Hemma laddare

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anarkisten
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2023 22:37

Hemma laddare

Inlägg av anarkisten »

Jag tänkte nu att det är så många nya MY ute frågan om hemma laddning är värt och ta upp igen.

Bakgrund:
Jag har en 20A säkring och en 3fas laddare hemma sedan tidigare. Med min tidigare laddhybrid bil fanns det ingen risk för att jag överbelastar säkringen när bilen laddades. Men med Teslan som kan dra mer från nätet ser jag att ibland landar strömnivåerna över 22A (jag har tibber pulse som visar detta i appen) under laddning på kalla nätter då husets värmepump är också igång.
Jag kollade hur jag kan säkerställa att jag inte överbelastar säkringarna och kom fram till följande alternativ:
1- Kan dra ned ladd strömmen i Tesla appen, detta förlänger laddtiden vilket kan betyda att jag laddar bilen även när det inte är prisoptimalt. Samtidigt även med 12A istället för 16A max i Tesla appen fick jag totala ström nivåer över 20A när det va typ -10 grader utetemperatur och pumpen behövde kämpa hört, så denna lösning är inte så hållbart tänker jag.
2- Installera en ny laddbox från Zaptec som tillsammans med min tibber Pulse som jag redan har möjliggör den automatiska lastbalanseringen i tibber. Men denna lösning har nackdelen att om något händer bilens laddsystem Tesla inte accepterar det under garantin för att jag inte har använt en Tesla laddare. Men en Tesla laddare är inte så intressant heller eftersom den har ingen lasbalansering möjlighet.

Så, frågan är vad är det bästa alternativet för att ha max laddhastighet hemma utan att tappa Tesla garantin på laddsystemet medans jag inte överbelastar huset elsäkring?

Hur har ni argumentert? Är Tesla garantin nåt värt och tänka på?
Senast redigerad av anarkisten, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Hemma laddare

Inlägg av Ilduce77 »

Jag har svårt att se att de skulle klara sig undan med att man inte får ladda med andra laddare än teslas..

Var informerar de om det när man köper bilen? Det måste i så fall framgå väldigt tydligt att man endast får ladda med deras laddare.. Det är en grej de försöker med..

Den enda laddaren som jag hört något strul om är Garo. Jag har ingen egen erfarenhet, men någon firma slutadd leverera dessa till kunder med tesla. Det kanske bara gäller deras tidigare laddare.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Hemma laddare

Inlägg av Bengt-re »

22A skickar inga 20A säkringar. Har du inte en hög trasiga huvudsäkringar så har du inget problem
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Hemma laddare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Hur ofta har du så kallt så att värmepumpen går järnet?
Dvs. antalet dagar du kan få betala mer.
Hur många timmar laddar du utanför optimala timmar?
Hur många kr skillnad mellan optimal tid och annan laddtid?

När du räknat så kolla olika förslag.
Höja avsäkringen? Brukar vara några tior per månad. Dock så tror jag att effekttariffer kommer att komma men ditt elnät kanske är bra och låter bli att straffa folk som laddar kväll och natt.
Sänka värmen, dvs nattsänkning under din (optimala) laddperiod?
Vilket batteri du har, kalla nätter/dagar kanske ladda när batteriet är varmt är lönsamt?
Men troligen hade jag kört vidare om jag inte hade haft varmgång i elsystemet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Hemma laddare

Inlägg av Johan_YJ7 »

Finns lite olika saker att säga här,
Säkringen kan överlastas ganska mycket som Bengt-re skrev. Om jag läst rätt så är designkriteriet 80% överlast i 1h innan den ska gå sönder. (Porslinssäkring). Mindre överlast ger exponentiellt längre tid. Minusgrader i proppskåpet lär också påverka.

Själv valde jag att bygga smart-automatiken med Home Assistant och inte Tibber, för full kontroll. Förstår om folk vill göra det så enkelt som möjligt men har du minsta lilla IT-bakgrund så är det skitenkelt. Styr både bergvärmen och laddaren efter temp och elpris. Sätter charge limit till 100% med HA när bilens location är vid jobbet. :mrgreen: Lustig anekdot men det går att sätta bilens laddare till under 5A med API:t.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
anarkisten
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 mar 2023 22:37

Re: Hemma laddare

Inlägg av anarkisten »

Tack för alla svar.
Jag har fått Teslan nu i mars och innan dess hade inte tänkt på detta. Jag tänker om det skulle bli så att säkringen skulle gå av även ett par gånger under kommande åren då måste jag göra nåt åt det redan nu.
Jag har tibber för att det är ger mig möjligheten att samla alla mina el källor samlade på ett ställe. Jag har solpaneler, bilen och nibe pumpen kopplad till tibber och att låta den även göra lastbalansering mellan dessa låter väldigt smidigt. Därav tänkte jag köpa en Zaptec laddbox (jag behöver ändå flytta min befintlig laddbox för Teslan laddas på baksidan och mina tidigare bilar laddades på framsidan. Så nu borde jag backa in i min smala carport för att nå laddaren som är monterad längst in i carporten).
Men detta med Tesla garantin gjorde mig tveksamt om Zaptec uppdateringen är rätt eller inte.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Hemma laddare

Inlägg av Bengt »

Jag har ungefär samma installation som du men låter Nibepumpen stänga ner när det blir för hög last på huvudsäkringen. Väntar dessutom på att Tesla ska släppa lastbalansering till deras WallConnector, något som verkar vara på gång.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar