Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

OL3 stoppas pga elpriset är för lågt.
Herregud vilken pannkaka. 14 år försenat och redan någon månad efter produktionsstart lönar det sig inte längre. :lol:

https://svenska.yle.fi/a/7-10034589
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av BigEasy »

taliz skrev: 18 maj 2023 08:33
OL3 stoppas pga elpriset är för lågt.
Herregud vilken pannkaka. 14 år försenat och redan någon månad efter produktionsstart lönar det sig inte längre. :lol:

https://svenska.yle.fi/a/7-10034589

Ja exakt därför som vindkraft är så skadlig. Vad ska vi ha när det inte blåser? "Lagring"? Vore det inte bättre att ha ett jämnt och lågt elpris man kan lita på än de här djävulska fluktuationerna som slår undan benen på hela marknaden?

Hela diskussionen kring kärnkraft har gått varvet runt 100 ggr i den här tråden. Det följer ett givet mönster. När priserna är låga är vindkraftens anhängare triumfatoriska men när det är dyrt så är det knäpptyst...
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Ja det blir svårt att be kineserna stoppa markbygden s vindsnurror när det blåser.
Lika svårt som att be dem öka produktionen när elpriset stiger.

Finns en bra artikel från Timbro som beskriver utvecklingen
Skulle säga att vi är på steg 3 i processen nu och om vi inte börjar styra upp detta så hamnar vi snart i steg 4

https://timbro.se/smedjan/samhalle/det- ... ssilkraft/
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

taliz skrev: 18 maj 2023 08:33
OL3 stoppas pga elpriset är för lågt.
Herregud vilken pannkaka. 14 år försenat och redan någon månad efter produktionsstart lönar det sig inte längre. :lol:

https://svenska.yle.fi/a/7-10034589
Ja, det lär bli mer av detta i framtiden runt om i världen.

Ägarna till kärnkraft kommer behöva investera i lager och vätgasproduktion alternativt lägga ner verksamheten.

Det är jobbigt med konkurrens.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av BigEasy »

pefreli skrev: 18 maj 2023 11:02
taliz skrev: 18 maj 2023 08:33
OL3 stoppas pga elpriset är för lågt.
Herregud vilken pannkaka. 14 år försenat och redan någon månad efter produktionsstart lönar det sig inte längre. :lol:

https://svenska.yle.fi/a/7-10034589
Ja, det lär bli mer av detta i framtiden runt om i världen.

Ägarna till kärnkraft kommer behöva investera i lager och vätgasproduktion alternativt lägga ner verksamheten.

Det är jobbigt med konkurrens.
Det är väl inte kärnkraften som ska behöva betala för lagring?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

BigEasy skrev: 18 maj 2023 11:08
pefreli skrev: 18 maj 2023 11:02
taliz skrev: 18 maj 2023 08:33
OL3 stoppas pga elpriset är för lågt.
Herregud vilken pannkaka. 14 år försenat och redan någon månad efter produktionsstart lönar det sig inte längre. :lol:

https://svenska.yle.fi/a/7-10034589
Ja, det lär bli mer av detta i framtiden runt om i världen.

Ägarna till kärnkraft kommer behöva investera i lager och vätgasproduktion alternativt lägga ner verksamheten.

Det är jobbigt med konkurrens.
Det är väl inte kärnkraften som ska behöva betala för lagring?
Precis min tanke också.. de är ju vindkraften som skapat denna obalans och borde därmed även ta kostanden för lagring så balansen kan förbättras.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av BigEasy »

chaffis75 skrev: 18 maj 2023 11:13
BigEasy skrev: 18 maj 2023 11:08
pefreli skrev: 18 maj 2023 11:02
taliz skrev: 18 maj 2023 08:33
OL3 stoppas pga elpriset är för lågt.
Herregud vilken pannkaka. 14 år försenat och redan någon månad efter produktionsstart lönar det sig inte längre. :lol:

https://svenska.yle.fi/a/7-10034589
Ja, det lär bli mer av detta i framtiden runt om i världen.

Ägarna till kärnkraft kommer behöva investera i lager och vätgasproduktion alternativt lägga ner verksamheten.

Det är jobbigt med konkurrens.
Det är väl inte kärnkraften som ska behöva betala för lagring?
Precis min tanke också.. de är ju vindkraften som skapat denna obalans och borde därmed även ta kostanden för lagring så balansen kan förbättras.

