{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

Upphämtningsdatumet kan inte komma snabbare :D :D
Har jag tur så kommer motorcykeln samtidigt så kan jag få provköra dragkroken
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Fredrik j skrev: 30 mar 2023 07:09
Kreditvärdighet handlar ju om förhållandet mellan inkomst vs. kreditkostnad.
Blir kvoten dålig spelar säkerheten mindre roll.


Ja, men formeln är mer komplicerad än så. Det görs även en riskbedömning som baserar sig på senaste händelser, typ antal kreditansökningar blandat med diverse svartkonst.

Ett tips är att hålla lite koll på detta själv, jag abonnerar på minuc.se för en femtiolapp i månaden för att försöka förstå hur finansiella institut kan se på mitt värde och hur detta ändrar sig över tid nu ifall jag väljer att göra affär med nya bilen. Det är väldigt intressant att se hur kreditvärdigheten förändras. När man tror att den ska förbättras så kan den lika väl gå åt andra hållet..

Bäst för mig har varit att hålla fingrarna borta och sluta justera om i ekonomin ett tag. Ungefär samma som med aktierna..

Men att köpa dyraste teslan på avbetalning är i alla fall inte det bästa man kan göra för sin kreditrating.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Idag är mitt VIN borta ifrån både appen och på datorn i webbläsaren. VIN-finder hittar det inte heller.

Igår fanns det överallt.

Är det normalt eller vad är det som pågår?

Leveransdatum står kvar som 4 April - 18 April.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

bjornnilsson skrev: 30 mar 2023 08:57
Idag är mitt VIN borta ifrån både appen och på datorn i webbläsaren. VIN-finder hittar det inte heller.

Igår fanns det överallt.

Är det normalt eller vad är det som pågår?

Leveransdatum står kvar som 4 April - 18 April.
Skräms inte!! Mitt står kvar
Men 3-17 april

VIN finder ger inget även om jag har VIN
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Det här håller på riktigt driva mig vansinne. På riktigt. Satt och svajpade fram och tillbaka i tesla-appen under flera månader tidigare och nu har jag börjat igen. :D

När jag svajpar nu så syns det under någon hundradels sekund ett kort referensnummer istället för RN-numret. Tror inte jag sett det tidigare. Men VIN:et som stod under RN-numret tidigare är borta. Tur jag tog skärmdump.

Är det nu som "min" bil har noterats som transportskadad? Eller försvunnen? Letar man efter en annan? Kommer tesla ge mig en "gammal" Paid tillverkad 2022? Eller är allt i sin ordning? Kommer jag få bilen som jag var matchad mot? Har någon hos Tesla läst mitt inlägg att jag enbart accepterar HW4 och nu frenetiskt letar efter just en sådan bil? Time will tell.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

bjornnilsson skrev: 30 mar 2023 10:53
Det här håller på riktigt driva mig vansinne. På riktigt. Satt och svajpade fram och tillbaka i tesla-appen under flera månader tidigare och nu har jag börjat igen. :D

När jag svajpar nu så syns det under någon hundradels sekund ett kort referensnummer istället för RN-numret. Tror inte jag sett det tidigare. Men VIN:et som stod under RN-numret tidigare är borta. Tur jag tog skärmdump.

Är det nu som "min" bil har noterats som transportskadad? Eller försvunnen? Letar man efter en annan? Kommer tesla ge mig en "gammal" Paid tillverkad 2022? Eller är allt i sin ordning? Kommer jag få bilen som jag var matchad mot? Har någon hos Tesla läst mitt inlägg att jag enbart accepterar HW4 och nu frenetiskt letar efter just en sådan bil? Time will tell.
Denna gång är lite visare av erfarenheten från debaklet i december. Jag kommer inte att att betala bilen som jag ivrigt gjorde då, jag vill först veta att bilen finns och är hel och med vilken utrustning. Tesla skulle ju betala tillbaka köpesumman, då min bil ju var krockskadad, vilket de gjorde tre månader senare - tyvärr missade jag då några bra börsveckor eller iaf ränta på ett påtagligt stort belopp. När de precis betalat tillbaka efter "hur många mail och SMS som helst" kommer info om förestående leverans, nu med 20000:- dyrare faktura (utan förklaring).
Jag tillhör "den gamla stammen" som vill prata med en människa och diskutera kring ett köp av den här storleken, ja även om det gällt en gammal Opel för 10 papp faktiskt. Åtminstone vill jag ha svar på mina frågor via mail.
Kan rent av bli ett besök på verkstad för att montera Mr Dot kroken - med en sådan funkar min nuvarande bil utmärkt.
Tills detta klarnar har jag sedan december dragkrok och gummimattor till den nya i garaget...
Så igen panik härifrån, bara imponerad av hur dålig kundkontakt Tesla har. Som väl är (peppar peppar) har jag inte behövt ha någon kontakt med dem på länge angående min nuvarande bil, men där tycker jag servicebokning och sådant funkat bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fredricse
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 27 aug 2019 14:51
Ort: Staffanstorp

