Bästa begagnade elbilen idag?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av snowman »

Efter att ha kört fossilbil i ett år efter Zoe'n så kommer jag inom kort flytta och återigen ha möjlighet till att ladda hemma. Vilket har gjort att jag börjat kolla lite på att köpa en elbil igen.

Behöver inte massvis med utrymme då bilen kommer bli en andrabil och till 70% kommer användas av mig enbart, 25% med mig och en passagerare och 5% mer än en passagerare.
Annars ser mina krav ut som följande:
- Skapligt praktisk med bra utrymmen invändigt, gillade min Zoe på denna punkt. Har en tendens till att ibland åka runt med både mycket och lite större saker i bilen.
- Adaptiv farthållare.
- Min 15-20mil räckvidd

Hade för en tid sedan en Renault Zoe med 52kwh batteriet och bilen i sig var helt okej förutom alla franska egenheter. Däremot var min upplevelse av Renault servicesida fruktansvärd och med tanke på problemen Zoe verkar ha med elmotorerna så känns inte en sån som ett bra val.
Har också kollat lite på en E-golf då Golfarna alltid varit praktiska och räckvidden verkar ok.
Priserna har ju kommit ner en hel del så plötsligt känns det som att man får ganska mycket att välja på..

Så vilka modeller bör man kika mer på och vilka ska undvikas?
Har skaplig koll på Leafens degraderingsproblematik och Zoe'ns klena motorer.
Budgeten är flexibel och bilen behöver inte vara lämpad för långresor, men går det att få en "ordentlig" elbil för bara lite mer så är jag helt klart beredd att lägga lite till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av mati »

Har du kollat på Ioniq, e-Niro, Kona?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av snowman »

mati skrev: 03 maj 2023 07:40
Har du kollat på Ioniq, e-Niro, Kona?
Har sneglat lite på allihop men jag tycker Ioniqen känns "dyr" då de kostar från 230k med de sökkriterier jag har och då startar en E-golf på strax under 200. Då jämför jag Ioniq med 28kwh batteri mot golfens 35,8kwh.

Likaså har jag kollat på kona och e-niro när jag köpte Zoen och Konan är tyvärr för Plastig och kollar man idag på en E-niro/Kona med stora batteriet så får man en 2019-2020 från 310k, medans du kan få en VW id3 2021 1400mil för 315k.
Id3an ska väl ha mycket bättre laddningskurva än åde Hyundaien och Kian så då kanske Id3 är vettigare?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19595
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av Bjelke »

Om du tyckte att din Zoe var skapligt praktisk och med bra utrymmen invändigt så
lär du väl bli nöjd med precis alla moderna elbilar som finns ungefär…
Då blir det mest skick och räckvidd som blir intressant typ…
Leafen är iaf den mest driftsäkra bil jag ägt men som sagt så kan ju degradering
vara jobbigt på dom, och laddningen både hemma och på snabbladdning :(
Appen var också snudd på oanvändbar (periodvis så var den ju på riktigt oanvändbar t.o.m.) också.
Nyare Leaf spyr man inte spontant på varje morgon man går ut till bilen (som vi ALLTID backade
in på gården för att minimera skadan på grannarna :lol:).

Golfen verkar bra iaf, men finns såklart undantag där också.

Lite nyare finns det ganska mycket att välja på, Hondan är ju fräck tex :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av Rasmussen »

Vi har testat oss runt ganska mycket de senaste åren, när man i princip kunnat köpa begagnad elbil och sälja efter något halvår med nära noll förlust. Så är det ju inte riktigt längre men det var kul så länge det varade:)

Våra favoriter har varit Bmw i3 och Tesla Model 3. Räcker utrymmet i någon av dessa så skulle jag tveklöst rekommendera dom. I3 har överraskande mkt plats när man fäller sätet, är svinkul att köra och har kommit ner en del i pris. Nackdelarna är väl den ganska långsamma laddningen(50kw) och bakdörrarna, men är du mestadels ensam i bilen är ju det inget problem. Den kan även kännas lite vindkänslig på motorväg men man vänjer sig. Vi har en i3s med 120ah batteriet och 20 mil är väl precis max vad den klarar vintertid. Vi har även en Model 3 LR som ju är bättre på långresa.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av Rasmussen »

Bjelke skrev: 03 maj 2023 07:49
Om du tyckte att din Zoe var skapligt praktisk och med bra utrymmen invändigt så
lär du väl bli nöjd med precis alla moderna elbilar som finns ungefär…
Då blir det mest skick och räckvidd som blir intressant typ…
Leafen är iaf den mest driftsäkra bil jag ägt men som sagt så kan ju degradering
vara jobbigt på dom, och laddningen både hemma och på snabbladdning :(
Appen var också snudd på oanvändbar (periodvis så var den ju på riktigt oanvändbar t.o.m.) också.
Nyare Leaf spyr man inte spontant på varje morgon man går ut till bilen (som vi ALLTID backade
in på gården för att minimera skadan på grannarna :lol:).

Golfen verkar bra iaf, men finns såklart undantag där också.

Lite nyare finns det ganska mycket att välja på, Hondan är ju fräck tex :)
Zoe är en av få bilar som jag fått in alla fyra vinterdäcken bak utan att fälla sätet, så den kan absolut överraska:)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av mati »

snowman skrev: 03 maj 2023 07:48
mati skrev: 03 maj 2023 07:40
Har du kollat på Ioniq, e-Niro, Kona?
Har sneglat lite på allihop men jag tycker Ioniqen känns "dyr" då de kostar från 230k med de sökkriterier jag har och då startar en E-golf på strax under 200. Då jämför jag Ioniq med 28kwh batteri mot golfens 35,8kwh.
Just när det gäller räckvidden så är nog e-Golf och Ioniq jämförbara. Ioniq har mindre batteri, men den är å andra sidan extremt snål, ännu snålare än e-Golf, vilket gör att de kommer ungefär lika långt. Priserna har jag inte koll på. Kan vara så som du säger.
Ioniq har bättre snabbladdning, däremot laddar den bara enfas AC. E-Golf laddar på två faser. Lite udda förvisso, men bättre än enfas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av snowman »

Rasmussen skrev: 03 maj 2023 07:51
Vi har testat oss runt ganska mycket de senaste åren, när man i princip kunnat köpa begagnad elbil och sälja efter något halvår med nära noll förlust. Så är det ju inte riktigt längre men det var kul så länge det varade:)

Våra favoriter har varit Bmw i3 och Tesla Model 3. Räcker utrymmet i någon av dessa så skulle jag tveklöst rekommendera dom. I3 har överraskande mkt plats när man fäller sätet, är svinkul att köra och har kommit ner en del i pris. Nackdelarna är väl den ganska långsamma laddningen(50kw) och bakdörrarna, men är du mestadels ensam i bilen är ju det inget problem. Den kan även kännas lite vindkänslig på motorväg men man vänjer sig. Vi har en i3s med 120ah batteriet och 20 mil är väl precis max vad den klarar vintertid. Vi har även en Model 3 LR som ju är bättre på långresa.
Vad skulle du säga är en realistisk räckvidd med en i3s om man får för sig att åka lite motorväg? Sommar som vinter, behöver inte ligga +10 utan det är helt okej med 100-105 på 110-väg för det var jag ändå tvungen med Zoe'n..
Har en i3s adaptiv farthållare förresten?
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av Rasmussen »

Jag skulle säga 17-18 vintertid i 110 för att vara på säkra sidan. Kan gå längre men man vill ju kanske inte komma fram med 0 i batteriet. Vår bil har adaptiv farthållare(och även bra matrixlysen) men jag tror det skiljer sig lite beroende på utrustningspaket.

Kolla kvd, tror du kan få en 2019 i3s 120ah för runt 220-240. Vi betalade 390 för vår -21a i oktober förra året, det kommer nog bli en av de sämre affärerna vi gjort… nåja det jämnar väl ut sig och både jag och frun älskar den. Kunde dom bara haft 100kw laddning och dragkrok så hade det varit den perfekta bilen för oss, då hade vi nog haft varsin.
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av snowman »

Idag finns det ju elbilar i nästan alla prisklasser och jag tänker såhär.

Runt 150k - Renault Zoe 2019 41kwh
+Perfekt stadsbil
+Helt okej räckvidd med 41kwh batteriet
-Renault med tillhörande organisation, eller mer brist på sådan
-Tveksamma elmotorer

Runt 200k - E-Golf 2019 35,8kwh
+Mer utrustning jämfört med Renault
+Adaptiv farthållare.
+Bör ha mer utrymme för passagerare och ev bagage.
-VW med deras tveksamma rostskydd när bilen börjar bli lite äldre?

Runt 200k tycker jag direkt det börjar bli svårare att välja då det också finns tex Hyundai Ioniq 2018 28kwh batteri för runt 220. Hur står sig en e-golf mot en Ioniq i ägande och sett till helheten? Även om golfen har högre förbrukning så bör väl ev skillnader i räckvidd vara ganska små?
Hur är det med kvalite, utrustning och andra problem?
Är de bägge snarlika?
Sen finns ju också tex citigo Ev, mindre än golfen men större batteri och bör ha längre räckvidd.

Runt 250k - Ioniq 2020 38kwh
+ Låg förbrukning
+ Bör ha marginellt bättre räckvidd än tidigare bilar

Strax under denna finns ju också bmw i3s

Runt 300k - VW id.3 58kwh
+"Riktig" elbil
+ Bättre räckvidd
+ Bra laddhastighet
+ Bör funka även på längre resor
- ?

Här finns det ju helt klart fler bilar som tex e-niro, kona mfl. Men även om de har lite större batterier och lägre förbrukning så antar jag att den högre laddhastigheten gör en id.3 mer lämpad för långresor? För kortresor bör det inte spela någon roll vilken av dem man väljer väl?
Finns det några tydliga nackdelar med en id.3 som jag missar?
Har inte provat en id.3 så de kanske är väldigt plastiga och bullriga eller har andra stora nackdelar?

Vill man lägga ännu mer pengar så kanske man bör snegla mot en Tesla, men i dagsläget tänker jag mig nog en bil någonstans 150-300k. Så antingen en enklare och billigare bil som blir dedikerad för kortare resor eller en mer riktig som då även kan användas för längre resor.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av juristen »

Jag tyckte ID3 var väldigt bullrig, klart bullrigare än e-Niro och e-Soul till exempel. Även om ID3 laddar fortare så skulle jag tro att den är rätt jobbig att åka långt i. För 300 000 kr skulle jag välja en Kia framför en ID3.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av snowman »

juristen skrev: 03 maj 2023 14:45
Jag tyckte ID3 var väldigt bullrig, klart bullrigare än e-Niro och e-Soul till exempel. Även om ID3 laddar fortare så skulle jag tro att den är rätt jobbig att åka långt i. För 300 000 kr skulle jag välja en Kia framför en ID3.
Hmm den var lite otippad. När jag köpte Zoe'n så provkörde jag en Kia e-niro som jag upplevde som fruktansvärt bullrig jämfört med Zoe'n.
Kanske huvudsakligen hänger på vilka däck som sitter på dem? Eller kan fler bekräfta att id3an är väldigt bullrig?
Är den det "by design" så går den garanterat bort.

Fanns det någon mer anledning till att du skulle välja kian före vwn?
Mina argument för Id3an är stt den är en "riktig" elbil med ordentlig laddning. Medans kian väl bara har enfasladdning om man kollar på de första årsmodellerna samt tveksam hastighet på dc laddning. Sen tycker jag kian är väldigt plastig invändigt med mycket tråkig hårdplast, men det är väl en smaksak och id3an kanske är likadan, men VAG brukar vara ganska duktiga med inredningen.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av CrazyGang »

Jag har en e-Soul som jag kört ca 2000 mil, mina intryck:

- Mycket bra garantier (7 år) och fin byggkvalitet. Noll problem.
- Snål, går minst 30 mil även höst/vår
- Laddningen duger men är inte jättesnabb. Maxar 75kW. 20-80 tar runt 45 min.
- Bra utrymmen för passagerarna. Ganska litet bagage. Lättlastad och flexibel.
- koreansk mjukvara, mycket bling och pling :roll:
- Saknar vettig ruttplanering och överlag dåligt förarstöd. Visar inte SoC i % i instrumentklustret t.ex.
- Viss coldgate, laddar 55kW på vintern. Skulle behöva förvärmning av batteriet
- Funkar på långresan, ex. Östersund-Sthlm med ett laddstopp på 45 min.
- Stabil och välfungerande app

Allt ovan gäller för samtliga tre bilarna (Kona, Niro). Största skillnaden är bagage och räckvidd i hög fart (Soul går kortast pga formen)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av snowman »

CrazyGang skrev: 03 maj 2023 16:11
Jag har en e-Soul som jag kört ca 2000 mil, mina intryck:

- Mycket bra garantier (7 år) och fin byggkvalitet. Noll problem.
- Snål, går minst 30 mil även höst/vår
- Laddningen duger men är inte jättesnabb. Maxar 75kW. 20-80 tar runt 45 min.
- Bra utrymmen för passagerarna. Ganska litet bagage. Lättlastad och flexibel.
- koreansk mjukvara, mycket bling och pling :roll:
- Saknar vettig ruttplanering och överlag dåligt förarstöd. Visar inte SoC i % i instrumentklustret t.ex.
- Viss coldgate, laddar 55kW på vintern. Skulle behöva förvärmning av batteriet
- Funkar på långresan, ex. Östersund-Sthlm med ett laddstopp på 45 min.
- Stabil och välfungerande app

Allt ovan gäller för samtliga tre bilarna (Kona, Niro). Största skillnaden är bagage och räckvidd i hög fart (Soul går kortast pga formen)
Tack för inputen!
Hur är den i lastutrymmet om man följer baksätet?
Är det fortfarande dåligt eller fälls baksätet helt och bildar ett plant lastgolv?
Går det att få ut SOC i % via skärmen i mitten då eller hur gör man det?
Kollade faktiskt lite på en sån när jag sålde Zoe'n men då hade priserna dragit iväg.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av CrazyGang »

Golvet i bagaget är höjbart, blir ganska plant.

SoC finns i navigatorn, men kör man carplay så syns den inte.

Jag kan rekommendera en provtur i koreanerna. Rimligt bra bil utan större missar och med en hel del starka sidor. Lite synd att de inte lyckas få några enkla saker på plats som gjort stor skillnad för helheten.

Den jag framförallt saknar är ”elbilstänket” från Teslan, förkonditionering - ruttplanering - frunk etc. Hade gett smidigare och bättre användarupplevelse och bättre nyttjade utrymmen.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av snowman »

CrazyGang skrev: 03 maj 2023 17:35
Golvet i bagaget är höjbart, blir ganska plant.

SoC finns i navigatorn, men kör man carplay så syns den inte.

Jag kan rekommendera en provtur i koreanerna. Rimligt bra bil utan större missar och med en hel del starka sidor. Lite synd att de inte lyckas få några enkla saker på plats som gjort stor skillnad för helheten.

Den jag framförallt saknar är ”elbilstänket” från Teslan, förkonditionering - ruttplanering - frunk etc. Hade gett smidigare och bättre användarupplevelse och bättre nyttjade utrymmen.
Hur menar du med förkonditionering? Att de startar värmning av batteriet eller att värmningen av kupen? Att kunna förvärma kupen via app känns som en funktion som vore trevligt att ha.
Ska helt klart kolla på en e-soul, inte världens snyggaste bil men verkar vettig!

Om det nu är någon tröst så verkar de flesta tillverkarna sakna "elbilstänket" 😅 Zoe'n jag hade navigerade gladeligen långt utanför räckvidden och skulle man åka någonstans vintertid så var det flera lager som gällde då värmen var otillräcklig om man försökte köra motorvägsfart 😅
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2284
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Begagnatpriserna verkar gå nedåt till rimliga nivåer.

Dessa två från idag nådde båda över reservationspriset.
.
Screenshot_20230503-193930_Chrome.jpg
Screenshot_20230503-193643_Chrome.jpg
Screenshot_20230503-193643_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av CrazyGang »

snowman skrev: 03 maj 2023 19:34
CrazyGang skrev: 03 maj 2023 17:35
Golvet i bagaget är höjbart, blir ganska plant.

SoC finns i navigatorn, men kör man carplay så syns den inte.

Jag kan rekommendera en provtur i koreanerna. Rimligt bra bil utan större missar och med en hel del starka sidor. Lite synd att de inte lyckas få några enkla saker på plats som gjort stor skillnad för helheten.

Den jag framförallt saknar är ”elbilstänket” från Teslan, förkonditionering - ruttplanering - frunk etc. Hade gett smidigare och bättre användarupplevelse och bättre nyttjade utrymmen.
Hur menar du med förkonditionering? Att de startar värmning av batteriet eller att värmningen av kupen? Att kunna förvärma kupen via app känns som en funktion som vore trevligt att ha.
Ska helt klart kolla på en e-soul, inte världens snyggaste bil men verkar vettig!

Om det nu är någon tröst så verkar de flesta tillverkarna sakna "elbilstänket" 😅 Zoe'n jag hade navigerade gladeligen långt utanför räckvidden och skulle man åka någonstans vintertid så var det flera lager som gällde då värmen var otillräcklig om man försökte köra motorvägsfart 😅
Förkonditionering av batteriet inför laddning. Värmning av kupén funkar fint via appen.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

e-Niron är bullrig. Vägljudet transporterar sig ganska väl i bilen. Är nog bagageutrymmet som gör det; borde gå isolera med lite bitumenmatta i bagagerummet och hjulhusen, samt ljudisoleringmattor. Har tänkt göra det i två år nu. Ska snart göra det. Lovar :lol:
Dvs man vänjer sig :roll: .

Tror för övrigt att du behöver advance plus för att få adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare etc, samt en 2020+ (?) för att få det vettiga app-stödet. Appen är långsam, men funkar bra.

Min e-Niro har dragit strax under 1,5kWh per mil sommartid, och strax över 2,1kWh per mil vintertid (Umeå). 4300 mil sammantaget. Tar mig kanske 35-40 mil på sommaren, 25-30 på vintern. Känns rätt känslig för högre hastigheter så det beror på var man ska...

Bästa bil jag ägt. Kolla så stora servicen är gjord kring 4500 mil då batterivätskan ska bytas, kostar ca 5kSEK.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av Dexter86 »

Hur kommer det sig man byter batterivätska i vissa asiater men inga andra?
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av lukin »

juristen skrev: 03 maj 2023 14:45
Jag tyckte ID3 var väldigt bullrig, klart bullrigare än e-Niro och e-Soul till exempel. Även om ID3 laddar fortare så skulle jag tro att den är rätt jobbig att åka långt i. För 300 000 kr skulle jag välja en Kia framför en ID3.
Tycker absolut inte min ID.3 är bullrig. Inte jämfört med mina tidigare fossilare, eller för den delen jämfört med min kollegas (tidiga) M3.

Jag har dock 18" på min, det gör nog sitt till. På friktionsdäck tycker jag den är anmärkningsvärt tyst.

Tycker även den är tilräckligt bekväm för längre turer, speciellt om man bara är två. Nu efter tre år kan den vara ett bra begagnatköp när barnsjukdomarna är borta.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
mussla
Inlägg: 180
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av mussla »

Dexter86 skrev: 03 maj 2023 21:10
Hur kommer det sig man byter batterivätska i vissa asiater men inga andra?
Visst är det kylvätskan man byter? Rejält dyrt servicepunkt verkar det som.
wheels
Inlägg: 539
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av wheels »

På Konan byts det gratis på grund av nåt problem med kylvätskan
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av NiklasTesla »

snowman skrev: 03 maj 2023 07:15
Efter att ha kört fossilbil i ett år efter Zoe'n så kommer jag inom kort flytta och återigen ha möjlighet till att ladda hemma. Vilket har gjort att jag börjat kolla lite på att köpa en elbil igen.

Behöver inte massvis med utrymme då bilen kommer bli en andrabil och till 70% kommer användas av mig enbart, 25% med mig och en passagerare och 5% mer än en passagerare.
Annars ser mina krav ut som följande:
- Skapligt praktisk med bra utrymmen invändigt, gillade min Zoe på denna punkt. Har en tendens till att ibland åka runt med både mycket och lite större saker i bilen.
- Adaptiv farthållare.
- Min 15-20mil räckvidd

Hade för en tid sedan en Renault Zoe med 52kwh batteriet och bilen i sig var helt okej förutom alla franska egenheter. Däremot var min upplevelse av Renault servicesida fruktansvärd och med tanke på problemen Zoe verkar ha med elmotorerna så känns inte en sån som ett bra val.
Har också kollat lite på en E-golf då Golfarna alltid varit praktiska och räckvidden verkar ok.
Priserna har ju kommit ner en hel del så plötsligt känns det som att man får ganska mycket att välja på..

Så vilka modeller bör man kika mer på och vilka ska undvikas?
Har skaplig koll på Leafens degraderingsproblematik och Zoe'ns klena motorer.
Budgeten är flexibel och bilen behöver inte vara lämpad för långresor, men går det att få en "ordentlig" elbil för bara lite mer så är jag helt klart beredd att lägga lite till.
Model 3.

MVH
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Bästa begagnade elbilen idag?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Dexter86 skrev: 03 maj 2023 21:10
Hur kommer det sig man byter batterivätska i vissa asiater men inga andra?
Försvinner ju en massa servicepunkter med elbil så man måste väl hitta nya? :roll:
Batterivätskan ska bytas för att kunna garantera icke-ledande vätska som jag förstått det hela. Lite knepigt i ett slutet system, men men...
Skriv svar