Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Klockan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 feb 2023 21:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klockan »

Collin87 skrev: 31 mar 2023 08:33
Liqwid78 skrev: 31 mar 2023 08:31
Klockan skrev: 31 mar 2023 08:25
Fantastiskt sms man fick inatt.

Nu är leveranstiden ändrad från 16-24 till 12-22. Och man förväntas vara flexibel, för man får tiden 2-3 h innan upphämtning.

Härliga tider. För man har ju inte ett jobb, och man bor ju inte 2 h bort...

Jag är så totalt oimponerad av Tesla just nu. När vi tackade ja till att hämta i Hamnen trodde vi verkligen inte att det skulle vara så här dåligt informationsmässigt. Och att de står fast vid 16-24 i typ två veckor, för att sen ändra det SAMMA DAG!?

Vi har ingen bil, jobbar och har barn på förskolan. Ingen barnvakt. En av oss måste åka o hämta bilen, med så dålig framförhållning kan man inte ta tåg. Då måste en vän köra oss - denne måste också kunna stå stand by från sitt jobb?

Så förbannad just nu, kul att köpa dyraste bilen hittills och det är för närvarande noll glädje.
Jag är nog morgon trött. Men vad är 16-24?
Klockslag :)
Hahaha precis, jag var så irriterad att jag tänkte inte längre än tid. Men ja! Klockslag inte datum 😅
Användarvisningsbild
Marcus81
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 aug 2022 11:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Marcus81 »

Klockan skrev: 31 mar 2023 08:25
Fantastiskt sms man fick inatt.

Nu är leveranstiden ändrad från kl 16-24 till kl 12-22. Och man förväntas vara flexibel, för man får tiden 2-3 h innan upphämtning.

Härliga tider. För man har ju inte ett jobb, och man bor ju inte 2 h bort...

Jag är så totalt oimponerad av Tesla just nu. När vi tackade ja till att hämta i Hamnen trodde vi verkligen inte att det skulle vara så här dåligt informationsmässigt. Och att de står fast vid 16-24 i typ två veckor, för att sen ändra det SAMMA DAG!?

Vi har ingen bil, jobbar och har barn på förskolan. Ingen barnvakt. En av oss måste åka o hämta bilen, med så dålig framförhållning kan man inte ta tåg. Då måste en vän köra oss - denne måste också kunna stå stand by från sitt jobb?

Så förbannad just nu, kul att köpa dyraste bilen hittills och det är för närvarande noll glädje.
Jag hör dig, segt. Tror att vi dock hamnat i en lite speciell sits med denna kvartalshets, är väl inte så här som merparten lämnas ut. Tror även att Tesla kommer att vara måna om att få ut så många bilar som möjligt i eftermiddag/kväll för de kan inte ha dem kvar i hamnen och de vill inte köra alltför många bilar till Huddinge så är du tydlig med att du behöver några timmar för att ta dig till Södertälje kommer de att vara medgörliga. Tror att vi är många i liknande sitsar så att inställa sig på 2-3 timmar är rätt svårt, även om man har barnvakt/kortare resväg.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Jag tror det är lugnt som sagt. Hör de av sig nu och säger att man måste vara där halvett så är det ju bara säga att du inte hinner förrän 15.30 tex. De lär inte släppa bilen till någon annan och skall vara glad att du kommer.
Det kan ju vara tvärtom att någon blir glad över att kunna hämta 12 istället för 16.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Klintan68
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mar 2023 23:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klintan68 »

Jag har fortfarande inte fått ett andra sms som bekräftar något mera. Bara det första som kom direkt efter jag tackat ja. Jag var dock sen med slutbetalningen eftersom detta kom så snabbt på. Så jag betalade den först torsdag fm. Kanske det påverkat återkopplingen...

Men det är inte lätt veta hur man ska förhålla sig till allt denna otydlighet och brist på information. En förtroendemässig katastrof skulle jag säga. Dom har en hel del att ta igen.
Användarvisningsbild
MrFulminare
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 mar 2023 15:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrFulminare »

Jag är en av dom som tackade nej till leverans dessa dagar, främst pga. onödig förmånskostnad för de få dagarna som är kvar av månaden och kom överens med en Tesla advisor efter mycket om och men att jag ska kunna hämta ut min bil i början av april (finns i mejl).
Inte direkt i början då dom behöver inventera efter kvartalsavslutet.

Gick in på transportstyrelsen idag och ser att min bil ändå vart allokerad till en firma i Strängnäs igår så vart lite sur. Får se om jag får något i April eller om det skjuts fram till maj-juni.
Polestar 2 - avbeställd
Tesla YLR vit/svart 2023 beställt 31/1 - EDD 24 mars - 31 mars
pagm
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 mar 2023 10:11

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pagm »

Tackade också nej blev av VIN så nu få man väl se när man får leverans.
Kände inte för att slira på sommardäck från Södertälje.
Eml90
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 apr 2022 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eml90 »

Är det bara jag eller har det inte gått att nå tesla via chatten igår och idag?
Användarvisningsbild
Limpans_tesla
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jan 2023 09:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Limpans_tesla »

Fick tid att hämta min vid 13.00 i Södertälje hamn, ska bli spännande :)
Jag åker också på förmånsvärdet för mars men jag vill/vågar inte chansa på att få vänta flera månader. Jag har dessutom sålt min andra bil.
Tesla Model Y LR
Norrköping
Användarvisningsbild
Klintan68
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mar 2023 23:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klintan68 »

Limpans_tesla skrev: 31 mar 2023 11:23
Fick tid att hämta min vid 13.00 i Södertälje hamn, ska bli spännande :)
Jag åker också på förmånsvärdet för mars men jag vill/vågar inte chansa på att få vänta flera månader. Jag har dessutom sålt min andra bil.
Var i hamnen ska du hämta upp den? har du fått flera sms sedan du tackade ja? eller var det nu idag som du fick ett sms med tid?
Bengansgehe
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 mar 2023 14:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bengansgehe »

Klintan68 skrev: 31 mar 2023 11:56
Limpans_tesla skrev: 31 mar 2023 11:23
Fick tid att hämta min vid 13.00 i Södertälje hamn, ska bli spännande :)
Jag åker också på förmånsvärdet för mars men jag vill/vågar inte chansa på att få vänta flera månader. Jag har dessutom sålt min andra bil.
Var i hamnen ska du hämta upp den? har du fått flera sms sedan du tackade ja? eller var det nu idag som du fick ett sms med tid?
Ja man har fått 3 sms totalt.
Användarvisningsbild
Klintan68
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mar 2023 23:19

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Klintan68 »

Bengansgehe skrev: 31 mar 2023 13:05
Klintan68 skrev: 31 mar 2023 11:56
Limpans_tesla skrev: 31 mar 2023 11:23
Fick tid att hämta min vid 13.00 i Södertälje hamn, ska bli spännande :)
Jag åker också på förmånsvärdet för mars men jag vill/vågar inte chansa på att få vänta flera månader. Jag har dessutom sålt min andra bil.
Var i hamnen ska du hämta upp den? har du fått flera sms sedan du tackade ja? eller var det nu idag som du fick ett sms med tid?
Ja man har fått 3 sms totalt.
det konstiga är också att leveransdatum på kontot står på 14-18 april, samtidigt som dom i ett första sms bekräftat att jag ska hämta bilen idag.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TiborBlomhall »

Eml90 skrev: 31 mar 2023 11:10
Är det bara jag eller har det inte gått att nå tesla via chatten igår och idag?
De är liiiiiiiiite upptagna med att leverera bilar...
Vincent90
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 feb 2023 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Vincent90 »

5000km verkar bara vara giltig i 6månader 😅.
Och krediten endast giltig i 1år.
Lite snålt kan jag tycka. Jag har elen inkluderad hemma lär inte använda 5000km på så kort tid.
-Emil-
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 mar 2023 16:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av -Emil- »

Jompaswe skrev: 30 mar 2023 18:17
När kommer bilar till Göteborg :(

Hör ingen som hämtar ut bil i Gbg är det bara Sthlm som får leveranser????
Nu fick jag precis leveransbokning i Gbg. Hämtar en Vit LR på skärtorsdag.
Men jag trodde bara den leverarades med vinterdäck fram till Mars månad? I min bokning står det att den kommer levereras med vinterdäck och att sommardäcken ligger i bilen?
Jompaswe
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2023 10:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jompaswe »

-Emil- skrev: 31 mar 2023 14:52
Jompaswe skrev: 30 mar 2023 18:17
När kommer bilar till Göteborg :(

