Ladda 100% och köra direkt?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Earplugged »

När jag besöker ett ställe som erbjuder gratis laddning passar jag på att fylla upp till 100% innan jag åker vidare och funderar på om det är själva laddningen till100% som är dåligt för batteriet eller om det är att den står parkerad med 100%? I mitt fall åker jag i princip direkt direkt efter laddning och när jag kommer hem och parkerar så är jag nere på runt 80% igen och behöver inte ladda alls inför morgondagens resa och klara mig ofta flera dagar tills nästa tillfälle ges att fylla upp till100%.

Laddar alltså ofta till 100% men parkerar i princip aldrig med fullt batteri.... bra eller dåligt? :?:
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Passat -19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av NEO »

Earplugged skrev: 31 mar 2023 06:57
När jag besöker ett ställe som erbjuder gratis laddning passar jag på att fylla upp till 100% innan jag åker vidare och funderar på om det är själva laddningen till100% som är dåligt för batteriet eller om det är att den står parkerad med 100%? I mitt fall åker jag i princip direkt direkt efter laddning och när jag kommer hem och parkerar så är jag nere på runt 80% igen och behöver inte ladda alls inför morgondagens resa och klara mig ofta flera dagar tills nästa tillfälle ges att fylla upp till100%.

Laddar alltså ofta till 100% men parkerar i princip aldrig med fullt batteri.... bra eller dåligt? :?:
Kör på, ingen fara.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av taliz »

Är det en snabbladdare och andra står i kö kan det ju vara vänligt att inte ladda till 100%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Earplugged »

taliz skrev: 31 mar 2023 08:35
Är det en snabbladdare och andra står i kö kan det ju vara vänligt att inte ladda till 100%.
Ja det kanske skulle förtydligats att det i mitt fall alltid rör sig om privata destinationsladdare och absolut inte snabbladdare, står i princip alltid parkerad hela dagen hos samma kund på deras parkering och låter då bilen stå inkopplad tills jag åker. :)
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Passat -19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

Earplugged skrev:

Ja det kanske skulle förtydligats att det i mitt fall alltid rör sig om privata destinationsladdare och absolut inte snabbladdare, står i princip alltid parkerad hela dagen hos samma kund på deras parkering och låter då bilen stå inkopplad tills jag åker. :)
Det finns en forummyt att man måste köra direkt man laddat till 100%.
I grunden degraderas batteriet mer ju högre SOC man har, men i praktiken är det inte någon nämnvärd skillnad på 80-90-100% så länge vi inte pratar extrema temperaturer. Även i 40C så är degraderingstakten vid 100% bara aningen mer än vid 80-90%.
(I vissa fall är tom 80% värre än 100%)

Det är med andra ord inte akut att köra direkt.
Det är inte heller dåligt att köra direkt.


Teslas råd att hålla sig under 90% för daglig körning beror till stor del på att mindre cykler och cykler med lägre SOC sliter mindre så cyclic aging minskas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
andyb
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2022 08:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av andyb »

För den som vill nörda ner sig kring laddning och hur man ökar livslängden på sitt batteri, finns mycket att läsa här: https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries

Där säger man bland annat följande "Environmental conditions, not cycling alone, govern the longevity of lithium-ion batteries. The worst situation is keeping a fully charged battery at elevated temperatures."
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

andyb skrev: 31 mar 2023 11:53
För den som vill nörda ner sig kring laddning och hur man ökar livslängden på sitt batteri, finns mycket att läsa här: https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries
Battery university är en bra ide.

Tyvärr är den inte fullföljd med riktigt bra information i alla avseenden.

En del av det de säger är inte uppbackat av research och tester.
I något fall har de använt sig av någon forskningsrapport som definitivt inte är bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har möjlighet att styra elbilsladdningen från min växelriktare till solelanläggningen.

Det skulle då vara möjligt på helger att ladda 100% med solel och sedan köra i princip hela veckan på den.

Frågan är om det blir mycket slitage att i värsta fall stå från lördag kväll till måndag morgon med 100%?

En variant är ju att fylla upp till 50% på lördag och till 100% på söndagen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

Off Grid Byggaren skrev: 31 mar 2023 20:22
Jag har möjlighet att styra elbilsladdningen från min växelriktare till solelanläggningen.

