Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av teslaponken »

Tja!

Funderat mkt kring elbilsladdning på balkan, ute på landet.

Är ju enda sättet om man ska ut till vischan. Just ställena jag tänker på har ca 100km till närmaste 11/22kw laddare enligt plugshare och även där är det oklart om dessa funkar. Ska man med bilen till en liten by står den dessutom ute i 38 graders värme så måste få till laddning i vanliga lantliga hus ute på Balkan.

- Min första fråga är: kommer medföljande schuko 230V Funka? Och skarvkabel känns som ett måste eftersom man ofta måste dra in sladden in i stugorna, 5-10m från bilen.

Har också räknat lite. Med adaptern och vanligt schuko 230V uttag kan man med Teslan ställa in hur många ampere som ska dras från eluttaget om jag förstått det. 6A verkar vara lägsta.

Vet ej hur säkringarna i husens elkontakter är ute på landet men bör vara antingen 10A eller 16A. Och då till 230V. Man kan ju via bilen ställa in om det ska dras 6A, 8A, 10A, 12A tex.

Om man ställer in 6A (lägsta) på ett 230V uttag äre ju 6X0,23 = ca 1.4Kw.

Så 1.4kwh per timme då.

En hårfön brukar ha effekt 1000W. Dvs om man har den på i en timme via eluttag drar den ju 1kwh.

Så: att ställa in Teslan att dra 6A från huset borde va ca 30-40% mer ström än en hårfön som står igång hela tiden. Vilket är rätt mkt. Men kanske något huset tolererar i 15-20 timmar?

Det borde alla hus klara flera timmar va?

Mycket räckviddstankar här. Tänker på en specifik resa där jag åker förbi Zlatibor. Där finns det 11kw laddare. Men kommer fram dit med 20-30% söderifrån. Sen måste jag vänta i denna stad i 2-3h (vet ej vad jag ska göra där?) bara för att få upp i 60-70% för att kunna åka ut till dessa isolerade ställen ca 100km bort. Då har man kanske 30-40% batteri kvar vid ankomst till dessa lantställen. Och är beroende av hemmaladd.

Så kom med era tankar :oops:
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av teslaponken »

Vill bara poängtera vad för typ av ställen jag menar. Där det kan vara 100km mellan såna här 11kw laddare, där 50% ofta står "ur funktion" eller "finns ej" när man kollar på plugshare :ugeek:
Rural areas
Rural areas
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av FinaFisken »

Ja, det ska väl funka. Jag laddar med 8A ibland 7A på vintrarna i en svensk gammal stuga. Men det krävs att bilen är inkopplad 16 av dygnets timmar om man vill kunna göra lite utflykter med bilen under tiden och lämna med 90% efter några dagar.

Spänningsfall kan nog vara en risk på landet, så en förlängningskabel med 2.5mm2 kablar kan nog vara bra.
Och att välja ett uttag nära elcentralen med få omkopplingar.
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av teslaponken »

FinaFisken skrev: 01 apr 2023 13:34
Ja, det ska väl funka. Jag laddar med 8A ibland 7A på vintrarna i en svensk gammal stuga. Men det krävs att bilen är inkopplad 16 av dygnets timmar om man vill kunna göra lite utflykter med bilen under tiden och lämna med 90% efter några dagar.

Spänningsfall kan nog vara en risk på landet, så en förlängningskabel med 2.5mm2 kablar kan nog vara bra.
Och att välja ett uttag nära elcentralen med få omkopplingar.
Inte tillräckligt teknisk för att förstå :ugeek:

Men jag tänker att det är ok bara man med säkerhet kan veta att man kan ordna 50% SoC innan avresa hemåt (mot närmsta 11kw laddare).
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av NiklasTesla »

teslaponken skrev: 01 apr 2023 13:18
Tja!

Funderat mkt kring elbilsladdning på balkan, ute på landet.

Är ju enda sättet om man ska ut till vischan. Just ställena jag tänker på har ca 100km till närmaste 11/22kw laddare enligt plugshare och även där är det oklart om dessa funkar. Ska man med bilen till en liten by står den dessutom ute i 38 graders värme så måste få till laddning i vanliga lantliga hus ute på Balkan.

- Min första fråga är: kommer medföljande schuko 230V Funka? Och skarvkabel känns som ett måste eftersom man ofta måste dra in sladden in i stugorna, 5-10m från bilen.

Har också räknat lite. Med adaptern och vanligt schuko 230V uttag kan man med Teslan ställa in hur många ampere som ska dras från eluttaget om jag förstått det. 6A verkar vara lägsta.

Vet ej hur säkringarna i husens elkontakter är ute på landet men bör vara antingen 10A eller 16A. Och då till 230V. Man kan ju via bilen ställa in om det ska dras 6A, 8A, 10A, 12A tex.

Om man ställer in 6A (lägsta) på ett 230V uttag äre ju 6X0,23 = ca 1.4Kw.

Så 1.4kwh per timme då.

En hårfön brukar ha effekt 1000W. Dvs om man har den på i en timme via eluttag drar den ju 1kwh.

Så: att ställa in Teslan att dra 6A från huset borde va ca 30-40% mer ström än en hårfön som står igång hela tiden. Vilket är rätt mkt. Men kanske något huset tolererar i 15-20 timmar?

Det borde alla hus klara flera timmar va?

Mycket räckviddstankar här. Tänker på en specifik resa där jag åker förbi Zlatibor. Där finns det 11kw laddare. Men kommer fram dit med 20-30% söderifrån. Sen måste jag vänta i denna stad i 2-3h (vet ej vad jag ska göra där?) bara för att få upp i 60-70% för att kunna åka ut till dessa isolerade ställen ca 100km bort. Då har man kanske 30-40% batteri kvar vid ankomst till dessa lantställen. Och är beroende av hemmaladd.

Så kom med era tankar :oops:
Ställ ned till 6amp så borde det gå finfint (själv gjort så när jag varit osäker på eldragning och det har gått bra hittills (ca 15000mil körde med Tesla).

Trevlig resa samt MVH
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av teslaponken »

Tänker också att 6A borde gå om inget annat är galet. Då får jag ändå ut hela 40% på 24h cirka i min MY

Enda som återstår är väl stickkontakten. Men den borde va kompatibel? Min mobilladdare har alltid funkat på balkan tex.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av FinaFisken »

teslaponken skrev: 01 apr 2023 13:57
FinaFisken skrev: 01 apr 2023 13:34
Spänningsfall kan nog vara en risk på landet, så en förlängningskabel med 2.5mm2 kablar kan nog vara bra.
Och att välja ett uttag nära elcentralen med få omkopplingar.
Inte tillräckligt teknisk för att förstå :ugeek:

Men jag tänker att det är ok bara man med säkerhet kan veta att man kan ordna 50% SoC innan avresa hemåt (mot närmsta 11kw laddare).
Bilen kanske inte vill ladda om det blir för mycket spänningsfall, dvs lägre än 230v i ledningen. Det är vanligare på landsbygden och blir värre om du har lång förlängningssladd och för tunn kabel. Det vanliga är 3x1.5 men ta gärna en 3x2.5 kabel istället. Det står skrivet på kabeln.

Bäst är väl att planera tillräcklig SoC för att ta dig till en 50+ kW på hemresan, men det är kanske inte möjligt? Blir lång väntan på 11kW....
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av Skogslasse »

Ser ut som om kusten på balkan har en hel del laddare men ska du till svärmor i den lilla byn Tbnjm så kan det vara knepigt. Tror att dom är lika civiliserade som vi med tre-fas uttag så en box med CCS i ena änden och en tre-fas i andra kan nog ge en bra trygghet Har ju prövats med framgång av en på detta forum
TMS 2020 nov
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av teslaponken »

FinaFisken skrev: 01 apr 2023 16:23
teslaponken skrev: 01 apr 2023 13:57
FinaFisken skrev: 01 apr 2023 13:34
Spänningsfall kan nog vara en risk på landet, så en förlängningskabel med 2.5mm2 kablar kan nog vara bra.
Och att välja ett uttag nära elcentralen med få omkopplingar.
Inte tillräckligt teknisk för att förstå :ugeek:

Men jag tänker att det är ok bara man med säkerhet kan veta att man kan ordna 50% SoC innan avresa hemåt (mot närmsta 11kw laddare).
Bilen kanske inte vill ladda om det blir för mycket spänningsfall, dvs lägre än 230v i ledningen. Det är vanligare på landsbygden och blir värre om du har lång förlängningssladd och för tunn kabel. Det vanliga är 3x1.5 men ta gärna en 3x2.5 kabel istället. Det står skrivet på kabeln.

Bäst är väl att planera tillräcklig SoC för att ta dig till en 50+ kW på hemresan, men det är kanske inte möjligt? Blir lång väntan på 11kW....

Går tyvärr inte.
Testa slå in Sutomore (MNE) till Bratunac (BIH). Kolla gärna vägen på plugshare. Är förvisso 382km, men de sista 250km är riktigt glesa på 11kw laddare. 50kw är uteslutet då det är långa omvägar och ej optimalt alls. Blir mer extra resväg än faktiskt tidsbesparing.

Kom ihåg att det är balkanvägar så 382km körning i 50km/h är nästan 8h körning. Ska man dessutom stå och ladda på 11kw laddare nångång efter 2-300km körning blir det rätt jäkla tröttsamt. Gå runt i nån by i flera timmar för att kunna resa vidare... :mrgreen:

Och de få laddarna som ofts finns, utspridda ca 100km emellan, är ofta ur funktion eller "existerar ej". Enligt plugshare iaf. Så vet ej riktigt om man ska våga sig ut på landet med batteribil. Även om man så gärna vill!

Vad gäller snabbladdare är det inga problem kustvägen kring kroatien. Där har tesla sina SUC och andra nätverk har 50kw+ laddare. Är de övriga länderna ffa i inlandet som strular...
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av pejvic »

teslaponken skrev: 01 apr 2023 13:18
Tja!

Funderat mkt kring elbilsladdning på balkan, ute på landet.

Är ju enda sättet om man ska ut till vischan. Just ställena jag tänker på har ca 100km till närmaste 11/22kw laddare enligt plugshare och även där är det oklart om dessa funkar. Ska man med bilen till en liten by står den dessutom ute i 38 graders värme så måste få till laddning i vanliga lantliga hus ute på Balkan.

- Min första fråga är: kommer medföljande schuko 230V Funka? Och skarvkabel känns som ett måste eftersom man ofta måste dra in sladden in i stugorna, 5-10m från bilen.

Har också räknat lite. Med adaptern och vanligt schuko 230V uttag kan man med Teslan ställa in hur många ampere som ska dras från eluttaget om jag förstått det. 6A verkar vara lägsta.

Vet ej hur säkringarna i husens elkontakter är ute på landet men bör vara antingen 10A eller 16A. Och då till 230V. Man kan ju via bilen ställa in om det ska dras 6A, 8A, 10A, 12A tex.

Om man ställer in 6A (lägsta) på ett 230V uttag äre ju 6X0,23 = ca 1.4Kw.

Så 1.4kwh per timme då.

En hårfön brukar ha effekt 1000W. Dvs om man har den på i en timme via eluttag drar den ju 1kwh.

Så: att ställa in Teslan att dra 6A från huset borde va ca 30-40% mer ström än en hårfön som står igång hela tiden. Vilket är rätt mkt. Men kanske något huset tolererar i 15-20 timmar?

Det borde alla hus klara flera timmar va?

Mycket räckviddstankar här. Tänker på en specifik resa där jag åker förbi Zlatibor. Där finns det 11kw laddare. Men kommer fram dit med 20-30% söderifrån. Sen måste jag vänta i denna stad i 2-3h (vet ej vad jag ska göra där?) bara för att få upp i 60-70% för att kunna åka ut till dessa isolerade ställen ca 100km bort. Då har man kanske 30-40% batteri kvar vid ankomst till dessa lantställen. Och är beroende av hemmaladd.

Så kom med era tankar :oops:
Tänk bara på att inte ha sladdvindor. Köp CE-certifierade 25m skarvkablar i Sverige. jag lägger dem ihoprullade under framstolarna. Där får de plats och tar inget utrymme från övrig packning. Var till fjällen nyligen men behövde aldrig använda dem.
De skall inte ligga ihoprullade i en vinda vid långvarig använding pga möjlig värmeutveckling.

I övrigt så är 1400W ingenting. alla hus klarar det. Säkringen går väl om det är överbelastning någonstans.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av nek0 »

Många hus på Balkan har 25-50A huvud säkringar. Mycket vanligt med 16A till schuko uttag.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av Hammar »

Köp en hon-kontakt och kabelstump, och lägg i bilen. Sen köper du en hankontakt i landet du är, om du behöver. Så kan du skruva ihop en adapter om det behövs.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av HenrikC »

Hammar skrev: 02 apr 2023 00:33
Köp en hon-kontakt och kabelstump, och lägg i bilen. Sen köper du en hankontakt i landet du är, om du behöver. Så kan du skruva ihop en adapter om det behövs.
Eftersom hela östeuropa har samma uttag som Sverige eller varianten med stift som nästan alla färdiga skarvsladdar också fungerar med så verkar det onödigt. Länder i Europa som har egna ideer ligger alla västerut: UK, Italien, Schweiz och Danmark.
Användarvisningsbild
Fat
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 20 maj 2021 10:48

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av Fat »

Funkar det att ladda med reseladdaren man får med tesla i Albaniens uttag?
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av teslaponken »

Vill bara tacka alla för mkt hjälpsam input.

Vad säger ni? ;)
Bra skarv?

https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-7818
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av Airlift »

teslaponken skrev: 02 apr 2023 12:44
Vill bara tacka alla för mkt hjälpsam input.

Vad säger ni? ;)
Bra skarv?

https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-7818
Nae. Det är en 1,5kvmm.


Denna är vettigare
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vanligt eluttag - byar i östeuropa

Inlägg av martinot »

Airlift skrev: 11 jun 2023 03:20

Denna har jag liggandes i frunken på Teslan. Känns som den är av bra kvalitet, och har inte haft problem med stora spänningsfall med den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar