DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Cederloken »

Jag valde att hoppa på ränteerbjudandet som gäller just nu för model Y om 2.99% ränta. Lite otydligt hur det egentligen fungerar men jag ringde DNB och fick det hela med att det var en ränterabat och att räntan kunde gå både upp och ner. FINE.

Nu när bilen är levererad så får jag hem ett brav från DNB.
Där står det om en obligatorisk låneskyddsförsäkring för 270kr/mån. Blir lite konfys och går igenom kontraktet där står det att man får en låneskyddsförsäkring gratis i 3 månader och att man kan säga upp den.
Inte så obligatorisk kan jag tycka. Så jag ringde och sa upp den. Undrar hur många som bara tolkar den som obligatorisk och sen ligger och betalar månad ut och månad in.

När jag väl är inne och säger upp den "obigatoriska" låneförsäkringen så ser jag att de höjt räntan med 0,5% 3maj och att räntan nu är 3.49%... Men jag skrev ju på ett kontrakt i måndags om 2.99%, och det måste ju vara den räntan som gäller som utgångsläge som sedan kan justeras från den nivån... Värt att notera är att det fortfarande marknadsförs ett ränteerbjudande om 2.99% på teslas hemsida. Definitivt otydligt mot kunden, vilseledande marknadsföring? kontraktsbrott?
Senast redigerad av Cederloken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Legato »

Att den följer repan är ju helt fine såklart, men håller helt med om att de inte borde kunna applicera en höjning som skett före du avtalat om 2,99%...

Intressant dock att räntan i praktiken numera följer repan nästan exakt då. Antar att man får 0,01%-enheter rabatt relativt reporäntan förutsatt att repan inte går under någon viss nivå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av fimpen »

Tja

Råkade ut för liknande från DNB för några år sedan, mejlade och klagade och dom la sig platt och sänkte till det som gällde vid teckningsdagen (eftersom repo inte ändrats däremellan).

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av max001 »

Det måste vara ett sätt som förmodligen betalar sig för dessa finansbolag. Affärsetik väger lätt mot lättförtjänta pengar.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Lewkis »

max001 skrev: 25 maj 2023 16:55
Det måste vara ett sätt som förmodligen betalar sig för dessa finansbolag. Affärsetik väger lätt mot lättförtjänta pengar.
Det är ju fortfarande en från ränta. Så den kan ju ändras 🤷
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Strebern »

max001 skrev: 25 maj 2023 16:55
Det måste vara ett sätt som förmodligen betalar sig för dessa finansbolag. Affärsetik väger lätt mot lättförtjänta pengar.
Om de skickar ut höjning till 1000 st kunder, och alla utom 10 bestrider detta, vilken härlig vinst för dem.... så ställ på svinen.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Fredrik j »

Strebern skrev: 26 maj 2023 18:36
max001 skrev: 25 maj 2023 16:55
Det måste vara ett sätt som förmodligen betalar sig för dessa finansbolag. Affärsetik väger lätt mot lättförtjänta pengar.
Om de skickar ut höjning till 1000 st kunder, och alla utom 10 bestrider detta, vilken härlig vinst för dem.... så ställ på svinen.
Är det rörligt så är det väl rörligt? Finns det något i kontraktet angående när dom får höja?
Användarvisningsbild
TobiasE
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 mar 2020 23:32
Referralkod: ts.la/tobias420336

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av TobiasE »

Jag får dubbelkolla avtalet, men jag tror att deras rätt att höja inte är ovillkorlig. Det står något om att det ska bero på faktorer som de inte kunde förutse.
Tesla Model Y LR 2023, Svart, vit interiör, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Fredrik j »

TobiasE skrev: 26 maj 2023 20:12
Jag får dubbelkolla avtalet, men jag tror att deras rätt att höja inte är ovillkorlig. Det står något om att det ska bero på faktorer som de inte kunde förutse.
Och vilka faktorer är det man så här i efterhand inte kunde förutse tro?
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av max001 »

