Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av jeppe_sthlm »

När jag hade min på en skaderepararation, så nämnde de som jobbade på verkstan att Tesla var kinkiga med vad som fick fixas och vad som behövde bytas. Hade vid en olycka fått nån mindre skada på ett par fälgar, varpå de fick beställa två nya istället för att repa. Har även förstått att toleranserna för att få en bil skrotad är ganska låg.

Till på köpet är det alltid lång leveranstid på reservdelar, vilket innebär att bilen blir stående på verkstad och hyrbil behöver bekostas av försäkringsbolaget.

Inte så märkligt att premierna blir höga
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Jedis »

Maw skrev: 18 maj 2023 19:53
Jedis skrev: 18 maj 2023 17:33
Tänk på att försäkringskostnaderna, framförallt vid halvförsäkring då givetvis, till största del går till att täcka de skador ni orsakar på andra, samt förstås om det är personskador inblandat. Många när man talar om försäkringar har en tendens att lägga överdrivet stor betydelse om hur dyr bilen är, men det är oftast mer sekundärt. En personskada kan kosta betydligt mer för ett försäkringsbolag än en dyr bil. Därtill så tar staten ut en skatt på trafikförsäkringsavgiften om 22 procent för att täcka sina kostnader.
Hur är det med glas och skadegörelse (och brand), det går väl på egna halvförsäkringen?
Skadegörelse går på vagnskadeförsäkringen, så har man enbart halvförsäkring och ingen vagnskadeförsäkring så får man alltså inte ersättning vid skadegörelse. Men brand (ej pga. skadegörelse), stöld, och glasförsäkringen (vilken dock inte brukar täcka glastak) ingår i delkasko försäkringen, alltså den del som inte är inkluderad i den obligatoriska trafikförsäkringen när du tecknar en halvförsäkring.

Prismässigt så brukar halvförsäkringar vara ett ganska litet steg uppåt jämfört med enbart trafikförsäkringen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Maw »

Jedis skrev: 19 maj 2023 10:06
Maw skrev: 18 maj 2023 19:53
Jedis skrev: 18 maj 2023 17:33
Tänk på att försäkringskostnaderna, framförallt vid halvförsäkring då givetvis, till största del går till att täcka de skador ni orsakar på andra, samt förstås om det är personskador inblandat. Många när man talar om försäkringar har en tendens att lägga överdrivet stor betydelse om hur dyr bilen är, men det är oftast mer sekundärt. En personskada kan kosta betydligt mer för ett försäkringsbolag än en dyr bil. Därtill så tar staten ut en skatt på trafikförsäkringsavgiften om 22 procent för att täcka sina kostnader.
Hur är det med glas och skadegörelse (och brand), det går väl på egna halvförsäkringen?
Skadegörelse går på vagnskadeförsäkringen, så har man enbart halvförsäkring och ingen vagnskadeförsäkring så får man alltså inte ersättning vid skadegörelse. Men brand (ej pga. skadegörelse), stöld, och glasförsäkringen (vilken dock inte brukar täcka glastak) ingår i delkasko försäkringen, alltså den del som inte är inkluderad i den obligatoriska trafikförsäkringen när du tecknar en halvförsäkring.

Prismässigt så brukar halvförsäkringar vara ett ganska litet steg uppåt jämfört med enbart trafikförsäkringen.
Du har rätt, skadegörelse ingår i vagnskada.

Jag ser att maskinskada ingår i halvförsäkringen, jag trodde det krävdes vagnskada för det men den borde väl ändå inte vara aktuell för den första 4 åren/8000 milen för M3/MY
Screenshot_20230519_102200_Chrome.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 18 maj 2023 12:26
Dafro skrev: 18 maj 2023 11:14
För min E-tron gav jag ca 14 000 för helförsäkring. Bara som jämförelse.
Vad jag minns så fick jag pröjsa ungefär 8000/år i halvförsäkring för min e-tron. Min Ioniq 5 ligger bara runt 2000/år, trots att försäkringen är mer omfattande och gäller en längre körsträcka. Ioniq 5 är också billigare i försäkring än e-Golfen, trots att Ioniq 5 är större, har mycket mer motoreffekt och är dyrare i inköp.
För mig är det helt uppenbart att det är märket på bilen som bestämmer priset på försäkringen. Ett budgetmärke som Hyundai är mycket billigare att försäkra än ett medelsvensson-märke eller ett så kallat premiummärke.
Jo visst ör det så, fick höra att BMW är dyra att försäkra men inte mer förklaring än så men misstänker att det är alla 3-serier som körs som skållade råttor som höjer premien för någon statistik för IX lär ju inte finnas, men visst över miljonen och över 500 hk. Men ioniq 5 har väl mindre effekt än e-tron. Börjar titta lite på en beg Enyaq som nästa bil om typ 3 år.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 19 maj 2023 18:51
mati skrev: 18 maj 2023 12:26
Dafro skrev: 18 maj 2023 11:14
För min E-tron gav jag ca 14 000 för helförsäkring. Bara som jämförelse.
Vad jag minns så fick jag pröjsa ungefär 8000/år i halvförsäkring för min e-tron. Min Ioniq 5 ligger bara runt 2000/år, trots att försäkringen är mer omfattande och gäller en längre körsträcka. Ioniq 5 är också billigare i försäkring än e-Golfen, trots att Ioniq 5 är större, har mycket mer motoreffekt och är dyrare i inköp.
För mig är det helt uppenbart att det är märket på bilen som bestämmer priset på försäkringen. Ett budgetmärke som Hyundai är mycket billigare att försäkra än ett medelsvensson-märke eller ett så kallat premiummärke.
Jo visst ör det så, fick höra att BMW är dyra att försäkra men inte mer förklaring än så men misstänker att det är alla 3-serier som körs som skållade råttor som höjer premien för någon statistik för IX lär ju inte finnas, men visst över miljonen och över 500 hk. Men ioniq 5 har väl mindre effekt än e-tron. Börjar titta lite på en beg Enyaq som nästa bil om typ 3 år.
Javisst har Ioniq mindre effekt än e-tron. Men ungefär dubbelt så mycket som e-Golf. Ändå är Ioniq billigare att försäkra. Det är inte bara effekt som avgör utan även märket. Min första Model S hade en registrerad effekt på 69kW eller vad det nu var. Den kostade hisnande 16000/år i försäkring. Fram tills dess hade jag aldrig betalat mer än kanske 3000kr/år i försäkring. Jag visste inte ens att en bil kan vara så dyr att försäkra.
Jag misstänker att det är bl a kostnaden för reservdelar som gör att vissa bilar är billigare än andra. När jag kvaddade min Ioniq med en 4-tumsregel som jag körde rätt in instrumentbrädan så kostade det 2000 kr att byta den, eller snarare den trasiga delen. Inklusive arbete. Under självrisken alltså.
I en Audi eller Tesla hade man förmodligen behövt byta hela intrumentpanelen för flera 10-tals tusen kronor. Plus arbete som naturligtvis kostar mer per timme än hos Hyundai. Inte konstigt att försäkringsbolagen vill ha betalt för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 19 maj 2023 19:16
Dafro skrev: 19 maj 2023 18:51
mati skrev: 18 maj 2023 12:26
Dafro skrev: 18 maj 2023 11:14
För min E-tron gav jag ca 14 000 för helförsäkring. Bara som jämförelse.
Vad jag minns så fick jag pröjsa ungefär 8000/år i halvförsäkring för min e-tron. Min Ioniq 5 ligger bara runt 2000/år, trots att försäkringen är mer omfattande och gäller en längre körsträcka. Ioniq 5 är också billigare i försäkring än e-Golfen, trots att Ioniq 5 är större, har mycket mer motoreffekt och är dyrare i inköp.
För mig är det helt uppenbart att det är märket på bilen som bestämmer priset på försäkringen. Ett budgetmärke som Hyundai är mycket billigare att försäkra än ett medelsvensson-märke eller ett så kallat premiummärke.
Jo visst ör det så, fick höra att BMW är dyra att försäkra men inte mer förklaring än så men misstänker att det är alla 3-serier som körs som skållade råttor som höjer premien för någon statistik för IX lär ju inte finnas, men visst över miljonen och över 500 hk. Men ioniq 5 har väl mindre effekt än e-tron. Börjar titta lite på en beg Enyaq som nästa bil om typ 3 år.
Javisst har Ioniq mindre effekt än e-tron. Men ungefär dubbelt så mycket som e-Golf. Ändå är Ioniq billigare att försäkra. Det är inte bara effekt som avgör utan även märket. Min första Model S hade en registrerad effekt på 69kW eller vad det nu var. Den kostade hisnande 16000/år i försäkring. Fram tills dess hade jag aldrig betalat mer än kanske 3000kr/år i försäkring. Jag visste inte ens att en bil kan vara så dyr att försäkra.
Jag misstänker att det är bl a kostnaden för reservdelar som gör att vissa bilar är billigare än andra. När jag kvaddade min Ioniq med en 4-tumsregel som jag körde rätt in instrumentbrädan så kostade det 2000 kr att byta den, eller snarare den trasiga delen. Inklusive arbete. Under självrisken alltså.
I en Audi eller Tesla hade man förmodligen behövt byta hela intrumentpanelen för flera 10-tals tusen kronor. Plus arbete som naturligtvis kostar mer per timme än hos Hyundai. Inte konstigt att försäkringsbolagen vill ha betalt för det.
Intressant. Sen när bilen är så j- dyr så värdeminskningen är astronomisk så kvittar det ju om försäkringen kostar 3 eller 15 tusen, men man är ju västgöte med småländskt blod.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av mati »

Visst, men om man jämför med en villaförsäkring så spelar värdet på huset inte alls lika stor roll. Min kåk är inte värd mer än några hundratusen. Ändå så betalar jag omkring 5000 per år i villaförsäkring. Det är rätt dyrt tycker jag. Kanske är det rentav dyrare för mig än att försäkra ett nytt hus som är typ 10 gånger så mycket värt. Och då betalar ju inte försäkringen ens för skador som kan uppstå just pga att huset är gammalt, t.ex. vattenskador osv. Det är klurigt där med försäkringar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 19 maj 2023 20:07
Visst, men om man jämför med en villaförsäkring så spelar värdet på huset inte alls lika stor roll. Min kåk är inte värd mer än några hundratusen. Ändå så betalar jag omkring 5000 per år i villaförsäkring. Det är rätt dyrt tycker jag. Kanske är det rentav dyrare för mig än att försäkra ett nytt hus som är typ 10 gånger så mycket värt. Och då betalar ju inte försäkringen ens för skador som kan uppstå just pga att huset är gammalt, t.ex. vattenskador osv. Det är klurigt där med försäkringar.
Sant, vår kåk som banken värderar till 10 mille ger jag väl ca 7000 för så tydligen ingen direkt koppling till pris men risken ör väl mindre med ett hus ön en bil.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 19 maj 2023 18:51

Jo visst ör det så, fick höra att BMW är dyra att försäkra men inte mer förklaring än så men misstänker att det är alla 3-serier som körs som skållade råttor som höjer premien för någon statistik för IX lär ju inte finnas, men visst över miljonen och över 500 hk. Men ioniq 5 har väl mindre effekt än e-tron. Börjar titta lite på en beg Enyaq som nästa bil om typ 3 år.
Skulle tro att iX är baserad på någon likvärdig bensindriven lyxig suv med massa motor och sen vissa justeringar, skulle gissa att man justerar ner hur mycket effekten påverkar premien i elbilarna så det blir lite billigare för samma effekt jämfört med en bensinbil.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 19 maj 2023 20:32
Dafro skrev: 19 maj 2023 18:51

Jo visst ör det så, fick höra att BMW är dyra att försäkra men inte mer förklaring än så men misstänker att det är alla 3-serier som körs som skållade råttor som höjer premien för någon statistik för IX lär ju inte finnas, men visst över miljonen och över 500 hk. Men ioniq 5 har väl mindre effekt än e-tron. Börjar titta lite på en beg Enyaq som nästa bil om typ 3 år.
Skulle tro att iX är baserad på någon likvärdig bensindriven lyxig suv med massa motor och sen vissa justeringar, skulle gissa att man justerar ner hur mycket effekten påverkar premien i elbilarna så det blir lite billigare för samma effekt jämfört med en bensinbil.
Kan nog vara så, summan i det stora hela gör inget men som enskild post provocerar den.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av taliz »

Dafro skrev: 19 maj 2023 20:35
OfarligTesla skrev: 19 maj 2023 20:32
Dafro skrev: 19 maj 2023 18:51

