Har inte märkt någon skillnad, men hade den inte länge innan jag tonade iofsLiqwid78 skrev: ↑20 apr 2023 07:42Fin. Jag har samma konfiguration samt fälgar. Jag undrar om filmen på ljusen. Hur påverkas beskyllningen på kvällen av det vs normalt?Promavent skrev: ↑19 apr 2023 19:31Har haft bilen drygt en månad nu och måste säga att jag är mycket nöjd.
Var lite orolig över fjädring då jag är väldigt noga med det. Men upplever den som bra, har inte stört mig på något. Då har jag ändå lite högre tryck i mina 19" fälgar, så komforten kan säkert bli lite bättre med normalt däcktryck.
Med 3 barn är utrymmet viktigt, och det är nästan perfekt utformat för mina behov. Både långt och brett i kupen. Samt rejält med utrymme för bagage både bak och fram(Jag hade Sharan innan, så jag var rejält bortskämd med utrymme)
Har satt på The New Aero fälgar och lagt på Ceramic Pro guldpaket, samt lite annat. Har åkt 2 långresor, varav en till Danmark. Inga problem med laddning och inget ångest
Måste nog erkänna att det är den bästa bil jag köpt med tanke på priset samt det billiga ägandet
IMG_20230406_160559.jpg
Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
MY RWD 2023 Vit/Svart beställd 21/1
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Finns en rabattkod här under erbjudanden om man är medlem i TCS. Ordinarie pris är ca 24000 på deras hemsida, jag har Onyx. Riktigt nöjd då såväl vindbrus som stabilitet blev bättre pga bättre aerodynamik. Och har kommit ner på 122 Wh/km på resor vid perfekta förhållanden!
Toningen fram från Tässla. Tog tid att få dit, men blev riktigt bra.
MY RWD 2023 Vit/Svart beställd 21/1
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars
- ModelYLars
- Teslaägare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 05 feb 2023 10:01
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Här kommer mina recensioner för vår MY RWD som vi äntligen har fått. Vi gick från en Volvo XC60 2017.
Beställdes 29 jan, fick hemleverans 13 april. Byggdes 19 dec 2022 i Shanghai. Lite strul med info fram och tillbaka och bilen hade gått 300 km när vi fick den, troligtvis från Södertälje-Norrköping-Hem till oss. En lite repa på bakluckan tyvärr men den går nog att polera bort.
Överlag är jag väldigt nöjd, har kört väldigt många elbilar och ingenting imponerar förutom denna (därför jag köpte den). Ska tilläggas att jag bara kört bilar som är prismässigt intressant, inga bilar över 800k.
Bilen känns logiskt i sin uppbyggnad och funktioner. Känns genomtänkt. Förstår inte varför de etablerade tillverkarna inte gör likadant i många fall men det vara så att Teslas ingenjörer kanske fått härja mer fritt.
Bilen är solid och "stum". Inget skrammel eller rasslande. Känns väldigt välbyggd. Hoppas det håller i sig.
Stolar helt OK. Snygga och sköna. Har kört lite längre turer nu utan problem.
Fjädringen är inget jag reflekterar över. Vet att det är mkt diskussioner om den att det är för hård etc.
Bra ljusbild. Ingen som blir bländad och blinkar på mig. Den automatiska avklädningen fungerar bra, dock slår de av och på, inte delvis som Volvon gjorde.
Infotainment behöver jag inte beskriva, konkurrenters motsvarigheter framstår nästan som leksaker i jämförelse.
Regnsensor verkar fungera bra.
Autopiloten är bra, dock lackar den ur och säger efter ett tag att jag inte skött mig och slår av den permanent just den körningen. Tror man behöver hålla lite mer på ratten för att bilen ska vara nöjd.
Värme/ventilation är jag inte helt vän med ännu. Här känns Volvon bättre, mer tryck. Vi får se mer i vinter. Men det fungerar bra.
En spökbromsning hittills, väldigt snabb men lite obehaglig.
Prestandan duger gott för mig, vet inte varför man behöver mer. Går som ett skott, alltid mkt kraft tillgängligt utan fördröjning.