Moraliskt är det ju så men som marknaden fungerar idag så tyvärr inte. Är helt sinnessjukt.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

Jag tycker mig känna igen tongångarna från elbilsdebatten. Funkar inte, kompakt motstånd, dyrt, negativ miljöpåverkan, värdelös laddinfrastruktur, etc, etc.
Hur många av er som idag kör en elbil känner igen sig? Hur lång tid tog det innan poletten föll på plats?
Jag är övertygad om att redan innan 2030 så har vi så mycket förnybar energiomvandling i energisystemet så att det vi upplever idag (t ex extrema prisvariationer) är ett minne blott. Det är inte frågan om utan när elen flödar fritt i hela Europa. Både på land och till havs. Försök stoppa den utvecklingen 😂
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

Allvarliga säkerhetsbrister på Ringhals.
Strålsäkerhetsmyndigheten sänker säkerhetsbetyget för kärnkraftverket till den näst lägsta nivån på en fyrgradig skala. Myndigheten anser att det finns allvarliga brister på Ringhals.

– Anledningen är de händelser som vi har sett under en längre tid. Även om det görs åtgärder för varje händelse har de bakomliggande orsakerna fortsatt att ställa till det, säger Anne Edland, enhetschef för tillsynssamordning på myndigheten, till TT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -efter-fel
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av taliz »

+46 skrev: 18 maj 2023 11:44
Jag tycker mig känna igen tongångarna från elbilsdebatten. Funkar inte, kompakt motstånd, dyrt, negativ miljöpåverkan, värdelös laddinfrastruktur, etc, etc.
Hur många av er som idag kör en elbil känner igen sig? Hur lång tid tog det innan poletten föll på plats?
Jag är övertygad om att redan innan 2030 så har vi så mycket förnybar energiomvandling i energisystemet så att det vi upplever idag (t ex extrema prisvariationer) är ett minne blott. Det är inte frågan om utan när elen flödar fritt i hela Europa. Både på land och till havs. Försök stoppa den utvecklingen 😂
Så är det. Motstånd mot förändring är alltid gigantiskt från den stora massan. "Better the devil you know" ligger i människans natur.
Det är först när de själva får uppleva det nya och se att det fungerar som de förstår att det just kan fungera. Då accepterar de förändringen.
När grannar runtomkring skaffar elbilar, solceller och hembatterier, då kan de själva tänka sig det. Plötsligt säljer grannen översskottsel. Plötsligt gör hela byn det.
Vips har man ett helt annat elnät.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av BigEasy »

+46 skrev: 18 maj 2023 11:44
Jag tycker mig känna igen tongångarna från elbilsdebatten. Funkar inte, kompakt motstånd, dyrt, negativ miljöpåverkan, värdelös laddinfrastruktur, etc, etc.
Hur många av er som idag kör en elbil känner igen sig? Hur lång tid tog det innan poletten föll på plats?
Jag är övertygad om att redan innan 2030 så har vi så mycket förnybar energiomvandling i energisystemet så att det vi upplever idag (t ex extrema prisvariationer) är ett minne blott. Det är inte frågan om utan när elen flödar fritt i hela Europa. Både på land och till havs. Försök stoppa den utvecklingen 😂
Tror gör man i kyrkan...
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av BigEasy »

taliz skrev: 18 maj 2023 12:03
+46 skrev: 18 maj 2023 11:44
Jag tycker mig känna igen tongångarna från elbilsdebatten. Funkar inte, kompakt motstånd, dyrt, negativ miljöpåverkan, värdelös laddinfrastruktur, etc, etc.
Hur många av er som idag kör en elbil känner igen sig? Hur lång tid tog det innan poletten föll på plats?
Jag är övertygad om att redan innan 2030 så har vi så mycket förnybar energiomvandling i energisystemet så att det vi upplever idag (t ex extrema prisvariationer) är ett minne blott. Det är inte frågan om utan när elen flödar fritt i hela Europa. Både på land och till havs. Försök stoppa den utvecklingen 😂
Så är det. Motstånd mot förändring är alltid gigantiskt från den stora massan. "Better the devil you know" ligger i människans natur.
Det är först när de själva får uppleva det nya och se att det fungerar som de förstår att det just kan fungera. Då accepterar de förändringen.
När grannar runtomkring skaffar elbilar, solceller och hembatterier, då kan de själva tänka sig det. Plötsligt säljer grannen översskottsel. Plötsligt gör hela byn det.
Vips har man ett helt annat elnät.
Jag har elbil och solceller. Utan subventioner hade inte solceller varit lönsamma öht. Inte elbil heller egentligen.

Nu senaste tiden har elpriset varit oerhört lågt när solen skiner. Ångrar nästan att jag satte upp solceller.

Hembatterier är inte lönsamma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

BigEasy skrev: 18 maj 2023 12:46
taliz skrev: 18 maj 2023 12:03
+46 skrev: 18 maj 2023 11:44
Jag tycker mig känna igen tongångarna från elbilsdebatten. Funkar inte, kompakt motstånd, dyrt, negativ miljöpåverkan, värdelös laddinfrastruktur, etc, etc.
Hur många av er som idag kör en elbil känner igen sig? Hur lång tid tog det innan poletten föll på plats?
Jag är övertygad om att redan innan 2030 så har vi så mycket förnybar energiomvandling i energisystemet så att det vi upplever idag (t ex extrema prisvariationer) är ett minne blott. Det är inte frågan om utan när elen flödar fritt i hela Europa. Både på land och till havs. Försök stoppa den utvecklingen 😂
Så är det. Motstånd mot förändring är alltid gigantiskt från den stora massan. "Better the devil you know" ligger i människans natur.
Det är först när de själva får uppleva det nya och se att det fungerar som de förstår att det just kan fungera. Då accepterar de förändringen.
När grannar runtomkring skaffar elbilar, solceller och hembatterier, då kan de själva tänka sig det. Plötsligt säljer grannen översskottsel. Plötsligt gör hela byn det.
Vips har man ett helt annat elnät.
Jag har elbil och solceller. Utan subventioner hade inte solceller varit lönsamma öht. Inte elbil heller egentligen.

Nu senaste tiden har elpriset varit oerhört lågt när solen skiner. Ångrar nästan att jag satte upp solceller.

Hembatterier är inte lönsamma.
Jo jag köpte solceller 2018 och är väldigt nöjd jag komm loss redan då. Om saknat solceller så skulle jag nog tveka mer idag om de är värt de . Min solceller bö jar ju närma sig avbetalda så snart är de vara vins även om de kanske kommer börja minska nu m f låga priser dagtid på sommaren och höga på nätter och vintern.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Airlift »

taliz skrev: 18 maj 2023 08:33
OL3 stoppas pga elpriset är för lågt.
Herregud vilken pannkaka. 14 år försenat och redan någon månad efter produktionsstart lönar det sig inte längre. :lol:

https://svenska.yle.fi/a/7-10034589
Du har har satt spiken p exakt vad marknadsstörning innebär. Vindkraft hade aldrig blivit såpass systemstörande utan subventioner och underlåtenhet till adekvat kravställan.

Jävelberg vad det kommer pipas när totalen på året summeras i framtiden.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Airlift »

+46 skrev: 17 maj 2023 10:54
Jaha, ska det nu börja genas i kurvorna?

”Strålsäkerhetsmyndighetens generaldirektör Nina Cromnier ska sluta. Beslutet har fattats av regeringsdepartementet.
– Vi hänvisar frågor om detta till regeringen, säger Daniel Rossetti, presstalesperson för myndigheten.”
(Afronbladet, idag)

Här kan du läsa mellan raderna vad S-styrning givit. Notera att denna artikel är ett halvår gammal så skapar av S-regeringens styrningar. Således är svaret på din fråga; nej! Snarare få rätsida på dysfunktionell myndighet. Som sig bör.

https://web.archive.org/web/20221027121 ... myndighet/
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

Airlift skrev: 19 maj 2023 07:35
[quote=+46 post_id=721533 time=<a href="tel:1684313682">1684313682</a> user_id=1041]
Jaha, ska det nu börja genas i kurvorna?

”Strålsäkerhetsmyndighetens generaldirektör Nina Cromnier ska sluta. Beslutet har fattats av regeringsdepartementet.
– Vi hänvisar frågor om detta till regeringen, säger Daniel Rossetti, presstalesperson för myndigheten.”
(Afronbladet, idag)

Här kan du läsa mellan raderna vad S-styrning givit. Notera att denna artikel är ett halvår gammal så skapar av S-regeringens styrningar. Således är svaret på din fråga; nej! Snarare få rätsida på dysfunktionell myndighet. Som sig bör.

https://web.archive.org/web/20221027121 ... myndighet/
[/quote]

Och?
Den här artikeln är två dagar gammal….

https://www.nyteknik.se/energi/ringhals ... et/2055728
Installerat 13,2 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

+46 skrev: 19 maj 2023 08:19
Airlift skrev: 19 maj 2023 07:35
[quote=+46 post_id=721533 time=<a href="tel:1684313682">1684313682</a> user_id=1041]
Jaha, ska det nu börja genas i kurvorna?

”Strålsäkerhetsmyndighetens generaldirektör Nina Cromnier ska sluta. Beslutet har fattats av regeringsdepartementet.
– Vi hänvisar frågor om detta till regeringen, säger Daniel Rossetti, presstalesperson för myndigheten.”
(Afronbladet, idag)

Här kan du läsa mellan raderna vad S-styrning givit. Notera att denna artikel är ett halvår gammal så skapar av S-regeringens styrningar. Således är svaret på din fråga; nej! Snarare få rätsida på dysfunktionell myndighet. Som sig bör.

https://web.archive.org/web/20221027121 ... myndighet/
Och?
Den här artikeln är två dagar gammal….

https://www.nyteknik.se/energi/ringhals ... et/2055728
[/quote]
Har du läst artikeln som som airlift länkade. Låter ju allvarligt oavsett om vi ska bygga ny kärnkraft eller ej. Låter som någon måste ta ansvar för detta misslyckade.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Airlift »

+46 skrev: 19 maj 2023 08:19


Och?
Och; det påvisar att du är helt fel ute med dina antaganden om varför GD-bytet behöver ske. Istället för ”gena i kurvorna” är det en fråga om toxiskt ledarskap när anställda flyr.. förstår du?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Det största problemet rent kompetensmässigt är Sossarnas tillsättning av höga myndighetschefer.

Det spelar ingen roll hur illa du utfört tidigare arbetsuppgifter så länge man haft rätt partitillhörighet så kan man vara säker på att få en hög position som GD eller liknande.
Kompetens för posten är ointressant så länge S kan tillsätta nyttiga idioter med rätt politiska åsikter.

https://timbro.se/allmant/enpartistaten/
0CB91186-001D-426C-9348-378DD57F3388.jpeg
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Teslabilen2023 »

Jan Blomgrens analys av processen kommer närmare och riskerar att slå in:
1. Subventioner för att öka andelen sol och vind.
2. Kraftig utbyggnad, som leder till överproduktion.
3. Överproduktionen leder till låga elpriser.
4. Icke subventionerad planerbar kraft (fossil kraft, vatten- och kärnkraft) får problem med lönsamheten.
5. Planerbar kraft läggs ned.
6. Sol och vind kan inte ersätta den förlorade planerbara elen.
7. Sämre tillförlitlighet, i värsta fall omfattande elavbrott.
8. Ingen politiker klara av att säga att ”vi politiker orsakade situationen, och nu får ni väljare leva med detta hädanefter”.
9. I panik beslutas att ny planerbar kraft måste byggas snarast, helst igår.
10. Det som går att bygga snabbt är fossil kraft, ofta gaskraft.
Då är vi i stadierna 3-5 nu, periodvis överproduktion och planerbar kraft läggs ner (Ringhals).

Samtidigt kan inte överskott av vindkraft lagras på ett (och nu fungerande) rationellt sätt:
1. Vattenkraft och pumpkraft: Har inte den kapaciteten, vattenkraften kommer inte kunna verka som reglerkraft om mer planerbar el tas ur elsystemet.
2. Vätgas: Allt för mycket av energiinnehållet går förlorad samt komplicerad lagring.
3. Batterier: Förutom att vi behöver batterier till att fasa ut förbränningsmotorer så är det nästan omöjligt att bygga kapacitet tillräckligt ens för en liten stund när vind och sol inte levererar.
https://timbro.se/smedjan/onskedrommar-om-lagrad-el/
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

Airlift skrev: 19 maj 2023 09:50
+46 skrev: 19 maj 2023 08:19


Och?
Och; det påvisar att du är helt fel ute med dina antaganden om varför GD-bytet behöver ske. Istället för ”gena i kurvorna” är det en fråga om toxiskt ledarskap när anställda flyr.. förstår du?
Citerar mig själv; ”Sorry, trodde att det var fler än jag som kan läsa mellan raderna.
Var liksom ingen politisk slump att Regeringen igår, först gav klartecken att tillåta OX2 och Vattenfall att jobba vidare med sina två vindkraftprojekt till havs, för att dagen efter ge generaldirektören för SSM sparken….(SSM är inte vilken myndighet som helst. Vill man på allvar kratta manegen för ny kärnkraft så börjar man där).”


Och vad i det jag skrev är felaktigt? Har bara konstaterat att vill man hålla högsta fart så måste man gena i kurvorna samt veta hur en slipsten ska dras…
Förhoppningsvis så välkomnar Ringhals alla som slutat på SSM och erbjuder dom att börja jobba i Varberg. Där tycks det finnas hur mycket som helst att göra….
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Airlift »

Teslabilen2023 skrev: 19 maj 2023 10:18
Jan Blomgrens analys av processen kommer närmare och riskerar att slå in:
1. Subventioner för att öka andelen sol och vind.
2. Kraftig utbyggnad, som leder till överproduktion.
3. Överproduktionen leder till låga elpriser.
4. Icke subventionerad planerbar kraft (fossil kraft, vatten- och kärnkraft) får problem med lönsamheten.
5. Planerbar kraft läggs ned.
6. Sol och vind kan inte ersätta den förlorade planerbara elen.
7. Sämre tillförlitlighet, i värsta fall omfattande elavbrott.
8. Ingen politiker klara av att säga att ”vi politiker orsakade situationen, och nu får ni väljare leva med detta hädanefter”.
9. I panik beslutas att ny planerbar kraft måste byggas snarast, helst igår.
10. Det som går att bygga snabbt är fossil kraft, ofta gaskraft.
Då är vi i stadierna 3-5 nu, periodvis överproduktion och planerbar kraft läggs ner (Ringhals).

Samtidigt kan inte överskott av vindkraft lagras på ett (och nu fungerande) rationellt sätt:
1. Vattenkraft och pumpkraft: Har inte den kapaciteten, vattenkraften kommer inte kunna verka som reglerkraft om mer planerbar el tas ur elsystemet.
2. Vätgas: Allt för mycket av energiinnehållet går förlorad samt komplicerad lagring.
3. Batterier: Förutom att vi behöver batterier till att fasa ut förbränningsmotorer så är det nästan omöjligt att bygga kapacitet tillräckligt ens för en liten stund när vind och sol inte levererar.
https://timbro.se/smedjan/onskedrommar-om-lagrad-el/
Som sagt, jävelberg vad det kommer snyftas snart..

Emedan vurmade för sol och vind kommer gå till den vanliga förklaringen ”vi såg det inte komma”.
Jaja. Vägen till haveriet är som vanligt kantat av de godas intentioner.
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

+46 skrev: 19 maj 2023 10:59
Airlift skrev: 19 maj 2023 09:50
+46 skrev: 19 maj 2023 08:19


Och?
Och; det påvisar att du är helt fel ute med dina antaganden om varför GD-bytet behöver ske. Istället för ”gena i kurvorna” är det en fråga om toxiskt ledarskap när anställda flyr.. förstår du?
Citerar mig själv; ”Sorry, trodde att det var fler än jag som kan läsa mellan raderna.
Var liksom ingen politisk slump att Regeringen igår, först gav klartecken att tillåta OX2 och Vattenfall att jobba vidare med sina två vindkraftprojekt till havs, för att dagen efter ge generaldirektören för SSM sparken….(SSM är inte vilken myndighet som helst. Vill man på allvar kratta manegen för ny kärnkraft så börjar man där).”


Och vad i det jag skrev är felaktigt? Har bara konstaterat att vill man hålla högsta fart så måste man gena i kurvorna samt veta hur en slipsten ska dras…
Förhoppningsvis så välkomnar Ringhals alla som slutat på SSM och erbjuder dom att börja jobba i Varberg. Där tycks det finnas hur mycket som helst att göra….
Eller så kanske man går över från att köra i cirklar runt målet till att köra rakt mot målet. I Sverige har vi enorma problem med att saker tar sådan fruktansvärd tid. Detta gäller ju även vindkraften och många andra sektorer. Jag hoppas vår regering får lite fart på saker och ting.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

😂😂😂, Ha, ha kan inte låta bli att skratta.
Men förlåt, det här extremt allvarligt. Det är till och med en ren kriminell handling. Att manipulera priser på en avreglerad elmarknad kan/kommer stå Vattenfall dyrt.
Dessutom är det en ansiktssmäll för alla som blint litar på SVENSKA elproducenter….

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ener ... nadspriset
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Airlift »

+46 skrev: 19 maj 2023 13:06
😂😂😂, Ha, ha kan inte låta bli att skratta.
Men förlåt, det här extremt allvarligt. Det är till och med en ren kriminell handling. Att manipulera priser på en avreglerad elmarknad kan/kommer stå Vattenfall dyrt.
Dessutom är det en ansiktssmäll för alla som blint litar på SVENSKA elproducenter….

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ener ... nadspriset
Hahaha! Emedan SVK (läs du själv inkluderat) ska betala vindbolag för att undanhålla effekt!

”Som exempel nämns en avvikelse den 5 maj förra året där Vattenfall uppges ha låtit bli att erbjuda marknaden 2000 megawattimmar el, skriver Yle vidare. Något som uppges ha påverkat slutkonsumenter negativt.”

Exakt vad är skillnaden för dig som slutkonsument tror du? Haha, förlåt. Detta är bara så befängt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Skriv svar