Fredrik j skrev: 26 maj 2023 19:57
Strebern skrev: 26 maj 2023 18:36
max001 skrev: 25 maj 2023 16:55
Det måste vara ett sätt som förmodligen betalar sig för dessa finansbolag. Affärsetik väger lätt mot lättförtjänta pengar.
Om de skickar ut höjning till 1000 st kunder, och alla utom 10 bestrider detta, vilken härlig vinst för dem.... så ställ på svinen.
Är det rörligt så är det väl rörligt? Finns det något i kontraktet angående när dom får höja?
Handlar ju inte om räntan utan den där "obligatoriska" försäkringen som de försökte pracka på trådskaparen.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel // räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Fredrik j »

max001 skrev: 26 maj 2023 21:27
Fredrik j skrev: 26 maj 2023 19:57
Strebern skrev: 26 maj 2023 18:36
max001 skrev: 25 maj 2023 16:55
Det måste vara ett sätt som förmodligen betalar sig för dessa finansbolag. Affärsetik väger lätt mot lättförtjänta pengar.
Om de skickar ut höjning till 1000 st kunder, och alla utom 10 bestrider detta, vilken härlig vinst för dem.... så ställ på svinen.
Är det rörligt så är det väl rörligt? Finns det något i kontraktet angående när dom får höja?
Handlar ju inte om räntan utan den där "obligatoriska" försäkringen som de försökte pracka på trådskaparen.
Jasså. Trodde tråden handlar om att dom höjt från 2,99 till 3,49 innan bilen ens levererats?
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Cederloken »

Jag kanske var lika otydlig som DNB... inte lätt det här :lol:

tråden handlar om DNB och de har i min mening gjort två saker som jag anser är över gränsen på vad man kan förvänta sig av ett seriöst företag.
1. Man skickar med en låneskyddsförsäkring som man hävdar är obligatorisk, vilket den inte är som dessutom inte kommunicerades när man valde bolag i början av processen.

2. DNB har höjt räntan innan kontraktet är påskrivet till 3.49%. i mitt kontrakt står det 2.99%. Räntan är rörlig och följer reporäntan vilket jag är medveten om. Men naturligtvis så skall justeringarna ske på förändringar av reporäntan EFTER kontraktsdagen och inget annat.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av LarsOJ »

Cederloken skrev: 27 maj 2023 09:46
Jag kanske var lika otydlig som DNB... inte lätt det här :lol:

tråden handlar om DNB och de har i min mening gjort två saker som jag anser är över gränsen på vad man kan förvänta sig av ett seriöst företag.
1. Man skickar med en låneskyddsförsäkring som man hävdar är obligatorisk, vilket den inte är som dessutom inte kommunicerades när man valde bolag i början av processen.

2. DNB har höjt räntan innan kontraktet är påskrivet till 3.49%. i mitt kontrakt står det 2.99%. Räntan är rörlig och följer reporäntan vilket jag är medveten om. Men naturligtvis så skall justeringarna ske på förändringar av reporäntan EFTER kontraktsdagen och inget annat.
Kontraktsdagen är ju naturligtvis när kontraktet är påskrivet inte innan.

Kan inte se några konstigheter alls mer än att du verkar sur att räntan höjts innan du hunnit skriva på kontraktet?
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av max001 »

Cederloken skrev: 27 maj 2023 09:46
Jag kanske var lika otydlig som DNB... inte lätt det här :lol:

tråden handlar om DNB och de har i min mening gjort två saker som jag anser är över gränsen på vad man kan förvänta sig av ett seriöst företag.
1. Man skickar med en låneskyddsförsäkring som man hävdar är obligatorisk, vilket den inte är som dessutom inte kommunicerades när man valde bolag i början av processen.

2. DNB har höjt räntan innan kontraktet är påskrivet till 3.49%. i mitt kontrakt står det 2.99%. Räntan är rörlig och följer reporäntan vilket jag är medveten om. Men naturligtvis så skall justeringarna ske på förändringar av reporäntan EFTER kontraktsdagen och inget annat.
Jag tror att de tar genvägar mer eller mindre införstådda med att de flesta kunder inte uppmärksammar det. Om du pressar dem gäller punkt 2, tror jag att de måste backa. Sedan blir det ju inte så många kronor och ören i skillnad för dig enskilt, men för DnB blir det ju en ackumulerad ränteintäkt sett över alla finansieringskunder.

