Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur påverkas den svenska fordonsflottan av reduktionspliktssänkningen?

Omröstningen slutade 14 maj 2023 18:11

Försäljningen av fossilbilar kommer att öka som följd
10
10%
Övergången till elbilar stoppas inte men takten minskar märkbart
25
26%
Övergången till elbilar påverkas som högst inom felmarginalen men det fördröjer elektrifieringen av tung trafik
18
19%
Elektrifieringen av fordonsflottan påverkas inte nämnvärt
43
45%
 
Antal röster: 96

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev: 09 maj 2023 19:41
Dafro skrev: 09 maj 2023 19:24
nek0 skrev: 09 maj 2023 19:04
Dafro skrev: 09 maj 2023 18:52
nek0 skrev: 09 maj 2023 17:40
Rätt roligt läsa gång på gång samma text.
Alla vet bäst vad alla behöver.
Jag tycker att alla vet bäst vad de själva behöver.
Själv vill jag ha en elbil men hittar ingen som klarar det bilen jag har idag gör. Elbilen behöver inte vara billigare än bilen jag har idag, men jag vill inte betala mer för den heller.
Det är meningslöst diskutera något utan argument.
Alla som idag kör prestanda elbilar, körde inte prestanda avgasbilar innan bytet.
Vi som är "mindre vetande" ställer frågor, men aldrig får svar.
Att man inte svarar bekräftar att de man diskuterar med inte har några svar som håller utan bara pratar för att de är uttråkade.
Kör vad du vill och sluta predika för andra är mitt råd.
Vad är det som din nuvarande bil klarar men ingen elbil?
Till samma kostnad kan jag förstå men om vi släpper det för nu.

Ang prestanda elbilar så tycker jag att det för mig ör helt onödigt med 523 hk och uppåt 700 nm men (nästan) den enda bil som uppfyller mitt krav på räckvidd, storlek och komfort. Skulle räcka gott med 250 hk, såg idag att Kia ev9 bara ska säljas med awd och fler hk, skulle hellre välja 2wd med liten motor och löngre räckvidd.
TCO
Det går väl utrycka tydligare än klara av, men då förstår jag och det handlar ju till stor del om körmönster coh troligen kör du mycket kortresor efterom laddhybrid går bra. Kolla in en beg Nissan leaf, skulle nog kunna klara TCO. Fast om det är ända kravet så skulle jag fortsätta med laddhybrid, jag tyckte laddhybrider hade för klen elmotor men om man ör fine med det så ör det ju toppen. Jag tycker det är skönt att inte köra fossilbil.
Ligger på 0,8l/100km under 2200mil
Där jag kör får man inte köra över 80km/h så motorn räcker för mig. Kör oftast Huskvarna-Aneby och har aldrig tömt batteret. Nu när det är plus grader har jag mellan 30 och 40% batteri kvar när jag kommer fram. Har laddare på båda ställen så för det mesta kör jag på el.
Jo jag låg väl på något liknande men något mer. Men visst är det en Kia du har, drar inte den igång motorn för att värma kupén och då borde det väl dra en hel del mer på vintern? Visste renade avgaser men så urbota dumt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av nek0 »

Dafro skrev: 10 maj 2023 05:18
nek0 skrev: 09 maj 2023 19:41
Dafro skrev: 09 maj 2023 19:24
nek0 skrev: 09 maj 2023 19:04
Dafro skrev: 09 maj 2023 18:52


Vad är det som din nuvarande bil klarar men ingen elbil?
Till samma kostnad kan jag förstå men om vi släpper det för nu.

Ang prestanda elbilar så tycker jag att det för mig ör helt onödigt med 523 hk och uppåt 700 nm men (nästan) den enda bil som uppfyller mitt krav på räckvidd, storlek och komfort. Skulle räcka gott med 250 hk, såg idag att Kia ev9 bara ska säljas med awd och fler hk, skulle hellre välja 2wd med liten motor och löngre räckvidd.
TCO
Det går väl utrycka tydligare än klara av, men då förstår jag och det handlar ju till stor del om körmönster coh troligen kör du mycket kortresor efterom laddhybrid går bra. Kolla in en beg Nissan leaf, skulle nog kunna klara TCO. Fast om det är ända kravet så skulle jag fortsätta med laddhybrid, jag tyckte laddhybrider hade för klen elmotor men om man ör fine med det så ör det ju toppen. Jag tycker det är skönt att inte köra fossilbil.
Ligger på 0,8l/100km under 2200mil
Där jag kör får man inte köra över 80km/h så motorn räcker för mig. Kör oftast Huskvarna-Aneby och har aldrig tömt batteret. Nu när det är plus grader har jag mellan 30 och 40% batteri kvar när jag kommer fram. Har laddare på båda ställen så för det mesta kör jag på el.
Jo jag låg väl på något liknande men något mer. Men visst är det en Kia du har, drar inte den igång motorn för att värma kupén och då borde det väl dra en hel del mer på vintern? Visste renade avgaser men så urbota dumt.
Nej jag har en Seat Leon med värmepump. Bensinmotor startar när batteriet är på 1% eller om man kör över 130km/h
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sänkt reduktionsplikt - färre elbilar?

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev: 10 maj 2023 08:14
Dafro skrev: 10 maj 2023 05:18
nek0 skrev: 09 maj 2023 19:41
Dafro skrev: 09 maj 2023 19:24
nek0 skrev: 09 maj 2023 19:04

TCO
Det går väl utrycka tydligare än klara av, men då förstår jag och det handlar ju till stor del om körmönster coh troligen kör du mycket kortresor efterom laddhybrid går bra. Kolla in en beg Nissan leaf, skulle nog kunna klara TCO. Fast om det är ända kravet så skulle jag fortsätta med laddhybrid, jag tyckte laddhybrider hade för klen elmotor men om man ör fine med det så ör det ju toppen. Jag tycker det är skönt att inte köra fossilbil.
Ligger på 0,8l/100km under 2200mil
Där jag kör får man inte köra över 80km/h så motorn räcker för mig. Kör oftast Huskvarna-Aneby och har aldrig tömt batteret. Nu när det är plus grader har jag mellan 30 och 40% batteri kvar när jag kommer fram. Har laddare på båda ställen så för det mesta kör jag på el.
Jo jag låg väl på något liknande men något mer. Men visst är det en Kia du har, drar inte den igång motorn för att värma kupén och då borde det väl dra en hel del mer på vintern? Visste renade avgaser men så urbota dumt.
Nej jag har en Seat Leon med värmepump. Bensinmotor startar när batteriet är på 1% eller om man kör över 130km/h
Aha, det låter ju riktigt bra.
27,8 kWp solceller
Skriv svar