Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Danne888
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Danne888 »

Nu gick det 1,75 från Linköping-Stockholm. Lite lägre hastighet och även lite varmare väder gjorde stor skillnad
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Om du utgår från 100% laddar batteri så kan du lita på att du kan köra upp minst 55kWh och om du är modig 57,5 kWh.

I ditt fall förbrukade du 46,8 kWh så du hade mycket riktigt >10 kWh kvar.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Kolbackx »

2S3XY skrev: 16 mar 2023 19:35
Ni som kört RWD ett tag, ångrar nu att ni inte köpte LR istället?

Känner ni bra kick i accelerationen och tillräcklig räckvidd?
Jag ångrar mig inte alls. Vi har även en M3P och jag var rädd att jag skulle uppleva bilen som olidligt slö men det gör jag verkligen inte, tvärtom känns den pigg. Jag saknar inte den extra prestandan överhuvudtaget. Självklart är det ingen busbil men det är inte så bilen ska användas. Omkörningar i landsvägsfart är inga som helst problem.

Räckvidden är fullt tillräcklig för våra behov. Resor på 30+ mil är sällsynta och även om jag skulle behöva köra långt så är Teslas laddnätverk så bra att ett extra laddstopp inte spelar någon roll.

Fyrhjulsdrift är överskattat, det har jag aldrig förstått varför det är så många som vill ha? Visst, den känns lite stabilare vid gaspådrag med fyrhjulsdrift, med bakhjulsdrift och blöt/hal vägbana finns en liten tendens till sladdrighet men det är marginellt. Framkomligheten är garanterat bättre med vår YRWD än med den fyrhjulsdrivna M3P i alla fall.

Bilen andas kvalitet, den är väl ihopskruvad och hyfsat tyst. Lite stötig men det löser man med en extra nackkudde. För pengarna är YRWD ett kap, ingen annan elbil jag testat kommer ens i närheten. Mervärdet för en LR är nästan noll för mig personligen.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av kenjon »

Och för mej är det precis tvärt om 😀
Jag skulle gärna vilja ha 100 kWh batteri för att minska laddstoppen. Och fyrhjulsdrift vid snö uppskattar jag.
Mej jag håller med dej om att RWD är grymt prisvärd!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Kolbackx »

kenjon skrev: 05 apr 2023 08:49
Och för mej är det precis tvärt om 😀
Jag skulle gärna vilja ha 100 kWh batteri för att minska laddstoppen. Och fyrhjulsdrift vid snö uppskattar jag.
Mej jag håller med dej om att RWD är grymt prisvärd!
Om pengar inte var en parameter skulle jag såklart också kunna tänka mig 100kWh batteri. :) Men vi kör som sagt sällan långt så det är inte viktigt. Jag jobbpendlar 2x8 mil motorväg (115 km/h) ett par gånger i veckan och hittills med temperaturer mellan -10 och +5 så ligger jag strax under 2 kWh/mil vilket jag är extremt nöjd med. Jag förbrukar ungefär 45% inklusive 9 timmar sentry på en sväng till jobbet under vinterhalvåret. Ska bli spännande att se sommarförbrukningen!
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av kenjon »

Runt 130 Wh/km skulle jag tro.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Kolbackx »

kenjon skrev: 05 apr 2023 09:15
Runt 130 Wh/km skulle jag tro.
Nja, inte med så mycket motorväg som jag kör. Om jag kommer under 160 så blir jag inte besviken. :)
Användarvisningsbild
Elverkibakluckan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 feb 2023 18:35

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Elverkibakluckan »

2S3XY skrev: 16 mar 2023 19:35
Ni som kört RWD ett tag, ångrar nu att ni inte köpte LR istället?

Känner ni bra kick i accelerationen och tillräcklig räckvidd?
Jag har kommit fram till att vi kör längre än räckvidden max 3-4 ggr per år och då kan jag utan problem ta omaket med att ha lite kortare räckvidd. Vad gäller kick i accelerationen så är den pigg så det räcker (kommer iofs från en seg-diesel), men då jag just nu kör en M3LR som lånebil medan SC fixar en lackskada på garanti så måste jag säga att den är nästan onödigt pigg, kul som fasen att dra på på torr väg, men det är sällan man behöver det extra tryck som finns utöver MYRWD.

Stabiliteten däremot är lite skillnad. Samma dag jag skulle lämna in bilen så hade det kommit massor med modd på vägen och när man då sätter farthållaren på 30kmh i stop-and-go-trafik fick jag bakhjulssläpp nästan vid varje start (även med Chill Mode) vilket kändes lite läskigt. Har varit ute i liknande (inte riktigt lika illa dock) väglag med M3LR som startat smidigt och hållit spår, så det är nog snarare fyrhjulsdriften än accelerationen / räckvidden som skulle kunna fälla avgörandet, men jag är oerhört nöjd med bilen. Utrymmet är fantastiskt och körställning och komfort långt mycket bättre än M3 enligt mig, tycker det känns som om man "klär på sig" M3an medan man sätter sig i MY..... -subjektivt förstås från en lätt överviktig och osmidig 50+gubbe. :-)
Model Y (RWD) 2023
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaqob »

Går det på något sätt att använda ABRP, eller Teslas ruttplanerare på datorn, med RWD? Teslas version saknar helt RWD, medans ABRP har två SR, men båda med fel batteristorlek. Jo, går givetvis att kompensera själv, men själva grejen med de tjänsterna är ju annars att de har så pass rätt.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av MY_piraya »

Denna är väl så nära man kommer: "Tesla Model Y 2022 Standard range (62 kWh): 19" Gemini Wheels "
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaqob »

IMG_0472.png
Nu är alla modeller i USA fyrhjulsdrivna, så har det väl inte varit tidigare..? Är detta något man ska tro kommer hända här med, eller brukar modellerna i usa och resten av världen skilja sig åt så?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

Jaqob skrev: 07 apr 2023 12:05
IMG_0472.png

Nu är alla modeller i USA fyrhjulsdrivna, så har det väl inte varit tidigare..? Är detta något man ska tro kommer hända här med, eller brukar modellerna i usa och resten av världen skilja sig åt så?
Så har det "nästan" alltid varit i USA. De levererade bara SR en väldigt kort period för ett par år sedan.
Dvs de har bara sålt AWD senaste åren.

Den som dom kallar bara Y där är den Texas-byggda med ett mindre batteripack(ca 69kwh, som också byggs i Texas med 4680-celler) men som fortfarande är AWD.
I EU och Kina säljs inte den varianten, här är det en RWD med ett kinesiskt 60kwh LFP-pack.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Jaqob »

Någon försökte en liten undersökning på FB, men blev inte särskilt mycket respons. Någon som tagit emot en kina-RWD nyligen, och när beställde ni i så fall? Motsatsen till bevis är inte bevis på motsatsen, men anekdotiskt känns det som att det levererats ganska få RWD på sistone.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av flipmac »

Jaqob skrev: 19 apr 2023 10:42
Någon försökte en liten undersökning på FB, men blev inte särskilt mycket respons. Någon som tagit emot en kina-RWD nyligen, och när beställde ni i så fall? Motsatsen till bevis är inte bevis på motsatsen, men anekdotiskt känns det som att det levererats ganska få RWD på sistone.
De från Kina levereras ju alltid från mitten av månad två varje kvartal fram till kvartalsslut. Jag beställde 13/1 och fick leverans 13/3. Nästa batch bör levereras från mitten av maj fram till och med sista juni. Håll i och håll ut och har du tur hinner du få en prissänkning innan leverans! ;)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av MY_piraya »

flipmac skrev: 19 apr 2023 10:59
Jaqob skrev: 19 apr 2023 10:42
Någon försökte en liten undersökning på FB, men blev inte särskilt mycket respons. Någon som tagit emot en kina-RWD nyligen, och när beställde ni i så fall? Motsatsen till bevis är inte bevis på motsatsen, men anekdotiskt känns det som att det levererats ganska få RWD på sistone.
De från Kina levereras ju alltid från mitten av månad två varje kvartal fram till kvartalsslut. Jag beställde 13/1 och fick leverans 13/3. Nästa batch bör levereras från mitten av maj fram till och med sista juni. Håll i och håll ut och har du tur hinner du få en prissänkning innan leverans! ;)
Intressant iakttagelse, då jag har est leveransdatum
19April ->1Maj
April 22–Maj 06 men det kanske skjuts till slutet av månaden ... :D :lol:
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av flipmac »

MY_piraya skrev: 19 apr 2023 12:47
flipmac skrev: 19 apr 2023 10:59
Jaqob skrev: 19 apr 2023 10:42
Någon försökte en liten undersökning på FB, men blev inte särskilt mycket respons. Någon som tagit emot en kina-RWD nyligen, och när beställde ni i så fall? Motsatsen till bevis är inte bevis på motsatsen, men anekdotiskt känns det som att det levererats ganska få RWD på sistone.
De från Kina levereras ju alltid från mitten av månad två varje kvartal fram till kvartalsslut. Jag beställde 13/1 och fick leverans 13/3. Nästa batch bör levereras från mitten av maj fram till och med sista juni. Håll i och håll ut och har du tur hinner du få en prissänkning innan leverans! ;)
Intressant iakttagelse, då jag har est leveransdatum
19April ->1Maj
April 22–Maj 06 men det kanske skjuts till slutet av månaden ... :D :lol:
Läs längre bak i denna och Väntrum model y tråden så ser du mönstret varje kvartal. :)
Men du kan ju se vilka fartyg som är på väg från Kina https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Promavent
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 feb 2023 17:10

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Promavent »

Har haft bilen drygt en månad nu och måste säga att jag är mycket nöjd.

Var lite orolig över fjädring då jag är väldigt noga med det. Men upplever den som bra, har inte stört mig på något. Då har jag ändå lite högre tryck i mina 19" fälgar, så komforten kan säkert bli lite bättre med normalt däcktryck.

Med 3 barn är utrymmet viktigt, och det är nästan perfekt utformat för mina behov. Både långt och brett i kupen. Samt rejält med utrymme för bagage både bak och fram👍(Jag hade Sharan innan, så jag var rejält bortskämd med utrymme)

Har satt på The New Aero fälgar och lagt på Ceramic Pro guldpaket, samt lite annat. Har åkt 2 långresor, varav en till Danmark. Inga problem med laddning och inget ångest😅

Måste nog erkänna att det är den bästa bil jag köpt med tanke på priset samt det billiga ägandet🙂
IMG_20230406_160559.jpg
MY RWD 2023 Vit/Svart beställd 21/1
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars :)
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Spid3r »

MY_piraya skrev: 19 apr 2023 12:47
flipmac skrev: 19 apr 2023 10:59
Jaqob skrev: 19 apr 2023 10:42
Någon försökte en liten undersökning på FB, men blev inte särskilt mycket respons. Någon som tagit emot en kina-RWD nyligen, och när beställde ni i så fall? Motsatsen till bevis är inte bevis på motsatsen, men anekdotiskt känns det som att det levererats ganska få RWD på sistone.
De från Kina levereras ju alltid från mitten av månad två varje kvartal fram till kvartalsslut. Jag beställde 13/1 och fick leverans 13/3. Nästa batch bör levereras från mitten av maj fram till och med sista juni. Håll i och håll ut och har du tur hinner du få en prissänkning innan leverans! ;)
Intressant iakttagelse, då jag har est leveransdatum
19April ->1Maj
April 22–Maj 06 men det kanske skjuts till slutet av månaden ... :D :lol:
Jag har fortsatt kvar 17 apr - 01 maj... men det hinner ju ändra sig...
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jalfa »

hade mitten av juni men nu till 14-28 maj. vit/vit. Beställde i Söndags fick VIN idag.
samax901
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 apr 2023 21:40

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av samax901 »

Har läst större delen av denna toppen-tråd. Velar mellan MY SR RWD och MY LR AWD.

Vår körprofil är:
- 90-95% av turer vi kör är 1-2 mil inne i stan eller 7+7 mil till sommarstugan (finns laddning där)
- 1 gång per år åker vi till Idre på sommaren (50+50 mil)
- 2-3 gånger per år åker vi Stockholm (25+25 mil)
- Kanske någon sväng till Idre/Sälen på vintern (50+50 mil)
- Lite spontana turer i Sverige på sommaren (hälsa på vänner i deras sommarstugor, åka till Öland/Skåne/Karlstad från Linköping), turer som inte har tidspress men kanske inte heller de bästa laddmöjligheter överallt

1. Jag tror SR RWD borde räcka bra för oss men har ingen erfarenhet av elbil sedan tidigare så jag velar. Kommentera gärna utifrån era erfarenheter!

2. Dessutom tänkte jag fråga om det finns någon sammanfattande beskrivning (på forumet av @AAKEE till exempel) av grundläggade för/nackdelar med de olika batteri-typerna som sitter i MY SR (LFP) vs MY LR (något med Nickel och Cobolt?). Har sett olika aspekter dyka upp på olika ställen och skulle gärna se en mer sammanfattande jämförelse.

3. En typisk vecka kör vi inte mycket. Kanske 10-20 mil (1+1 mil, 5-7 gånger i veckan). Jag har förstått att man bör ladda upp LFP-batteri till 100% någon gång i veckan för att bilens BMS ska kunna kalibrera estimeringar av batteri-kapacitet. Samtidigt är det nyttigare för batteriets livslängd att ha det laddat runt 55% eller mindre. Eftersom vi kör så lite en vanlig vecka betyder det att om vi laddar batteriet till 100% en gång i veckan så hinner det knappt ner till 50% förrän det är dags att ladda igen. Är detta något problem?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

samax901 skrev: 20 apr 2023 06:12
Har läst större delen av denna toppen-tråd. Velar mellan MY SR RWD och MY LR AWD.

Vår körprofil är:
- 90-95% av turer vi kör är 1-2 mil inne i stan eller 7+7 mil till sommarstugan (finns laddning där)
- 1 gång per år åker vi till Idre på sommaren (50+50 mil)
- 2-3 gånger per år åker vi Stockholm (25+25 mil)
- Kanske någon sväng till Idre/Sälen på vintern (50+50 mil)
- Lite spontana turer i Sverige på sommaren (hälsa på vänner i deras sommarstugor, åka till Öland/Skåne/Karlstad från Linköping), turer som inte har tidspress men kanske inte heller de bästa laddmöjligheter överallt

1. Jag tror SR RWD borde räcka bra för oss men har ingen erfarenhet av elbil sedan tidigare så jag velar. Kommentera gärna utifrån era erfarenheter!

2. Dessutom tänkte jag fråga om det finns någon sammanfattande beskrivning (på forumet av @AAKEE till exempel) av grundläggade för/nackdelar med de olika batteri-typerna som sitter i MY SR (LFP) vs MY LR (något med Nickel och Cobolt?). Har sett olika aspekter dyka upp på olika ställen och skulle gärna se en mer sammanfattande jämförelse.

3. En typisk vecka kör vi inte mycket. Kanske 10-20 mil (1+1 mil, 5-7 gånger i veckan). Jag har förstått att man bör ladda upp LFP-batteri till 100% någon gång i veckan för att bilens BMS ska kunna kalibrera estimeringar av batteri-kapacitet. Samtidigt är det nyttigare för batteriets livslängd att ha det laddat runt 55% eller mindre. Eftersom vi kör så lite en vanlig vecka betyder det att om vi laddar batteriet till 100% en gång i veckan så hinner det knappt ner till 50% förrän det är dags att ladda igen. Är detta något problem?
1. Kommer räcka fint! Vi ska åka 700 mil i södra Europa med vår.
2. LFP är supertåliga för laddcykler och säkra, men sämre laddprestanda i kyla. BMS kan ha svårare att hålla kolla på faktisk kapacitet. Se till att ladda till 100% en gång/vecka.
3. Laddar 100% när jag laddar, men kopplar bara in den när jag behöver. Funkar utmärkt. Kör bara 5-10 mil/vecka.

Ni behöver ingen LR.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Liqwid78 »

Promavent skrev: 19 apr 2023 19:31
Har haft bilen drygt en månad nu och måste säga att jag är mycket nöjd.

