Se upp för stora lösa däck på motorvägen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Se upp för stora lösa däck på motorvägen

Inlägg av SwedishAdvocate »

Gissa vad det var för bil som filmade... ;)

Kvinnan i Kia Soulen fick 'endast' "minor injuries" och "was able to walk away". Det framgår inte om det var en eldriven Soul...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Se upp för stora lösa däck på motorvägen

Inlägg av Bjelke »

Helt sjuk situation alltså! :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Se upp för stora lösa däck på motorvägen

Inlägg av Gargamel »

Sett den förut, men jävlar vilket hopp bilen gör.. ser ut att vara flera meter upp i luften.
Sedan kommer däcket bakifrån för att fortsätta "lite till" med att pajja bilen som flög.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Se upp för stora lösa däck på motorvägen

Inlägg av taliz »

Det där var ju ett helt hjul...
Annars ser man ju lösa lastbilsdäck titt som tätt.
Chaufförerna märker det ofta inte ens.
För en bil är det sällan ett jätteproblem, men inte kul om man kommer på hoj..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Se upp för stora lösa däck på motorvägen

Inlägg av NiklasTesla »

Bra att faktiskt varna nu när många byter från vinter till sommardäck (själv sätt flera gånger kring denna tid på året att det ligger hjul längs motorvägen och sedan bil stående i närheten med varningsblinkers)... Efterdra tack (för allas trivsel och säkerhet) samt MVH
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Se upp för stora lösa däck på motorvägen

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiklasTesla skrev: 03 apr 2023 11:15
Bra att faktiskt varna nu när många byter från vinter till sommardäck (själv sätt flera gånger kring denna tid på året att det ligger hjul längs motorvägen och sedan bil stående i närheten med varningsblinkers)... Efterdra tack (för allas trivsel och säkerhet) samt MVH
Tänkte mest att det var typ fascinerande att se vad som faktiskt kan hända. Kan inte minnas att jag sett något liknande innan...

Lite som en Michael Bay-film fast på riktigt... :?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Se upp för stora lösa däck på motorvägen

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 03 apr 2023 03:51
Det där var ju ett helt hjul...
Annars ser man ju lösa lastbilsdäck titt som tätt.
Chaufförerna märker det ofta inte ens.
För en bil är det sällan ett jätteproblem, men inte kul om man kommer på hoj..
Var på väg hem från jobbet typ nattetid en gång, så var så klart rätt bäckmörkt ute. Körde på en rätt glest trafikerad motorväg i Skåne. Långt fram ser jag hur en lastbil slår på varningsblinker. Antagligen så tändes lastbilens bromsljus också. Minns inte. Det här var typ ca 4 år sen eller ngt... Tror inte det var några bilar mellan mig och den lastbilen. Men lastbilen stannar inte utan fortsätter. Skulle väl ha saktat ner men gjorde inte det. Så jag kom körande i ca 110 km/h. Plötsligt med halvljuset på ser jag att det ligger ngt svart på vägbanan. Då var det så klart ett lastbilsdäck som hade exploderat. Det var första gången jag jag själv råkade ut för det här. Hade inte tänkt på det eller hört talas om det tidigare. Jag försökte väja men körde över en däckrest med de högra hjulen. Jag körde en gasdriven ~2012 VW Passat Kombi. Antagligen så slog fjädringen i botten. Det kändes som en rejäl 'kyss'. Men efteråt när jag stannade så kunde man inte se några skador på bilen. Det enda var ett svart märke lågt ner på bilen framtill. Men det gick att tvätta/putsa bort. Ett tag senare så uppstod det dock lacksläpp samt ett litet rostangrepp baktill runt bakluckeöppningen. Gissar att hela karossen hade flexat. Typ förenklat om man tänker sig ett mjölkpacket ifall man böjer på det. Blev orolig för att det skulle uppstå fler rostangrepp under plastsjoksstötfångarpartiet (eller vad det kallas) baktill. Dessutom hade den tyvärr gått rätt många mil. Garantin som gällde för motorskador hade t.ex. gått ut. Så jag sålde den bilen strax efteråt... Synd. Inte smart ur ekonomisk synvinkel... :cry:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar