Grånade gummilister

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Grånade gummilister

Inlägg av Xerxes »

Måste vara avhandlat men jag hittar inte, dörrlisterna i gummi är redan efter drygt ett halvår fula, grånar, någon som vet lämplig behandling?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Grånade gummilister

Inlägg av taliz »

Stäng dörren. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Grånade gummilister

Inlägg av SwedishAdvocate »

Xerxes skrev: 01 apr 2023 09:37
Måste vara avhandlat men jag hittar inte, dörrlisterna i gummi är redan efter drygt ett halvår fula, grånar, någon som vet lämplig behandling?
Använder du fast bilvax? Gissar att det beror på vaxet du använder. Vissa sorters bilvax innehåller något som missfärgar gummi och plast grått precis som du beskriver. Osäker på vad den här beståndsdelen i vaxet var för ngt. Ngn slags krita kanske? Farsan hade en Passat Kombi (B3?) runt början på 90-talet. Och han var inte så noga när han vaxade bilen, så den fick rejäla missfärgningar i kanterna på de exteriöra plastpanelerna. Enligt honom så berodde det på vaxet han använde...

Jag har sett sådana här produkter som återfärgar framförallt plast användas i div. Y-tubefilmer, men har aldrig använt ngn själv, så kan tyvärr inte ge en personlig rekommendation. Men gissar att det säkert finns ngt hos t.ex närmsta Mekonomenbutik. Eller hos Biltema...

Söker du på Y-tube kanske du också kan hitta ngn produkt som verkar vettig...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
kaffekoko
Inlägg: 207
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Grånade gummilister

Inlägg av kaffekoko »

SwedishAdvocate skrev: 03 apr 2023 12:59
Xerxes skrev: 01 apr 2023 09:37
Måste vara avhandlat men jag hittar inte, dörrlisterna i gummi är redan efter drygt ett halvår fula, grånar, någon som vet lämplig behandling?
Använder du fast bilvax? Gissar att det beror på vaxet du använder. Vissa sorters bilvax innehåller något som missfärgar gummi och plast grått precis som du beskriver. Osäker på vad den här beståndsdelen i vaxet var för ngt. Ngn slags krita kanske? Farsan hade en Passat Kombi (B3?) runt början på 90-talet. Och han var inte så noga när han vaxade bilen, så den fick rejäla missfärgningar i kanterna på de exteriöra plastpanelerna. Enligt honom så berodde det på vaxet han använde...

Jag har sett sådana här produkter som återfärgar framförallt plast användas i div. Y-tubefilmer, men har aldrig använt ngn själv, så kan tyvärr inte ge en personlig rekommendation. Men gissar att det säkert finns ngt hos t.ex närmsta Mekonomenbutik. Eller hos Biltema...

Söker du på Y-tube kanske du också kan hitta ngn produkt som verkar vettig...
Finns det vax som INTE missfärgar olackad plast och gummi?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Grånade gummilister

Inlägg av SwedishAdvocate »

kaffekoko skrev: 03 apr 2023 16:29
Finns det vax som INTE missfärgar olackad plast och gummi?
Bra fråga. Ngn som vet?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Grånade gummilister

Inlägg av SkipperO »

Sonax flytande hårdvax. En av anledningarna till att jag ofta använder det är att det inte gör nått om man kommer åt någon svart plastdetalj.
Funkar förövrigt fint på såväl köksluckor som på torktumlaren ;)
M3 LR -20 vit/vit, 18”
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Grånade gummilister

Inlägg av OvePaHornet »

SwedishAdvocate skrev: 03 apr 2023 16:39
kaffekoko skrev: 03 apr 2023 16:29
Finns det vax som INTE missfärgar olackad plast och gummi?
Bra fråga. Ngn som vet?...
Tershine Magnify Wax. Otroligt enkelt att lägga och riktigt fina egenskaper! https://tershine.com/sv/products/magnify-wax
Applikator som krävs https://tershine.com/sv/products/wax-applikator
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Grånade gummilister

Inlägg av tor-ake »

Xerxes skrev: 01 apr 2023 09:37
Måste vara avhandlat men jag hittar inte, dörrlisterna i gummi är redan efter drygt ett halvår fula, grånar, någon som vet lämplig behandling?
Jag såg det på min bil också nu. OP menar gummilisterna i dörrgången. Det är inte orsakat av vax, måste vara materialfel eller "egenskap" om man så vill.

Jag har ett gammalt mirakelmedel från länge sedan, heter "concept vista" och är en typ av vinylglans deluxe, inte som mackens eller biltema. Se bifogade bilder.

Jag lade på tre droppar med linnetrasa och eftertorkade med en torr mikrofibertrasa. Den lilla flaskan jag har räcker troligen mitt liv ut och kanske mina barns. Köpte den på bollnäs bilvård för ungefär tio år sedan.
20230510_205647.jpg
20230510_205007.jpg
20230510_205810.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Grånade gummilister

Inlägg av macksie »

Tack för tips tor-ake.
Beställde en direkt till båtlisterna.

https://www.bilvardsbutiken.se/plast-gu ... 69502.html
MYP
X90d
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Grånade gummilister

Inlägg av pejvic »

Vista Concept äger.
Så sjukt bra produkt.
Har kört lite kofångare och lister på gamla bilar. De blir som nya.
Min flaska är runt 10 år och ser ut som den sista. Osäker på om jag behöver köpa en till innan jag ligger i graven.

Detta är ett av livets toppköp, förutom ett par av fritidsboendena, Apple samt Teslaaktierna.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Grånade gummilister

Inlägg av pejvic »

pejvic skrev: 10 maj 2023 22:10
Vista Concept äger.
Så sjukt bra produkt.
Har kört lite kofångare och lister på gamla bilar. De blir som nya.
Min flaska är runt 10 år och ser ut som den sista av de två ovan, Osäker på om jag behöver köpa en till innan jag ligger i graven.

Detta är ett av livets toppköp, förutom ett par av fritidsboendena, Apple samt Teslaaktierna.
Haft alla 3/Y
Skriv svar