Var lite orolig över fjädring då jag är väldigt noga med det. Men upplever den som bra, har inte stört mig på något. Då har jag ändå lite högre tryck i mina 19" fälgar, så komforten kan säkert bli lite bättre med normalt däcktryck.

Med 3 barn är utrymmet viktigt, och det är nästan perfekt utformat för mina behov. Både långt och brett i kupen. Samt rejält med utrymme för bagage både bak och fram👍(Jag hade Sharan innan, så jag var rejält bortskämd med utrymme)

Har satt på The New Aero fälgar och lagt på Ceramic Pro guldpaket, samt lite annat. Har åkt 2 långresor, varav en till Danmark. Inga problem med laddning och inget ångest😅

Måste nog erkänna att det är den bästa bil jag köpt med tanke på priset samt det billiga ägandet🙂

IMG_20230406_160559.jpg
Fin. Jag har samma konfiguration samt fälgar. Jag undrar om filmen på ljusen. Hur påverkas beskyllningen på kvällen av det vs normalt?
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av AAKEE »

samax901 skrev: 20 apr 2023 06:12

1. Jag tror SR RWD borde räcka bra för oss men har ingen erfarenhet av elbil sedan tidigare så jag velar. Kommentera gärna utifrån era erfarenheter!
Superchargernätverket står tätt nog och det kommer hela tiden nya laddare av nåde SuC och annat, så har man inte speciella behov går det med en ”SR”.
Ska man dra släp längre sträckor i kyla rekommenderas nog LR.

samax901 skrev: 20 apr 2023 06:12
2. Dessutom tänkte jag fråga om det finns någon sammanfattande beskrivning (på forumet av @AAKEE till exempel) av grundläggade för/nackdelar med de olika batteri-typerna som sitter i MY SR (LFP) vs MY LR (något med Nickel och Cobolt?). Har sett olika aspekter dyka upp på olika ställen och skulle gärna se en mer sammanfattande jämförelse.
LFP påverkas mer av kyla, vintertid kan det göra skillnad.

LFP är som redan skrivits, relativt okänsliga för stora cykler. De håller alltså tusentals cykler som är 100% - 0% och de passar därför bra på bilar med mindre batterier som därför behöver göra större cykler.

samax901 skrev: 20 apr 2023 06:12
3. det att om vi laddar batteriet till 100% en gång i veckan så hinner det knappt ner till 50% förrän det är dags att ladda igen. Är detta något problem?
Inget problem.

Man behöver inte fundera på batterifrågan, batterierna kommer hålla de åtta åren bilen har garanti och sannolikt ett bra tag till.

Valet av bil behöver inte göras pga att en batterisort skulle vara sämre etc.

Välj bilen utifrån räckviddsbehov eller andra önskemål, inte batteriet i sig.

Detta är viktigt att förstå:

-Tänk dock på att ”normal räckvidd” en vanlig dag är 2/3 av WLTP, inte mer än så.
-Tänk att räckvidden kalla vinterdagar är 1/2 WLTP, inte mer.
(WLTP har alltså inte mycket med verklig körning att göra.)

Tänk också på att om du räknar fram tex 20 mil räckvidd vintertid och det ligger laddare med cirka 10 mils mellanrum kanske du tvingas ladda redan efter 10 mil för att det kanske blir för styvt eller för liten marginal för att tordas/kunna åka precis alla 20 milen.

Beroende på hur länge du har bilen, räkna med att tappa ca 10% efter 4 år, vilket ju kortar även den praktiska räckvidden märkbart. (Ca 5% försvinner första året, men det märks kanske inte så mycket då. Man är inte rutinerad och stretchar kanske inte räckvidden heller)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Unia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Unia »

Promavent
Har satt på The New Aero fälgar och lagt på Ceramic Pro guldpaket
Vad kostar en uppsättning The New Aero fälgar? Har du dimmat framljusen?
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 255
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av MY_piraya »

man kan även hyra (ICE)bil ganska många vinterveckor för prisskillnaden ... :)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Skriv svar