Påkörd bakifrån vid korsning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av stegev »

Hej,

Blev påkörd bakifrån då jag hade väjningsplikt och bilen bakom saktade inte ner.

Osäker på hur det går till härifrån. Har anmält skadan till Trygg hansa och fått skadenr. Har reg.nr samt namn på personen som körde in i mig.

Rejäl buckla samt så går det inte att stänga bagageluckan.

Bilen går inte att låsa heller då bakluckan är ständigt öppen. Tips här?

Ni som har råkat ut för liknande. Behöver jag betala ngt? Har jag agerat rätt? Måste ju ha en bil jag kan låsa.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av tor-ake »

Boka skadebesiktning hos verkstad, om du säger vilken stad så kan nån här tipsa om rätt verkstad. När du bokar be dem kolla om de kan hjälpligt rigga bakluckan så du kan använda bilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av stegev »

Gissar att det är Tesla Verkstad som gäller? Stockholm, Järfälla.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av Bengt »

stegev skrev: 29 mar 2023 10:29
Gissar att det är Tesla Verkstad som gäller? Stockholm, Järfälla.
Tesla använder sig av Werksta som finns i t ex Danderyd och Barkarby. Danderyd har jag bra erfarenhet av. Barkarby är ganska ny, vet inte hur bra den är.
Senast redigerad av Bengt, redigerad totalt 2 gång.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av Henkens »

Bengt skrev: 29 mar 2023 10:52
stegev skrev: 29 mar 2023 10:29
Gissar att det är Tesla Verkstad som gäller? Stockholm, Järfälla.
Vad är det för plåtverkstad i Järfälla? Har aldrig hört talas om den? Däremot har de avtal med en verkstad i Danderyd.
TS bor nog i järfälla
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av patohr »

Om du har din "DashCam" igång, passa på att ta ut innehållet på USB minnet innan det skrivs över.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av IcePic »

Vad gäller ansvarsbiten så är det varje fordons skyldighet att hålla sån fart och sånt avstånd att man inte kör in i framförvarande.
Det är nog till och med så att om du rullar bakåt vid rött i uppförsbacke medans du letar dragläge på en gammaldags bil så är det ändå den bakom som ska haft rimligt avstånd, tror det kom ett avgörande på en sån dom förut.

Så oavsett alla andra trubbel du fått iochmed krocken så är nog ansvarsfrågan runt krocken rätt enkel.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av TeslaKotte »

Bengt skrev: 29 mar 2023 10:52
stegev skrev: 29 mar 2023 10:29
Gissar att det är Tesla Verkstad som gäller? Stockholm, Järfälla.
Tesla använder sig av Werksta som finns i t ex Danderyd och Barkarby. Danderyd har jag bra erfarenhet av. Barkarby är ganska ny, vet inte hur bra den är.
Werkstad i Danderyd verkar leverera högt och lågt då jag själv har rent usla erfarenheter från dom.
Skulle istället rekomendera tex. Ellte Bil i Tumba (godkänd av Tesla, såklart) nederst i listan nedan.
Capture.PNG
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av stegev »

Tack för bra input allesammans.
Användarvisningsbild
mapearce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 03 okt 2020 18:13
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av mapearce »

I had similar damage to my MYLR, however I could close my trunk thankfully. It's currently having the work done in Werksta Danderyd.

It did take a while though! Once getting the initial damage inspection done on the 23rd Jan, they couldnt take the car until 23rd March due to parts. They say it'll be fixed within 10 days so we'll see if it goes to plan.
SWE - 2022 Tesla Model Y LR (Y5LD LG M50 78.8 kWh)
SWE - 2021 Volkswagen ID3 Pro (MEB 58 kWh)

SWE - 2019 Range Rover Velar P250 HSE
UK - 2015 Porsche 911 GT
USA - 2015 Tesla Model S P90D
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av Jerka »

IcePic skrev: 29 mar 2023 11:14
Vad gäller ansvarsbiten så är det varje fordons skyldighet att hålla sån fart och sånt avstånd att man inte kör in i framförvarande.
Det är nog till och med så att om du rullar bakåt vid rött i uppförsbacke medans du letar dragläge på en gammaldags bil så är det ändå den bakom som ska haft rimligt avstånd, tror det kom ett avgörande på en sån dom förut.

Så oavsett alla andra trubbel du fått iochmed krocken så är nog ansvarsfrågan runt krocken rätt enkel.
Beror helt på vem man krockar med. Jag blev påbackad i en rondell (!) en gång och killen (som var trevlig och tillmötesgående på platsen) blåljög om alltihop för att slippa betala självrisken. Men jag vann efter att ha skickat in en SMS-konversation där han skrivit att han backade.

Alltid bäst att skriva en skadeanmälan på plats om man kan, eller ha vittnen.
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av stegev »

Hoppas nu det inte tar månader detta då det inte känns helt hundra att lämna bilen olåst i några månader. Ringde verkstaden i Danderyd och undrade om de kunde bända tillbaka luckan så att den åtminstone går att stänga men det var ingen garanti då det var elektronik inblandat.

Gissar att de kommer byta ut hela bagageluckan, spoiler nedre och övre. Hoppas nu bara stommen (?!) inte fått sig en kyss.

Bilen känns inte längre ny vilket är en jobbig känsla. Hoppas Danderyd gör ett bra jobb.
Användarvisningsbild
mapearce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 03 okt 2020 18:13
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av mapearce »

Good timing for posting about this today. Got an SMS to collect the car today after 7 days in the workshop. They told me that it would need to be in for 10 days so it was nice to get it back earlier than planned.

They changed out the entire trunk, and the bumper. They did a great job and the car looks brand new.
SWE - 2022 Tesla Model Y LR (Y5LD LG M50 78.8 kWh)
SWE - 2021 Volkswagen ID3 Pro (MEB 58 kWh)

SWE - 2019 Range Rover Velar P250 HSE
UK - 2015 Porsche 911 GT
USA - 2015 Tesla Model S P90D
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av stegev »

mapearce skrev: 30 mar 2023 21:22
Good timing for posting about this today. Got an SMS to collect the car today after 7 days in the workshop. They told me that it would need to be in for 10 days so it was nice to get it back earlier than planned.

They changed out the entire trunk, and the bumper. They did a great job and the car looks brand new.
This post made me feel alot better, thx for sharing!
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av stegev »

Jag tog en polygrip och klämde tillbaka delar av bagageluckan som satt mest fel, nu går det låsa bilen åtminstone.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Påkörd bakifrån vid korsning

Inlägg av BaronHellJug »

Idag var det min (o)tur, påkörd bakifrån när jag stannade för väjningsplikt men det gjorde inte bilen bakom…

Werksta Danderyd är det som ligger geografiskt bäst till för mig, men när man läser recensioner blir man ju lite mörkrädd - något mer än de som redan skrivit i tråden som har erfarenhet av Werksta Danderyd?

En annan sak jag undrar, jag har en 2022 MYLR _med_ backsensorer - finns det en risk att jag blir utan om de byter ut stötfångaren? (@mapearce - if I understood it correct they replaced your rear bumper with a new one - was that with or without parking sensors?)
Skriv svar