Låg laddeffekt
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3279
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Låg laddeffekt
Jag har nyss kört Uppsala – Leipzig och blivit lite fundersam över förvärmningen och laddeffekten. Första stoppet var i Jönköping, knappt 40 mil efter starten. SuC hade varit vald som mål i navin under 20 mil innan laddning. Trots det började bilen värma batteriet efter att vi anslutit laddkabeln och jag såg aldrig mer än 230 kW i appen. Det var förvisso lite kallt, bara någon enstaka plusgrad, men bilen hade gott om tid att förkonditionera batteriet.
Vi övernattade i Skåne och laddade under natten och då var det inga konstigheter naturligtvis, men dag två, laddade vi i Herzsprung och där upprepades erfarenheten från Jönköping. Bilen började med att värma batteriet efter att ha anslutit, trots 14 mil autobahn och SuC-stationen vald i navigatorn. Vi fick inte mer än drygt 220 kW.
Det var inte bara den maximala effekten som var lägre än vanligt, utan även högre upp i SoC var effekten lägre än vad jag är van vid hos min bil (M3LR med Panasonic-batteri) och det gällde både i Jönköping och Herzsprung. I och för sig hade båda stationerna hög beläggning, runt 75 %, men det var inte fullt. Dessutom visade appen att bilen av och till värmde batteriet även vid högre SoC.
Jag har inte snabbladdat alls under sedan början av oktober, så jag funderar om bilen bara har svårt att få upp batteritemperaturen vintertid, eller om någon uppdatering av programvaran ändrat saker och ting.
Samtidigt är det ju lite av ett i-landsproblem. Trots den lägre laddeffekten hade bilen alltid laddat mer än tillräckligt innan vi var klara, så jag har inte väntat en sekund på bilen under laddning, trots en färd på 134 mil, till helt övervägande del på motorväg i 120-130 km/h. Trots vädret, med temperaturer strax över fryspunkten, en hel del regn och snöfall, så har bilen bara dragit drygt 1,8 kWh/mil. Då har jag ändå haft vinterdäck med fälgar som inte är lika aerodynamiska som originalhjulen.
Med andra ord är det svårt att klaga på förbrukningen och räckvidden. Egentligen är ju laddningen mer än tillräckligt snabb, men jag är som sagt van vid ännu snabbare laddning under högre utomhustemperaturer, vilket föranlett min fundering.
Vi övernattade i Skåne och laddade under natten och då var det inga konstigheter naturligtvis, men dag två, laddade vi i Herzsprung och där upprepades erfarenheten från Jönköping. Bilen började med att värma batteriet efter att ha anslutit, trots 14 mil autobahn och SuC-stationen vald i navigatorn. Vi fick inte mer än drygt 220 kW.
Det var inte bara den maximala effekten som var lägre än vanligt, utan även högre upp i SoC var effekten lägre än vad jag är van vid hos min bil (M3LR med Panasonic-batteri) och det gällde både i Jönköping och Herzsprung. I och för sig hade båda stationerna hög beläggning, runt 75 %, men det var inte fullt. Dessutom visade appen att bilen av och till värmde batteriet även vid högre SoC.
Jag har inte snabbladdat alls under sedan början av oktober, så jag funderar om bilen bara har svårt att få upp batteritemperaturen vintertid, eller om någon uppdatering av programvaran ändrat saker och ting.
Samtidigt är det ju lite av ett i-landsproblem. Trots den lägre laddeffekten hade bilen alltid laddat mer än tillräckligt innan vi var klara, så jag har inte väntat en sekund på bilen under laddning, trots en färd på 134 mil, till helt övervägande del på motorväg i 120-130 km/h. Trots vädret, med temperaturer strax över fryspunkten, en hel del regn och snöfall, så har bilen bara dragit drygt 1,8 kWh/mil. Då har jag ändå haft vinterdäck med fälgar som inte är lika aerodynamiska som originalhjulen.
Med andra ord är det svårt att klaga på förbrukningen och räckvidden. Egentligen är ju laddningen mer än tillräckligt snabb, men jag är som sagt van vid ännu snabbare laddning under högre utomhustemperaturer, vilket föranlett min fundering.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Låg laddeffekt
Du skrev inte vilken SOC du hade när du kopplade i?
Temperaturen ute lär i sig inte göra någon skillnad, jag har då sett 258-259kWh i rangen -10 till -20 flera ggr. (M3P 2021 med ”nya” Panasonicbatteriet som principiellt laddar lite saktare än ditt Panasonic).
Jag har Scan My Tesla med batteritemperaturen synlig, och jag har inte vart med om att batteriet inte förvärms med början i god tid.
Batteriet brukar värmas i början på en SuC även om batteriet är förvärmt innan.
För en SuC V3 brukar jag se batteritemp 48C innan ikoppling och batterivärmen går till ca 58C, sedan kyler bilen bstteriet för att hålla 58C.
Någon bugg?
Visade navigeringen navigering via SuC?
Temperaturen ute lär i sig inte göra någon skillnad, jag har då sett 258-259kWh i rangen -10 till -20 flera ggr. (M3P 2021 med ”nya” Panasonicbatteriet som principiellt laddar lite saktare än ditt Panasonic).
Jag har Scan My Tesla med batteritemperaturen synlig, och jag har inte vart med om att batteriet inte förvärms med början i god tid.
Batteriet brukar värmas i början på en SuC även om batteriet är förvärmt innan.
För en SuC V3 brukar jag se batteritemp 48C innan ikoppling och batterivärmen går till ca 58C, sedan kyler bilen bstteriet för att hålla 58C.
Någon bugg?
Visade navigeringen navigering via SuC?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3279
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Låg laddeffekt
SoC var under 10 %. SuC stationen var vald som mål i navigatorn.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Låg laddeffekt
Märkligt, det var precis lika vid bägge tillfällen?
Hur långt har bilen gått, hur laddar du normalt (vilken SOC?)
När hade du sista normala laddningen?
Vilken version på mjukvaran? (Tesla har ju ändrar en hel del kring förvärmning i mjukvaran tidigare…)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3279
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Låg laddeffekt
Ja, det var samma båda gångerna. Bilen har gått 5700 mil. Jag brukar hålla mig under 55 % till vardags.
Innan jag åkte från Uppsala laddade jag till 100 %, men det var första gången jag laddade fullt på flera månader, kanske nästan ett halvår.
Innan jag åkte från Uppsala laddade jag till 100 %, men det var första gången jag laddade fullt på flera månader, kanske nästan ett halvår.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Låg laddeffekt
Temp som mest troligtvis gör att du inte får högre laddhastighet.Niklas Z skrev: ↑02 apr 2023 08:42Jag har nyss kört Uppsala – Leipzig och blivit lite fundersam över förvärmningen och laddeffekten. Första stoppet var i Jönköping, knappt 40 mil efter starten. SuC hade varit vald som mål i navin under 20 mil innan laddning. Trots det började bilen värma batteriet efter att vi anslutit laddkabeln och jag såg aldrig mer än 230 kW i appen. Det var förvisso lite kallt, bara någon enstaka plusgrad, men bilen hade gott om tid att förkonditionera batteriet.
Vi övernattade i Skåne och laddade under natten och då var det inga konstigheter naturligtvis, men dag två, laddade vi i Herzsprung och där upprepades erfarenheten från Jönköping. Bilen började med att värma batteriet efter att ha anslutit, trots 14 mil autobahn och SuC-stationen vald i navigatorn. Vi fick inte mer än drygt 220 kW.
Det var inte bara den maximala effekten som var lägre än vanligt, utan även högre upp i SoC var effekten lägre än vad jag är van vid hos min bil (M3LR med Panasonic-batteri) och det gällde både i Jönköping och Herzsprung. I och för sig hade båda stationerna hög beläggning, runt 75 %, men det var inte fullt. Dessutom visade appen att bilen av och till värmde batteriet även vid högre SoC.
Jag har inte snabbladdat alls under sedan början av oktober, så jag funderar om bilen bara har svårt att få upp batteritemperaturen vintertid, eller om någon uppdatering av programvaran ändrat saker och ting.
Samtidigt är det ju lite av ett i-landsproblem. Trots den lägre laddeffekten hade bilen alltid laddat mer än tillräckligt innan vi var klara, så jag har inte väntat en sekund på bilen under laddning, trots en färd på 134 mil, till helt övervägande del på motorväg i 120-130 km/h. Trots vädret, med temperaturer strax över fryspunkten, en hel del regn och snöfall, så har bilen bara dragit drygt 1,8 kWh/mil. Då har jag ändå haft vinterdäck med fälgar som inte är lika aerodynamiska som originalhjulen.
Med andra ord är det svårt att klaga på förbrukningen och räckvidden. Egentligen är ju laddningen mer än tillräckligt snabb, men jag är som sagt van vid ännu snabbare laddning under högre utomhustemperaturer, vilket föranlett min fundering.
MVH
Re: Låg laddeffekt
Jag tror ju inte det. Alltså inte ytterluftstemp.NiklasTesla skrev: ↑02 apr 2023 22:34
Temp som mest troligtvis gör att du inte får högre laddhastighet.
MVH
Jag har laddat SuC i 258-260kWh (full 250kWh plus 8kWh batterivärme) i -10 till -20C flertalet ggr.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Låg laddeffekt
Beror på värmen i pack (vilket kan påverkas av ytter temp men såklart även av körning innan mm).AAKEE skrev: ↑03 apr 2023 00:11Jag tror ju inte det. Alltså inte ytterluftstemp.NiklasTesla skrev: ↑02 apr 2023 22:34
Temp som mest troligtvis gör att du inte får högre laddhastighet.
MVH
Jag har laddat SuC i 258-260kWh (full 250kWh plus 8kWh batterivärme) i -10 till -20C flertalet ggr.
Har även varit med om minskad SuC effekt när många fordon laddat samtidigt.
Flera saker som påverkar peak laddeffekt hos SuC men tror minst på att det är något trasigt med bilen.
MVH
Re: Låg laddeffekt
Japp, solklart att låg tempereratur i packet skulle påverka laddeffekten. Jag har dock ca 50 SuC-sessioner alla med Scan my tesla inkopplat och jag har aldrig vart med om att bilen inte värmt batteriet till samma temperatur.NiklasTesla skrev: ↑03 apr 2023 11:12
Beror på värmen i pack (vilket kan påverkas av ytter temp men såklart även av körning innan mm).
Har även varit med om minskad SuC effekt när många fordon laddat samtidigt.
Flera saker som påverkar peak laddeffekt hos SuC men tror minst på att det är något trasigt med bilen.
MVH
Sedan i höstas någon gång har Tesla justerat förvärmningen så att V1/V2 inte värmer lika högt som V3.
V3 (och alla SuC-sessioner före den förändringen) har värmt batteriet till 48C. Min bil når 48C oavsett utetemp, har koll på loggar till -20C i vart fall.
Sedan förändringen ligger V2 på runt 40 grader, minns inte riktigt, kan vara 38 eller 42C också (har loggar på det så det kan kollas).
Om inget buggar i systemet kommer i vart fall min bil förvärma batteriet till 48C inför varje SuC (jag förvärmer alltid fullt så länge det är möjligt).
Det är ingen skillnad på temperaturen i batteriet för mig mitt i sommaren eller mitt i vintern, enda skillnaden är att det krävs mycket förvärmning vintertid när värmepumpen kylt batteriet och sommartid krävs nästan ingen om det är +30C ute och man kör fort längs motorväg, celltempen kan vara 35-40C då, så det är inte mycket värme som krävs.
Eftersom OP inte har någon koll på temperaturen på batteriet så får vi nog gissa att det var förvärmt okey.
Mest sannolikt borde vara själva SuC-stationen som inte hade mer att kräma på med?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7075
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Låg laddeffekt
Det skulle jag också tro är orsaken, det är nog många SuC som inte klarar av full effekt till alla stolpar när det är >75% beläggning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3279
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Låg laddeffekt
Nu laddar jag vid Herzsprung igen. Denna gång förvärmde bilen mycket längre innan ankomst. Dessutom är beläggningen på stationen låg, bara tre av 18 laddare upptagna. Ingen indikation i appen att bilen värmer från laddstolpen.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Låg laddeffekt
Precis, när du läser 259kW är laddningen troligen uppe i 250kW (den brukar pricka rätt precis).Niklas Z skrev: ↑07 apr 2023 18:19Nu laddar jag vid Herzsprung igen. Denna gång förvärmde bilen mycket längre innan ankomst. Dessutom är beläggningen på stationen låg, bara tre av 18 laddare upptagna. Ingen indikation i appen att bilen värmer från laddstolpen.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Resten är batteriförvärmning, kupevärme etc.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3279
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Låg laddeffekt
Till skillnad från förra helgen visade inte appen någon värmning under stört delen av laddningen. Först vid 94 % SoC tändes de tre orangea ormarna.AAKEE skrev: ↑07 apr 2023 23:43Precis, när du läser 259kW är laddningen troligen uppe i 250kW (den brukar pricka rätt precis).Niklas Z skrev: ↑07 apr 2023 18:19Nu laddar jag vid Herzsprung igen. Denna gång förvärmde bilen mycket längre innan ankomst. Dessutom är beläggningen på stationen låg, bara tre av 18 laddare upptagna. Ingen indikation i appen att bilen värmer från laddstolpen.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Resten är batteriförvärmning, kupevärme etc.