Det skulle då vara möjligt på helger att ladda 100% med solel och sedan köra i princip hela veckan på den.

Frågan är om det blir mycket slitage att i värsta fall stå från lördag kväll till måndag morgon med 100%?

En variant är ju att fylla upp till 50% på lördag och till 100% på söndagen.
Calendar aging skiljer inte nämnvärt mellan 80 och 100%, egentligen är det rätt lika från 60% och uppåt.
Man vill snitta så låg SOC som möjligt men totalt sett är det tiden över ca 60% som kommer göra skillnad.
Varianten med att fylla det sista på på söndag bör vara bättre. Skillnaden totalt blir inte stor ändå då den gissningsvis står med minst 80 / 60 / 40 de första dygnen.

Det går inte ladda 20% ish vsrje dygn ”efter jobbet”?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ladda lite med solel varje dag efter jobbet kanske kan funka under sommaren för mig.

Är sällan hemma före 17.00 och mina solpaneler ligger i öst och sydläge.

Har knappt någon produktion efter 17.00 så här års.
Screenshot_20230331-213633_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 31 mar 2023 11:10
Earplugged skrev:

Ja det kanske skulle förtydligats att det i mitt fall alltid rör sig om privata destinationsladdare och absolut inte snabbladdare, står i princip alltid parkerad hela dagen hos samma kund på deras parkering och låter då bilen stå inkopplad tills jag åker. :)
Det finns en forummyt att man måste köra direkt man laddat till 100%.
I grunden degraderas batteriet mer ju högre SOC man har, men i praktiken är det inte någon nämnvärd skillnad på 80-90-100% så länge vi inte pratar extrema temperaturer. Även i 40C så är degraderingstakten vid 100% bara aningen mer än vid 80-90%.
(I vissa fall är tom 80% värre än 100%)

Det är med andra ord inte akut att köra direkt.
Det är inte heller dåligt att köra direkt.


Teslas råd att hålla sig under 90% för daglig körning beror till stor del på att mindre cykler och cykler med lägre SOC sliter mindre så cyclic aging minskas.
Med det sagt så laddar du väl själv bara till 55% vill jag minnas?

Mitt råd är att inte ladda till 100% om du inte måste. Särskilt inte på sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 01 apr 2023 09:05
AAKEE skrev: 31 mar 2023 11:10

Det finns en forummyt att man måste köra direkt man laddat till 100%.
I grunden degraderas batteriet mer ju högre SOC man har, men i praktiken är det inte någon nämnvärd skillnad på 80-90-100% så länge vi inte pratar extrema temperaturer. Även i 40C så är degraderingstakten vid 100% bara aningen mer än vid 80-90%.
(I vissa fall är tom 80% värre än 100%)

Det är med andra ord inte akut att köra direkt.
Det är inte heller dåligt att köra direkt.


Teslas råd att hålla sig under 90% för daglig körning beror till stor del på att mindre cykler och cykler med lägre SOC sliter mindre så cyclic aging minskas.
Med det sagt så laddar du väl själv bara till 55% vill jag minnas?

Mitt råd är att inte ladda till 100% om du inte måste. Särskilt inte på sommaren.
Japp, jag laddar till 55% när det inte behövs mer /dagligdags.
Det beror på att calendar aging halveras när man går under cirka 57% SOC.
Samtidigt är calendar aging över ca 60% relativt lika hela vägen upp till 100%.

Såhär är forskningen överens om att det ser ut, med små variationer.
Är cellerna 25 grader eller svalare är det just ingen skillnad mellan 70-100%
Är cellerna 40 grader är det en liten skillnad mellan 80-90-100%. Den är så liten att 80% under nio timmar degraderar lika som 100% under åtta timmar. Det är inte akut att köra direkt.
Panasonic NCA-celler i forskningstestet:
7C97A7E8-DFC5-492F-87B5-96B69C3A3090.jpeg
Jag lämnar inte bilen någon längre stund över 55% men jag skulle lika gärna kunna ha den i 100% som 80-90% om jag ändå skulle lämna den med hög SOC.

Mitt råd är att inte ladda till 100% om du inte måste. Särskilt inte på sommaren.
Det här rådet blir lite snett i mina ögon. Gissar det är en typo.

Ladda till 100% sliter inte just någonting när det gäller calendar aging om man kör direkt efter laddning.
När det gäller cyclic aging slits batterierna mindre vid lite högre temperatur, säg 25-35C
Det innebär att ladda till 100% inte är sämre på sommaren än på vintern.


Hela det fetade med att köra direkt, är ändå lite sv en paradox, då det inte är någon större skillnad mellan 70-100% när drt gäller calendar aging.

Panasonic NCA igen:
38E25EC3-188A-46BA-B2D3-087DDE81F3D7.jpeg
Här ser vi att 100% i vissa fall sliter mindre än 80-90%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda 100% och köra direkt

Inlägg av taliz »

Även om man "kör direkt" så betyder ju det att bilen blivit stående i flera timmar med hög SOC, om man långsamladdar, eftersom det tar lång tid att nå 100%.
Dvs gör man det på sommaren så kommer det slita en hel del på batteriet.

Man skall nog förövrigt inte lita blint på enstaka studier eller dra för skarpa slutsatser av några specifika siffror i en graf.
Det finns så många faktorer att ta hänsyn till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 01 apr 2023 10:14
Även om man "kör direkt" så betyder ju det att bilen blivit stående i flera timmar med hög SOC, om man långsamladdar, eftersom det tar lång tid att nå 100%.
Dvs gör man det på sommaren så kommer det slita en hel del på batteriet.
Fast för gemene man som ändå har bilen på fel sida om 60% blir det ingen nämnvärd skillnad då 80-90% tär i princip som 100%.
taliz skrev: 01 apr 2023 10:14
Man skall nog förövrigt inte lita blint på enstaka studier eller dra för skarpa slutsatser av några specifika siffror i en graf.
Det jag påstår är summan av ”all” forskning runt lithiumbatterier. Jag har inte koll på hur många rapporter jag läst, men det är långt över 100 st nu, sannolikt närmare 200. ;)
Jag började läsa på när jag började använda lithiumbatterier 2006-2007 och insåg att det fanns mer myter än sanningar redan då. Det mesta av studierna jag gjort är sedan hösten 2020 och på så ny forskning som möjligt då cellernas egenskaper såklart utvecklas.

Forskningen är överrens och de har samstämmig syn på det.

”Köra direkt” vid 100% är en forummyt för de som ändå laddar till 80-90% eftersom det inte gör någon nämnvärd skillnad. (För mig som har bilen med låg SOC är det inte en myt och gör såklart skillnad men det gäller all tid över 60-70%).

Tesla skriver inget om att man ska hålla tiden kort när man laddat till 100% i sina instruktioner. Om fet hade vart grymt dåligt för batterierna hade det sannolikt stått med.

Jag har skaffat totalt 35 panasonic 2170 NCA-celler för ca ett år sedan. I korta ordalag kan man säga att de uppför sig precis som forskningen visar, med tillägget att 100% ger något lägre degradering än 80%.

Den långa beskrivningen:
De har först cyklats sedan stått med 30% i garaget (10-15C) i 3 månader, efter det cykler/test och hälften har stått med 100% i ytterligare 3 månader.
Det finns en skillnad i degradering mellan 30% och 100% men den är inte jättestor.
Nu genomgår cellerna olika SOC i 25C, 0, 10, 30, 55, 80 och 100%. Har kört 2 månader lagring - cycling - nu är de precis de klara med andra varvet 2 månader och cyklas igen. För mig har 80% degraderas mer än 100% (1.7% kontra 1.2% under 4 månader totalt).
Interna resistansen ökar mer vid 100% än vid 80% men det är inga stora skillnader som kan ha någon praktisk betydelse.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kollade i manualen för mitt hemmabatteri med Litium-batterier av typen LFP koboltfria.

De säger 5-100% ska funka bra och om det ska lagras en längre tid rekommenderas 50% SoC.

Sedan bör det laddas i och ur var tredje månad av någon anledning.

Det är uppbyggd med moduler om 3,55 kWh, fick två i november och två moduler till i mars.

Det har varit jättesvårt att balansera alla battericellerna, fått köra full balansering fyra gånger nu och kommer max upp till 97% SoC.

Screenshot_20230401-143012_Samsung Notes.jpg
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1263
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av slugger75 »

Allt detta är väl främst relevant för de som inte leasar sin bil?

Övriga lämnar ifrån sig bilen efter tre år och på den tiden hinner väl just ingen försämring ske, som påverkar den första föraren.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

slugger75 skrev: 01 apr 2023 15:48
Allt detta är väl främst relevant för de som inte leasar sin bil?

Övriga lämnar ifrån sig bilen efter tre år och på den tiden hinner väl just ingen försämring ske, som påverkar den första föraren.
Det beror ju på samvetet. Bilen tappar ju mest första året och sedan successivt mindre degradering per år. Uppåt 10% är nog rätt normalt efter tre år.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Peternil
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 feb 2023 22:25

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Peternil »

Så med en ny model y rwd som har lfp så bör jag ladda till 55% om jag klarar mig med detta till daglig dags? 100% blir enbart om jag ska på långresa.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

Peternil skrev: 01 apr 2023 16:58
Så med en ny model y rwd som har lfp så bör jag ladda till 55% om jag klarar mig med detta till daglig dags? 100% blir enbart om jag ska på långresa.
Nej, LFP har inte samma värde på “steget” I degraderingen. Det är 70% för LFP.

LFP har väldigt plan spänningskurva och bilen har svårt att avgöra exakt hur mycket energi som är kvar i batteriet. Därför vill tesla att man laddar fullt minst en gång i veckan, och de skriver att man lika gärna alltid kan ha laddningsnivån inställd på 100%.
Bilen kan öka buffern för att kontra en osäker laddningsnivå vilket ger mindre energi att köra med. Bilen gör det för att minska risken för att plötsligt få slut ström när den tror det ät mer kvar.

Man kan minska degraderingen genom att ladda lägre än 70%, och/eller att se till att man laddar så sent man kan, dvs laddningen klar just före avfärd. Är tiden med hög SOC låg blir calendar aging låg.

Det är svårt att ge det perfekta rådet till en LFP-ägare. 100% är inte dåligt dvs inte sämre än 70-90% så man vinner inget på dra ned till 80%.
Ska man minimera degraderingen måste bilen spendera huvuddelen av tiden under 70%. Lägger man sig på 70-90% kommer man inte minska degraderingen, däremot öka osäkerheten på SOC och därmed buffern.
De data som hittills finns från Teslas LFP-bilar är att calendar aging fungerar ungefär som förut men med aningen lägre degradering/år eller mil jänfört med en Long range med lithiumion NCA-batteri.

Man bör nog följa Teslas råd att ladda fullt minst en gång i veckan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av azmir »

När brukar ni börja ladda?

Jag försöker börja ladda när den börjar närma sig 20% men undrar om man kan ladda från 10-80% och batteriet mår ändå bra?

Tumregel för bra batteri är ju hålla 20-80%? Men gäller det för de nya bilar för 2023?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3528
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av AAKEE »

azmir skrev: 01 apr 2023 21:24
När brukar ni börja ladda?

Jag försöker börja ladda när den börjar närma sig 20% men undrar om man kan ladda från 10-80% och batteriet mår ändå bra?

Tumregel för bra batteri är ju hålla 20-80%? Men gäller det för de nya bilar för 2023?
Batterierna mår hur bra som helst ned till 0% på displayen. Däremot kanske det ger räckviddsångest
Har man inte en MODEL 3 ”SR+” med LFP mår batterierna bättre av mindre cykler.

Har du egen laddare, ladda varje dygn och ladda mindre varje gång.

Den 20-80% är inte den bästa tumregeln.

Ladda ofta
Ladda inte mer ön du behöver
Ladda sent, så laddningen är klar strax före körning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av mati »

slugger75 skrev: 01 apr 2023 15:48
Allt detta är väl främst relevant för de som inte leasar sin bil?

Övriga lämnar ifrån sig bilen efter tre år och på den tiden hinner väl just ingen försämring ske, som påverkar den första föraren.
Fast nästa ägare kommer troligen uppskatta att få en bil med bra batterihälsa. Och om man nu inte bryr sig om andra så är det trots allt bättre för miljön om batteriet lever så länge som möjligt.
Man får hoppas att batteriets skick så småningom blir avgörande för bilens andrahandsvärde. Konstigt egentligen att man inte lägger större vikt i det. En begagnad fossilbil med slutkörd motor är ju inte heller särskilt eftertraktad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1263
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av slugger75 »

mati skrev: 02 apr 2023 09:13
slugger75 skrev: 01 apr 2023 15:48
Allt detta är väl främst relevant för de som inte leasar sin bil?

Övriga lämnar ifrån sig bilen efter tre år och på den tiden hinner väl just ingen försämring ske, som påverkar den första föraren.
Fast nästa ägare kommer troligen uppskatta att få en bil med bra batterihälsa. Och om man nu inte bryr sig om andra så är det trots allt bättre för miljön om batteriet lever så länge som möjligt.
Man får hoppas att batteriets skick så småningom blir avgörande för bilens andrahandsvärde. Konstigt egentligen att man inte lägger större vikt i det. En begagnad fossilbil med slutkörd motor är ju inte heller särskilt eftertraktad.
Jo, alla andra kanske i första hand tänker på miljön och ägare nummer två (inte nummer ett).

Men någon kanske laddar gratis på vissa ställen och passar då på (av ekonomiska och bekvämliga skäl) att ladda till 100%.

(Så klart ingen på forumet som beter sig så, men skulle teoretiskt kunna vara någon i världen som beter sig så).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av mati »

slugger75 skrev: 02 apr 2023 14:22
mati skrev: 02 apr 2023 09:13
slugger75 skrev: 01 apr 2023 15:48
Allt detta är väl främst relevant för de som inte leasar sin bil?

Övriga lämnar ifrån sig bilen efter tre år och på den tiden hinner väl just ingen försämring ske, som påverkar den första föraren.
Fast nästa ägare kommer troligen uppskatta att få en bil med bra batterihälsa. Och om man nu inte bryr sig om andra så är det trots allt bättre för miljön om batteriet lever så länge som möjligt.
Man får hoppas att batteriets skick så småningom blir avgörande för bilens andrahandsvärde. Konstigt egentligen att man inte lägger större vikt i det. En begagnad fossilbil med slutkörd motor är ju inte heller särskilt eftertraktad.
Jo, alla andra kanske i första hand tänker på miljön och ägare nummer två (inte nummer ett).

Men någon kanske laddar gratis på vissa ställen och passar då på (av ekonomiska och bekvämliga skäl) att ladda till 100%.

(Så klart ingen på forumet som beter sig så, men skulle teoretiskt kunna vara någon i världen som beter sig så).
Själv har jag nog misshandlat mina elbilars batterier helt oavsiktligt, i tron att jag gör nåt bra. Jag har alltid laddat till 70-80%. Men i och med att jag inte använder min bil dagligen, utan snarare nån gång i veckan, så har de alltså stått med alldeles för hög SoC hela tiden. Jag har typ långtidslagrat mina batterier med 80% SoC, vilket är nog den mest rimliga förklaringen till varför både min MS 90D och min e-tron efter bara ett år hade tappat ovanligt mycket av sin ursprungliga kapacitet, minst 8%, kanske ännu mer i fallet med e-tron. Jag hade lätt kunnat ladda till 50% istället, men jag trodde att 80% var optimalt. Det har jag lärt mig här på forumet. :cry:
Min Ioniq 5 laddar jag konsekvent till max 50%. Den cyklas 20-50% ungefär. De gångerna den har laddats över 50% kan jag räkna på en hand. Nu har den gått 1600 mil och är 16 månader gammal. Jag upplever ingen som helst kapacitetsminskning. Det kan vara en slump eller tur, eller så är det verkligen på grund av att den alltid står med halvtomt batteri. Vi får se om nåt år eller två. Jag tänker fortsätta hålla låg SoC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lurkern
Inlägg: 888
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ladda 100% och köra direkt?

Inlägg av Lurkern »

Fantastiskt. Pga lathet (har ingen laddmöjlighet hemma) står min bil sällan med mer än 50 procent. Jag skall alltså fortsätta vara lat :mrgreen: .
Skriv svar