Låg laddeffekt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Låg laddeffekt

Inlägg av Niklas Z »

Jag har nyss kört Uppsala – Leipzig och blivit lite fundersam över förvärmningen och laddeffekten. Första stoppet var i Jönköping, knappt 40 mil efter starten. SuC hade varit vald som mål i navin under 20 mil innan laddning. Trots det började bilen värma batteriet efter att vi anslutit laddkabeln och jag såg aldrig mer än 230 kW i appen. Det var förvisso lite kallt, bara någon enstaka plusgrad, men bilen hade gott om tid att förkonditionera batteriet.
Vi övernattade i Skåne och laddade under natten och då var det inga konstigheter naturligtvis, men dag två, laddade vi i Herzsprung och där upprepades erfarenheten från Jönköping. Bilen började med att värma batteriet efter att ha anslutit, trots 14 mil autobahn och SuC-stationen vald i navigatorn. Vi fick inte mer än drygt 220 kW.
Det var inte bara den maximala effekten som var lägre än vanligt, utan även högre upp i SoC var effekten lägre än vad jag är van vid hos min bil (M3LR med Panasonic-batteri) och det gällde både i Jönköping och Herzsprung. I och för sig hade båda stationerna hög beläggning, runt 75 %, men det var inte fullt. Dessutom visade appen att bilen av och till värmde batteriet även vid högre SoC.
Jag har inte snabbladdat alls under sedan början av oktober, så jag funderar om bilen bara har svårt att få upp batteritemperaturen vintertid, eller om någon uppdatering av programvaran ändrat saker och ting.

Samtidigt är det ju lite av ett i-landsproblem. Trots den lägre laddeffekten hade bilen alltid laddat mer än tillräckligt innan vi var klara, så jag har inte väntat en sekund på bilen under laddning, trots en färd på 134 mil, till helt övervägande del på motorväg i 120-130 km/h. Trots vädret, med temperaturer strax över fryspunkten, en hel del regn och snöfall, så har bilen bara dragit drygt 1,8 kWh/mil. Då har jag ändå haft vinterdäck med fälgar som inte är lika aerodynamiska som originalhjulen.
Med andra ord är det svårt att klaga på förbrukningen och räckvidden. Egentligen är ju laddningen mer än tillräckligt snabb, men jag är som sagt van vid ännu snabbare laddning under högre utomhustemperaturer, vilket föranlett min fundering.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

Du skrev inte vilken SOC du hade när du kopplade i?

Temperaturen ute lär i sig inte göra någon skillnad, jag har då sett 258-259kWh i rangen -10 till -20 flera ggr. (M3P 2021 med ”nya” Panasonicbatteriet som principiellt laddar lite saktare än ditt Panasonic).

Jag har Scan My Tesla med batteritemperaturen synlig, och jag har inte vart med om att batteriet inte förvärms med början i god tid.

Batteriet brukar värmas i början på en SuC även om batteriet är förvärmt innan.
För en SuC V3 brukar jag se batteritemp 48C innan ikoppling och batterivärmen går till ca 58C, sedan kyler bilen bstteriet för att hålla 58C.

Någon bugg?
Visade navigeringen navigering via SuC?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Niklas Z »

SoC var under 10 %. SuC stationen var vald som mål i navigatorn.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 02 apr 2023 10:24
SoC var under 10 %. SuC stationen var vald som mål i navigatorn.
Märkligt, det var precis lika vid bägge tillfällen?

Hur långt har bilen gått, hur laddar du normalt (vilken SOC?)

När hade du sista normala laddningen?
Vilken version på mjukvaran? (Tesla har ju ändrar en hel del kring förvärmning i mjukvaran tidigare…)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det var samma båda gångerna. Bilen har gått 5700 mil. Jag brukar hålla mig under 55 % till vardags.
Innan jag åkte från Uppsala laddade jag till 100 %, men det var första gången jag laddade fullt på flera månader, kanske nästan ett halvår.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av NiklasTesla »

