Laga UMC?

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Laga UMC?

Inlägg av Jojo »

Min UMC har lagt av. Den lyser grönt, det går att öppna laddluckan med knappen, dock verkar det inte komma fram ström till bilen (bilen markerar bara 'redo att ladda' när sladden sitter i). Att ladda med annan UMC/WallCharger/mm fungerar perfekt.
Finns det någon som vet vad problemet är och om UMC:n går att lagas? Det är en av dessa som tål trefas, därför vill jag gärna behålla den, om det går. Någon som kan hjälpa mig? Tack!!!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laga UMC?

Inlägg av jonasl »

Det vore intressant om du kollade med t.ex. https://www.lagakretskort.se/ eller någon liknande firma om de kan åta sig att reparera.

1 gen UMC verkar inte helt ovanlig att den pajar tyvärr. Jag har en själv..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laga UMC?

Inlägg av Gustafsson »

Tesla har varit mycket generösa att byta dessa tidigare, även utanför garantitiden. Osäker på om trefasvarianten finns kvar dock. Antar att du menar att den har röd adapter när du skriver att den ”tål” trefas och därmed klarar trefas. Dessa måste dock ha 220 v kontakten rättvänd för att ladda i vanligt uttag. Men det är väl provat kan jag tro. Fast då lyser umc rött när man vänder fel.
Oftast är problemet att sladden till bilen går sönder. om man snurrar handtaget ett varv åt ena eller andra hållet kan de funka ibland.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar