Hej då tesla (typ löst)

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hej då tesla

Inlägg av Dafro »

Dexter skrev: 31 mar 2023 17:07
Dafro skrev: 31 mar 2023 17:01
Earplugged skrev: 31 mar 2023 16:58
Dafro skrev: 31 mar 2023 16:31
Earplugged skrev: 31 mar 2023 16:19
Nu har jag ännu inte haft något problem med Teslan men tror vi hittar samma klagomål hos i princip alla bilmärken, kan själv rada upp ett gäng exempel på katastrofal service hos Volkswagen där det varit omöjligt att få tag i personer att prata med, felaktigt utfört jobb, felaktig/obefintlig information, stått utan lånebil, tagit ledigt ifrån jobbet i onödan osv osv
Ingen organisation har överkapacitet och mer och mer skall bokas digitalt och hamnar man bara ytterst lite utanför normal hantering så blir det stopp....
Pratade häromdagen med en kund som aldrig mer skulle köpa Volvo efter deras hantering av hans XC60 laddhybrid som krånglat konstant sedan inköp och nu skulle gå över till Mercedes....
Sant

Men hen gick inte till Tesla. :lol:
Vi får se var han hamnar när han blivit besviken på Mercedes.... 😅

:lol: :lol:
Stod ju han, sorry för hen…
Hen kanske provar en Audi tills han råkar ut för en klåpare bilmekaniker. :lol:
Hmm, Audi är nog tyvärr sämre än Mercedes, vet inte var man ska sätta BMW men jag gör det högre än mb men det tyckte inte tysken jag åt middag med i förrgår.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Hej då tesla

Inlägg av LarsOJ »

Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:

” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.

Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.

Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.

Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hej då tesla

Inlägg av Dexter »

Tars skrev: 31 mar 2023 16:56
Dexter skrev:
Finns alltid någon klåpare bilmekaniker på alla märkesverkstäder oavsett bilmärke.
Det är tråkigt när man råkar ut för detta.
Jag har fått erfara av Volvo som skulle åtgärda en av de många återkallelser jag fått för bilen.
Snacka om tids och inkomst förlust där varje gång man måste lämna bilen på verkstad.
2 dagar efter de bytt någon kylslang blev det tvärstopp på bilen och Bärgare till verkstad.
De 2 gånger jag har haft Tesla ranger till Teslan så har han fixat det perfekt och direkt på plats.
Så jag har inte haft några problem med dem.
Sista Volvon på min uppfart skulle jag tro.
Nu pågår felsökning tillsammans med en grym tekniker.
Nu ska vi byta hjul till 20" får vi se ifall resonansljudet försvinner
Resonansljud? Skulle kunna vara något lager eller drivknut. Tror inte det hjälper med andra däck där.
Bara en gissning.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Hej då tesla

Inlägg av Earplugged »

Dafro skrev: 31 mar 2023 17:10

Hmm, Audi är nog tyvärr sämre än Mercedes, vet inte var man ska sätta BMW men jag gör det högre än mb men det tyckte inte tysken jag åt middag med i förrgår.
Lite kul att det alltid är en rörelse mellan varumärken pga missnöje där ingen totalt sett egentligen är bättre än den andra, man bara byter kunder med varandra.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Passat -19
OvePaHornet
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Hej då tesla

Inlägg av OvePaHornet »

LarsOJ skrev: 31 mar 2023 17:11
Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:

” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.

Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.

Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.

Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Kan informera dig om att det finns fler märken (ÅFs) som ”inte gillar” garantijobb då dessa innebär extremt dåligt betalt.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Hej då tesla

Inlägg av rockard »

pejvic skrev: 31 mar 2023 15:52
Curik skrev: 31 mar 2023 14:21
pejvic skrev: 31 mar 2023 13:57
instämmer helt! Kan ej tänka mig något annat märke just nu. Bor i sthlm och det tar en halv dag att åka och lämna och hämta en bil. Får panik bara av att besiktiga en bil. Biltullar, köer och helvete. här har man fått nån trevlig som kommer hem till en och fixar.
Hur skulle ens en serviceupplevelse kunna bli bättre? jag gillar inte receptioner, telefonsamtal, nummerlappar, väntan osv.
Så alla tar ju emot Teslas service olika. Jag gillar nytänket. De har inte tjafsat om en enda grej. Just nu har jag ett fel där de bytt en grej och det funkar inte ändå. Hur skönt är det inte att bara skriva det i appen, Sen blev jag uppringd av en kille som förvisso inte visste allt men ändå. De löser ju detta smidigt utan att de stjäl det viktigaste och det är min tid.
Vilken överraskning att du tycker allt är bra när du heller inte haft några problem. Är rätt säker på att du hade grinat över "nytänket" när du står där och inte får hjälp. Fantastiskt trångsynt, grattis.
vet inte om det är trångsynt när jag i inlägget skrev att "det hjälper ju inte de som har problem"
dvs att jag har flera bra serviceupplevelser. På vilket sätt är det trångsynt menar du.
Forumet kunde ju ha en klagotråd och en positiv tråd då, om man ej får mötas i samma tråd?

För många är servicen bättre än andra märken. För en del är servicen skit och helvete. Det är ju som det är.
Jag brukar bli irriterad på folk som förminskar andras problem eftersom de själva inte har upplevt samma sak, så jag reagerade på att du var så tydlig med att du inte gjorde just det. Så beröm till dig :)
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Hej då tesla

Inlägg av Dexter »

Earplugged skrev: 31 mar 2023 17:21
Dafro skrev: 31 mar 2023 17:10

Hmm, Audi är nog tyvärr sämre än Mercedes, vet inte var man ska sätta BMW men jag gör det högre än mb men det tyckte inte tysken jag åt middag med i förrgår.
Lite kul att det alltid är en rörelse mellan varumärken pga missnöje där ingen totalt sett egentligen är bättre än den andra, man bara byter kunder med varandra.
Där slog du "huvudet på spiken".
Så länge bilen fungerar tillfredställande och man får bra service på den så är man kvar.
Krånglar den och dålig service då byter man till något annat bilmärke man tror på.
Så just nu för mig ingen Volvo/Polestar som det ser ut just nu.
Kanske om 5år när de utvecklat sig lite.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6500
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hej då tesla

Inlägg av Tars »

Uppdatering!
Nu visade det sig att continental 22" gör ljudet!
Då är det teslas original turbin som sitter på. Ska ta och byta till sommarhjul så snart det går för att kolla om det har något med bredden att göra.
Annars har tesla hittat felet!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Hej då tesla

Inlägg av LarsOJ »

OvePaHornet skrev: 31 mar 2023 17:24
LarsOJ skrev: 31 mar 2023 17:11
Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:

” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.

Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.

Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.

Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Kan informera dig om att det finns fler märken (ÅFs) som ”inte gillar” garantijobb då dessa innebär extremt dåligt betalt.
Berätta gärna vilka?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Hej då tesla

Inlägg av Delta »

I detta fallet är det altså däckmärket som får dig till att säga hej då till Tesla? :D
OvePaHornet
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Hej då tesla

Inlägg av OvePaHornet »

LarsOJ skrev: 31 mar 2023 18:13
OvePaHornet skrev: 31 mar 2023 17:24
LarsOJ skrev: 31 mar 2023 17:11
Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:

” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.

Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.

Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.

Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Kan informera dig om att det finns fler märken (ÅFs) som ”inte gillar” garantijobb då dessa innebär extremt dåligt betalt.
Berätta gärna vilka?
KIA, Hyundai och BMW. Säkerligen flera. Ofta handlar det om långa felsökningstider som man inte får betalt fullt ut för. Visst, vissa jobb är snabbt åtgärdade och kan eventuellt ge lite klirr i kassan men dom flesta är inte det. Jag jobbade tidigare som garantiansvarig hos en stor VAG ÅF (inte Din Bil). Vid garantifel är det, i slutändan, tillverkaren som betalar. Tillverkarna är, precis som vanliga försäkringsbolag (som jag också har jobbat hos), mån om att betala så lite som möjligt.
Senast redigerad av OvePaHornet, redigerad totalt 1 gånger.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Hej då tesla

Inlägg av LarsOJ »

Tars skrev: 31 mar 2023 17:41
Uppdatering!
Nu visade det sig att continental 22" gör ljudet!
Då är det teslas original turbin som sitter på. Ska ta och byta till sommarhjul så snart det går för att kolla om det har något med bredden att göra.
Annars har tesla hittat felet!
Kul att de hittat orsaken men hur länge har du åkt runt med den där resonansen egentligen?

Skifta/kolla hjulen hade ju varit det första en verkstad provat.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5481
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hej då tesla

Inlägg av Gustafsson »

Erfarna mekaniker hör ju vad det är för fel då de ”varit med förr”. Tesla har inte många seniora mekaniker av uppenbara skäl.
Jag hade f.ö. vinande ljud i vissa hastigheter när jag körde Nokia R3 tror jag de hette. Men det var tydligt att ljudet kom efter byte till dessa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Hej då tesla

Inlägg av John Galt »

Provkörde Hongqi E-HS9. Sjukt sugen!

Men förlängde just leasing av MX som jag inte haft några större problem med...

