Förmånsvärde och Autoplan

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
teslanisse
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2023 19:32

Förmånsvärde och Autoplan

Inlägg av teslanisse »

Jag har en Model Y som tjänstebil, köpt när den var som dyrast december 2022.
Nu har Autoplan beräknat förmånsvärdet på denna enligt
Nybilspris Y 2022 + högre pris Y i december + extrautrustning.
För mig 719900 + 49090 + extrautrustning.

Autoplan argumenterar att
Vi beräknar förmånsvärdet enligt överenskommelser från skatteverket. Enligt deras direktiv ska mellanskillnaden av nybilspriset i offerten och nybilspriset hos skatteverket förmånsbeskattas som extrautrustning, precis som vi har gjort i detta fall. Vi kan inte bevisa att en prishöjning skett från modellen, det är bilhandlaren som talar om för oss och bevisar vilken bil som levererats. Skatteverket gör ingen vidare kontroll om bilhandlaren inte skickar bevis på prishöjning.

Jag argumenterar att i detta fall har en prisökning skett som är bevisad och lutar mig mot denna skrivning (markerat i bold nedan) från skatteverkets hemsida:
Nybilspriset inkluderar extrautrustning
Nybilspriset i billistorna representerar priset för bilmodellen med den utrustning som den saluförs med. Om en bilmodell saluförs till ett pris som avviker från det i billistan angivna nybilspriset får skillnaden i pris anses vara att hänföra till extrautrustning, såvida det inte är helt klarlagt att en prishöjning skett för bilmodellen sedan dess nybilspriset fastställts. Skillnadsbelopp som avser extrautrustning ska tillsammans med priset för eventuellt ytterligare tillval av extrautrustning läggas till det i billistan fastställda nybilspriset för bilmodellen.


Är det någon som har haft en liknande diskussion med Autoplan och lyckats?
Användarvisningsbild
teslanisse
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 mar 2023 19:32

Re: Förmånsvärde och Autoplan

Inlägg av teslanisse »

Någon som inte fått högre nybilspris som extrautrustning i förmånsvärdet?

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Skriv svar