Appen är helt ok, inget jag stör mig på.
Barnen älskar bilen
Mkt utrymme så klart, men det är inget nytt.
Dörrhandtagen är sådär, enda fördelen måste vara lågt luftmotstånd Ska tilläggas att jag är 50 år så jag kanske föredrar Volvos typ av handtag.
Sentry mode är kanon, dock lyckades jag inte slå av den när vi är hemma, den drar mycket batteri och vi har redan övervakningssystem i huset. Det visade sig att adressen måste vara samma i appen som i bilen. Säg att du bor på Kaptensgatan. Bilen säger just Kaptensgatan men appen säger Kaptensgatan 5. Då måste du lägga in Kaptensgatan 5 som hemadress i bilen även om det är 50 meter bort. Då fungerar det, hittade det i ett forum hade aldrig fattat det annars...
Saknar BLIS (lampor på bakspegel men det är en vanesak).
Tesla vision är väl inte 100, men jag litade aldrig fullt ut på USS på Volvon heller. Inget som är avgörande av bilmodell.
Dragkroken är lite meckig, man får ta bort en kåpa först. Inte helt 2023 kanske.
Märket väcker känslor. Grannar som blänger, kollegor som skickar vidare dåliga nyheter om Tesla osv. Vet inte varför men kände till det innan Det är väl bara att skita i att köpa en egen Tesla tänker jag.
Vi får se mer på vintern, där väl där som Volvon verkligen briljerar med avfrostning av rutor, framkomlighet etc.
Summa summarum är jag väldigt nöjd med bilen! Den är riktigt rolig att köra och känns som ett rejält lyft mot Volvon!
Beställdes 29 jan, fick hemleverans 13 april. Byggdes 19 dec 2022 i Shanghai. Lite strul med info fram och tillbaka och bilen hade gått 300 km när vi fick den, troligtvis från Södertälje-Norrköping-Hem till oss. En lite repa på bakluckan tyvärr men den går nog att polera bort.
Överlag är jag väldigt nöjd, har kört väldigt många elbilar och ingenting imponerar förutom denna (därför jag köpte den). Ska tilläggas att jag bara kört bilar som är prismässigt intressant, inga bilar över 800k.
Bilen känns logiskt i sin uppbyggnad och funktioner. Känns genomtänkt. Förstår inte varför de etablerade tillverkarna inte gör likadant i många fall men det vara så att Teslas ingenjörer kanske fått härja mer fritt.
Bilen är solid och "stum". Inget skrammel eller rasslande. Känns väldigt välbyggd. Hoppas det håller i sig.
Stolar helt OK. Snygga och sköna. Har kört lite längre turer nu utan problem.
Fjädringen är inget jag reflekterar över. Vet att det är mkt diskussioner om den att det är för hård etc.
Bra ljusbild. Ingen som blir bländad och blinkar på mig. Den automatiska avklädningen fungerar bra, dock slår de av och på, inte delvis som Volvon gjorde.
Infotainment behöver jag inte beskriva, konkurrenters motsvarigheter framstår nästan som leksaker i jämförelse.
Regnsensor verkar fungera bra.
Autopiloten är bra, dock lackar den ur och säger efter ett tag att jag inte skött mig och slår av den permanent just den körningen. Tror man behöver hålla lite mer på ratten för att bilen ska vara nöjd.
Värme/ventilation är jag inte helt vän med ännu. Här känns Volvon bättre, mer tryck. Vi får se mer i vinter. Men det fungerar bra.
En spökbromsning hittills, väldigt snabb men lite obehaglig.
Prestandan duger gott för mig, vet inte varför man behöver mer. Går som ett skott, alltid mkt kraft tillgängligt utan fördröjning.
Appen är helt ok, inget jag stör mig på.
Barnen älskar bilen
Mkt utrymme så klart, men det är inget nytt.
Dörrhandtagen är sådär, enda fördelen måste vara lågt luftmotstånd Ska tilläggas att jag är 50 år så jag kanske föredrar Volvos typ av handtag.