Hör ingen som hämtar ut bil i Gbg är det bara Sthlm som får leveranser????
Nu fick jag precis leveransbokning i Gbg. Hämtar en Vit LR på skärtorsdag.
Men jag trodde bara den leverarades med vinterdäck fram till Mars månad? I min bokning står det att den kommer levereras med vinterdäck och att sommardäcken ligger i bilen?
Tjoho!!! Fick precis också en leverans bokad till nästa vecka!!
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikk »

Vincent90 skrev: 31 mar 2023 14:28
5000km verkar bara vara giltig i 6månader 😅.
Och krediten endast giltig i 1år.
Lite snålt kan jag tycka. Jag har elen inkluderad hemma lär inte använda 5000km på så kort tid.
Var står det att laddningen måste ske inom 6 månader?
Som jag förstår det så är krediten giltig i ett år men för att garanterat få 5000 km så måste krediten lösas in före 30 april. Sen kan inte jag utläsa att 5000 km måste förbrukas inom 6-12 månader... men att den är personlig och för den bil man har nu och kan ej överlåtas...

Edit: ah ser nu... vad dåligt!
Skärmavbild 2023-03-31 kl. 15.56.23.jpeg
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Limpans_tesla
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jan 2023 09:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Limpans_tesla »

Så jävla dåligt rent ut sagt!

Jag fick samtal från Tesla strax före 10 där jag fick tid att hämta bilen klockan 13 i Södertälje hamn. Jag sa att det nog funkar. Jag åker från Norrköping så jag ska bara kolla tåg. Jag frågar om mina vinterdäck kommer vara monterade när jag hämtar den. Tjejen i telefonen kollar och säger "-Jajjemän, det kommer de vara. Vi monterar dessa innan".

Jag tar ett tåg till Södertälje hamn och är där lite tidigare, 12.30.
Personalen på plats hälsar att bilen inte riktigt kommit än. Ingen fara, tänker jag. Jag är ju lite tidig.
Efter ca 15 minuter kommer en person från Tesla fram och berättar att dubbade vinterdäck inte kommer levereras till dem förrän 17.00 och sen ska de monteras och undrar om jag vill åka hem på sommardäck så skickas däcken till Norrköping.
Inte en chans, för det första hade det varit olagligt men okej, hade jag fått vinterdäcken med i bilen hade jag kunnat göra det. Nu hade det betytt att jag kanske inte kunnat nyttja bilen på över en vecka eftersom däcken skulle skickas.
Nu sitter jag här på Willys och dricker kaffe eftersom jag får vänta 5(!) timmar på bilen - katastrofdåligt Tesla! :twisted:
Tesla Model Y LR
Norrköping
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TiborBlomhall »

Nån som kan ta lite bilder?
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

Har till slut fått ett samtal och en tid, kl 19.10 att hämta bilen i Södertälje.
Hoppas det håller och man kommer därifrån hyfsat snabbt. Om inte så tänker jag inte hetsa upp mig för det.....
"Det är vad det är.....och det blir vad det blir...."
Man ska inte ropa hej ännu - men om jag får den idag så levererar Tesla på 7 veckor från min beställning.
Den bil (annan elbil - annat märke) jag avbeställde skulle ha klarat det precis under 18 månader från beställning till leverans.....(och nu skulle det fortfarande vara frygt 2,5 månader kvar).

PS För er som inte fått samtal........TOM SAWYER avgick för en halvtimme sen.......så rimligen är alla bilar avlastade :-)
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patohr »

TiborBlomhall skrev:
Nån som kan ta lite bilder?
Håller med! Vore kul att se hur det ser ut i hamnen Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
Marcus81
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 aug 2022 11:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Marcus81 »

patohr skrev: 31 mar 2023 17:08
TiborBlomhall skrev:
Nån som kan ta lite bilder?
Håller med! Vore kul att se hur det ser ut i hamnen Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Såg precis denna, ger kanske en bra bild
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JR_4321 »

patohr skrev: 31 mar 2023 17:08
TiborBlomhall skrev:
Nån som kan ta lite bilder?
Håller med! Vore kul att se hur det ser ut i hamnen Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gissar att det är lika intressant oavsett med bilder.....men upphämtningsplats jag fick var Uthamnsvägen 4, jag tror det är en slags infartsparkering till Södertälje Hamn.
(det ligger ca 250-300 meter från vattnet) och är en större parkering. (Väldigt nära Willys - och Trafikverkets Förarprov)
Eml90
Inlägg: 43
Blev medlem: 17 apr 2022 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eml90 »

Jompaswe skrev: 31 mar 2023 15:31
-Emil- skrev: 31 mar 2023 14:52
Jompaswe skrev: 30 mar 2023 18:17
När kommer bilar till Göteborg :(

Hör ingen som hämtar ut bil i Gbg är det bara Sthlm som får leveranser????
Nu fick jag precis leveransbokning i Gbg. Hämtar en Vit LR på skärtorsdag.
Men jag trodde bara den leverarades med vinterdäck fram till Mars månad? I min bokning står det att den kommer levereras med vinterdäck och att sommardäcken ligger i bilen?
Tjoho!!! Fick precis också en leverans bokad till nästa vecka!!
Antar att det inte är så många QS som produceras just nu 😅 pratade med tesla affären i Umeå och enligt henne hade min order inte ”aktiverats” i deras system förens igår.. trots att jag la ordern 16/1. Låter skumt!

Fortfarande EDD 8-19 april dock
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Limpans_tesla skrev: 31 mar 2023 16:15
Så jävla dåligt rent ut sagt!

Jag fick samtal från Tesla strax före 10 där jag fick tid att hämta bilen klockan 13 i Södertälje hamn. Jag sa att det nog funkar. Jag åker från Norrköping så jag ska bara kolla tåg. Jag frågar om mina vinterdäck kommer vara monterade när jag hämtar den. Tjejen i telefonen kollar och säger "-Jajjemän, det kommer de vara. Vi monterar dessa innan".

Jag tar ett tåg till Södertälje hamn och är där lite tidigare, 12.30.
Personalen på plats hälsar att bilen inte riktigt kommit än. Ingen fara, tänker jag. Jag är ju lite tidig.
Efter ca 15 minuter kommer en person från Tesla fram och berättar att dubbade vinterdäck inte kommer levereras till dem förrän 17.00 och sen ska de monteras och undrar om jag vill åka hem på sommardäck så skickas däcken till Norrköping.
Inte en chans, för det första hade det varit olagligt men okej, hade jag fått vinterdäcken med i bilen hade jag kunnat göra det. Nu hade det betytt att jag kanske inte kunnat nyttja bilen på över en vecka eftersom däcken skulle skickas.
Nu sitter jag här på Willys och dricker kaffe eftersom jag får vänta 5(!) timmar på bilen - katastrofdåligt Tesla! :twisted:
Låter jättekonstigt, det är väl inte snö på e4 mellan södertälje och norrköping nu?
Det är inte krav på vinterdäck om det inte är det. Se webkamerorna det är helt torr vanlig väg.
Skärmavbild 2023-03-31 kl. 17.58.28.png
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patohr »

pejvic skrev: 31 mar 2023 17:57
Limpans_tesla skrev: 31 mar 2023 16:15
Så jävla dåligt rent ut sagt!

Jag fick samtal från Tesla strax före 10 där jag fick tid att hämta bilen klockan 13 i Södertälje hamn. Jag sa att det nog funkar. Jag åker från Norrköping så jag ska bara kolla tåg. Jag frågar om mina vinterdäck kommer vara monterade när jag hämtar den. Tjejen i telefonen kollar och säger "-Jajjemän, det kommer de vara. Vi monterar dessa innan".

Jag tar ett tåg till Södertälje hamn och är där lite tidigare, 12.30.
Personalen på plats hälsar att bilen inte riktigt kommit än. Ingen fara, tänker jag. Jag är ju lite tidig.
Efter ca 15 minuter kommer en person från Tesla fram och berättar att dubbade vinterdäck inte kommer levereras till dem förrän 17.00 och sen ska de monteras och undrar om jag vill åka hem på sommardäck så skickas däcken till Norrköping.
Inte en chans, för det första hade det varit olagligt men okej, hade jag fått vinterdäcken med i bilen hade jag kunnat göra det. Nu hade det betytt att jag kanske inte kunnat nyttja bilen på över en vecka eftersom däcken skulle skickas.
Nu sitter jag här på Willys och dricker kaffe eftersom jag får vänta 5(!) timmar på bilen - katastrofdåligt Tesla! :twisted:
Låter jättekonstigt, det är väl inte snö på e4 mellan södertälje och norrköping nu?
Det är inte krav på vinterdäck om det inte är det. Se webkamerorna det är helt torr vanlig väg.
"Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att du använder vinterdäck om det är vinterväglag"
Med tanke på temperatur och omgivningen, så skulle jag garantera att polisen skulle klassa det som vinterväglag.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Skriv svar