På ett makroplan kan man ju filosofera kring ett ekonomiskt system där finansieringsbolag aktivt tillämpar hyenamentalitet och sätter i system att ta mer eller mindre tvivelaktiga genvägar...
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Fredrik j »

Alternativet är ju att bara acceptera fast ränta eller inte ingå avtalet? Men jag kan förstå vad du menar.
Rätt hade ju varit att räntan på kontraktet beskrevs som en ränterabatt i förhållande till en basränta som i sin tur förhåller sig till statslåneräntan.
Sen skulle man ju som information kunnat berätta att just den 3 maj resulterar ekvationen i 2,99%.
Men det blir kanske lite för transparent.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av jonasl »

Kommunicerar man att det 2.99% ränta så är det rimligen från dagen man köper bilen, annars måste de vara väldigt tydliga med det.

Jag som har privat finansiering hade också den där låneförsäkringen men det var tydligt att det var frivilligt. Lätt att missa dock om man har egiro och bara godkänner räkningen utan att titta på den. Det var två avier i pdf:en som medföljde och den som gick in automatiskt var den med försäkringen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av max001 »

Fredrik j skrev: 27 maj 2023 11:05
Alternativet är ju att bara acceptera fast ränta eller inte ingå avtalet? Men jag kan förstå vad du menar.
Rätt hade ju varit att räntan på kontraktet beskrevs som en ränterabatt i förhållande till en basränta som i sin tur förhåller sig till statslåneräntan.
Sen skulle man ju som information kunnat berätta att just den 3 maj resulterar ekvationen i 2,99%.
Men det blir kanske lite för transparent.
Så borde de ha formulerat sig, men det lät säkert inte lika lockande. Att inte klart och tydligt beskriva hur stor ränterabatten är tror jag t.o.m. strider mot god marknadsföringssed. Kanske borde anmäla till KO för en laglig prövning.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Fredrik j »

max001 skrev: 29 maj 2023 11:20
Fredrik j skrev: 27 maj 2023 11:05
Alternativet är ju att bara acceptera fast ränta eller inte ingå avtalet? Men jag kan förstå vad du menar.
Rätt hade ju varit att räntan på kontraktet beskrevs som en ränterabatt i förhållande till en basränta som i sin tur förhåller sig till statslåneräntan.
Sen skulle man ju som information kunnat berätta att just den 3 maj resulterar ekvationen i 2,99%.
Men det blir kanske lite för transparent.
Så borde de ha formulerat sig, men det lät säkert inte lika lockande. Att inte klart och tydligt beskriva hur stor ränterabatten är tror jag t.o.m. strider mot god marknadsföringssed. Kanske borde anmäla till KO för en laglig prövning.
Nej det är ju inte transparent. Räntan helt utan rabatt ligger på 7,95% nu om man kollar DNB hemsida.
Allt annat är ränterabatt. En del står naturligtvis DNB för som motprestation för att Tesla rekommenderar dom.
På klassiskt bilhandlarmaner ska det ju vara lite hemligt hur mycket rabatt man får.
Nafets
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 feb 2023 10:42
Referralkod: ts.la/stefan86899

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av Nafets »

Dubbelkolla era avtal ni som skriver på för finansiell leasing. Mata in era siffror på beställningssidan och se att de är ungefär som på avtalet. För mig var det dyrare än hemsidan och de hade glömt lägga på kampanjen. Det är ändå nästa 15000-20000 på tre år.
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: DNB finans otydligheter/Fulspel & räntererbjudandet 2.99%

Inlägg av max001 »

Nafets skrev: 31 maj 2023 08:58
Dubbelkolla era avtal ni som skriver på för finansiell leasing. Mata in era siffror på beställningssidan och se att de är ungefär som på avtalet. För mig var det dyrare än hemsidan och de hade glömt lägga på kampanjen. Det är ändå nästa 15000-20000 på tre år.
Jag skrev på nu med BankID. På avtalet står det ju ingenting om ränterabatt eller liknande. Men summan, dvs. hyra/mån stämmer med beställningskalkylen.

Tycker det är under all kritik att all nödvändig information inte skrivs ut i ett avtal.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Skriv svar