Verkstadskaos

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Hansen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 aug 2021 05:46

Verkstadskaos

Inlägg av Hansen »

Börjar tappa hoppet nu...

Har en Tesla Model 3 LR Performance -2019.
Tänkte att det var dags för en bromsservice.

Bokade in denna och fick tid på Tesla i Uppsala. Passade även på att byta listen runt dörröppningen på förarplats då den var sliten och det kom in små vattendroppar när jag var i biltvätt.

När väl servicen var klar så fick jag bilen och skulle åka hemåt.
Upptäcker då att det låter som fönstret på förardörren är öppen - men det var den inte.
Åker tillbaka till verkstaden och påpekar det.

Jag får med mig bilmekanikern i bilen som kan bekräfta min upplevelse. De tar in bilen och håller på en stund men får inte till det. De säger att jag får åka hem med detta och att de ska boka in en Mobile Service som skall komma hem till mig och fixa det.

Jag åker hem i 12 minusgrader (2 timmars resa) där det låter som att fönstret är öppet och det drar kallt!
Tesla ringer mig sedan, då jag har lämnat ett betyg att jag inte är nöjd. De ber om ursäkt för missödet och berättar även att listen de monterat var trasig(?!). De ska byta luftfilter och torkarblad vid min mobila service som plåster på såren.

Någon vecka går och mobila servicen kommer hem till mig på en fredag. Han byter filter och torkarblad samt monterar en ny list. Men problemet med fönstret består och han får inte till det och skall återkomma på måndagen. Hör inget på måndagen så jag ringer Tesla. Mobila service kommer hem till mig återigen och denna gång får han äntligen till det efter en hel del ingrepp med rivning av dörrsida och korrigering av fönsterruta. Nu går dock fönsterhissen segt och skrapar!

Att fönstret skrapar och låter illa anser Tesla att de inte har ställt till med. Det får jag betala för själv. 4000 kr. Jag orkar inte tjafsa så jag bokar in en ny tid för att fixa fönsterhissen.

Nu idag hade jag mobila servicen hemma igen för fix av fönsterhissen. Det är nu åtgärdat, betalat 4000 kr och *trumvirvel* problemet att fönstret inte är tätt (låter som det är öppet samt kommer in vatten i biltvätt) är tillbaka!!

Har ringt Tesla supporten om detta och bad om att få detta prioriterat. Otroligt irriterande att pendla till jobbet vintertid och det låter och känns som att förarfönstret är öppet.

Börjar bli riktigt less!!


Någon annan som haft bekymmer med att fönstret låter som det är öppet/glappar/släpper in vatten?
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Verkstadskaos

Inlägg av Spfere »

Jag upplevde det problemet i helgen, men tror det var i combination av massa salt och skit på vägen och storra temperatur skillnader.
Var som att fönstret stängde för högt och sen gick tillbaka litegrann.

Men jag är mer förvånad över att du "ringde" Tesla service? jag har bara lyckats få tag på sälj.. har flertalet problem själv med Tesla och verkstaden inte alls nöjd över att det inte ska gå att få till saker.
M3 LR AWD Midnight Silver
Hansen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 aug 2021 05:46

Re: Verkstadskaos

Inlägg av Hansen »

Jag ringde alltså till service/supportlinan och fick vänta 30 minuter innan en engelsktalande (väldigt trevlig) person tog emot mitt samtal om detta...
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Verkstadskaos

Inlägg av Spfere »

Känns litegrann som om man bor i en ort där det inte finns någon Service verkstad så spelar det ingen roll hur bra jobb eller hur trevlig deras mobile workshop personal är för det går inte föra ett vettigt samtal med Tesla som bolag.
De verkar inte bry sig supermycket om att lösa problem, mer upp till dig att ta det till dem.

har testat ringa nån gång, satt i timmar innan jag fick prata med någon på en service verkstad. (tror inte ens det är möjligt längre om du inte har deras privata nummer)
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Verkstadskaos

Inlägg av LordRanta »

Vänta nu, ditt fönster börjar skrapa Efter att de rivit dörrsida och justerat? Det är standard, det gjorde min med efter att de justerat min M3 också. Dock är jag mekaniker så jag löste det själv, men vad de lyckats göra är att justera rutan i nederkant ut för mkt och då tar den i fönstermekanismen, finns inget som kan hamna i en dörr och orsaka skrapljud utan att någon demonterat och justerat fel.

Finns inte en chans att jag hade godkänt att betala för något de orsakat.

Får du skrapljud igen efter att de justerat kan du direkt kräva igen de 4000:- och hävda att de 2ggr på rad orsakat samma fel.

Troligtvis är antingen din dörr eller kaross såpass skeva att de har problem att rikta rutan mot karossen utan att rutan tar i något annat, sett det på flera teslor.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Hansen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 aug 2021 05:46

Re: Verkstadskaos

Inlägg av Hansen »

Jepp. Skrapet kom efter justering. Men jag var så less på bekymret så jag betalade och hoppades att äntligen få detta skit ur världen - därmed väldigt drygt att problemet kom tillbaka efter "reparationen"!

Mekanikern sa även "jag har gjort mitt. Du får höra med Uppsala". Och där står man... får leva på hoppet att de tar tag i detta snabbt nästa vecka då det nu snart har gått en månad med detta skit.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Verkstadskaos

Inlägg av DanneB »

Nu börjar jag bli nervös. :shock: Min ruta blev "otät" med vindbrus efter byte av dörrhandtag på SC. Har en mobilservice som ska fixa det och hoppas nu innerligt att han får till det. :)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Verkstadskaos

Inlägg av Dinsdale »

DanneB skrev: 31 mar 2023 23:49
Nu börjar jag bli nervös. :shock: Min ruta blev "otät" med vindbrus efter byte av dörrhandtag på SC. Har en mobilservice som ska fixa det och hoppas nu innerligt att han får till det. :)
Spela in en video där det hörs att rutan glider upp och ner utan skrapljud som du kan fiska fram i efterhand om problem skulle uppstå?

Ett annat tips är att om möjligt gå ut till bilen så fort servicen är klar och kontrollera att allt ser ut och fungerar som förut. Jag hade mobile service hos mig för att byta lyktor fram pga kondens, när jag efter att ha fått meddelande service klar gick ut och tittade var innerskärmen på ena sidan lös och på den andra såg det annorlunda ut. Jag tog bilder och skickade via sms till teknikern som direkt vände tillbaka för att åtgärda. Då stannade jag kvar och kontrollerade att skärmarna sattes fast ordentligt, vilket också skedde.
Nästa garantiservice var byte av kamera vid förardörren pga kondens, då gick jag också ut direkt efter för att kontrollera och då hade inte teknikern åkt än. Den gången var det inget strul.

Jag har alltid fått sms från teknikern innan de anländer och därmed fått en direkt kontaktväg. Vidare verkar det som att de planerar med rejäl marginal, iaf vid mina besök, så de har tid att vända tillbaka om man kontaktar dem i nära anslutning till att arbetet sägs vara klart.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkstadskaos

Inlägg av mati »

Hansen skrev: 31 mar 2023 15:58
Någon annan som haft bekymmer med att fönstret låter som det är öppet/glappar/släpper in vatten?
Ja, på min gamla Model S. Det var så vid leverans och de fick aldrig ordning på det. Det kom in vatten och smuts, det drog kallt och det lät som om dörren var öppen. Och det var den ju iofs.
Problemet försvann den dagen jag sålde bilen. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hansen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 aug 2021 05:46

Re: Verkstadskaos

Inlägg av Hansen »

Dinsdale skrev: 01 apr 2023 06:19
DanneB skrev: 31 mar 2023 23:49
Nu börjar jag bli nervös. :shock: Min ruta blev "otät" med vindbrus efter byte av dörrhandtag på SC. Har en mobilservice som ska fixa det och hoppas nu innerligt att han får till det. :)
Spela in en video där det hörs att rutan glider upp och ner utan skrapljud som du kan fiska fram i efterhand om problem skulle uppstå?

Ett annat tips är att om möjligt gå ut till bilen så fort servicen är klar och kontrollera att allt ser ut och fungerar som förut. Jag hade mobile service hos mig för att byta lyktor fram pga kondens, när jag efter att ha fått meddelande service klar gick ut och tittade var innerskärmen på ena sidan lös och på den andra såg det annorlunda ut. Jag tog bilder och skickade via sms till teknikern som direkt vände tillbaka för att åtgärda. Då stannade jag kvar och kontrollerade att skärmarna sattes fast ordentligt, vilket också skedde.
Nästa garantiservice var byte av kamera vid förardörren pga kondens, då gick jag också ut direkt efter för att kontrollera och då hade inte teknikern åkt än. Den gången var det inget strul.

Jag har alltid fått sms från teknikern innan de anländer och därmed fått en direkt kontaktväg. Vidare verkar det som att de planerar med rejäl marginal, iaf vid mina besök, så de har tid att vända tillbaka om man kontaktar dem i nära anslutning till att arbetet sägs vara klart.

Jodå, jag påtalade direkt då vi testade fönstrets funktion både med fönsterhiss och vid dörrstängning. Det var då jag upptäckte att den gick tungt och skrapade i nederläge. Ny tid bokades för att fixa detta men Tesla ansåg att det inte var deras fel.

Gällande tidsmarginal att hinna åtgärda så hade jag mobil servive 13.00 - 17.00. 14.15 åkte han härifrån efter han berättat att jag får ringa Uppsala då han gjort vad han kan...
Hansen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 aug 2021 05:46

Re: Verkstadskaos

Inlägg av Hansen »

Uppdatering:

Lämnande in bilen i Uppsala idag och fick äntligen detta åtgärdat! Denna mekaniker verkade ha bra koll för nu funkar det kanon. Extra isolering monterades också.

Fick även pengarna tillbaka gällande fixen för fönsterhissarna. Det uppskattas. Väldigt trevlig personal och service där i Uppsala. Synd att det är en bit att åka!

Tog en månad men nu lägger jag detta bakom mig då de var väldigt mån om att jag skulle känna mig nöjd samt återbetalade 4000 kr. Snyggt och proffsigt!
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Verkstadskaos

Inlägg av MatsH »

Jag har min bil hos SC Uppsala sedan en vecka och har bara positiva upplevelser därifrån, dessvärre blir bilen kvar ett tag då det saknas en vital reservdel.
Hansen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 aug 2021 05:46

Re: Verkstadskaos

Inlägg av Hansen »

Ja, Uppsala är bra. Hoppas de bygger ut med fler verkstäder bara.
Skriv svar