Sentry mode är kanon, dock lyckades jag inte slå av den när vi är hemma, den drar mycket batteri och vi har redan övervakningssystem i huset. Det visade sig att adressen måste vara samma i appen som i bilen. Säg att du bor på Kaptensgatan. Bilen säger just Kaptensgatan men appen säger Kaptensgatan 5. Då måste du lägga in Kaptensgatan 5 som hemadress i bilen även om det är 50 meter bort. Då fungerar det, hittade det i ett forum hade aldrig fattat det annars...
Saknar BLIS (lampor på bakspegel men det är en vanesak).
Tesla vision är väl inte 100, men jag litade aldrig fullt ut på USS på Volvon heller. Inget som är avgörande av bilmodell.
Dragkroken är lite meckig, man får ta bort en kåpa först. Inte helt 2023 kanske.
Märket väcker känslor. Grannar som blänger, kollegor som skickar vidare dåliga nyheter om Tesla osv. Vet inte varför men kände till det innan Det är väl bara att skita i att köpa en egen Tesla tänker jag.
Vi får se mer på vintern, där väl där som Volvon verkligen briljerar med avfrostning av rutor, framkomlighet etc.
Summa summarum är jag väldigt nöjd med bilen! Den är riktigt rolig att köra och känns som ett rejält lyft mot Volvon!
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Renault Zoe 2016 SÅLD
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Det finns ingen regnsensor.
Nej, man vänjer sig inte att vara utan BLIS.
Bilen sägs ha hårdvara för partiell avbländning men inte mjukvara.
Det kommer inte vara några problem på vintern, om du ser till att smörja dörrhandtag och gummilister i förväg.
Nej, man vänjer sig inte att vara utan BLIS.
Bilen sägs ha hårdvara för partiell avbländning men inte mjukvara.
Det kommer inte vara några problem på vintern, om du ser till att smörja dörrhandtag och gummilister i förväg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- ModelYLars
- Teslaägare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 05 feb 2023 10:01
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Angående torkare så finns det ett auto-läge, gissar att det innebär någon form av regnsensor?mikebike skrev:Det finns ingen regnsensor.
Nej, man vänjer sig inte att vara utan BLIS.
Bilen sägs ha hårdvara för partiell avbländning men inte mjukvara.
Det kommer inte vara några problem på vintern, om du ser till att smörja dörrhandtag och gummilister i förväg.
Troligtvis en åldersfråga men jag har väl aldrig riktigt litat blint på stödsystem (BLIS, backkamera etc) utan vrider alltid på huvudet och tittar i alla speglar ändå Men det är ju min subjektiva observation så klart.
Låter bra om vintern
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Renault Zoe 2016 SÅLD
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Nej, det finns ingen regnsensor. Bilen försöker använda kameran, vilket fungerar mycket sämre. Torkarna kan gå för fullt på en ren och torr ruta. Vid andra tillfällen kan den vägra att starta trots att hela rutan är blöt. Kameran är, till skillnad mot en regnsensor, beroende av ljus. Detta gör att automatiken fungerar mycket sämre i mörker.ModelYLars skrev: ↑24 apr 2023 07:29Angående torkare så finns det ett auto-läge, gissar att det innebär någon form av regnsensor?mikebike skrev:Det finns ingen regnsensor.
Nej, man vänjer sig inte att vara utan BLIS.
Bilen sägs ha hårdvara för partiell avbländning men inte mjukvara.
Det kommer inte vara några problem på vintern, om du ser till att smörja dörrhandtag och gummilister i förväg.
Troligtvis en åldersfråga men jag har väl aldrig riktigt litat blint på stödsystem (BLIS, backkamera etc) utan vrider alltid på huvudet och tittar i alla speglar ändå Men det är ju min subjektiva observation så klart.
Låter bra om vintern
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som lök på laxen slås torkarautomatiken på automatiskt när man använder farthållaren.
