23 i Berlin
Nä, mina problem försvann när jag böjde ut nederkanten ca 1 cm på båda främre bromssköldarna. Innan var det mycket skrik och ofta. Efter har det bara varit skrik i några sekunder vid ett tillfälle, på ca 2000 mil.

MYP byggd -22 i Berlin.
Hmm... Det låter ju förträffligt. Får testa att böja ut dem ännu mer antar jag.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av slugger75 »

Jag har detta titt som tätt. Börjar vänja mig. Annars funkar det väl med hörselskydd.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av myrkrig »

Det blir dyrt med hörselskydd att ge alla i omgivningen. 😎

För mig är jag förbryllad, förvånad, och förbannad över att Tesla inte tycker att detta är ett problem värt att åtgärda! Halva året ligger det grus på vägen, och många bekanta bor på grusvägar. Det är outhärdligt och inte värdigt något som helst bilmärke!

Hade Elon Musk eller någon i Sverigetoppen på Tesla åkt med i bilen skulle de förhoppningsvis förstå att man inte vill ha en bil som låter så. En bekant med Model Y från 2023 har inte problemet så något verkar de ha gjort. Kanske täckt plåtarna med något sorts gummi?

För mig är inte huvudproblemet att stenar fastnar i bromsarna, det är att stenar slår upp mot plåtsköldarna inne i hjulhuset.

Precis som jag inifrån huset hör när grannens bil kommer hem med slitna bromsar, så hör grannen när jag kommer hem med plåt-plingande från grus. Folk vänder sig fortfarande om när jag kommer ”smygande” med mitt plåtskrangel.
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Stenar i bromsarna

Inlägg av martinsson »

Detta låter ju inget vidare. Tycker verkligen synd om er som drabbats här.

Det finns ett avsnitt i manualen som tar upp detta vilka bara det är lite märkligt enligt mig.
https://service.tesla.com/docs/Public/d ... 9ED57.html

Det är precis som att man skall finna sig i detta och RTFM lixom.
Jag som står i valet och kvalet om jag skall fortsätta med Tesla. Detta gör ju att jag börjar fundera även fast jag själv aldrig haft detta problem med tidigare bilar.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Skriv svar