Niklas Z skrev: 02 apr 2023 08:42
Jag har nyss kört Uppsala – Leipzig och blivit lite fundersam över förvärmningen och laddeffekten. Första stoppet var i Jönköping, knappt 40 mil efter starten. SuC hade varit vald som mål i navin under 20 mil innan laddning. Trots det började bilen värma batteriet efter att vi anslutit laddkabeln och jag såg aldrig mer än 230 kW i appen. Det var förvisso lite kallt, bara någon enstaka plusgrad, men bilen hade gott om tid att förkonditionera batteriet.
Vi övernattade i Skåne och laddade under natten och då var det inga konstigheter naturligtvis, men dag två, laddade vi i Herzsprung och där upprepades erfarenheten från Jönköping. Bilen började med att värma batteriet efter att ha anslutit, trots 14 mil autobahn och SuC-stationen vald i navigatorn. Vi fick inte mer än drygt 220 kW.
Det var inte bara den maximala effekten som var lägre än vanligt, utan även högre upp i SoC var effekten lägre än vad jag är van vid hos min bil (M3LR med Panasonic-batteri) och det gällde både i Jönköping och Herzsprung. I och för sig hade båda stationerna hög beläggning, runt 75 %, men det var inte fullt. Dessutom visade appen att bilen av och till värmde batteriet även vid högre SoC.
Jag har inte snabbladdat alls under sedan början av oktober, så jag funderar om bilen bara har svårt att få upp batteritemperaturen vintertid, eller om någon uppdatering av programvaran ändrat saker och ting.

Samtidigt är det ju lite av ett i-landsproblem. Trots den lägre laddeffekten hade bilen alltid laddat mer än tillräckligt innan vi var klara, så jag har inte väntat en sekund på bilen under laddning, trots en färd på 134 mil, till helt övervägande del på motorväg i 120-130 km/h. Trots vädret, med temperaturer strax över fryspunkten, en hel del regn och snöfall, så har bilen bara dragit drygt 1,8 kWh/mil. Då har jag ändå haft vinterdäck med fälgar som inte är lika aerodynamiska som originalhjulen.
Med andra ord är det svårt att klaga på förbrukningen och räckvidden. Egentligen är ju laddningen mer än tillräckligt snabb, men jag är som sagt van vid ännu snabbare laddning under högre utomhustemperaturer, vilket föranlett min fundering.
Temp som mest troligtvis gör att du inte får högre laddhastighet.

MVH
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

NiklasTesla skrev: 02 apr 2023 22:34

Temp som mest troligtvis gör att du inte får högre laddhastighet.

MVH
Jag tror ju inte det. Alltså inte ytterluftstemp.

Jag har laddat SuC i 258-260kWh (full 250kWh plus 8kWh batterivärme) i -10 till -20C flertalet ggr.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av NiklasTesla »

AAKEE skrev: 03 apr 2023 00:11
NiklasTesla skrev: 02 apr 2023 22:34

Temp som mest troligtvis gör att du inte får högre laddhastighet.

MVH
Jag tror ju inte det. Alltså inte ytterluftstemp.

Jag har laddat SuC i 258-260kWh (full 250kWh plus 8kWh batterivärme) i -10 till -20C flertalet ggr.
Beror på värmen i pack (vilket kan påverkas av ytter temp men såklart även av körning innan mm).

Har även varit med om minskad SuC effekt när många fordon laddat samtidigt.

Flera saker som påverkar peak laddeffekt hos SuC men tror minst på att det är något trasigt med bilen.

MVH
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

NiklasTesla skrev: 03 apr 2023 11:12

Beror på värmen i pack (vilket kan påverkas av ytter temp men såklart även av körning innan mm).

Har även varit med om minskad SuC effekt när många fordon laddat samtidigt.

Flera saker som påverkar peak laddeffekt hos SuC men tror minst på att det är något trasigt med bilen.

MVH
Japp, solklart att låg tempereratur i packet skulle påverka laddeffekten. Jag har dock ca 50 SuC-sessioner alla med Scan my tesla inkopplat och jag har aldrig vart med om att bilen inte värmt batteriet till samma temperatur.
Sedan i höstas någon gång har Tesla justerat förvärmningen så att V1/V2 inte värmer lika högt som V3.
V3 (och alla SuC-sessioner före den förändringen) har värmt batteriet till 48C. Min bil når 48C oavsett utetemp, har koll på loggar till -20C i vart fall.
Sedan förändringen ligger V2 på runt 40 grader, minns inte riktigt, kan vara 38 eller 42C också (har loggar på det så det kan kollas).

Om inget buggar i systemet kommer i vart fall min bil förvärma batteriet till 48C inför varje SuC (jag förvärmer alltid fullt så länge det är möjligt).
Det är ingen skillnad på temperaturen i batteriet för mig mitt i sommaren eller mitt i vintern, enda skillnaden är att det krävs mycket förvärmning vintertid när värmepumpen kylt batteriet och sommartid krävs nästan ingen om det är +30C ute och man kör fort längs motorväg, celltempen kan vara 35-40C då, så det är inte mycket värme som krävs.

Eftersom OP inte har någon koll på temperaturen på batteriet så får vi nog gissa att det var förvärmt okey.
Mest sannolikt borde vara själva SuC-stationen som inte hade mer att kräma på med?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 03 apr 2023 12:16
Mest sannolikt borde vara själva SuC-stationen som inte hade mer att kräma på med?
Det skulle jag också tro är orsaken, det är nog många SuC som inte klarar av full effekt till alla stolpar när det är >75% beläggning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Niklas Z »

Nu laddar jag vid Herzsprung igen. Denna gång förvärmde bilen mycket längre innan ankomst. Dessutom är beläggningen på stationen låg, bara tre av 18 laddare upptagna. Ingen indikation i appen att bilen värmer från laddstolpen.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 07 apr 2023 18:19
Nu laddar jag vid Herzsprung igen. Denna gång förvärmde bilen mycket längre innan ankomst. Dessutom är beläggningen på stationen låg, bara tre av 18 laddare upptagna. Ingen indikation i appen att bilen värmer från laddstolpen.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Precis, när du läser 259kW är laddningen troligen uppe i 250kW (den brukar pricka rätt precis).
Resten är batteriförvärmning, kupevärme etc.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 07 apr 2023 23:43
Niklas Z skrev: 07 apr 2023 18:19
Nu laddar jag vid Herzsprung igen. Denna gång förvärmde bilen mycket längre innan ankomst. Dessutom är beläggningen på stationen låg, bara tre av 18 laddare upptagna. Ingen indikation i appen att bilen värmer från laddstolpen.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Precis, när du läser 259kW är laddningen troligen uppe i 250kW (den brukar pricka rätt precis).
Resten är batteriförvärmning, kupevärme etc.
Till skillnad från förra helgen visade inte appen någon värmning under stört delen av laddningen. Först vid 94 % SoC tändes de tre orangea ormarna.
Vi satt inte i bilen och hade ingen kupévärme på.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 08 apr 2023 07:31
AAKEE skrev: 07 apr 2023 23:43
Niklas Z skrev: 07 apr 2023 18:19
Nu laddar jag vid Herzsprung igen. Denna gång förvärmde bilen mycket längre innan ankomst. Dessutom är beläggningen på stationen låg, bara tre av 18 laddare upptagna. Ingen indikation i appen att bilen värmer från laddstolpen.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Precis, när du läser 259kW är laddningen troligen uppe i 250kW (den brukar pricka rätt precis).
Resten är batteriförvärmning, kupevärme etc.
Till skillnad från förra helgen visade inte appen någon värmning under stört delen av laddningen. Först vid 94 % SoC tändes de tre orangea ormarna.
Vi satt inte i bilen och hade ingen kupévärme på.
Jag skulle inte lita på appen för det.
Alla gånger jag har laddat har laddat har bilen värmt i början på laddningen och kylt i slutet.

Jag använder scan my tesla som får canbusdata och som sänds OTA via teslalogger och till slut hamnar hemma hos mig.

Laddningen toppar 250 kW, säg att det loggats toppvärde 250.71 kW eller ngt, detta trots att jag läst 257-261 kW i bilen. Resterande är det bilen gör, batterivärme från motorer, värmepump etc.

Teslas max laddeffekt på 250kW verkar vara precis det.
Kan återkomma med en bild på en logg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Niklas Z »

Det är ju egentligen mest av nördighetsskäl det är intressant. Jag åkte hemifrån Uppsala fredag 31/3, strax före 14.00. Stannade för att äta kvällsmat i Jönköping och lät bilen ladda under tiden. Bilen klar före oss. Övernattade i Löddeköpinge och bilen laddade medan vi var på hotellet. Nästa laddstopp vid Herzsprung, medan vi åt kvällsmat. Därefter har laddning skett vid AC-stolpar i Sachsen, medan bilen ändå stått parkerad. I går kväll laddning vid Herzsprung medan vi åt kvällsmat.
Har kört över 220 mil utan att vänta en sekund för laddning. Hade inte varit enklare med bensin eller dieselbil. Inget nytt förvisso. Så har det varit på tidigare resor också, men ändå trevligt att notera.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3623
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Tellus »

Har bilen många mil och mycket DC laddning så kanske laddhastigheten börjat begränsas
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Niklas Z »

Tellus skrev: 08 apr 2023 09:15
Har bilen många mil och mycket DC laddning så kanske laddhastigheten börjat begränsas
Bilen har nu gått 5800 mil. Hur mycket DC-laddning den fått har jag ingen vidare koll på, men säg 100 ggr.
Dock laddade ju bilen som den ska i går, så jag tror inte den är begränsad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 08 apr 2023 09:15
Har bilen många mil och mycket DC laddning så kanske laddhastigheten börjat begränsas
Vi clearade det rätt tidigt i tråden, det lär inte ha med saken att göra. ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Bengt-re »

10kW i diff i peekeffekt gör väldigt lite för laddtiden nu när vi ligger på så här höga nivåer. 10kW när man pratade under 50kW hade märkbar inverkan. Men mellan 240 och 250.... ehhh.. värt att bry sig om?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3276
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Niklas Z »

Bengt-re skrev: 08 apr 2023 13:16
10kW i diff i peekeffekt gör väldigt lite för laddtiden nu när vi ligger på så här höga nivåer. 10kW när man pratade under 50kW hade märkbar inverkan. Men mellan 240 och 250.... ehhh.. värt att bry sig om?
Håller med om att det har mycket liten praktisk betydelse och som jag skrivit ovan så har jag inte behövt vänta en sekund på bilen medan den laddar. Tvärtom är har laddhastigheten varit mer än tillräcklig. Jag var bara förvånad över att den var lägre än vanligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Bengt-re »

Niklas Z skrev: 08 apr 2023 13:23
Bengt-re skrev: 08 apr 2023 13:16
10kW i diff i peekeffekt gör väldigt lite för laddtiden nu när vi ligger på så här höga nivåer. 10kW när man pratade under 50kW hade märkbar inverkan. Men mellan 240 och 250.... ehhh.. värt att bry sig om?
Håller med om att det har mycket liten praktisk betydelse och som jag skrivit ovan så har jag inte behövt vänta en sekund på bilen medan den laddar. Tvärtom är har laddhastigheten varit mer än tillräcklig. Jag var bara förvånad över att den var lägre än vanligt.
Det är ändå en rätt härlig utveckling sedan Kewet!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3623
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 08 apr 2023 12:39
Tellus skrev: 08 apr 2023 09:15
Har bilen många mil och mycket DC laddning så kanske laddhastigheten börjat begränsas
Vi clearade det rätt tidigt i tråden, det lär inte ha med saken att göra. ;)
Fick se det sen.
Men kan vara bra att veta att det kan bero på det om någon laddat mycket DC, kanske blir aktuellt nu när 3orna börjar bli äldre.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 08 apr 2023 17:36
AAKEE skrev: 08 apr 2023 12:39
Tellus skrev: 08 apr 2023 09:15
Har bilen många mil och mycket DC laddning så kanske laddhastigheten börjat begränsas
Vi clearade det rätt tidigt i tråden, det lär inte ha med saken att göra. ;)
Fick se det sen.
Men kan vara bra att veta att det kan bero på det om någon laddat mycket DC, kanske blir aktuellt nu när 3orna börjar bli äldre.
Det var därför jag ställde frågan tidigare! Great mindes tänker lika ?

L*c*s L på facebook / model 3 sverige har “knäckt” sitt M3P-batteri efter 23600mil, 85% DC-laddning/ 55.000kWh Supercharging (Scan My Tesla-dump fanns på det).
Det var tydligen celler som gett upp i den bilen, men Supercharging fungerade som vanligt enligt L*c*s tills batteriet gav upp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av Nogo »

Vad är det som gör att cellerna går sönder? Värmen?

Går det att laga eller koppla bort dem?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Låg laddeffekt

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev: 08 apr 2023 19:42
Vad är det som gör att cellerna går sönder? Värmen?

Går det att laga eller koppla bort dem?
När det gäller snabbladdning är det lithium plating som är problemet.

Lithium plating ger i slutändan kortslutning i cellen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar