Irriterande detaljer på MY

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Nikk »

Då har jag haft bilen några dagar och fått lite mer känsla för den. Har några småsaker jag irriterar mig på och undrar om det är samma på andra MY:

- Vänster vindrutetorkare har en rund liten grej som sticker upp och syns från förarplatsen, se bild.
8EFF0CC0-7EB0-4317-897B-F3961DB070D4.jpeg

- Solskydden snäpper tillbaka riktigt hårt, så att man nästan hoppar till. Känns inte premium.

- Framdörrarna ovanför dörrhandtagen skjuter ut och listen ligger där. Blir naturligt att putta på listen när jag stänger dörren. Listen knakar lite och känns som att den kan gå sönder om jag inte ändrar mitt tillvägagångssätt…
8A435DB3-0B80-4E72-9C7E-C5A9D6594E20.jpeg

Överlag är jag annars väldigt nöjd (förutom bristen på parkeringshjälpmedel).
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av taliz »

OCD?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Nikk »

taliz skrev: 02 apr 2023 13:04
OCD?
Ja kanske…

Glömde nämna att framsätena är 2-3 cm för korta och då är jag relativt kort…
Upplevde inte M3 som lika korta men kan också bero på sittpostionen (högre i Y). Helst hade man velat a justerbar längd.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Dafro »

Nikk skrev: 02 apr 2023 14:33
taliz skrev: 02 apr 2023 13:04
OCD?
Ja kanske…

Glömde nämna att framsätena är 2-3 cm för korta och då är jag relativt kort…
Upplevde inte M3 som lika korta men kan också bero på sittpostionen (högre i Y). Helst hade man velat a justerbar längd.
Och 3 och Y kan vi nog många vara ense om inte är premium. Om S X är det tvistar de lärde, men åtminstone premiumpris…
27,8 kWp solceller
pdsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 feb 2023 18:56

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av pdsson »

Solskydden snäpper tillbaka riktigt hårt, så att man nästan hoppar till. Känns inte premium.
Vad är det för solskydd? Dem har jag missat i min bil...
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Ilduce77 »

pdsson skrev: 02 apr 2023 20:04
Solskydden snäpper tillbaka riktigt hårt, så att man nästan hoppar till. Känns inte premium.
Vad är det för solskydd? Dem har jag missat i min bil...
Jag håller med om solskydden.. Det slår i öronen och jag påtalade det för sambon vid förra resan. "håll emot och släpp inte bara dem..."

Ploppen du ser är ett extra spolarmunstycke...
Trabant
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 jun 2021 13:19

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Trabant »

Håller med om ovanstående men min största fråga är nog tanken bakom utformningen av "hatthyllan".
Vad fan tänkte man. Är det en rasera funktionen av lastutrymmet hylla?
Användarvisningsbild
jWalker
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 aug 2022 22:09

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av jWalker »

Delen du ser på torkarbladet måste väl vara spolarmunstycket för spolarvätska?
Sätt torkarna i läge Av så gömmer dom sig under motorhuven, borde dom försvinna helt.

Listen på dörren är där för att dörren saknar ram runt glasrutan. Har stängt min dörr med den ”listen” i 6 månader och inga problem, inget som blivit löst. Tror listen ligger mot dörrkanten som stöd.
Användarvisningsbild
DaNy
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 feb 2023 09:12

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av DaNy »

Trabant skrev:
Håller med om ovanstående men min största fråga är nog tanken bakom utformningen av "hatthyllan".
Vad fan tänkte man. Är det en rasera funktionen av lastutrymmet hylla?
Tips angående Model Y hatthylla Bild
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Nikk »

Trabant skrev: 03 apr 2023 11:56
Håller med om ovanstående men min största fråga är nog tanken bakom utformningen av "hatthyllan".
Vad fan tänkte man. Är det en rasera funktionen av lastutrymmet hylla?
Ja den glömde jag, helknäpp konstruktion. Sen sitter den lite väl lågt vilket gör att man oftast behöver lyfta/vika/greja med den när man ska ställa in nåt… nä det kommer nog sluta med att jag tar bort den…
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Nikk »

jWalker skrev: 03 apr 2023 17:40
Delen du ser på torkarbladet måste väl vara spolarmunstycket för spolarvätska?
Sätt torkarna i läge Av så gömmer dom sig under motorhuven, borde dom försvinna helt.

Listen på dörren är där för att dörren saknar ram runt glasrutan. Har stängt min dörr med den ”listen” i 6 månader och inga problem, inget som blivit löst. Tror listen ligger mot dörrkanten som stöd.
Jo det är nog spolarmunstycke men kändes bara fånigt att just den pluppen sticker upp i sikten, den borde ha kunnat vara mer dold och strömlinjeformad som övrigt på bilen.

Listen kanske håller men känns lite svajigt…
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av macksie »

Om du hittat allt det där efter några dar, vänta till du haft bilen ett halvår
MYP
X90d
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av flamman »

Nikk skrev: 03 apr 2023 21:25
jWalker skrev: 03 apr 2023 17:40
Delen du ser på torkarbladet måste väl vara spolarmunstycket för spolarvätska?
Sätt torkarna i läge Av så gömmer dom sig under motorhuven, borde dom försvinna helt.

Listen på dörren är där för att dörren saknar ram runt glasrutan. Har stängt min dörr med den ”listen” i 6 månader och inga problem, inget som blivit löst. Tror listen ligger mot dörrkanten som stöd.
Jo det är nog spolarmunstycke men kändes bara fånigt att just den pluppen sticker upp i sikten, den borde ha kunnat vara mer dold och strömlinjeformad som övrigt på bilen.

Listen kanske håller men känns lite svajigt…
Finns folk i Tyskland som testat att helt enkelt ta bort det munstycket. Jag har funderat på att testa samma sak.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av ippii »

Nikk skrev: 03 apr 2023 21:13
Trabant skrev: 03 apr 2023 11:56
Håller med om ovanstående men min största fråga är nog tanken bakom utformningen av "hatthyllan".
Vad fan tänkte man. Är det en rasera funktionen av lastutrymmet hylla?
Ja den glömde jag, helknäpp konstruktion. Sen sitter den lite väl lågt vilket gör att man oftast behöver lyfta/vika/greja med den när man ska ställa in nåt… nä det kommer nog sluta med att jag tar bort den…
Jag tyckte också den var störig först. Tills jag kom på att man ska skjuta den inåt när man vill bli av med den. Blir liksom i tre steg.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Nikk »

flamman skrev: 04 apr 2023 10:18
Nikk skrev: 03 apr 2023 21:25
jWalker skrev: 03 apr 2023 17:40
Delen du ser på torkarbladet måste väl vara spolarmunstycket för spolarvätska?
Sätt torkarna i läge Av så gömmer dom sig under motorhuven, borde dom försvinna helt.

Listen på dörren är där för att dörren saknar ram runt glasrutan. Har stängt min dörr med den ”listen” i 6 månader och inga problem, inget som blivit löst. Tror listen ligger mot dörrkanten som stöd.
Jo det är nog spolarmunstycke men kändes bara fånigt att just den pluppen sticker upp i sikten, den borde ha kunnat vara mer dold och strömlinjeformad som övrigt på bilen.

Listen kanske håller men känns lite svajigt…
Finns folk i Tyskland som testat att helt enkelt ta bort det munstycket. Jag har funderat på att testa samma sak.
Känns på nåt sätt bra att man inte är ensam om störa sig på en sån här liten detalj men samtidigt fascinerande att det finns gubbar som lägger upp 10 min video om hur man kan ta bort den :lol:
Tror jag kommer låta den vara trots allt, jag var nog mer förundrad att Tesla missat en sån grej på ett annars väldigt "sleekt" formspråk.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
jWalker
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 aug 2022 22:09

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av jWalker »

Hehe ja jag håller med. Själv har jag aldrig tänkt på denna detaljen men om man stör sig så mycket på den är det bara att sänka stolen så du inte sitter uppe i taket. Då försvinner den också 😅
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Nikk »

Efter lite fler mil så tillkommer även dessa irriterande detaljer på min lista:

- Helljusautomatiken är ganska kass och idiotiskt att den inte slår av helt när man kör in i villakvarter i 30 km/h eller områden där det är mycket gatubelysning.
Hyrde en Peugeot för 3-4 år sedan som hade väldigt bra helljusautomatik...

- Framstolarna, att de inte kan sänkas och höjas lite (vinkling av sätet är inte samma sak). Sen är ju sätena alldeles för korta men det har jag redan nämnt.

- Gaspedalen, något för lätt så foten sjunker ner och man behöver spänna foten i princip hela tiden även om det inte är mycket. Tycker det är vanligt på SUV:ar där man sitter högre och har en mer vertikal vinkel till pedalen och därmed skapar mer vikt till skillnad från tex M3 där man har en mer sluttande vinkel. Konstigt att biltillverkarna inte tänker på det här...

- Styrningen, blir lätt lite ryckigt när man ligger på motorvägen och gör små kompensationer. Jag försöker verkligen att göra små mjuka rörelser men blir lätt litet ryck ändå. Har testat olika mode och Sport eller standard verkar ändå bäst.

- Mattorna, korkat att det är textilmattor för den Nordiska marknaden och att man "måste" köpa mattor för 3000 kr det första man gör. Detta gäller väl de flesta bilmärken men ändå fruktansvärt irriterande.

- Vindrutetorkarna, ungefär lika dålig automatik som på M3:an... Tur att den manuella knappen är så enkel att använda så man kan köra manuellt när det inte regnar så mycket.

- Främre stänkskärmar går ner lite för mycket, räcker att man kör ner för en sneddad trottoarkant (utfart) så slår de lätt i backen...

+ Hatthyllan känns nu något bättre då jag har den konstant framskjuten 1 eller 2 hack.
+ Trevlig upptäckt att baksätena har justerbara ryggar (sonen blev glad).
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av mikebike »

Håller med om det mesta, men jag kör med textilmattorna året runt eftersom de är så mycket trevligare än gummimattor.

Min bil har ingen hatthylla...

Kasta stänkskydden och köp 4 nya.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Oscar11 »

Nikk skrev: 11 apr 2023 13:43
Efter lite fler mil så tillkommer även dessa irriterande detaljer på min lista:

- Helljusautomatiken är ganska kass och idiotiskt att den inte slår av helt när man kör in i villakvarter i 30 km/h eller områden där det är mycket gatubelysning.
Hyrde en Peugeot för 3-4 år sedan som hade väldigt bra helljusautomatik...

- Framstolarna, att de inte kan sänkas och höjas lite (vinkling av sätet är inte samma sak). Sen är ju sätena alldeles för korta men det har jag redan nämnt.

- Gaspedalen, något för lätt så foten sjunker ner och man behöver spänna foten i princip hela tiden även om det inte är mycket. Tycker det är vanligt på SUV:ar där man sitter högre och har en mer vertikal vinkel till pedalen och därmed skapar mer vikt till skillnad från tex M3 där man har en mer sluttande vinkel. Konstigt att biltillverkarna inte tänker på det här...

- Styrningen, blir lätt lite ryckigt när man ligger på motorvägen och gör små kompensationer. Jag försöker verkligen att göra små mjuka rörelser men blir lätt litet ryck ändå. Har testat olika mode och Sport eller standard verkar ändå bäst.

- Mattorna, korkat att det är textilmattor för den Nordiska marknaden och att man "måste" köpa mattor för 3000 kr det första man gör. Detta gäller väl de flesta bilmärken men ändå fruktansvärt irriterande.

- Vindrutetorkarna, ungefär lika dålig automatik som på M3:an... Tur att den manuella knappen är så enkel att använda så man kan köra manuellt när det inte regnar så mycket.

- Främre stänkskärmar går ner lite för mycket, räcker att man kör ner för en sneddad trottoarkant (utfart) så slår de lätt i backen...

+ Hatthyllan känns nu något bättre då jag har den konstant framskjuten 1 eller 2 hack.
+ Trevlig upptäckt att baksätena har justerbara ryggar (sonen blev glad).
VA!?! Går det inte att höja och sänka stolarna?
Tesla MYLR -23
Overal
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 aug 2022 11:04

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Overal »

Ja det går!
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Irriterande detaljer på MY

Inlägg av Nikk »

Oscar11 skrev: 11 apr 2023 14:42

VA!?! Går det inte att höja och sänka stolarna?
My bad... den var tydligen redan på lägsta så höja går då... :)
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Skriv svar