Vi satt inte i bilen och hade ingen kupévärme på.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Låg laddeffekt
Jag skulle inte lita på appen för det.Niklas Z skrev: ↑08 apr 2023 07:31Till skillnad från förra helgen visade inte appen någon värmning under stört delen av laddningen. Först vid 94 % SoC tändes de tre orangea ormarna.AAKEE skrev: ↑07 apr 2023 23:43Precis, när du läser 259kW är laddningen troligen uppe i 250kW (den brukar pricka rätt precis).Niklas Z skrev: ↑07 apr 2023 18:19Nu laddar jag vid Herzsprung igen. Denna gång förvärmde bilen mycket längre innan ankomst. Dessutom är beläggningen på stationen låg, bara tre av 18 laddare upptagna. Ingen indikation i appen att bilen värmer från laddstolpen.
Som mest såg jag 259 kW i laddeffekt. Laddningen flyter på som den ska.
Resten är batteriförvärmning, kupevärme etc.
Vi satt inte i bilen och hade ingen kupévärme på.
Alla gånger jag har laddat har laddat har bilen värmt i början på laddningen och kylt i slutet.
Jag använder scan my tesla som får canbusdata och som sänds OTA via teslalogger och till slut hamnar hemma hos mig.
Laddningen toppar 250 kW, säg att det loggats toppvärde 250.71 kW eller ngt, detta trots att jag läst 257-261 kW i bilen. Resterande är det bilen gör, batterivärme från motorer, värmepump etc.
Teslas max laddeffekt på 250kW verkar vara precis det.
Kan återkomma med en bild på en logg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3279
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Låg laddeffekt
Det är ju egentligen mest av nördighetsskäl det är intressant. Jag åkte hemifrån Uppsala fredag 31/3, strax före 14.00. Stannade för att äta kvällsmat i Jönköping och lät bilen ladda under tiden. Bilen klar före oss. Övernattade i Löddeköpinge och bilen laddade medan vi var på hotellet. Nästa laddstopp vid Herzsprung, medan vi åt kvällsmat. Därefter har laddning skett vid AC-stolpar i Sachsen, medan bilen ändå stått parkerad. I går kväll laddning vid Herzsprung medan vi åt kvällsmat.
Har kört över 220 mil utan att vänta en sekund för laddning. Hade inte varit enklare med bensin eller dieselbil. Inget nytt förvisso. Så har det varit på tidigare resor också, men ändå trevligt att notera.
Har kört över 220 mil utan att vänta en sekund för laddning. Hade inte varit enklare med bensin eller dieselbil. Inget nytt förvisso. Så har det varit på tidigare resor också, men ändå trevligt att notera.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Låg laddeffekt
Har bilen många mil och mycket DC laddning så kanske laddhastigheten börjat begränsas
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3279
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Låg laddeffekt
Bilen har nu gått 5800 mil. Hur mycket DC-laddning den fått har jag ingen vidare koll på, men säg 100 ggr.
Dock laddade ju bilen som den ska i går, så jag tror inte den är begränsad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Låg laddeffekt
Vi clearade det rätt tidigt i tråden, det lär inte ha med saken att göra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Låg laddeffekt
10kW i diff i peekeffekt gör väldigt lite för laddtiden nu när vi ligger på så här höga nivåer. 10kW när man pratade under 50kW hade märkbar inverkan. Men mellan 240 och 250.... ehhh.. värt att bry sig om?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3279
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Låg laddeffekt
Håller med om att det har mycket liten praktisk betydelse och som jag skrivit ovan så har jag inte behövt vänta en sekund på bilen medan den laddar. Tvärtom är har laddhastigheten varit mer än tillräcklig. Jag var bara förvånad över att den var lägre än vanligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Låg laddeffekt
Det är ändå en rätt härlig utveckling sedan Kewet!
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Låg laddeffekt
Fick se det sen.
Men kan vara bra att veta att det kan bero på det om någon laddat mycket DC, kanske blir aktuellt nu när 3orna börjar bli äldre.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Låg laddeffekt
Det var därför jag ställde frågan tidigare! Great mindes tänker lika ?
L*c*s L på facebook / model 3 sverige har “knäckt” sitt M3P-batteri efter 23600mil, 85% DC-laddning/ 55.000kWh Supercharging (Scan My Tesla-dump fanns på det).
Det var tydligen celler som gett upp i den bilen, men Supercharging fungerade som vanligt enligt L*c*s tills batteriet gav upp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Låg laddeffekt
Vad är det som gör att cellerna går sönder? Värmen?
Går det att laga eller koppla bort dem?
Går det att laga eller koppla bort dem?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Låg laddeffekt
När det gäller snabbladdning är det lithium plating som är problemet.
Lithium plating ger i slutändan kortslutning i cellen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5