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av fredricse »

Fått vårt datum flyttat till 17apr-3e maj. Har vin och verkar kommit till Europa idag :)

S LR grå
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Rennwagen »

min leveranstid ligger kvar, men sjukt högt förmånsvärde på nästan 15k för en LR med lite utrustning. Det var bättre förr att åka S :o
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
southofcold
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av southofcold »

Hmm.. Även jag är pushad till 19:e till 3:e Maj nu. Suck.. :cry:
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

southofcold skrev: 30 mar 2023 20:11
Hmm.. Även jag är pushad till 19:e till 3:e Maj nu. Suck.. :cry:
Skriv gärna färgkombo med :D

Men.. segt!!
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av MartinG »

[/quote]

Denna gång är lite visare av erfarenheten från debaklet i december. Jag kommer inte att att betala bilen som jag ivrigt gjorde då, jag vill först veta att bilen finns och är hel och med vilken utrustning. Tesla skulle ju betala tillbaka köpesumman, då min bil ju var krockskadad, vilket de gjorde tre månader senare - tyvärr missade jag då några bra börsveckor eller iaf ränta på ett påtagligt stort belopp. När de precis betalat tillbaka efter "hur många mail och SMS som helst" kommer info om förestående leverans, nu med 20000:- dyrare faktura (utan förklaring).
Jag tillhör "den gamla stammen" som vill prata med en människa och diskutera kring ett köp av den här storleken, ja även om det gällt en gammal Opel för 10 papp faktiskt. Åtminstone vill jag ha svar på mina frågor via mail.
Kan rent av bli ett besök på verkstad för att montera Mr Dot kroken - med en sådan funkar min nuvarande bil utmärkt.
Tills detta klarnar har jag sedan december dragkrok och gummimattor till den nya i garaget...
Så igen panik härifrån, bara imponerad av hur dålig kundkontakt Tesla har. Som väl är (peppar peppar) har jag inte behövt ha någon kontakt med dem på länge angående min nuvarande bil, men där tycker jag servicebokning och sådant funkat bra.
[/quote]

Hur gör du då menar du - betalar du vid leverans i form av en banköverföring på plats? Accepterar Tesla det?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Tänker att det måste vara möjligt att se bilen, betala och hämta dagen därpå.Men jag vet inte om det är möjligt. I andra hand vill jag iaf veta att bilen finns på plats och är oskadad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Dafro »

Njz skrev: 29 mar 2023 13:24
mikebike skrev: 28 mar 2023 21:15
Njz skrev: 28 mar 2023 21:05
Hoppsan Kerstin! Även jag har fått VIN på min XLR som jag la beställning på för snart en evighet sedan. Ska hämtas (beräknat) mellan 4-17 april.

Idag sitter jag med en 3LR som jag privatleasat via DNB där 36 månaderna löper ut i augusti. Ska såklart fråga tesla och dnb men är det någon här som vet hur det brukar gå till och om jag borde tänka på något speciellt givet förutsättningarna?

Och fråga två. Jag hade räknat med en leverans snarare mot sommaren då jag får in en rätt stor summa pengar från en lägenhetsförsäljning. Tanken var att casha bilen men nu blir det hela lite omvänt eftersom lägenheten inte säljs förrän juni-ish. Jag har nog cirka 400k som jag kan vaska fram, men inte så mycket mer just för stunden.

Frågan är vad som är lämpligast finansieringsalternativ på ett billån som jag snabbt är ute efter att lösa eller åtminstone rätt rejält göra en nedbetalning av? Är det traditionellt billån eller billån med restvärde jag borde ta i samband med att jag hämtar ut bilen?

Har inte riktigt blivit klok när jag försökt läsa in mig på alternativen och vill inte ramla i någon fallgrop. Någon med erfarenhet som kan rådge hur ni hade gjort i liknande sits?
DNB's billån kan man amortera mer på eller lösa i förtid.
Jag har 200' liggande som jag kan använda som kontantinsats till min beställda MY och sedan kan jag pynta in det jag får från försäljningen av min gamla bil efteråt.
Tack för svar!

Är det någon direkt skillnad eller fallgrop mellan billån kontra billån med restvärde om jag tänkt betala av bilen rätt snabbt?
Billån med restvärde som borde heta med restskuld men säljare väl dåligt med det namnet men då betalar du ju bara av 20% kontantinsats plus 30% till på 3 år medans med ett vanligt billån på 6 år så blir det först 20% och sedan 50 % så totalt 70% mot 50% för restskuld så du betalar av fortare då, samt när du har restskuld så måste du stoppa in 20% igen efter 3 år om du vill förlänga lånet. Jag kör 6 år billån, det svider lite mer i plånboken men efter 6 år så är den helt betald.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

Enligt länken några sidor bak så kom båten med min bil till Rotterdam igår!
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

OscarA skrev: 31 mar 2023 06:49
Enligt länken några sidor bak så kom båten med min bil till Rotterdam igår!
Jag är nog lite trög men har försökt leta efter länk där man kan se när bilen kom till Europa. Var kan man se det?

Jag har 4-17 april som upphämtning för MXLR Midnight Silver, black, black/ebony, 7 seat. Jag ringde och satt evighetslångt i kö för att höra om det finns mer exakt leveransdatum och det lät som snarare den senare delen av spannet än 4 april.
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av OscarA »

Njz skrev: 31 mar 2023 08:02
OscarA skrev: 31 mar 2023 06:49
Enligt länken några sidor bak så kom båten med min bil till Rotterdam igår!
Jag är nog lite trög men har försökt leta efter länk där man kan se när bilen kom till Europa. Var kan man se det?

Jag har 4-17 april som upphämtning för MXLR Midnight Silver, black, black/ebony, 7 seat. Jag ringde och satt evighetslångt i kö för att höra om det finns mer exakt leveransdatum och det lät som snarare den senare delen av spannet än 4 april.
Här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-7483169

Och sök VIN:
https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo

Jag tolkar det så att min kom igår iaf :D
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Samma med min. Eller samma med "mitt" VIN-nummer som sedan försvann. Lastades på båten i Baltimore den 16 mars och kom till Rotterdam den 30 mars.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Njz »

Tack!

Samma för mig, anlände till Rotterdam igår. Barnen pratar om att de vill få hem det där ”rymdskeppet” som pappa pratat om sedan länge. 😄
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Dafro skrev: 31 mar 2023 05:09
Billån med restvärde som borde heta med restskuld men säljare väl dåligt med det namnet men då betalar du ju bara av 20% kontantinsats plus 30% till på 3 år medans med ett vanligt billån på 6 år så blir det först 20% och sedan 50 % så totalt 70% mot 50% för restskuld så du betalar av fortare då, samt när du har restskuld så måste du stoppa in 20% igen efter 3 år om du vill förlänga lånet. Jag kör 6 år billån, det svider lite mer i plånboken men efter 6 år så är den helt betald.
Jag tänker lite likadant men har valt att spara till restskulden på börsen och då med målsättning att bilen ska vara redo att casha efter tre år (kör som sagt billån med restvärde). Med nuvarande bilen jag därför lagt minimum-sparandet på 20k i månaden för att gå break-even vid år tre. Det gör ju att bilkostnaden i min månadskalkyl blir väldigt stor, med facit i hand så ligger jag mellan 25-30k per månad (närmare 30 i snitt) i utgifter inom kategori "bil" (billån till Tesla/DNB inkluderat samt utgifter för däck och försäkring osv) men samtidigt är det bra mycket roligare att känna sig rik (tycker jag) än att stoppa in pengarna på ett fast lån utan möjlighet till att skapa mer.

Nackdelen är såklart risktagandet med att börsen kanske inte är i fas när det är dags att punga ut om tre år och då behöver man ju antingen sälja av det som svider minst i portföljen eller hitta pengar någon annanstans. Skulle det vara extra surt börsväder just då så kan man ju välja att bara finansiera de 20% som är kvar och sedan skjuta på att lösa restskulden tills man ligger på plus. // edit: Eller att köpa ny bil och börja om från början...
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Har priserna gått upp på lagerbilar ?
1A643458-CFC1-4DE4-972E-5C517B86CF6B.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tars »

Tellus skrev:
Har priserna gått upp på lagerbilar ?
Ser ut som det.
De verkar ha tagit bort rabatterna
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Fredrik j »

Nytt kvartal börjar idag.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tars »

Trodde de skulle sänka priserna ytterligare innan den 31:a för att boosta kvartalet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Uppsk. leverans: 28 april - 12 maj
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Ingen återkoppling från Tesla än - leveransdatum står dock 3-17/4. Lite jobbigt att leka blindbock är det.
Verkar som om M Y leveranserna fungerar bra. Funderar på att byta ner mig....Någon som bytt S till ny Berlin Y och kan kort beskriva upplevelsen av det ? Har Y blivit tystare och mindre "stötig" ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar