Inbyte till Tesla Model Y LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Flotten
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 maj 2019 09:10

Inbyte till Tesla Model Y LR

Inlägg av Flotten »

Har idag en företagsleasad Tesla Model 3 LR som jag funderar att byta in till en Tesla Model Y LR. Vilken lösning är att föredra "rent ekonomiskt" vad gäller att lämna bilen till Tesla vid inbytet relativt att sälja direkt till Kvdbil, Carla eller att köpa lös den och sälja privat? Någon som har erfarenhet av detta?

Min Tesla har funkat väldigt bra och jag är i stort nöjd. Bilen är uttagen 2019 och jag undrar hur ni upplever Model Y relativt Model 3, ni som bytt? Kvalitet, förbrukning, körbarhet m.m?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Inbyte till Tesla Model Y LR

Inlägg av jonasl »

Allt är bättre utom körkänsla, acceleration och förbrukning som är en liten aning högre.

Rymligare, tystare, mycket (!) högre kvalitetskänsla (speciellt jämfört med en USA-byggd bil som du har och jag hade), tystare. Och förbrukningen är bara en liten snutt högre. För mig som bytte från en SR+ så blev också skillnaden i räckvidd och laddhastighet märkbar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Inbyte till Tesla Model Y LR

Inlägg av OscarA »

Flotten skrev: 30 mar 2023 23:22
Har idag en företagsleasad Tesla Model 3 LR som jag funderar att byta in till en Tesla Model Y LR. Vilken lösning är att föredra "rent ekonomiskt" vad gäller att lämna bilen till Tesla vid inbytet relativt att sälja direkt till Kvdbil, Carla eller att köpa lös den och sälja privat? Någon som har erfarenhet av detta?

Min Tesla har funkat väldigt bra och jag är i stort nöjd. Bilen är uttagen 2019 och jag undrar hur ni upplever Model Y relativt Model 3, ni som bytt? Kvalitet, förbrukning, körbarhet m.m?
För mig var det bara fördelar att gå från 3 till Y, Stort lyft! Framförallt kvalitén från USA 3a till Kina Y.
Är det bara bus-körning man är ute efter så är det 3P man ska ha.
Y'n är större, bekvämare, lättare att gå in och ur, bättre ljud eftersom baslådan inte är instängd, tystare.
Jag får avsevärt bättre förbrukning från min Y LR med värmepump än min 3 P utan när det är kallare.

Försäljning: Se vad Tesla vill ge för inbyte. Se vad Riddermark bjuder osv och jämför!
Skriv svar