Stödsystemen är just stöd. Jag har aldrig bytt körfält med en bil i döda vinkeln eller somnat vid ratten, men jag vill ändå ha system som kan minska risker och konsekvenser.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Det problem som beskrivs med "regnsensorn" är precis samma problem jag själv har i min VW ID4. Tycker det fungerar sjukt sporadisk och dåligt i ID4. Min tidigare Volvo V90 var bättre och mer pålitlig.mikebike skrev: ↑24 apr 2023 08:08Nej, det finns ingen regnsensor. Bilen försöker använda kameran, vilket fungerar mycket sämre. Torkarna kan gå för fullt på en ren och torr ruta. Vid andra tillfällen kan den vägra att starta trots att hela rutan är blöt. Kameran är, till skillnad mot en regnsensor, beroende av ljus. Detta gör att automatiken fungerar mycket sämre i mörker.ModelYLars skrev: ↑24 apr 2023 07:29Angående torkare så finns det ett auto-läge, gissar att det innebär någon form av regnsensor?mikebike skrev:Det finns ingen regnsensor.
Nej, man vänjer sig inte att vara utan BLIS.
Bilen sägs ha hårdvara för partiell avbländning men inte mjukvara.
Det kommer inte vara några problem på vintern, om du ser till att smörja dörrhandtag och gummilister i förväg.
Troligtvis en åldersfråga men jag har väl aldrig riktigt litat blint på stödsystem (BLIS, backkamera etc) utan vrider alltid på huvudet och tittar i alla speglar ändå Men det är ju min subjektiva observation så klart.
Låter bra om vintern
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som lök på laxen slås torkarautomatiken på automatiskt när man använder farthållaren.
Stödsystemen är just stöd. Jag har aldrig bytt körfält med en bil i döda vinkeln eller somnat vid ratten, men jag vill ändå ha system som kan minska risker och konsekvenser.
Jag väntar på min MY rwd som förhoppningsvis kommer under maj men min största ångest är att inte längre ha IQ light på ID4 som fungerar sjukt bra. Det skrivs ju ganska mycket här om hur dåligt auto helljuset funkar på tesla.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Då funkar ändå helljuset mycket bättre nu än tidigare.Gizmo skrev: ↑24 apr 2023 09:31Det problem som beskrivs med "regnsensorn" är precis samma problem jag själv har i min VW ID4. Tycker det fungerar sjukt sporadisk och dåligt i ID4. Min tidigare Volvo V90 var bättre och mer pålitlig.mikebike skrev: ↑24 apr 2023 08:08Nej, det finns ingen regnsensor. Bilen försöker använda kameran, vilket fungerar mycket sämre. Torkarna kan gå för fullt på en ren och torr ruta. Vid andra tillfällen kan den vägra att starta trots att hela rutan är blöt. Kameran är, till skillnad mot en regnsensor, beroende av ljus. Detta gör att automatiken fungerar mycket sämre i mörker.ModelYLars skrev: ↑24 apr 2023 07:29Angående torkare så finns det ett auto-läge, gissar att det innebär någon form av regnsensor?mikebike skrev:Det finns ingen regnsensor.
Nej, man vänjer sig inte att vara utan BLIS.
Bilen sägs ha hårdvara för partiell avbländning men inte mjukvara.
Det kommer inte vara några problem på vintern, om du ser till att smörja dörrhandtag och gummilister i förväg.
Troligtvis en åldersfråga men jag har väl aldrig riktigt litat blint på stödsystem (BLIS, backkamera etc) utan vrider alltid på huvudet och tittar i alla speglar ändå Men det är ju min subjektiva observation så klart.
Låter bra om vintern
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som lök på laxen slås torkarautomatiken på automatiskt när man använder farthållaren.
Stödsystemen är just stöd. Jag har aldrig bytt körfält med en bil i döda vinkeln eller somnat vid ratten, men jag vill ändå ha system som kan minska risker och konsekvenser.
Jag väntar på min MY rwd som förhoppningsvis kommer under maj men min största ångest är att inte längre ha IQ light på ID4 som fungerar sjukt bra. Det skrivs ju ganska mycket här om hur dåligt auto helljuset funkar på tesla.
Det som återstår är att det skall tändas snabbare och att det inte skall slås på inne i stan.
Ja, egentligen borde bilarna ha haft partiell avbländning för länge sedan, men.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Autohelljuset har fungerat mycket bra sedan de släppte uppdateringen för det. Kommer inte ihåg exakt, men typ ett halvår.Gizmo skrev: ↑24 apr 2023 09:31Det problem som beskrivs med "regnsensorn" är precis samma problem jag själv har i min VW ID4. Tycker det fungerar sjukt sporadisk och dåligt i ID4. Min tidigare Volvo V90 var bättre och mer pålitlig.mikebike skrev: ↑24 apr 2023 08:08Nej, det finns ingen regnsensor. Bilen försöker använda kameran, vilket fungerar mycket sämre. Torkarna kan gå för fullt på en ren och torr ruta. Vid andra tillfällen kan den vägra att starta trots att hela rutan är blöt. Kameran är, till skillnad mot en regnsensor, beroende av ljus. Detta gör att automatiken fungerar mycket sämre i mörker.ModelYLars skrev: ↑24 apr 2023 07:29Angående torkare så finns det ett auto-läge, gissar att det innebär någon form av regnsensor?mikebike skrev:Det finns ingen regnsensor.
Nej, man vänjer sig inte att vara utan BLIS.
Bilen sägs ha hårdvara för partiell avbländning men inte mjukvara.
Det kommer inte vara några problem på vintern, om du ser till att smörja dörrhandtag och gummilister i förväg.
Troligtvis en åldersfråga men jag har väl aldrig riktigt litat blint på stödsystem (BLIS, backkamera etc) utan vrider alltid på huvudet och tittar i alla speglar ändå Men det är ju min subjektiva observation så klart.
Låter bra om vintern
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Som lök på laxen slås torkarautomatiken på automatiskt när man använder farthållaren.
Stödsystemen är just stöd. Jag har aldrig bytt körfält med en bil i döda vinkeln eller somnat vid ratten, men jag vill ändå ha system som kan minska risker och konsekvenser.
Jag väntar på min MY rwd som förhoppningsvis kommer under maj men min största ångest är att inte längre ha IQ light på ID4 som fungerar sjukt bra. Det skrivs ju ganska mycket här om hur dåligt auto helljuset funkar på tesla.
Däremot har de fortfarande inte släppt stöd för matrixfunktionaliteten. Och ja, regnsensorautomatiken fungerar rätt kass i en del förhållanden. Men helt okej i vanliga förhållanden.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
-
- Inlägg: 179
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Jag har visserligen bara haft min i en månad men tycker både auto-torkarna och helljuset funkar finfint.
Hade tidigare nya dyrare bilar men MYs auto-torkare funkar till och med något bättre. Har kört 200 mil i allt från solsken till hårt regn. Aldrig har torkarna gått igång utan att det regnat.
Min förra bil blev rutan ofta för regnig innan sensorn gick igång, nu funkar det fint. Lätt regn så går torkarna lugnt osv.
Efter allt jag läst här var jag inställd på att detta skulle bli en ”billig” bil och att jag skulle vara riktigt irriterad dagligen (stör mig väldigt enkelt på sånt här) så jag har blivit mycket positivt överraskad.
Hade tidigare nya dyrare bilar men MYs auto-torkare funkar till och med något bättre. Har kört 200 mil i allt från solsken till hårt regn. Aldrig har torkarna gått igång utan att det regnat.
Min förra bil blev rutan ofta för regnig innan sensorn gick igång, nu funkar det fint. Lätt regn så går torkarna lugnt osv.
Efter allt jag läst här var jag inställd på att detta skulle bli en ”billig” bil och att jag skulle vara riktigt irriterad dagligen (stör mig väldigt enkelt på sånt här) så jag har blivit mycket positivt överraskad.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Ditt svar känns ju bra, sedan kan jag tycka det är lite svårt att bedöma då det ofta är dom som tycker något är dåligt som skriver det och inte dom som tycker det är ok.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑24 apr 2023 10:19Jag har visserligen bara haft min i en månad men tycker både auto-torkarna och helljuset funkar finfint.
Hade tidigare nya dyrare bilar men MYs auto-torkare funkar till och med något bättre. Har kört 200 mil i allt från solsken till hårt regn. Aldrig har torkarna gått igång utan att det regnat.
Min förra bil blev rutan ofta för regnig innan sensorn gick igång, nu funkar det fint. Lätt regn så går torkarna lugnt osv.
Efter allt jag läst här var jag inställd på att detta skulle bli en ”billig” bil och att jag skulle vara riktigt irriterad dagligen (stör mig väldigt enkelt på sånt här) så jag har blivit mycket positivt överraskad.
Väntar med spänning på min MY, har sedan 2019 försökt förändra vår bilpolicy för att göra det möjligt att ha en som tjänstebil och nu med pris sänkningen var det möjligt.
- maik
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
- Referralkod: ts.la/michael969032
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Man märker verkligen att LFP batteriet trivs mycket bättre när det är varmt.
I vintras var vi tvungna att ladda i snitt varannan eller var tredje dag.
Numera klarar vi oss nästan en vecka utan att ladda.
Ett tag funderade vi på om inte vi borde ha köpt en LR istället pga hur snabbt batteriprocenten rasade. Det ska sägas att vi alltid förkonditionerade bilen vilket också slukar batteri.
Stor skillnad mellan varmt och kallt klimat är det i alla fall!
Vi laddar hemma så självklart kan jag ladda varje dag om jag vill men det känns ändå skönt att inte behöva göra det.
I vintras var vi tvungna att ladda i snitt varannan eller var tredje dag.
Numera klarar vi oss nästan en vecka utan att ladda.
Ett tag funderade vi på om inte vi borde ha köpt en LR istället pga hur snabbt batteriprocenten rasade. Det ska sägas att vi alltid förkonditionerade bilen vilket också slukar batteri.
Stor skillnad mellan varmt och kallt klimat är det i alla fall!
Vi laddar hemma så självklart kan jag ladda varje dag om jag vill men det känns ändå skönt att inte behöva göra det.
Tesla MY 2023 RWD
-
- Inlägg: 179
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Kan ni inte förkonditionera med bilen inkopplad på vintern? Tror det hade hjälpt väldigt mkt vid daglig körning.maik skrev: ↑24 apr 2023 12:09Man märker verkligen att LFP batteriet trivs mycket bättre när det är varmt.
I vintras var vi tvungna att ladda i snitt varannan eller var tredje dag.
Numera klarar vi oss nästan en vecka utan att ladda.
Ett tag funderade vi på om inte vi borde ha köpt en LR istället pga hur snabbt batteriprocenten rasade. Det ska sägas att vi alltid förkonditionerade bilen vilket också slukar batteri.
Stor skillnad mellan varmt och kallt klimat är det i alla fall!
Vi laddar hemma så självklart kan jag ladda varje dag om jag vill men det känns ändå skönt att inte behöva göra det.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Med tanke på hur andrahandsvärdet tokdyker numera så blir den nog inte så billig, räkna med att tappa 250k över 3 år.
Det blir 7000 kr i månaden bara i värdeminskning.
Men visst, driftkostnaderna kan vara låga.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Jag säger inte emot dig, räknar på något liknande själv (även om jag hoppas på snarare 40% ner på tre år), men frågan är väl egentligen vilken annan hyfsat ny elbil i samma storleksklass som hade varit billigare över tid?
MY RWD 2023
- George_Westinghouse
- Teslaägare
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 04 mar 2023 15:23
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Köpa bil är en förlustaffär hur man än räknar, lika bra att passa på att ha lite kulJaqob skrev: ↑24 apr 2023 15:40Jag säger inte emot dig, räknar på något liknande själv (även om jag hoppas på snarare 40% ner på tre år), men frågan är väl egentligen vilken annan hyfsat ny elbil i samma storleksklass som hade varit billigare över tid?
My rwd
beställd 230325
beställd 230325
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Alla nya bilar sjunker i värde normalt sett. De senaste åren har varit extremt ovanliga. Min förra bil sålde jag med vinst efter 2 års ägande vilket jag definitivt inte räknade med
Jämfört med andra bilar i samma prisklass tror jag inte Teslan kommer vara sämre än genomsnittet. Och då är driftskostnader viktigt.
MY RWD 2023 Vit/Svart beställd 21/1
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Historiskt sett har det ju varit en riktigt dålig affär att äga en my rwd. Har ärligt talat svårt att se hur rwd kan bli ekonomiskt då tesla fortsätter sänka priserna. Men man kan ju alltid hoppas.Jaqob skrev: ↑24 apr 2023 15:40Jag säger inte emot dig, räknar på något liknande själv (även om jag hoppas på snarare 40% ner på tre år), men frågan är väl egentligen vilken annan hyfsat ny elbil i samma storleksklass som hade varit billigare över tid?
- ModelYLars
- Teslaägare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 05 feb 2023 10:01
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Känns som tråden spårar ur en aning med tröttsamma inlägg om hur korkade alla är som köper en ny elbil. En ny bil har väl aldrig varit en bra affär ekonomiskt eller? Ingen ny info direkt…kaffekoko skrev:Historiskt sett har det ju varit en riktigt dålig affär att äga en my rwd. Har ärligt talat svårt att se hur rwd kan bli ekonomiskt då tesla fortsätter sänka priserna. Men man kan ju alltid hoppas.Jaqob skrev: ↑24 apr 2023 15:40Jag säger inte emot dig, räknar på något liknande själv (även om jag hoppas på snarare 40% ner på tre år), men frågan är väl egentligen vilken annan hyfsat ny elbil i samma storleksklass som hade varit billigare över tid?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
På vilket sett skulle MY RWD vara sämre än andra versioner? Jag ser snarare risken med long-range och performance, i synnerhet LR som är okristligt dyr i förhållande till de få fördelar den medför i räckvidd och funktion.kaffekoko skrev: ↑24 apr 2023 16:46Historiskt sett har det ju varit en riktigt dålig affär att äga en my rwd. Har ärligt talat svårt att se hur rwd kan bli ekonomiskt då tesla fortsätter sänka priserna. Men man kan ju alltid hoppas.Jaqob skrev: ↑24 apr 2023 15:40Jag säger inte emot dig, räknar på något liknande själv (även om jag hoppas på snarare 40% ner på tre år), men frågan är väl egentligen vilken annan hyfsat ny elbil i samma storleksklass som hade varit billigare över tid?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
När jag har kört mina 24000 mil med bilen som jag får 25kr/mil för så är den betald för min del. Återkopplar här om tre år. Därefter blir det billiga privata mil, om den håller. Kommer köra den tills den skrotas.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Nej andra elbilar tappar nog liknande. Ska man köra billigt ska man köra fossilt.Jaqob skrev: ↑24 apr 2023 15:40Jag säger inte emot dig, räknar på något liknande själv (även om jag hoppas på snarare 40% ner på tre år), men frågan är väl egentligen vilken annan hyfsat ny elbil i samma storleksklass som hade varit billigare över tid?
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Du får inte 25 kr milen... Möjligtvis 18:50.
Så du måste köra närmare 30k mil.
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Ska dock inte glömma att man ”sparar” runt 200k i bränslekostnader på 25000 mil, jämfört med diesel. En inte försumbar skillnad.
(Räknar på 22kr litern för diesel, att bilen drar 0,65, och att elbilen kostar i snitt 6kr per mil i el)
MY RWD 2023
Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Elen lär inte bli billigare framöver. Sedan får du 6:50 mer i milersättning för en fossil, samt rätt mycket lägre försäkring. Dessutom lär kilometerskatten vara på intåg och då blir det dyrt att köra på el. Ska kosta lika mycket som det fossila.Jaqob skrev: ↑25 apr 2023 07:31Ska dock inte glömma att man ”sparar” runt 200k i bränslekostnader på 25000 mil, jämfört med diesel. En inte försumbar skillnad.
(Räknar på 22kr litern för diesel, att bilen drar 0,65, och att elbilen kostar i snitt 6kr per mil i el)