Jo visst ör det så, fick höra att BMW är dyra att försäkra men inte mer förklaring än så men misstänker att det är alla 3-serier som körs som skållade råttor som höjer premien för någon statistik för IX lär ju inte finnas, men visst över miljonen och över 500 hk. Men ioniq 5 har väl mindre effekt än e-tron. Börjar titta lite på en beg Enyaq som nästa bil om typ 3 år.
Skulle tro att iX är baserad på någon likvärdig bensindriven lyxig suv med massa motor och sen vissa justeringar, skulle gissa att man justerar ner hur mycket effekten påverkar premien i elbilarna så det blir lite billigare för samma effekt jämfört med en bensinbil.
Kan nog vara så, summan i det stora hela gör inget men som enskild post provocerar den.
Precis som designen då. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 20 maj 2023 14:36
Dafro skrev: 19 maj 2023 20:35
OfarligTesla skrev: 19 maj 2023 20:32
Dafro skrev: 19 maj 2023 18:51

Jo visst ör det så, fick höra att BMW är dyra att försäkra men inte mer förklaring än så men misstänker att det är alla 3-serier som körs som skållade råttor som höjer premien för någon statistik för IX lär ju inte finnas, men visst över miljonen och över 500 hk. Men ioniq 5 har väl mindre effekt än e-tron. Börjar titta lite på en beg Enyaq som nästa bil om typ 3 år.
Skulle tro att iX är baserad på någon likvärdig bensindriven lyxig suv med massa motor och sen vissa justeringar, skulle gissa att man justerar ner hur mycket effekten påverkar premien i elbilarna så det blir lite billigare för samma effekt jämfört med en bensinbil.
Kan nog vara så, summan i det stora hela gör inget men som enskild post provocerar den.
Precis som designen då. ;)
Inte mig, men tydligen dig. Tycker du aktern är lika illa? Och provocerande är ju positivt med en BMW. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av taliz »

Dafro skrev: 20 maj 2023 16:30
taliz skrev: 20 maj 2023 14:36
Dafro skrev: 19 maj 2023 20:35
OfarligTesla skrev: 19 maj 2023 20:32
Dafro skrev: 19 maj 2023 18:51

Jo visst ör det så, fick höra att BMW är dyra att försäkra men inte mer förklaring än så men misstänker att det är alla 3-serier som körs som skållade råttor som höjer premien för någon statistik för IX lär ju inte finnas, men visst över miljonen och över 500 hk. Men ioniq 5 har väl mindre effekt än e-tron. Börjar titta lite på en beg Enyaq som nästa bil om typ 3 år.
Skulle tro att iX är baserad på någon likvärdig bensindriven lyxig suv med massa motor och sen vissa justeringar, skulle gissa att man justerar ner hur mycket effekten påverkar premien i elbilarna så det blir lite billigare för samma effekt jämfört med en bensinbil.
Kan nog vara så, summan i det stora hela gör inget men som enskild post provocerar den.
Precis som designen då. ;)
Inte mig, men tydligen dig. Tycker du aktern är lika illa? Och provocerande är ju positivt med en BMW. ;)
Aktern är inte lika illa, men den är "off" på något sätt. Många proportioner som känns fel på den rent allmänt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av max001 »

För en ny bil, finns det egentligen någon försäkring som slår TryggHansas märkesförsäkring för Tesla i pris/villkor?
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av ducce916m »

Har min SR+ -21 försäkrad hos Gjensidige, 5040:-/år (har vagnskadegaranti). I samband med villaförsäkringen, också hos Gjensidige, sparade jag ca 2000:-/år jämfört med Trygg-Hansa som jag hade tidigare. När försäkringen tecknades sa de att det endast var SR+ och RWD de var konkurrenskraftiga på.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 20 maj 2023 21:08
Dafro skrev: 20 maj 2023 16:30
taliz skrev: 20 maj 2023 14:36
Dafro skrev: 19 maj 2023 20:35
OfarligTesla skrev: 19 maj 2023 20:32


Skulle tro att iX är baserad på någon likvärdig bensindriven lyxig suv med massa motor och sen vissa justeringar, skulle gissa att man justerar ner hur mycket effekten påverkar premien i elbilarna så det blir lite billigare för samma effekt jämfört med en bensinbil.
Kan nog vara så, summan i det stora hela gör inget men som enskild post provocerar den.
Precis som designen då. ;)
Inte mig, men tydligen dig. Tycker du aktern är lika illa? Och provocerande är ju positivt med en BMW. ;)
Aktern är inte lika illa, men den är "off" på något sätt. Många proportioner som känns fel på den rent allmänt.
Fast långt ifrån så illa som MY, IMO. Nog OT.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
gunnand
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 sep 2019 07:45
Ort: Upphärad
Referralkod: ts.la/manfred61228

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av gunnand »

Tack för alla intressanta inlägg.
Min poäng var inte om försäkringen är dyr eller inte dyr. Vad som är dyr kan uppfattas olika av olika personer. Frågan gällde varför försäkringen kostar dubbelt upp i Sverige mot vad den kostar i Tyskland för samma bilmodell med samma körsträcka. Både jag och personen jag refererade till har mer än 30 skadefria år. Han bor i villa i en större stad medan jag bor i villa utanför tätort.

Nu tycks det hända saker när det gäller Tesla-försäkring även i Sverige. När jag försäkrade min nya M3LR i september 2022 på Watercircles kostade halvförsäkringen med 1500 mil/år 5524 kr. När jag nu kollade upp inför nästa försäkringsår kom jag till Trygg Hansa och där skulle jag betala 3852 kr/år. Vi har annars alla våra försäkringar på LF varför jag frågade om LF skulle kunna matcha Trygg Hansas pris. Och se där det gjorde de - 3514 kr/år. Och då ingår även tilläggsförsäkringen MER med rabatt på hyrbil o.s.v. Tar man bort tilläggsförsäkringen så är premien ytterligare 338 kr lägre.

Att kolla upp lite i förväg kan löna sig.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Gustafsson »

Trygg Hansa:
Helförsäkring S LR 2023 års modell ca 9000/år
Helförsäkring S 100D 2018 års modell 20000/år
Offert idag….
Halvförsäkring LR 4000:-/år . På LF 5300.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Bo99 »

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till så att någon betalar 3 000 kr och en annan 10 000 kr för samma bil kan vara helt normalt.

VW e-up 2020 hos Folksam. Helförsäkring inkl alla tillägg och 3 000 kr i självrisk på vagnskadan. Jag är 59 år, bor på landet i Skåne utan garage.

Mindre än 1000 mil 6 504 kr/år 542 kr/ mån
1000-1 5000 mil 6 900 kr/år 575 kr/ mån
1 500- 2 000 mil 7 488 kr/år 624 kr/ mån
2 000-2 500 mil 8 220 kr/år 685 kr/ mån
Mer än 2 500 mil 9 588 kr/år 799 kr/ mån

Om jag jämför 1 000-1 500 mil med vad jag har, obegränsat över 2 500 mil så kostar min försäkring 40% mer. Väljer jag 6 000 i självrisk så blir försäkringen 300 kr billigare per år.

Inte att glömma är också de verkliga villkoren som försäkringen har. Nej de är inte likadana med en billigare försäkring då försäkringsbolaget måste ta igen det någonstans. Det kan vara maskinskadeförsäkringen som är 8 år istället för 10 år och vad den verkligen täcker. Själv har jag hos Folksam t ex. ingen självrisk alls vid kollision med djur. Jag har fria bärgningar två gånger per år.
cgusta
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jun 2022 21:52

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av cgusta »

Alltså hur bör man tänka med 2021-års Teslor som ändå är relativt attraktiva prismässigt på begagnatmarknaden?
Om ett år så kommer försäkringskostnaden (halvförsäkring -> helförsäkring) vara ca 3-4 ggr så dyr(!). Från dryga 600kr till 2-2500kr.
(Centralt storstad).

Blir då väldigt hög månadskostnad med tanke på räntor + snordyr försäkring.

Detta gör det väldigt oattraktivt att köpa en bil som har kort tid kvar på vagnskadegarantin.

Vad är era tankar kring detta?
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av max001 »

cgusta skrev: 27 maj 2023 10:41
Alltså hur bör man tänka med 2021-års Teslor som ändå är relativt attraktiva prismässigt på begagnatmarknaden?
Om ett år så kommer försäkringskostnaden (halvförsäkring -> helförsäkring) vara ca 3-4 ggr så dyr(!). Från dryga 600kr till 2-2500kr.
(Centralt storstad).

Blir då väldigt hög månadskostnad med tanke på räntor + snordyr försäkring.

Detta gör det väldigt oattraktivt att köpa en bil som har kort tid kvar på vagnskadegarantin.

Vad är era tankar kring detta?
Byta till en ny Tesla vart 3:e år? Det är ju en signifikant ökning rakt över vad gäller försäkringskostnaden. Kanske stabiliseras även försäkringskostnaden på en lägre nivå när model Y alltmer blir en folkbil.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
cgusta
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jun 2022 21:52

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av cgusta »

max001 skrev: 27 maj 2023 10:48
cgusta skrev: 27 maj 2023 10:41
Alltså hur bör man tänka med 2021-års Teslor som ändå är relativt attraktiva prismässigt på begagnatmarknaden?
Om ett år så kommer försäkringskostnaden (halvförsäkring -> helförsäkring) vara ca 3-4 ggr så dyr(!). Från dryga 600kr till 2-2500kr.
(Centralt storstad).

Blir då väldigt hög månadskostnad med tanke på räntor + snordyr försäkring.

Detta gör det väldigt oattraktivt att köpa en bil som har kort tid kvar på vagnskadegarantin.

Vad är era tankar kring detta?
Byta till en ny Tesla vart 3:e år? Det är ju en signifikant ökning rakt över vad gäller försäkringskostnaden. Kanske stabiliseras även försäkringskostnaden på en lägre nivå när model Y alltmer blir en folkbil.
Ja man bör nog göra en kalkyl på vad som är bäst ur ekonomisk synpunkt.

Ta värdeminskningen på nybil + (halvförsäkring)

Köpa bil där det varit ”första värdeminskning” + (helförsäkring)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av Dafro »

cgusta skrev: 27 maj 2023 10:41
Alltså hur bör man tänka med 2021-års Teslor som ändå är relativt attraktiva prismässigt på begagnatmarknaden?
Om ett år så kommer försäkringskostnaden (halvförsäkring -> helförsäkring) vara ca 3-4 ggr så dyr(!). Från dryga 600kr till 2-2500kr.
(Centralt storstad).

Blir då väldigt hög månadskostnad med tanke på räntor + snordyr försäkring.

Detta gör det väldigt oattraktivt att köpa en bil som har kort tid kvar på vagnskadegarantin.

Vad är era tankar kring detta?
Det var ingen dålig ökning, dubbla kan man ju tänka sig, jag ger 15 000 för halv och hoppas att det inte blir 60 000 om året för helförsäkring….
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
SeikaNoItten
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 maj 2017 18:35
Ort: Bredäng/Blidö

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av SeikaNoItten »

Hej!
Vet inte om jag håller med i alla avseenden.
När min Tesla 3 närmade sig 3 år fick jag ett ebjudande från TH om helförsäkring för ca 21 tkr/år.
Jag fick ett alternativ hos IF, ca 15 tkr/år. Motor försäkrade då inte Tesla. Valde IF.
Sedan ca 4 månader har jag nu försäkringen hos Motor/Gensidige till en årspremie på ca 9 tkr.
Tycker att det är ganska rimligt med tanke på bilen värde. :D
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Varför är försäkringen för en Tesla så dyr i Sverige?

Inlägg av max001 »

SeikaNoItten skrev: 01 jun 2023 17:48
Hej!
Vet inte om jag håller med i alla avseenden.
När min Tesla 3 närmade sig 3 år fick jag ett ebjudande från TH om helförsäkring för ca 21 tkr/år.
Jag fick ett alternativ hos IF, ca 15 tkr/år. Motor försäkrade då inte Tesla. Valde IF.
Sedan ca 4 månader har jag nu försäkringen hos Motor/Gensidige till en årspremie på ca 9 tkr.
Tycker att det är ganska rimligt med tanke på bilen värde. :D
Hur är det förresten med elmotorn på Tesla? Har haft två tidigare elbilar (Hyundai Ioniq och Kia Niro EV). På båda bilarna dog elmotorn efter 2-3 år. Ioniqen dog på motorvägen medan Niron signalerade med traktorljud efter nästan 3 år. Allt gick på garantin men det verkar vara en svaghet på Hyundai/Kias elbilar.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Skriv svar