Andrabil för 250k
Moderator: Redaktion
Andrabil för 250k
Hej!
vi är på jakt efter en andrabil att skjutsa barnen till skolan, lätt handling och andra korta ärenden. Kör normalt 5-10 mil per dag. Vi kan ladda hemma. Vi har behov av att åka två vuxna och två barn. Vill gärna ha en bil runt 3 år gammal. Jag har kikat på följande bilar:
Mazda MX-30: Hade passat perfekt för oss om det inte varit för baksätet. Knepigt att ta sig in / ut till baksätet och trångt även för barnen att sitta där. Synd för priset är ok, komforten fram känns bra och räckvidden hade dugit.
Leaf 40kwh Kan vara något. Det är en nackdel att det är CHAdeMO men för oss som laddar hemma så spelar det inte så stor roll. De är billiga vilket kanske beror på CHAdeMO. Frågan är om vi kommer kunna sälja den vidare över huvudtaget om ett par år p.g.a. chademo.
E-Golf 35.8kwh Har inte provat denna bil. Men gamla recensioner verkar vara väldigt positiva. Den är dyrare än leaf men möjligtvis är den bättre. Känns som en riktigt bil.
Zoe Har åkt några gånger i en sådan bil. Verkar väl ok. Noll stjärnor i EuroNcap avskräcker särskilt som det är mycket långtradare på skolvägen vi har. Väldigt litet bagage?
Huyndai Ioniq 28kwh Litar man på Björn Nyland så är det bättre med det lilla batteriet. 38kwh är sämre på långresa för att den laddar så långsamt. Kan vara en kandidat. Plus för utseendet och verkar kunna lasta en del.
Billigast av dessa är nog Leaf. Men CHAdeMO avskräcker om man nu får för sig att åka på en längre tur.
Några fler bilar i denna prisklass som kan vara lämplig? Några kommentarer kring bilarna ovan?
vi är på jakt efter en andrabil att skjutsa barnen till skolan, lätt handling och andra korta ärenden. Kör normalt 5-10 mil per dag. Vi kan ladda hemma. Vi har behov av att åka två vuxna och två barn. Vill gärna ha en bil runt 3 år gammal. Jag har kikat på följande bilar:
Mazda MX-30: Hade passat perfekt för oss om det inte varit för baksätet. Knepigt att ta sig in / ut till baksätet och trångt även för barnen att sitta där. Synd för priset är ok, komforten fram känns bra och räckvidden hade dugit.
Leaf 40kwh Kan vara något. Det är en nackdel att det är CHAdeMO men för oss som laddar hemma så spelar det inte så stor roll. De är billiga vilket kanske beror på CHAdeMO. Frågan är om vi kommer kunna sälja den vidare över huvudtaget om ett par år p.g.a. chademo.
E-Golf 35.8kwh Har inte provat denna bil. Men gamla recensioner verkar vara väldigt positiva. Den är dyrare än leaf men möjligtvis är den bättre. Känns som en riktigt bil.
Zoe Har åkt några gånger i en sådan bil. Verkar väl ok. Noll stjärnor i EuroNcap avskräcker särskilt som det är mycket långtradare på skolvägen vi har. Väldigt litet bagage?
Huyndai Ioniq 28kwh Litar man på Björn Nyland så är det bättre med det lilla batteriet. 38kwh är sämre på långresa för att den laddar så långsamt. Kan vara en kandidat. Plus för utseendet och verkar kunna lasta en del.
Billigast av dessa är nog Leaf. Men CHAdeMO avskräcker om man nu får för sig att åka på en längre tur.
Några fler bilar i denna prisklass som kan vara lämplig? Några kommentarer kring bilarna ovan?
Senast redigerad av mussla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Andrabil för 250k
0 stjärnor för Zoe beror på att den saknar vissa förarstöd, typ lanekeep eller autobroms eller ngt sånt.
Själva krockstrukturen är inte dålig AFAIK.
Hyrde 52kwh en månad, tyckte den var helt ok. Infotainment var kass dock. Skulle inte ge 250k för en.
Skulle inte ge det för någon av bilarna ovan.
Går att få tex Kia eNiro för en bit under 300k, och Model 3 för strax över 300k.
Enormt mkt bättre bilar.
Se https://www.kvd.se/stangda-auktioner
Själva krockstrukturen är inte dålig AFAIK.
Hyrde 52kwh en månad, tyckte den var helt ok. Infotainment var kass dock. Skulle inte ge 250k för en.
Skulle inte ge det för någon av bilarna ovan.
Går att få tex Kia eNiro för en bit under 300k, och Model 3 för strax över 300k.
Enormt mkt bättre bilar.
Se https://www.kvd.se/stangda-auktioner
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Andrabil för 250k
i3 120Ah? 42kWh med värmepump. CCS snabbladdning 50kW. Tror WLTP är på strax över 300km.
Rapp, ordentligt byggd, effektiv och bekväm.
Nackdelar, självmordsdörrar, litet bagage, något vinglig över 120.
Rapp, ordentligt byggd, effektiv och bekväm.
Nackdelar, självmordsdörrar, litet bagage, något vinglig över 120.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: Andrabil för 250k
Har en Zoe -18 40 kwh som jag kör 3000 mil om året med. Grym. Spindelleder får man byta vart annat år men det gör man på 20 minuter per sida
Senast redigerad av Joakimgabrielsson, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Andrabil för 250k
Gick en i3 60ah REX för 120-nått på kvd häromveckan. Mer rimligt om man kan tänka sig i3 IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Andrabil för 250k
EuroNcap testade Zoe för första gången 2013. Då fick den 5 stjärnor. Så precis som Taliz skriver så är det nog knappast ngt fel på själva krockstrukturen. Men i det senaste testet tog de även bort en av krockkuddarna från den europeiska standardutrustningen. Tror det var krockskyddsgardinerna som skyddar de åkandes huvuden vid en krock. Men detta måste ju fortfarande ha funnits som extrautrustning – precis som det i alla fall tidigare varit så att på de flesta bilar så har sidokrockkuddarna som skyddar torson 'endast' varit extrautrustning för de som färdas i baksätet. Alltså den som är monterad i sätesryggarna. Krockskyddsgardinerna som skyddar de färdandes huvuden och som fälls ner från taklinjen har väl typ varit standard i alla bilar. Utom i nyare Zoe då tydligen...
Så jag gissar att ifall man dubbelkollar så kommer de flesta Zoe som finns på den svenska marknaden vara utrustade med de här sidokrockskyddsgardinerna. Men man får ju givetvis kontrollera så att det ex man kikar på verkligen har det...
Annars är det väl tyvärr så att storlek och vikt har en rätt stor betydelse för en bils säkerhet ifall det handlar om en verklig krock med ett annat fordon. Så vill du ha säkrast möjliga bil ska du väl välja en av de tyngre kandidaterna som även har rejäla deformationszoner. Den säkraste bilen av de som nämnts ovan är kanske Model 3...
Källa för att Zoe fick 5 stjärnor 2013:
https://www.carwow.co.uk/news/5752/euro ... stars#gref
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Andrabil för 250k
Smartast är väll att inte köpa någon alls just nu. Händer ju extremt mycket på budget sidan på elbilar?
viewtopic.php?p=710107#p710107
Ta över en vettig leasing tex min Har ju 3 bilar och två förare just nu...
viewtopic.php?p=710107#p710107
Ta över en vettig leasing tex min Har ju 3 bilar och två förare just nu...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Andrabil för 250k
Jag hade valt e-golf. Inga direkta svaga punkter.
Skippa Leafen, den har många svaga punkter och kortast räckvidd.
Bäst är att åka och provköra dom.
Skippa Leafen, den har många svaga punkter och kortast räckvidd.
Bäst är att åka och provköra dom.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Andrabil för 250k
Mycket pengar för kort räckvidd.
Jag hyrde en i en månad, fick sakta ner på motorvägen för att komma hem trots endast 5,5 mil x2 resväg.
Zoen med 52kwh klarade det utan att klaga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Andrabil för 250k
Tack för svar!
Det verkar som att kvd är väsentligt mycket billigare än handlarna. Jag inser att jag skulle kunna spara pengar eller höja ambitionsnivån i val av bil. Den är ju bara tänkt att pendla med så behöver bara vara driftsäker men inte fancy.
Vågar man köpa en bil på kvd med tanke på batterierna? Kan man förlita sig till att tillverkarens garanti gäller? Här kan kanske finnas fallgropar beroende på hur bilen har använts/laddats?
Det verkar som att kvd är väsentligt mycket billigare än handlarna. Jag inser att jag skulle kunna spara pengar eller höja ambitionsnivån i val av bil. Den är ju bara tänkt att pendla med så behöver bara vara driftsäker men inte fancy.
Vågar man köpa en bil på kvd med tanke på batterierna? Kan man förlita sig till att tillverkarens garanti gäller? Här kan kanske finnas fallgropar beroende på hur bilen har använts/laddats?
Re: Andrabil för 250k
Tillverkarens garanti hänger ofta på att bilen servats enligt plan. Kia och Hyundai är extremt kinkiga på att service ska göras enligt plan och inte för sent, bara ett par veckors tolerans. Dessutom ingen påminnelse i bilen, iaf inte på i5. Värt att kolla vid köp att garantin fortfarande gäller.
Elbilist sedan 2014
Re: Andrabil för 250k
Gäller detta även batteriet? Finns det servicepunkter på batteriet som måste göras i tid?Klintan skrev: ↑01 apr 2023 13:55Tillverkarens garanti hänger ofta på att bilen servats enligt plan. Kia och Hyundai är extremt kinkiga på att service ska göras enligt plan och inte för sent, bara ett par veckors tolerans. Dessutom ingen påminnelse i bilen, iaf inte på i5. Värt att kolla vid köp att garantin fortfarande gäller.
Re: Andrabil för 250k
Vet ej hur det gäller batterigarantin
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Re: Andrabil för 250k
Ja, det kanske man skulle fundera på. Jag har hållit mig borta från leasing men just nu kanske ett kort leasingavtal inte vore så dumt. Skall klura lite på det.Trevlig skrev: ↑01 apr 2023 12:39Smartast är väll att inte köpa någon alls just nu. Händer ju extremt mycket på budget sidan på elbilar?
viewtopic.php?p=710107#p710107
Ta över en vettig leasing tex min Har ju 3 bilar och två förare just nu...
Re: Andrabil för 250k
E-Golf utan tvekan. Bästa elbilen för dina ändamål. Snål i förbrukningen, extremt krångelfri (inga fel på 5 år och över 10000 mil i vårt fall), relativt stor, bra utrustning. En fullvärdig bil.
Räckvidden ligger runt 18-20 mil på vintern och 20-23 på sommarn.
Nackdelar:
- Relativt långsam DC laddning, runt 40kW.
- ingen dragkrok
- bara tvåfasladdning 7,2kW istället för trefas 11kW. Inget problem egentligen, men lite udda.
Vi använder den till allt och älskar den.
Räckvidden ligger runt 18-20 mil på vintern och 20-23 på sommarn.
Nackdelar:
- Relativt långsam DC laddning, runt 40kW.
- ingen dragkrok
- bara tvåfasladdning 7,2kW istället för trefas 11kW. Inget problem egentligen, men lite udda.
Vi använder den till allt och älskar den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Andrabil för 250k
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Andrabil för 250k
Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.
För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!
//Peter
För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Och ett gäng fossiler...
Re: Andrabil för 250k
Skulle ta 38:an alla dar i veckan, med större skärm/nyare infotainment samt appstyrning är känns den bra mycket modernare och med det större batteriet ger 30mils initiell aktionsradie 28:an inga laddfördelar förrän efter en tripp på +50 mil - hur ofta kör du så långt med andrabilen?
Huyndai Ioniq 28kwh Litar man på Björn Nyland så är det bättre med det lilla batteriet. 38kwh är sämre på långresa för att den laddar så långsamt. Kan vara en kandidat. Plus för utseendet och verkar kunna lasta en del.
Med 28:an får du stanna och ladda kanske 2x25min mot 38:ans 1x50min, två snabba kaffe eller ett lunchstopp?
Varken 70kW (28) eller 50kW (38) är väl att betrakta som särskilt snabbt i laddväg idag.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Andrabil för 250k
Eller lägga till 50' till och få dubbelt så många kWh och appRydh skrev: ↑04 apr 2023 08:28Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.
För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!
//Peter
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107988205
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Andrabil för 250k
Finns massa eNiro på kvd.Tellus skrev: ↑04 apr 2023 17:38Eller lägga till 50' till och få dubbelt så många kWh och appRydh skrev: ↑04 apr 2023 08:28Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.
För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!
//Peter
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107988205
https://www.kvd.se/auktioner
De tenderar att gå för 250-300.
(Gick en för 168 igår, men den hade rullat 16k mil).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Andrabil för 250k
Huh! Vilken styggelse! Jämfört den är ju både i3 och Leaf ena riktiga skönheter !!
Eller lägga till 50' till och få dubbelt så många kWh och app
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107988205
-
- Inlägg: 5426
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Andrabil för 250k
Nu kanske den här andrabilen inte ska rulla så mkt i 90-120 km/h, men om man kollar på Björn Nylands kalkylark så har både Kia eNiro och e-Soul rätt mycket högre energiförbrukning i högre hastigheter jämfört med en original-Ioniq. Vilket man ju även kan förvänta sig av två stycken högbyggda Crossovers som eNiro/e-Soul...taliz skrev: ↑04 apr 2023 17:42Finns massa eNiro på kvd.Tellus skrev: ↑04 apr 2023 17:38Eller lägga till 50' till och få dubbelt så många kWh och appRydh skrev: ↑04 apr 2023 08:28Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.
För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!
//Peter
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107988205
https://www.kvd.se/auktioner
De tenderar att gå för 250-300.
(Gick en för 168 igår, men den hade rullat 16k mil).
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Andrabil för 250k
Instämmer. Vi har den t o m som enda bil med 3 barnstolar och överlever.Rydh skrev: ↑04 apr 2023 08:28Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.
För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!
//Peter
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Andrabil för 250k
Imponerande måste jag säga! Jag kanske måste söka för mitt ”behov” av lång räckvidd.Grimlos skrev: ↑04 apr 2023 23:53Instämmer. Vi har den t o m som enda bil med 3 barnstolar och överlever.Rydh skrev: ↑04 apr 2023 08:28Efter ett par år med Ioniq -28 innan teslan så skulle jag ändå hålla på den, en rakt över bra bil med vettiga utrymmen, snål förbrukning och förhållandevis snabb laddning den gången det behövs. Enda nackdelen är kanske att den inte har någon appstyrning till värme osv.
För 250' så kan man ju välja och vraka bland exemplaren!
//Peter
27,8 kWp solceller