Bilfri stad

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bilfri stad

Inlägg av NiklasTesla »

Teslaspolen skrev: 02 maj 2023 15:34
NiklasTesla skrev: 02 maj 2023 12:13
Teslaspolen skrev: 25 apr 2023 14:36
BigEasy skrev: 25 apr 2023 12:51
Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.

Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Till saken hör att det är möjligen billigare att helt enkelt hyra en bil de gånger man absolut behöver den. Eller beställa hemkörning från e.x Ikea. Kanske kostar mycket just i stunden, men det bleknar i jämförelse med vad det kostar att äga och köra bil.

Storhandling av mat är ett fenommen som uppstått på grund av gigantiska matbutiker långt ifrån där folk bor istället för typ ICA Nära som ligger runt husknuten.


Priset per vara kanske är billigare på Willys än ICA Nära, men beräknar du in kostnaden för bilslitage/service i det? Eller för den delen, din egna tid är troligen värd en slant den med.
Själv åker jag och "lågprishandlar" mat i samband med att jag gratisladdar vilket är kanon för privatekonomin (speciellt i denna tid med energi och valutakris). Med det sagt så besökte vi Brygges gamla stadskärna i Belgien med bil för några år sedan och där har dom löst allt toppenbra! Ett ENORMT underjordiskt garage där man parkerade superbilligt.

MVH
Håller ju dock inte på en systemnivå, att alla ska få gratisström på tiotals kWh per person och tillfälle. Räknar du med bilkostnaden är det knappast att du "sparar" något alls på det. Inte så bra för elnätet heller om massa bilar ska börja gratisladda med 11 kW kl 16-18 en vardag.

Men absolut ska man kunna bo på landsbygden också, det är inte där skon klämmer för dom som vill ha människoanpassade städer.
När det är överskott på el blir den gratis redan idag vissa tider och jag får då betalt för att ladda så elbilarna är en del av lösningen när det kommer till lagring.

Dock håller jag med om att gratisladdning under peaktid i dagsläget när det kommer till systemnivå inte är hållbart (såvida butikerna inte börjar med ellagring och mer produktion vilket såklart kan hända och då fungerar det).

MVH
Skriv svar