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... lls-royce/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hej då tesla

Inlägg av chaffis75 »

Gustafsson skrev: 31 mar 2023 19:21
Erfarna mekaniker hör ju vad det är för fel då de ”varit med förr”. Tesla har inte många seniora mekaniker av uppenbara skäl.
Jag hade f.ö. vinande ljud i vissa hastigheter när jag körde Nokia R3 tror jag de hette. Men det var tydligt att ljudet kom efter byte till dessa.
De kanske skulle anställa en senior mekaniker då, de är mycket på en elbil som fungerar på precis samma sätt som på en fossil bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hej då tesla

Inlägg av Dafro »

Tars skrev: 31 mar 2023 17:41
Uppdatering!
Nu visade det sig att continental 22" gör ljudet!
Då är det teslas original turbin som sitter på. Ska ta och byta till sommarhjul så snart det går för att kolla om det har något med bredden att göra.
Annars har tesla hittat felet!
Tillsammans med inte lysande ljudisolering låter det som. Men visst 22” vinterdäck är det väl inte många som kör med. Tycker mina 20 är stora och till nästa bil verkar det bli 21”, får se om jag får oljud.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6500
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hej då tesla

Inlägg av Tars »

Delta skrev:
I detta fallet är det altså däckmärket som får dig till att säga hej då till Tesla? :D
Ja, men ska prova att montera på sommarhjulen.
Vad fel man kan ha. Ska byta imorgon
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6500
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hej då tesla

Inlägg av Tars »


LarsOJ skrev:
Tars skrev: 31 mar 2023 17:41
Uppdatering!
Nu visade det sig att continental 22" gör ljudet!
Då är det teslas original turbin som sitter på. Ska ta och byta till sommarhjul så snart det går för att kolla om det har något med bredden att göra.
Annars har tesla hittat felet!
Kul att de hittat orsaken men hur länge har du åkt runt med den där resonansen egentligen?

Skifta/kolla hjulen hade ju varit det första en verkstad provat.
Ja, sen jag köpte bilen.
Man kan tycka det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6500
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hej då tesla

Inlägg av Tars »

Nu kan jag sälja bilen utan att ha oljudet förhoppningsvis
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Fredrik j
Inlägg: 10682
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hej då tesla

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 31 mar 2023 17:11
Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:

” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.

Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.

Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.

Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Jag känner igen det där. En bra återförsäljare för ju din talan mot tillverkaren.
Dessutom brukar en återförsäljare vilja sälja en ny bil såsmåningom. Jag har upplevt handlare som verkligen ansträngt sig.
Men man ska undvika dom stora, anonyma anläggningarna. Små, familjeägd återförsäljare är bäst. Det är ju helt naturligt.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Hej då tesla

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 31 mar 2023 20:41
LarsOJ skrev: 31 mar 2023 17:11
Skrev det här för en tid sen i en annan tråd:

” Min take på bilägande och garantiärenden efter att ha ägt flera hundra bilar av olika märken och några polare som är verkstadschefer.

Ett garantijobb betalas av tillverkaren. Hos auktoriserade verkstäder (som ej ägs av tillverkaren) betraktas garantijobb som de bästa jobben. Man får bra betalt (och betalt) av tillverkaren helt enkelt. Det blir i verkstadens intresse att ge bästa möjliga service till kunden samtidigt som de sköter kommunikationen med tillverkaren för att verkligen få utföra garantijobbet.

Hos Tesla och tex.Din Bil (som ägs av VAG) är det omvända förhållanden. Varje krona spenderad på garantijobb betraktas som en förlorad krona. Det betyder ständigt tjafs om det ska gå på garanti eller ej.

Mindre auktoriserade verkstäder är också alltid bäst är min erfarenhet.”
Jag känner igen det där. En bra återförsäljare för ju din talan mot tillverkaren.
Dessutom brukar en återförsäljare vilja sälja en ny bil såsmåningom. Jag har upplevt handlare som verkligen ansträngt sig.
Men man ska undvika dom stora, anonyma anläggningarna. Små, familjeägd återförsäljare är bäst. Det är ju helt naturligt.
Yess precis vad jag menade! Och sen känns det alltid fint att supporta mindre företag. Jag skulle aldrig någonsin lämna in bilar på tex Hedin bil.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Hej då tesla

Inlägg av Ferro94 »

LarsOJ skrev: 31 mar 2023 20:45
Yess precis vad jag menade! Och sen känns det alltid fint att supporta mindre företag. Jag skulle aldrig någonsin lämna in bilar på tex Hedin bil.
Var grymt nöjd med SC mina 3 första Tesla-år. Vi var inte så många Teslor som rullade på vägarna och man blev behandlad som en kung när något behövde fixas. Sen kom M3 och Tesla tappade fokus och kontroll. Det som tidigare var personligt och premium blev bara en lång väntan och uteblivna åtgärder. Hade en tråkig vibration i framvagnen som var inne för åtgärd 7 gånger utan att det blev bra. Lessnade till slut på Tesla och köpte Mercedes (EQC). Tänkte att världens äldsta bilmärke skulle ha sin organisation i ordning… Nu, 2 år senare kan jag konstatera att inte mycket blev bättre (förutom den fina byggkvaliteten på bilen). Stora Hedin är bara för opersonliga och obrydda och man bollas mellan olika personer och avdelningar som inte vill ta ansvar när något strular.

Nu ska jag testa Fisker Ocean (när den nu kommer). Helt oprövat med kontrakterad service hos Mekonomen. Kan bli bra eller skit. Fortsättning följer…
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Skriv svar